BOB cursus

servil

Die hard MF'er
4 feb 2016
349
0
Waalwijk
Ik ben een heropstapper ( of hoe je het ook mag noemen)
en heb 15 jaar geen motor gereden, nu ben ik sinds 2 weken in het bezig van een motor heb de afgelopen dagen zo'n 300 km gereden.
Ik merk dat ik vrij onzeker ben geworden in het rijden, ik ben niet bang of zo maar voel dat ik over voorzichtig ben. bochten enz zijn gewoon in mijn ogen te onzeker, het platleggen ( niet extreem) gaat soms echt met lichte angst dat ik niet onderuit ga.
Nu zat ik een beetje te surfen op het net en zag ik dat de KNMV de cursus Back on Bike (BoB) organiseert en ik vroeg mij af of er mensen zijn die in het verleden deze cursus gevolgd hebben en of het voor mij de moeite waard zo zijn om deze te volgen.
Ik hoop hiermee mijn onzekerheid wat weg te nemen en ik daardoor wat ontspannender op de motor kan gaan zitten en weer heerlijk van de motor te gaan genieten.
 
Ik ben zelf nu 6 maanden aan het rijden sinds ik 6 jaar geleden mijn rijbewijs had gehaald. Het is geen 15 jaar, maar er zat toch aardig lang tussen. Merkte in het begin dat ik ook wat voorzichtig/onzeker reed maar dat is nu voor het overgrote deel helemaal weg! Moet hier en daar nog wat wennen, maar merk dat het vanzelf gaat. Ik kan enkel zeggen, gewoon blijven rijden. Het gevoel komt vanzelf!

De BoB cursus ken ik niet, maar het zal gaan kwaad kunnen! ;)
 
De KNMV doet al tijden VRO, maar het 'Voortgezette' deel van de Rij Opleiding zal jou en meerdere heropstappers niet aanspreken.
Maar ik meen dat het nog niet zo lang aangeboden word, je zal er zeker niet slechter van worden.

(je hebt toch wel je bandenspanning gecontroleerd he..)
 
De KNMV doet al tijden VRO, maar het 'Voortgezette' deel van de Rij Opleiding zal jou en meerdere heropstappers niet aanspreken.
Maar ik meen dat het nog niet zo lang aangeboden word, je zal er zeker niet slechter van worden.

(je hebt toch wel je bandenspanning gecontroleerd he..)

Het is ook geen VRO maar een BoB, speciaal voor heropstappers om de techniek weer een beetje bij te schaven.

De bandenspanning is okay, die is de dag na aanschaf meteen gecontroleerd.
 
Ik denk dat je vertrouwen in de motor een boost moet hebben
en niet gelijk de knie op de grond wil hebben naar een lange tijd geen motor gereden te hebben

doe het gewoon rustig aan, doe alles in stapjes,
onzekere gevoel als nog ?, dan raad ik wel aan om zo BoB / rijschoolschool aan te spreken
of zo cursus dag te volgen,

Succes !
 
En als je het gevoel hebt dat je de bocht uit gaat rijden:

Kijken waar je heen wilt

en

De motor kan altijd platter dan je durft

:]
 
Doen!!

Het gaat om je eigen en andermans veiligheid.
ik heb destijds 2 lessen genomen. Toch fijn als er nog even iemand meekijkt.
 
Ik ben geen heropstapper maar kom wel binnenkort terug van anderhalf jaar vrij veel in Sydney rijden. Ik heb hier waarschijnlijk toch wel een paar dingen afgeleerd en verkeerd weer aangeleerd, en ik denk dat ik zelfs veel baat heb bij toch even twee uurtjes opfrissen. Ik ga gewoon even langs bij mijn oude rijschool en ze precies uitleggen wat ik wil waar ze op letten.

Voor mijzelf zou dat bijvoorbeeld zijn:

1) Geen tijd verspillen aan van die dingen als me een straatje in sturen met een bordje verboden in te rijden voor motoren en dan kijken of ik het op tijd zie. Dat geloof ik wel.
2) Juist veel meer dan bij een beginner letten op mijn rijstrookgebruik en vloeiendheid. Rechts houden, bochtlijn, zuinig rijden, netjes remmen... Want vooral dat is hier best anders en daar zou ik wel eens gevaarlijke fouten in kunnen maken. Heeft me omgekeerd in het begin hier ook wel eens zweetdruppeltjes gekost.
3) Veel aandacht voor mijn kijkgedrag en anticipatievermogen. Dat schat ik zelf namelijk altijd wel hoog in, maar ik wil wel eens weten of dat terecht is (maar dat zal wel weer niet), en zo nodig correctie hebben.

En dan vertrouw ik mijn oude instructeur er wel in dat hij een beetje de goede locaties weet op te zoeken om dit soort dingen op de proef te stellen. Misschien dat jij ook zo'n lijstje kunt maken voor een soort zelf-ontworpen examen. Dan wil ik mijn eigen motor wel meenemen voor korting, en dan valt er wellicht ook nog wel te babbelen over een keertje niet helemaal in de vaste tijden van het aan de fiscus opgegeven lesrooster, zeg maar ;) Ik heb toch 't pasje al in mijn zak, bij controle is 't gewoon samen een stukje rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie allemaal voor jullie reactie's

Ik denk dat het zelf een samenloop van zaken is, ik gewoon te voorzichtig, een motor die wat logger is dan de motoren die ik in het verleden gehad heb, ( rgv250, KR1 CB1 en ZXR400) deze vielen als het waren allemaal in de bocht.
Vandaag was ik vroeg klaar van mijn werk en omdat het lekker zonnig was ben ik maar wat rond gaan rijden in de omgeving. Mooie doordraaiers gereden en idd kijken waar je naar toe wil gaan.
Al met al zag het er allemaal wat vlotter uit en denk ik dat het stuntelen wel gaat verdwijnen.
Maar over de cursus ga ik echt wel na denken
 
Terug
Bovenaan Onderaan