Bobber bouw Honda vf750c magna 1983

20 jul 2022
67
7
Hallo allemaal,
Op advies deze topic begonnen aangezienik diverse vragen had wat betreft mijn ‘83 magna bobber. Ik heb deze v45 motor gratis, voor m’n ontspanning sleutel ik in m’n vrije tijd aan enkele oude motoren van een persoon die teveel aan motoren heeft staan.(kan nooit teveel eigenlijk). Beste man heeft daar zelf geen behoefte meer aan maar rijdt nog wel motor, hij schonk mij als wederdienst de magna.
Opeens kwam een gekoesterde wens om een mooie chopper/bobber te bouwen tot werkelijkheid en waarbij ik alles zelf wil doen. (Zover dat realistisch is)
Maar zoveel vragen en zoveel meer werk (wat juist goed is) dan verwacht. Na eerst alle electronische storingen eruit te hebben gekregen, kwam ik bij een niet werkende koppeling, tot een verrotte achterbrug etc, etc. Nogmaals, werk zat. Motor had al jaren stilgestaan, na een carburateur revisie en ultrasoonbad en een half dode accu starten die gekke motor direct en nog netjes ook. Cilinder in tikt wat, kleppen dus stellen, afwachtend op een compressie test kit die volgende week binnen komt. Laatste vraag op het vorige forum ging over hoe de kleppen te stellen, wegbrengen of toch zelf doen en het wordt het laatste. Compleet nieuw voor me en erg benieuwd naar adviezen.
Dus techneuten bij elkaar, kleppen stellen voor een Honda magna vf750c 1983, ik vind niks duidelijks op bijvoorbeeld YouTube. Wie loods me er door?
Groet Erwin
 

Bijlagen

  • 179242A2-C63F-482D-B9F7-344B6A20F2D3.jpeg
    179242A2-C63F-482D-B9F7-344B6A20F2D3.jpeg
    427,6 KB · Weergaven: 22
  • 0AC179C9-1F70-4865-9004-3B9AE9E5AF28.jpeg
    0AC179C9-1F70-4865-9004-3B9AE9E5AF28.jpeg
    342,2 KB · Weergaven: 23
  • 33C55BDF-E385-4AF8-9A49-8A29E89306D8.jpeg
    33C55BDF-E385-4AF8-9A49-8A29E89306D8.jpeg
    344,2 KB · Weergaven: 22
  • 5CA34B6C-6A06-4100-A1F1-CFDCF9C73D45.jpeg
    5CA34B6C-6A06-4100-A1F1-CFDCF9C73D45.jpeg
    475,6 KB · Weergaven: 22
  • 750ADFC7-0F5F-4D3A-9010-76B95E308976.jpeg
    750ADFC7-0F5F-4D3A-9010-76B95E308976.jpeg
    297,8 KB · Weergaven: 20
  • EEB92789-C80C-46E8-B711-F986813A1705.jpeg
    EEB92789-C80C-46E8-B711-F986813A1705.jpeg
    249,2 KB · Weergaven: 23
  • B0D8D307-0FC1-4743-9F34-41FF9538600C.jpeg
    B0D8D307-0FC1-4743-9F34-41FF9538600C.jpeg
    300 KB · Weergaven: 21
  • 4CB76FF9-AA00-4F6D-924F-AFECACD6C357.jpeg
    4CB76FF9-AA00-4F6D-924F-AFECACD6C357.jpeg
    210,6 KB · Weergaven: 19
  • 3869080A-F0C1-4E66-A496-0C4F37E3CBA4.jpeg
    3869080A-F0C1-4E66-A496-0C4F37E3CBA4.jpeg
    369,4 KB · Weergaven: 23
  • 5A609543-77B3-4B93-A4CE-E530E88F7A84.jpeg
    5A609543-77B3-4B93-A4CE-E530E88F7A84.jpeg
    475,6 KB · Weergaven: 26
  • B670233A-85C9-42B8-8BE0-CA3091740A59.jpeg
    B670233A-85C9-42B8-8BE0-CA3091740A59.jpeg
    246,6 KB · Weergaven: 24
  • 7BFCBC62-F9A0-4EDF-97A9-BF1D5BA24655.jpeg
    7BFCBC62-F9A0-4EDF-97A9-BF1D5BA24655.jpeg
    232,7 KB · Weergaven: 26
Ach, dan zal ik ook in dit topic met je verder gaan :+
kleppen stellen is bij de magna redelijk makkelijk, het is vooral opletten dat je de speling tijdens het stellen niet veranderd, maar daarover later meer. Als de motor nog als in de laatste foto's is, is het makkelijk, dan kun je overal nog prima bij. Anders bobines en radiateur verwijderen (het KAN met radiateur nog gemonteerd, maar dan is het echt een sch#tklus)
Benodigd gereedschap: setje voelermaten met in elk geval 0.10 en 0.15mmen evt 0.12mm, platte schroevendraaier, setje inbussleutels, ringsleutel 10, dopsleutel 8 en 17 en evt bopugiesleutel. Meer niet.
De klepspeling hoort zowel in- als uit 0.12mm te zijn. .12 voelermaatjes zijn wat lastiger te vinden, met de 2 andere maten gaat het ook: 0.10 moet er soepel tussen passen, 0.15 mag er niet tussen passen. Iets te ruime speling is minder erg dan te weinig speling, bij koude motor licht tikkende klepjes is geen probleem.
Verwijder de kleppendeksels en het dynamodeksel, bij de voorste kleppendeksel en dynamo kan wat olie eruit komen, dat is normaal, dus zet er een bakje onder.
Draai met dop 17 het vliegwiel met de klok mee tot de markering T 1-3 aan de zijkant van het vliegwiel gelijk staat met de naad van de 2 carterhelften aan de rechter zijde van het vliegwiel. Dit gaat makkelijker met de bougies verwijderd.
Van de achterste cilinders staat er nu 1 in compressieslag en zijn de kleppen dus gesloten, deze kun je nu stellen. Deze is te herkennen dat de nokken van in- en uitlaatnokkenas van elkaar weg wijzen.
Speling controleer je tussen tuimelaar en klep, 0.10 soepel ertussen, 0.15 mag er niet tussen passen.
Als je bij moet stellen draai je de borgmoer met ringsleutel 10 een klein beetje los en draait de stelbout met de schroevendraaier losser of vaster, net wat nodig is. Je hoeft maar HELE kleine stukjes te verdraaien.
bij juist verkregen speling draai je de moer weer vast, terwijl je met de schroevendraaier het stelboutje op z'n plek houdt. Controleer hierna nogmaals de speling, het aandraaien van de bout kan nl. de speling al veranderen. Als de speling helemaal naar wens is, draai de bout goed vast.
Als deze cilinder naar wens is, draai het vliegwiel rond tot je weer bij T1-3 uitkomt en doe de andere cilinder.
als beide cilinders naar wens zijn, herhaal het proces, maar nu met markering T2-4
Als allevier de cilinders ok zijn, draai het vliegwiel enkele malen rond en controleer alle spelingen nog een keer.
Als alle spelingen ok zijn, kun je de kleppendeksles weer monteren, let op dat je de bouten hiervan niet te strak draait, dan breken ze af. (als je de bouten bekijkt, zie je dat de schroefdraad hiervan wat kleiner is als de rest van de bout, je kunt de bouten dus nooit strakker aandraaien dan dat deze verdikking op de lagerkappen rust!!)
Kans is dat de papieren pakking van het dynamodeksel beschadigd is bij demontage, deze moet je dan vervangen. Monteer de nieuwe pakking dan met een likje olie op 1 van de 2 zijden, dan plakt deze de volgende keer niet zo.
Het hele proces is ook te doen zonder demontage van het dynamodeksel, door de motor in 2e versnelling te zetten en het achterwiel te draaien en in de koppen te kijken hoe de nokken staan (omhoog of naar buiten)
 
Ach, dan zal ik ook in dit topic met je verder gaan :+
kleppen stellen is bij de magna redelijk makkelijk, het is vooral opletten dat je de speling tijdens het stellen niet veranderd, maar daarover later meer. Als de motor nog als in de laatste foto's is, is het makkelijk, dan kun je overal nog prima bij. Anders bobines en radiateur verwijderen (het KAN met radiateur nog gemonteerd, maar dan is het echt een sch#tklus)
Benodigd gereedschap: setje voelermaten met in elk geval 0.10 en 0.15mmen evt 0.12mm, platte schroevendraaier, setje inbussleutels, ringsleutel 10, dopsleutel 8 en 17 en evt bopugiesleutel. Meer niet.
De klepspeling hoort zowel in- als uit 0.12mm te zijn. .12 voelermaatjes zijn wat lastiger te vinden, met de 2 andere maten gaat het ook: 0.10 moet er soepel tussen passen, 0.15 mag er niet tussen passen. Iets te ruime speling is minder erg dan te weinig speling, bij koude motor licht tikkende klepjes is geen probleem.
Verwijder de kleppendeksels en het dynamodeksel, bij de voorste kleppendeksel en dynamo kan wat olie eruit komen, dat is normaal, dus zet er een bakje onder.
Draai met dop 17 het vliegwiel met de klok mee tot de markering T 1-3 aan de zijkant van het vliegwiel gelijk staat met de naad van de 2 carterhelften aan de rechter zijde van het vliegwiel. Dit gaat makkelijker met de bougies verwijderd.
Van de achterste cilinders staat er nu 1 in compressieslag en zijn de kleppen dus gesloten, deze kun je nu stellen. Deze is te herkennen dat de nokken van in- en uitlaatnokkenas van elkaar weg wijzen.
Speling controleer je tussen tuimelaar en klep, 0.10 soepel ertussen, 0.15 mag er niet tussen passen.
Als je bij moet stellen draai je de borgmoer met ringsleutel 10 een klein beetje los en draait de stelbout met de schroevendraaier losser of vaster, net wat nodig is. Je hoeft maar HELE kleine stukjes te verdraaien.
bij juist verkregen speling draai je de moer weer vast, terwijl je met de schroevendraaier het stelboutje op z'n plek houdt. Controleer hierna nogmaals de speling, het aandraaien van de bout kan nl. de speling al veranderen. Als de speling helemaal naar wens is, draai de bout goed vast.
Als deze cilinder naar wens is, draai het vliegwiel rond tot je weer bij T1-3 uitkomt en doe de andere cilinder.
als beide cilinders naar wens zijn, herhaal het proces, maar nu met markering T2-4
Als allevier de cilinders ok zijn, draai het vliegwiel enkele malen rond en controleer alle spelingen nog een keer.
Als alle spelingen ok zijn, kun je de kleppendeksles weer monteren, let op dat je de bouten hiervan niet te strak draait, dan breken ze af. (als je de bouten bekijkt, zie je dat de schroefdraad hiervan wat kleiner is als de rest van de bout, je kunt de bouten dus nooit strakker aandraaien dan dat deze verdikking op de lagerkappen rust!!)
Kans is dat de papieren pakking van het dynamodeksel beschadigd is bij demontage, deze moet je dan vervangen. Monteer de nieuwe pakking dan met een likje olie op 1 van de 2 zijden, dan plakt deze de volgende keer niet zo.
Het hele proces is ook te doen zonder demontage van het dynamodeksel, door de motor in 2e versnelling te zetten en het achterwiel te draaien en in de koppen te kijken hoe de nokken staan (omhoog of naar buiten)
Top! Bedankt, hoor. Heldere uitleg (tot nu toe) Ik hoop ergens volgende week te beginnen. Mijn voelermaat heeft inderdaad geen 12, wel 10 en 13. Gaat het ook mee lukken. Ik laat de compressieverhouding ook nog weten, ben ik persoonlijk benieuwd naar, weet ik net even wat meer hoe de motor er aan toe is.
 
Top! Bedankt, hoor. Heldere uitleg (tot nu toe) Ik hoop ergens volgende week te beginnen. Mijn voelermaat heeft inderdaad geen 12, wel 10 en 13. Gaat het ook mee lukken. Ik laat de compressieverhouding ook nog weten, ben ik persoonlijk benieuwd naar, weet ik net even wat meer hoe de motor er aan toe is.
Compressie testen moet je eigenlijk doen met warme motor. Koude motor zegt wel IETS over de compressie, maar niet alles. Dit doe je overigens sowieso pas NA het kleppen stellen.
Ik hoop btw dat er ook een juiste maat verloop bij zit die in het bougiegat van de VF past, dat is nl. lang niet bij elke set het geval.
 
Compressie testen moet je eigenlijk doen met warme motor. Koude motor zegt wel IETS over de compressie, maar niet alles. Dit doe je overigens sowieso pas NA het kleppen stellen.
Ik hoop btw dat er ook een juiste maat verloop bij zit die in het bougiegat van de VF past, dat is nl. lang niet bij elke set het geval.
Ik had een set en inderdaad bij bedrijfstemperatuur gedaan. Radiateur weer gemonteerd, ontlucht en motor op temperatuur. Vervolgens de compressie test gepakt, moest de radiateur er weer af, kon er net niet bij. Eerst de juiste maat in het bougiegat, daarop de tester, draai ik hem net een slag scheef, schroefdraad van de tester kapot😊
Direct een nieuwe set besteld, motor gaat vanaf nu serieus geld in, een positieve diagnose van de motor zoals compressie geeft enige zekerheid om hier iets moois van te maken.
 
Zijn we weer met een nieuwe vraag en een andere magna vf700 1986.
Ik heb deze motor voor weinig geld overgenomen als donor motor voor het bobber project. (En omdat het gewoonweg leuk is) De uitlaat was verrot van de 750 en de complete magna 700 heeft net zoveel gekost als een tweedehands uitlaat en welke wel goed is.
Deze motor heeft jaren in een vochtige schuur gestaan en dat is te zien. Nu ben ik bezig om een indicatie van het motorblok te krijgen. Na enkele uurtjes kreeg ik er prik in en werkt de startmotor naar behoren. Maar het blok zit vast, althans, voor een gedeelte. Bougies eruit en ik zie de zuigers bewegen als ik de startkoppeling draai. Maar kan slechts één slag maken en dan zit ie weer vast. Zuigers zitten dus niet vast, kunnen het kleppen zijn? Wie oh wie weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn.
 

Bijlagen

  • 68890918316__07F8DE1D-BA1B-4523-AE28-674E0D177FB2.MOV
    2,5 MB
De motor als donormotor had inderdaad een vastgeroeste klep en een cilinderwand die verroest was.
Nu ga ik (na een pauze) verder met de ‘84 magna, na een duidelijk uitleg hoe ik de kleppen moet stellen, loop ik toch even vast, ik krijg mijn achterste kleppendeksel niet tussen het frame vandaan.
Daar is vast een handigheidje voor.
 
De motor als donormotor had inderdaad een vastgeroeste klep en een cilinderwand die verroest was.
Nu ga ik (na een pauze) verder met de ‘84 magna, na een duidelijk uitleg hoe ik de kleppen moet stellen, loop ik toch even vast, ik krijg mijn achterste kleppendeksel niet tussen het frame vandaan.
Daar is vast een handigheidje voor.
inderdaad, het is een handigheidje. is een combinatie van kantelen en draaien geloof ik zo uit m'n blote hoofd. hij past alleen naar rechts (of was het nou links?) weg.
Voor de zekerheid, er zit toch wel een 2-delig deksel op hè? Anders kan het echt niet.
En wil het echt niet lukken, krikje onder het carter, blokbouten los en een paar cm laten zakken.
 
Beste allemaal, na een jaar weer bezig met de magna. Ik ben bezig de magna op te bouwen en vandaag geprobeerd de motor te starten zonder succes. Ik heb alle kabels gelabeld alleen van de bobine niet. Wie weet welke kleuren op welke bobine moeten, ik vermoed dat hier het probleem zit.
Ik hoor of zie het graag, ik ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    129 KB · Weergaven: 1
  • image.jpg
    image.jpg
    129,2 KB · Weergaven: 1
Terug
Bovenaan Onderaan