Bobbels op mijn band

Mijn motor staat in de winter altijd op een loopband. Deze draait continue en zorgt ervoor dat de centrifugaalkracht de lucht altijd naar buiten slingert. Zo houd ik mijn banden mooi rond. Nadeel: ze zijn wat vierkant van het voorjaar, maar in ieder geval wel over de hele linie dus daar kan ik mee leven.
 
Misschien stond de spanning te hoog? Hoeveel VOLT had je er op gezet?
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook doen wat ik altijd doe.

Ik laat mijn motor altijd aanstaan in de winter. Dus de motor op de bok, blok laten draaien en in z'n 2 zetten (in z'n 1 draait je wiel niet snel genoeg om het probleem van de bobbels te voorkomen).

Nu ben ik vorig jaar achter 2 problemen gekomen welke ik afgelopen winter wel had opgelost.

Het eerste probleem is je uitlaatgassen. Ik heb vorig jaar een nieuw konijn voor mijn vriendin moeten kopen omdat deze overleden was aan de CO2 die zich had opgehoopt in de schuur. Dit jaar had ik dus een afzuiger geplaatst met een slang naar m'n uitlaat toe. Probleem opgelost en het nieuwe konijn heeft de winter overleefd.

Probleem 2 is dat je benzine op een gegeven moment opraakt natuurlijk. Dit heb ik opgelost door op het dak van mijn schuur een 500 liter tank te plaatsten. Daar vandaan loopt een slang door het dak naar m'n motor met een druppelventiel ertussen. Op deze mannier kan ik instellen hoeveel benzine er in de tank moet lopen om het niet droog te laten staan en ook niet overstroomt. Probleem wat ik hiermee wel gecreeerd heb is ruzie met de buren en de gemeente dat ik het straatbeeld verstoor. Maar dat lossen we volgende winter wel op.

Disclaimer: LET OP!!! Dit werkt alleen voor je achterband!!!
 
Mijn motor staat in de winter altijd op een loopband. Deze draait continue en zorgt ervoor dat de centrifugaalkracht de lucht altijd naar buiten slingert. Zo houd ik mijn banden mooi rond. Nadeel: ze zijn wat vierkant van het voorjaar, maar in ieder geval wel over de hele linie dus daar kan ik mee leven.

Klopt, Dynojet verkoopt die speciale loopbanden daarvoor.

dyno_front.jpg


dynojet_dover.jpg



Ik vind ze toch vrij duur nog, maar ik kan me voorstellen dat als je dure banden hebt en een echte mooi weer rijder bent dat het interessant kan zijn. Hier kan je ze vinden:

http://www.dynojet.com/motorcycle_dyno/atv_dyno_default.aspx


Er zijn ook wat bedrijven die het aanbieden bij hun stalling, maar het is vrij duur om het hele winterseizoen hem daar op te zetten geloof ik. Kan je hem beter zelf kopen als je de ruimte hebt.
 
Je kan ook een gasbrandertje onder je banden zetten (wel een vlammetje erbij houden, anders werkt het niet). Hierdoor krijg je luchtstroom in je banden en dan kan de lucht niet inzakken.
 
Ik denk dat de lucht een reactie is aangegaan met bepaalde rubbercomponenten uit je band. Toen je vervolgens de motor voor het eerst naar buiten reed kregen deze nieuwe componenten ook nog eens wat UV-licht voor de kiezen waardoor ze fors zijn uitgezet. Gevolg: flinke bobbels in je band!
 
Het beste kun je met vloeibaar rubber de band weer egaal maken. Wel goed laten uitharden (24uur) voordat je er mee gaat rijden.
 
Je hebt toch wel winterlucht gebruikt ???!!! |(
Als je de najaarslucht, of nog erger, de zomerlucht er in hebt laten zitten mag je van geluk spreken dat je de eerste de beste bocht niet gigantisch onderuit gegaan bent.
 
Ik dacht er helemaal niet meer aan ivm "voorkomen is beter dan genezen", maar wat veel mensen ook doen na het winterseizoen is een burnout. Zo kun je je banden door ze warm te stoken weer een beetje in de goeie vorm krijgen. Immers het rubber wordt zacht en door de middelpunt vliegende kracht gaat het spul weer goed zitten. Niet voor niets dat zoveel mensen burnouts doen. Ze hebben er zelfs een sport van gemaakt. Anyways hier zie je mij m'n band weer corrigeren toen ik hem net gekocht had. Helaas werkt dit wel alleen voor je achterband.
Soms kan het even duren voordat hij weer helemaal goed is, maar de regel is vrij simpel> Krijg je hem niet meer recht voordat je draad ziet, dan is je band onherstelbaar beschadigd.

burnout.jpg
 
Zelf gebruik ik altijd een speciaal gasmengsel, aangepast aan het seizoen. Wel prijzig maar dan blijven mijn banden wel in topconditie.
Voor het voorjaar gebruik ik nu een mengsel op basis van N2 (grote moleculen voor een verlaagde rolweerstand), met daarin ±20 % O2 om de organische gassen (boerenmestlucht) te oxideren en nog een paar exotische toevoegingen om het uitdrogen van de band tegen te gaan.
Werkt perfect en dus ook geen last van bobbels op de banden *O*
 
Het kan goed zijn dat de lucht in de banden te vochtig was en dat door de strenge vorst bobbels er in gevroren zijn. Als de banden goed warm gereden worden gaat het misschien wel over. succes er mee
Dat zou goed kunnen, ik heb de banden met de mond opgeblazen |( , volgende keer dan maar met de compressor.
Mijn motor staat in de winter altijd op een loopband. Deze draait continue en zorgt ervoor dat de centrifugaalkracht de lucht altijd naar buiten slingert. Zo houd ik mijn banden mooi rond. Nadeel: ze zijn wat vierkant van het voorjaar, maar in ieder geval wel over de hele linie dus daar kan ik mee leven.
Ook wel een handige tip, kan ik van de winter ook wel proberen maar dan zou ik alleen nog een systeem moeten ontwikkelen die de motor heen en weer kantelt.
Ik dacht dan zelf aan zoiets, je motor tussen de lepels en dan het apparaat de motor te laten kantelen.
Diesel_heftruck_met_kisten_kantelaar.jpg
 
Dat zou goed kunnen, ik heb de banden met de mond opgeblazen |( , volgende keer dan maar met de compressor.Ook wel een handige tip, kan ik van de winter ook wel proberen maar dan zou ik alleen nog een systeem moeten ontwikkelen die de motor heen en weer kantelt.
Ik dacht dan zelf aan zoiets, je motor tussen de lepels en dan het apparaat de motor te laten kantelen.
[afbeelding]

Dat is een ronduit geniale oplossing :} waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht!!!
 
Mijn motor staat in de winter altijd op een loopband. Deze draait continue en zorgt ervoor dat de centrifugaalkracht de lucht altijd naar buiten slingert. Zo houd ik mijn banden mooi rond. Nadeel: ze zijn wat vierkant van het voorjaar, maar in ieder geval wel over de hele linie dus daar kan ik mee leven.
Toevalllig, die oplossing wilde ik net ook typen. Tip trouwens, je moet wel je ketting eraf halen, anders slijt die onnodig tijdens het winterseizoen....
 
De motor gewoon in de zomer ook laten staan? _O- *O*
Dan stijgt die uitgezakte lucht vanzelf weer op en dan zijn de bobbels weg. *O* 8-)
 
bobbels kan je met een hamer gewoon wegslaan, doet de dealer ook vaak, mocht dit toch niet lukken dan op die plaatst een spijker door de band, lucht laten ontsnappen en spijker terugplaatsen, probleem omgelost
 
Nee ik heb echt verse perslucht en die maak ik met een compressor. Die heb ik dan wel weer bij de Action gekocht..... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan