Bobbels op mijn band

Hans89

Rookie
23 apr 2011
7.456
4.084
Capelle aan den IJssel
Ik heb van de week mijn motor uit de winterstalling gehaald en besloten om een stuk te gaan rijden. Nu kwam ik er tijdens het rijden achter dat er bobbels op mijn banden zitten en dit rijdt niet zo heel comfortabel :( . Vorig jaar had ik mijn motor zo in de winterstalling geplaatst en had toen last van platte vlakken om mijn banden. Na veel tips hier op MF te hebben gelezen, heb ik het deze winter anders aangepakt. Ik heb ervoor gezorgd dat de banden van de vloer af waren en de spanning ook een stuk hoger gezet. Nu denk ik zelf dat de lucht helemaal naar beneden is gezakt en er daardoor onderin de band heeft vervormd. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik dacht er zelf aan om volgende keer de wielen tussentijds een aantal keer draaien zodat de lucht zich weer verdeeld of is het verstandig om tussentijds de lucht te verversen? Ik hoor graag hoe jullie dit oplossen.
 
het is ofwel banden van de vloer af, ofwel druk verhogen volgens mij. Anders krijg je zo'n dingen :)
als er geen druk op je banden staat (van de grond af) maakt het echt niet uit hoe weinig druk er op staat. Teveel is dan weer niet goed.
Hoeveel bar heb je eropgezet?
 
Het kan goed zijn dat de lucht in de banden te vochtig was en dat door de strenge vorst bobbels er in gevroren zijn. Als de banden goed warm gereden worden gaat het misschien wel over. succes er mee
 
Uhm, wat heb jij nog meer in je band zitten behalve een paar liter lucht die onder druk in je band zit? Hier heb ik nog nooit van gehoord, lucht wat naar beneden zakt in je band....
 
half-trollface_copy.png
 
Je moet niet alleen je banden harder oppompen voordat je je fiets in de winterstalling zet maar ook de lucht die je hebt gebruikt steekproefsgewijs controleren op transparantie. Indien deze troebel wordt krijg je vervuiling in je banden, deze vervuiling gaat zich ophopen en hierdoor krijgt je band tijdens je eerste rit na de winter wegens middelpuntvliedende krachten plaatselijk zeer veel te verduren. Vervorming van de banden is dan ook een logisch gevolg. Had je met een beetje aandacht makkelijk kunnen voorkomen..
 
Alleen dure lucht zakt niet naar onderen. Als je lucht van de action erin hebt gedaan was dit eigenlijk wel te verwachten...
 
Je kunt doen wat je wil, maar als eenmaal de lucht in je banden begint te zakken kun je wel ophouden. Ik heb markeringen op de banden gezet (12 per band) en ik draai elke dag de band naar de volgende markering. Zo blijft de lucht in de band bewegen en kan het niet zakken.
 
Voortaan de banden geheel vullen met WD40.
Als je dit te duur vindt, is volsynthetische olie van de Action een goed alternatief. :P
 
Als een technische bioloog, moet ik helaas mededelen dat dingen die je omschrijft heel erg duiden op een probleem, die tegenwoordig meer en meer voorkomt.

5 Jaar geleden was een onderzoeksbureau bezig met een revolutionair systeem: Rubber die zichzelf repareert, Levensduur van 1 TON! Rubber dat in contact komt te staan met lucht, bevat kleine expansie moleculen, die daarna weer vers rubber vormen.

Helaas vielen de resultaten tegen, dus werd het project geschrapt. Sommige onderdelen van het onderzoek werden toch overgenomen, en zijn nu bijna in elk band te vinden.

Helaas begint de tekort aan testen zijn vruchten af te werpen, meer en meer banden krijgen er last van. In minder kwaliteit'sgerichten banden als China is het bijna een epidemie.


Je band heeft Tumor.
 
Ik heb van de week mijn motor uit de winterstalling gehaald en besloten om een stuk te gaan rijden. Nu kwam ik er tijdens het rijden achter dat er bobbels op mijn banden zitten en dit rijdt niet zo heel comfortabel :( . Vorig jaar had ik mijn motor zo in de winterstalling geplaatst en had toen last van platte vlakken om mijn banden. Na veel tips hier op MF te hebben gelezen, heb ik het deze winter anders aangepakt. Ik heb ervoor gezorgd dat de banden van de vloer af waren en de spanning ook een stuk hoger gezet. Nu denk ik zelf dat de lucht helemaal naar beneden is gezakt en er daardoor onderin de band heeft vervormd. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik dacht er zelf aan om volgende keer de wielen tussentijds een aantal keer draaien zodat de lucht zich weer verdeeld of is het verstandig om tussentijds de lucht te verversen? Ik hoor graag hoe jullie dit oplossen.

Nee, maar serieus. In de betere motorzaak kan je een luchtpomp kopen. Die kan je dan in de winter aansluiten op je banden. Koop een iets duurdere, want daar kan je de druk mee instellen. Vervolgens sluit je de luchtpomp aan op een stopcontact (liefst MET elektriciteit), je sluit de nippel aan op het ventiel en klaar is Kees. De luchtpomp zal nu regelmatig je band iets leeg laten lopen en weer bijvullen tot de aangegeven druk.

De nog duurdere hebben een variabele drukinstelling. Die varieert de luchtdruk in je band volgens de instellingen die je gemaakt hebt, bijvoorbeeld tussen 2.0 en 2.8 bar. Zo voorkom je ook dat de band gaat rekken of te slap wordt, afhankelijk van een hoge of lage drukinstellingen.

Een goed merk is dacht ik Freight Air.
 
Laatst bewerkt:
Is dat net zo goed als de perslucht van de Action?
Ik heb hier en daar gelezen dan ze daar oude perslucht verkopen die al bijna over de datum is.

Dat was vroeger. Tegenwoordig mengen ze goede Nederlandse perslucht met goedkope perslucht uit het voormalige Oostblok. Die kan veel minder goed samengeperst worden maar is wel goedkoper. Daar verdienen ze dus dubbel op: a) minder lucht in het vat en b) ook nog eens goedkopere lucht.
 
Dat was vroeger. Tegenwoordig mengen ze goede Nederlandse perslucht met goedkope perslucht uit het voormalige Oostblok. Die kan veel minder goed samengeperst worden maar is wel goedkoper. Daar verdienen ze dus dubbel op: a) minder lucht in het vat en b) ook nog eens goedkopere lucht.

Klopt, daar zitten wodka-dampen in vermengd
 
Terug
Bovenaan Onderaan