BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

omdat het een algemeen stukje in elk bmw werkplaatsboek is dat er vanuit gaat dat de middenbok gemonteerd is. dat sommigen hem weghalen of dat er bij een paar versies geen onder zat houd daar geen rekening mee.
Ze kauwen vrij veel voor, maar niet dat je hem op de middenbok zou moeten zetten.
Wat ook dan heb je nog steeds een zijstandaard. ;)

Maar anders hadden we even niets om over te praten op het forum. :+
 
20200514_185636.jpg
 
heren, ben weer n beetje aan het meelezen..is wel n tijdje terug.
heb nog steeds de Boxercup Randy Mamola
inmiddels 80000 km erop..loopt als n zonnetje.(en nog steeds Rolooschoon!! )
maaarre ben toch stiekem aan iets anders aan kijken, wel Beemer maar iets jongers..wordt vervolgd
 
Wie kan mij vertellen hoe je precies het oliepeil controleert van een 1100S. Ik heb geen boekje en lees en hoor verschillende meningen. Na een rit 15 min op zijstandaard en dan 15 min op de middenbok ( die ik niet heb 😆 ) olie tot midden peilglas of driekwart ? Anderen zeggen weer 10 min zijstandaard en 10 min middenbok en geen minuut langer.

Wie het weet mag het zeggen 😀
Het verschil in meting zit 'm in de oliekoeler. Is de thermostaat nog niet open geweest, dan is het verschil aanzienlijk. En anders probeer het zelf...
 
Meningen van andere gebruikers doe ik niet veel mee, daar hebben we handboeken voor. Die zijn door de fabrikanten gemaakt en die weten hoe het moet. Ik kan ook wel zeggen dat de motor naar Mekka moet wijzen omdat het oliepeil anders niet klopt maar dat is ook niet waar. Dit komt uit de 1100 Werkplaatsmanual, ik heb die van de 1150 en k1200RS ook bekeken, allemaal zo'n beetje letterlijk dezelfde tekst.

y4mn1NjiZzvbX_QDF-KFEDxUYhha_iRb-jcOAg7ViIGdxGJgolQFWtkine9Cez8XWDo82OF0YdS4Wmn8s8olzD-sBXNYk7Twrw0MR7BMuUI6ayzPcM23_r9SYxHLyboInFo-RGn5M7aJzgcFTY4lsh3DFQU--ymHCGebjr4iWy_UZuu8ktorPhp2ga_3FJTvX1c4IU8XrGn0Wd_hLyKoBOE_A


Daarnaast, maak je niet te druk over die olie. rondom de middenstip is vol genoeg, zoveel gebruiken die fietsen ook weer niet. Ik vul tussen de beurten (10K) eigenlijk nooit bij in de GS of S en die zijn nog nooit leeg geweest. heb je olieverbruik, geef dan af en toe eens een keer flink gas bij lage toeren zodat dat ding moet werken voor zijn geld. werkt vaak goed. een goede 15w50 bevalt mij het beste in alle 4-kleps boxers.

Benno
 
Laatst bewerkt:
Jongens toch!
Denk je nu echt dat het op een millimeter hoger of lager aankomt?
Zelfs als 't niveau helemaal onder aan 't kijkglaasje staat kan je nog zonder gevaar naar Cochem en terug rijden, olie genoeg in die blok hoor!
Tenzij je niks meer van 't verkeer achter je ziet van de blauwe rook, maar dan moet je anders ingrijpen.
 
Jongens toch!
Denk je nu echt dat het op een millimeter hoger of lager aankomt?
Zelfs als 't niveau helemaal onder aan 't kijkglaasje staat kan je nog zonder gevaar naar Cochem en terug rijden, olie genoeg in die blok hoor!
Tenzij je niks meer van 't verkeer achter je ziet van de blauwe rook, maar dan moet je anders ingrijpen.
Nee, hoor meneer. ;)
Ik vind het maar een partij mierenneuken zonder dat de wereld vergaat. :P
Dus ik peil gewoon koud en hou de motor even rechtop.
Zo lang die even boven het minimum staat is het goed.
Warm is het peil wat hoger, maar geen dag en nacht. Vind ik. :P
 
Vandaag onderhoud gedaan.
Olie en oliefilter, bougies, cardanolie, Versnellingsbakolie, luchtfilter, kabelboom gerepareerd, stekkers losgehaald en ingesprayed met contactspray en scharnierpunten ingevet. Remsysteem verversen laat ik doen, maar toch al wat bereikt vandaag.

Met name voor het luchtfilter vervangen kun je aardig aan de bak:
7BB2C7C2-9217-49AC-8D4F-9CD5031863F3.jpeg
09FD0701-FD79-4A3F-B52C-0A0D1E3D08E4.jpeg

Kappen eraf, tank liften: en dan kom je eindelijk bij het luchtfilter.....

@Kansloos: dank voor de waardevolle tip voor de versnellingsbakaftapplug:
FC615D1A-CF8D-47AF-9CCF-1231247EA5FB.jpeg

Stukje van de 14mm. inbus afslijpen en in combi met de ringsleutel ging prima. Kun je de uitlaat laten zitten. Een nadeel: je kunt het aanhaalmoment niet toepassen. Er is simpelweg geen plaats voor de dop en momentsleutel. Dus maar ‘n beetje op gevoel gedaan...

Wat mij trouwens goed beviel voor de oliewissel was het gebruik van een injectiespuit met schaalverdeling. Werkt lekker schoon en precies:
8CDADCAB-A38C-40E7-8685-135739732031.jpeg

Ik kan er weer een seizoen tegenaan
 
Laatst bewerkt:
Vandaag onderhoud gedaan.
Olie en oliefilter, bougies, cardanolie, Versnellingsbakolie, luchtfilter, kabelboom gerepareerd, stekkers losgehaald en ingesprayed met contactspray en scharnierpunten ingevet. Remsysteem verversen laat ik doen, maar toch al wat bereikt vandaag.

Met name voor het luchtfilter vervangen kun je aardig aan de bak:
Bekijk bijlage 1501312Bekijk bijlage 1501313
Kappen eraf, tank liften: en dan kom je eindelijk bij het luchtfilter.....

@Kansloos: dank voor de waardevolle tip voor de versnellingsbakaftapplug:
Bekijk bijlage 1501314
Stukje van de 14mm. inbus afslijpen en in combi met de ringsleutel ging prima. Kun je de uitlaat laten zitten. Een nadeel: je kunt het aanhaalmoment niet toepassen. Er is simpelweg geen plaats voor de dop en momentsleutel. Dus maar ‘n beetje op gevoel gedaan...

Wat mij trouwens goed beviel voor de oliewissel was het gebruik van een injectiespuit met schaalverdeling. Werkt lekker schoon en precies:
Bekijk bijlage 1501315
Ik kan er weer een seizoen tegenaan
Werkt goed hè dat 'tooltje' inderdaad jammer dat de plug dan niet precies op moment kan maarja. Al het andere wel netjes op moment en deze een tikkeltje op gevoel kan niet al te veel kwaad. Is ook niet de meest gevoelige bout op de hele motor ;).
Sowieso wel grappig dat ik vroegah helemaal niets op moment zette en nu daar best strikt op ben. Zal met de leeftijd te maken hebben.
Heb jij deze fiets trouwens in Bergeijk gekocht?
 
Vandaag onderhoud gedaan.
Olie en oliefilter, bougies, cardanolie, Versnellingsbakolie, luchtfilter, kabelboom gerepareerd, stekkers losgehaald en ingesprayed met contactspray en scharnierpunten ingevet. Remsysteem verversen laat ik doen, maar toch al wat bereikt vandaag.

Met name voor het luchtfilter vervangen kun je aardig aan de bak:
Bekijk bijlage 1501312Bekijk bijlage 1501313
Kappen eraf, tank liften: en dan kom je eindelijk bij het luchtfilter.....

@Kansloos: dank voor de waardevolle tip voor de versnellingsbakaftapplug:
Bekijk bijlage 1501314
Stukje van de 14mm. inbus afslijpen en in combi met de ringsleutel ging prima. Kun je de uitlaat laten zitten. Een nadeel: je kunt het aanhaalmoment niet toepassen. Er is simpelweg geen plaats voor de dop en momentsleutel. Dus maar ‘n beetje op gevoel gedaan...

Wat mij trouwens goed beviel voor de oliewissel was het gebruik van een injectiespuit met schaalverdeling. Werkt lekker schoon en precies:
Bekijk bijlage 1501315
Ik kan er weer een seizoen tegenaan
Lekker bezig geweest. :t
Remvloeistof vervangen is nog te overzien, pas dan ook gedaan.
Juist het luchtfilter bij de HP2 zou ik dan door de dealer laten doen in een lui moment.

Bij de RR is het gemakkelijker, gewoon vooraan op de tank onder een kapje. :9

DSC_2431.jpg


Die was vorige maand aan de beurt, maar niet zo vies als die van jou. :9
 
Luchtfilter RR: stukken beter indeed! Die clipjes herken ik ook vanuit de e46, werkt prima:t Tjonge wat is dit een gepiel zeg bij de boxer....en even een beurtje het luchtfilter overslaan is er niet bij, op een of andere manier is die altijd toch weer vies. Zou dat komen doordat de aanzuig vooraan misschien opstuivend stof bij ‘t voorwiel meepakt?

En remvloeistof verversen (hele systeem+ABS-pomp) van het bekrachtigd remsysteem laat ik jaarlijks doen. Zijn er hier mensen die dat zelf aandurven? Waar moet je dan op letten? Remsysteem verversen/ontluchten bij de auto ben ik bekend mee. Maar het horror-verhaal van dit kwetsbare remsysteem met dito kosten weerhoudt me er wel van tot nog toe 🙈
 
Bij mijn vriendin begint het motorrijden toch ook steeds meer te kriebelen. Waarschijnlijk gaat ze volgend jaar voor haar rijbewijs op. :) Echter rijst bij mij nu de vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een passagier achterop een 1200. :].Bekijk bijlage 1501749
 
Bij mijn vriendin begint het motorrijden toch ook steeds meer te kriebelen. Waarschijnlijk gaat ze volgend jaar voor haar rijbewijs op. :) Echter rijst bij mij nu de vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een passagier achterop een 1200. :].Bekijk bijlage 1501749
Bij mijn R1100S ging het prima. :}
Maar de 1200 is wat sportiever qua zithouding.
En dan hangt het ook nog van je vriendin af. :P

 
Luchtfilter RR: stukken beter indeed! Die clipjes herken ik ook vanuit de e46, werkt prima:t Tjonge wat is dit een gepiel zeg bij de boxer....en even een beurtje het luchtfilter overslaan is er niet bij, op een of andere manier is die altijd toch weer vies. Zou dat komen doordat de aanzuig vooraan misschien opstuivend stof bij ‘t voorwiel meepakt?
Ik heb bij de RR ook ram-air. :Y
Dit was het luchtfilter van 2017-2020..

DSC_2444.jpg DSC_2439.jpg
En remvloeistof verversen (hele systeem+ABS-pomp) van het bekrachtigd remsysteem laat ik jaarlijks doen. Zijn er hier mensen die dat zelf aandurven? Waar moet je dan op letten? Remsysteem verversen/ontluchten bij de auto ben ik bekend mee. Maar het horror-verhaal van dit kwetsbare remsysteem met dito kosten weerhoudt me er wel van tot nog toe 🙈
Oh ja, dat systeem was ik even vergeten. Heb ik zelf niet meer.
Alweer zestien jaar geleden dat ik de R1100S had, maar het werkt wel geweldig weet ik nog. :9

 
Terug
Bovenaan Onderaan