bmw toch geen kruiskoppelingsprobleem ?

roste

Rookie
20 sep 2006
5
0
lokeren
hallo deze zomer gemerkt dat mijn r100s van 80' een problempje ontwikkelde dat slechter en slechter werd .
bij vertrekken uit stilsand zeker met z'en 2en erop de koppeling lossen wordt gevolgd door een klak achteraan /de motor ik dacht dat dit mss aan de kardan zou gelegen hebben nu juist gedemonteerd kardanhuis erafgehaald en de kardan voelt nog goed en geen speling achteraan te voelen zou het kunnen dat ik in de verkeerde richting zoek ?Of zit het probleem dieper ?
dacht toch te kunnen voelen dat de kruiskoppeling slag zou hebben of ben ik mis ?
wacht met verder demonteren tot jullie vele goeie tip's en info alvast bedankt .

Nog iets als ik door een put reed ook klak achter blok bij lossen van koppeling gevoel dat de koppeling even pauzeerde om dan te lossen alsof er vertraging op zat ...

groeten rob
 
Laatst bewerkt:
Trek je cardan er eens uit?

Zo zag die van mij eruit:
img2690wq3.jpg


En anders diafragma van de koppeling?
 
De Kruiskoppelingen bij de K's (foto teacher75) gaan redelijk vaak stuk, deze draaien 'droog', een scheutje olie in de tunnel doet wonderen (zeker bij zijspangebruik)
Bij 2-kleps boxer va 1980 is de demperveer in de cardanas vaker spelbreker.
 
Laatst bewerkt:
Die spiebanen in de cardanas zijn toch ook wel een puntje van aandacht bij BMW? (onderaan op bvenstaande foto ) Bij de K 75 van een vriend van me waren ze ook af.
Ik kan me voorstellen dat hij dan 1 spietje 'opschuift' wat de effecten heeft zoals je beschreven hebt. ?
 
Laatst bewerkt:
Die spiebanen in de cardanas zijn toch ook wel een puntje van aandacht bij BMW? (onderaan op bvenstaande foto ) Bij de K 75 van een vriend van me waren ze ook af.
Ik kan me voorstellen dat hij dan 1 spietje 'opschuift' wat de effecten heeft zoals je beschreven hebt. ?
Bij de K-typen is dit zeker een aandachtspuntje. Bij de 2-kleps boxer is dit veel grover en draait in de olie, dit in tegen stelling tot de K.
Een zwak punt bij de 2-kleps boxer is de meenemer in het cardan, deze slijt afhankelijk van het gebruik soms snel.
Men heeft dit geprobeerd te verminderen met de demper in de cardan-as. (Honda en Yamaha deden dat in die tijd handiger met een rubberblok in de wielnaaf waarop de meenemer was bevestigd)
 
Terug
Bovenaan Onderaan