Bo Bendsneyder deel 2

Wat ik ervan geleerd heb bij een cursus is dat je beter een bocht uitkomt wanneer het max koppel al aan het afbouwen is.

Dat is veiliger, stel je achterwiel begint te spinnen.
Als die dat gaat doen op het moment dat je vermogen begint op te bouwen zal deze dus sneller gaan spinnen en de achterkant verder dwars zetten.

Doet die dat hoger in de toeren, bouwt je motor alweer vermogen af en zal de kans groter zijn dat hij hem weer recht trekt.
 
Kan je het mij ook uitleggen zodat ik het snap ?!

Ik zie het als volgt, hiervoor neem ik een voorbeeld waarvan ik niet weet dat hij kloppend is ;

Je komt de strubben uit in de 1 met ca 8k rpm voor je het gas oppakt, bij dit toerental heb je meteen vermogen en voel je ook wat het gas doet als je het beweegt. Toch ?

Je komt de strubben uit in 2 met ca 5k rpm, pakt het gas op en de motor reageert niet heel direct dus je geeft meer gas en dan kan je verrast worden.

Ik zeg niet dat de 1 meer of minder kracht geeft, het toerental ( zo hoog mogelijk ) zorgt ervoor dat de gas reactie anders is.

Voor zover ik er iets van weet word er altijd gezegd dat je zoveel mogelijk toeren moet draaien op het circuit, iets wat @GSXR1000RACER beaamd
Wat ik postte is natuurlijk alleen waar in een situatie van vol gas. De trekkracht aan de band varieert niet alleen met de overbrenging, maar ook met de gasstand en het toerental. De volgaskromme van de trekkracht in de eerste versnelling (in Newton en gerelateerd aan de snelheid) ligt echter in zijn geheel boven die in de tweede versnelling.
 
Allemaal heel leuk al die theorieën en praktijken .. maar je doet waar je je goed bij voelt. Als je aanleg hebt voor een beetje racen..dan voel je dat vanzelf aan als je je fiets kent oa. Dat groeit met je mee. Denk dat er weinig rijders zijn die zo gaan redeneren bocht uit.
Net als jaren terug het fenomeen countersteering opstak. Iets..wat je toch al doet tijdens rijden en racen. Hele boeken zijn er geschreven.....
 
Allemaal heel leuk al die theorieën en praktijken .. maar je doet waar je je goed bij voelt. Als je aanleg hebt voor een beetje racen..dan voel je dat vanzelf aan als je je fiets kent oa. Dat groeit met je mee. Denk dat er weinig rijders zijn die zo gaan redeneren bocht uit.
Net als jaren terug het fenomeen countersteering opstak. Iets..wat je toch al doet tijdens rijden en racen. Hele boeken zijn er geschreven.....

Helemaal met je eens.
Die keren dat het achterwiel het voorwiel wilde inhalen gebeurde dit bij domheid :+ Elke idioot weet , geef geen gas onder hellingshoek , tenzij je Marques heet.})
 
Zo werkt dat niet. Het motorkoppel genereert in elke versnelling een trekKRACHT aan het achterwiel. Die kracht, die de band overdraagt op het wegdek, is in de eerste versnelling over het hele toerenbereik groter dan in de tweede versnelling.
Aaron Wow GIF by wtFOCK
 
Elke idioot weet , geef geen gas onder hellingshoek , tenzij je Marques heet.})
Shit, dan doe ik het al 40 jaar verkeerd. Daarom lig ik zo vaak ernaast. _O-
Met de TRX kan ik onder forse hellingshoek toch behoorlijk aan het gas schroeven met mijn kauwgum bandjes, maar van de weinige paardjes zijn er al een aantal overleden en diegene die nog leven zijn al lekker moe. 🐌
Met de FZR1000 en de Fireblades luisterde het wel iets nauwer, maar toendertijd waren de straatbandjes nog niet zo goed als tegenwoordig.
Ik heb lang geleden ook nog wel SSP600 trainings bandjes van Wilco verder op gereden op straat. Dat was pas leuk. Als die nog koud waren was er niets mee te beginnen.
 
Shit, dan doe ik het al 40 jaar verkeerd. Daarom lig ik zo vaak ernaast. _O-
Met de TRX kan ik onder forse hellingshoek toch behoorlijk aan het gas schroeven met mijn kauwgum bandjes, maar van de weinige paardjes zijn er al een aantal overleden en diegene die nog leven zijn al lekker moe. 🐌
Met de FZR1000 en de Fireblades luisterde het wel iets nauwer, maar toendertijd waren de straatbandjes nog niet zo goed als tegenwoordig.
Ik heb lang geleden ook nog wel SSP600 trainings bandjes van Wilco verder op gereden op straat. Dat was pas leuk. Als die nog koud waren was er niets mee te beginnen.
Iedereen doet het })

De Sachsenring opgaande heuvel onder hellingshoek die bocht te kort te snel insturende naar de curbs .Vol op het gas , die staat bij mij nog steeds in het geheugen :X Toen meteen een Oostduits staats lotje gekocht , niets gewonnen natuurlijk |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan