BMW's 1100 / 1150 / 1200 en ABS

BigB

Rookie
22 nov 2005
17
0
Enkhuizen
Hallo,

Hebben BMW's nou altijd ABS?

Of hebben ze dat pas vanaf een bepaalde datum standaard?

Ik ben naar een op zoek en in advertenties zetten ze het er soms wel bij en soms niet, ik vraag me af of AL die bmw's die te koop staan zonder abs in de advertentie het ook echt niet hebben. Of is het zo vanzelfsprekend?

En dat EVO systeem vanaf de 1150, zit dat er altijd op als er abs op zit?

Of is ABS altijd een optie geweest?

Zijn er BMW kenners in de zaal!?!
 
Is afhankelijk van het type. Bij sommige was het een optie, bij andere standaard uitvoering. Evo remsysteem heeft te maken met integrale bediening en bekrachtiging, gecombineerd met verbeterde remklauwen en remschijven met een grotere diameter.
 
Het is vrij makkelijk te zien of ze ABS hebben: er zit een extra ring binnen de voor- en achterremschijf. . .

Verder weet ik niet vanaf welk jaar ze standaard ABS hebben. Mijn R1100S uit 2001 heeft het in ieder geval wel
 
Ola,

ABS is een optie, behalve op de topmodellen. De koper bepaald dus of hij ABS wil of niet. Vandaar dus dat de ene BMW uit 2002 het wel heeft en een exact dezelfde niet.

Als het dus niet in een advertentie staat zit het er niet op of de verkoper weet niet eens dat het er op zit (handelaren bijvoorbeeld).

Mijn tip: Koop er een met ABS, het is niet alleen veiliger (degene die beter denkt te kunnen remmen dan ABS in een noodsituatie hoeft niet te reageren, die neem ik toch niet serieus....), maar ook de waarde van je motorfiets is hoger en de inruilwaarde ook!

Veel succes!
Greetz 8-) 8-) 8-)
 
Hallo,

Hebben BMW's nou altijd ABS?

Of hebben ze dat pas vanaf een bepaalde datum standaard?

Ik ben naar een op zoek en in advertenties zetten ze het er soms wel bij en soms niet, ik vraag me af of AL die bmw's die te koop staan zonder abs in de advertentie het ook echt niet hebben. Of is het zo vanzelfsprekend?

En dat EVO systeem vanaf de 1150, zit dat er altijd op als er abs op zit?

Of is ABS altijd een optie geweest?

Zijn er BMW kenners in de zaal!?!

voor de goede orde het nieuwe ABS systeem kent geen bekrachtigd systeem meer,
is wel een intergraal systeem maar zonder de electrische bekrachtiging.
 
voor de goede orde het nieuwe ABS systeem kent geen bekrachtigd systeem meer,
is wel een intergraal systeem maar zonder de electrische bekrachtiging.
Dan heb je het over het ABS-i systeem dat m.i.v. modeljaar 2007 (productie is recentelijk begonnen) is ingevoerd. Alleen nog verkrijgbaar dus op nieuwe K- en R-motoren (behalve de R1200S).

Uit het persbericht
Introducing the new generation of ABS brake technology, BMW Motorrad is
changing over to a new, even more advanced system featuring valve-based
pressure control also on Integral ABS. Progress in hydraulics, in the area of
control valve technology, and in electronics now allows the same comfortable
operation of the system with minimum feedback as in the case of plunger
systems or ram pressure concepts.
<...>
BMW Motorrad’s new Integral ABS is being introduced in late
summer 2006 on all models in the new K and Boxer generation (with the
exception of the BMW R 1200 S), replacing the previous system.
 
Mijn tip: Koop er een met ABS, het is niet alleen veiliger (degene die beter denkt te kunnen remmen dan ABS in een noodsituatie hoeft niet te reageren, die neem ik toch niet serieus....)

Een noodstop met abs gaat meestal sneller. Maar er zijn ook factoren die abs juist een onveiliger optie maken. Het blijkt ook invloed hebben op rijgedrag bijvoorbeeld. Ook worden wel fabeltjes verteld van dat een motor met abs wel, en een motor zonder abs niet bestuurbaar blijft tijdens het remmen.

Daarbij was het BMW abs (t/m de 1150 iig) behoorlijk ruk. Hard remmen, achterwiel gaat stuiteren, abs grijpt achter EN VOOR!! in, hop: bijna de dijk af omdat de remkracht vrijwel nul werd.

Ik heb toen bewust voor een motor zonder ABS gekozen. Dan maar wat meer afstand houden bij regen en sneeuw :)
 
Ach ja zo heeft ieder z'n voorkeuren. Ik ben uiterst tevreden met ABS en het heeft mij al een paar keer mogen behoeden voor erger. Ik had het op mijn vorige LT (niet bekrachtigd), ik heb het op mijn huidige LT (met rembekrachtiging) en ik krijg het ook op mijn nieuw te leveren GT (nieuwe generatie remmen / ABS-i). Ik zou niet meer zonder willen.
 
Dan heb je het over het ABS-i systeem dat m.i.v. modeljaar 2007 (productie is recentelijk begonnen) is ingevoerd. Alleen nog verkrijgbaar dus op nieuwe K- en R-motoren (behalve de R1200S).

Uit het persbericht

Dit zou ook al op de te leveren R1200GS zitten,maatje van me heeft deze besteld
zou eind Sept geleverd worden.
 
Heb zelf veel zitten te dubben of ik wel of geen ABS zou willen..
De oplossing : (tromgeroffel)

ABS met aan ende uit knop *O*

Alleen toen kwam ik een motor tegen zonder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan