Bobbin afgebroken in swingarm hoe bout verwijderen

Elmo

MF veteraan
27 jul 2004
2.205
0
Waddinxveen
Ik heb een motor gekocht en die heeft een afgebroken bout van bobbin in de swingarm.
Die is geprobeerd uit te boren maar met een accuboormachine komen we niet verder. Iemand tips hoe en eventueel wie dit jan fixen zonder nieuwe swingarm te bestellen. eventueel schroefdraad tappen als dit nodig Is? Maar heb al aardig wat metaakboortjed gesloopt
 
als het goed is kun je aan de achterkant (dus de kant waar je wiel zit) er ook bij. Kun je een 2e poging wagen met uitboren.
als je al een klein gaatje in die bout hebt, kun je ook een linkse tap proberen... deze draait zich vast in de richting waarbij de bout los draait. dus als de tap vastloopt in de bout, en je gewoon door draait dan draait de bout er uit.

als je hem eruit hebt zou ik zowiezo even de draad "opschonen" met een tap. zodat alle braampjes weer weg zijn, en de nieuwe bout er soepel in draait.
 
als het goed is kun je aan de achterkant (dus de kant waar je wiel zit) er ook bij. Kun je een 2e poging wagen met uitboren.
als je al een klein gaatje in die bout hebt, kun je ook een linkse tap proberen... deze draait zich vast in de richting waarbij de bout los draait. dus als de tap vastloopt in de bout, en je gewoon door draait dan draait de bout er uit.

als je hem eruit hebt zou ik zowiezo even de draad "opschonen" met een tap. zodat alle braampjes weer weg zijn, en de nieuwe bout er soepel in draait.


De achterkant is dicht
 
Welke maat is het(m6,m8,m10)?
Als je niet te groot geboord hebt zou je in het afgebroken draadeind, een kleiner gat in kunnen boren,kleiner dan de schroefmaat,dan draad in tappen en een bout erin.
Als het goed is komt de schroef aan de binnenkant van je achterbrug uit(loopt door) en kun je proberen met de bout het afgebroken stuk "bobbin bout" door te draaien zodat die aan de binnenkant weer uit komt.
Daarna het geheel doorzagen,en het afgebroken stuk is eruit :)
 
Laatst bewerkt:
Welke maat is het(m6,m8,m10)?
Als je niet te groot geboord hebt zou je in het afgebroken draadeind, een kleiner gat in kunnen boren,kleiner dan de schroefmaat,dan draad in tappen en een bout erin.
Als het goed is komt de schroef aan de binnenkant van je achterbrug uit(loopt door) en kun je proberen met de bout het afgebroken stuk "bobbin bout" door te draaien zodat die aan de binnenkant weer uit komt.
Daarna het geheel doorzagen,en het afgebroken stuk is eruit :)





Ik snap het maar de andere kant Is niet open en komen er niet echt meer doorheen daarbij Is het een prieel werk om het vast te pakken en heeft de vorige eigenaar het best verneukt maar ik zal straks een foto sturen. Als er naar weer een bout in kan met een bobbin ben ik blij
 
anij2o.jpg

30bmphw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Uitboren van een bout heb ik ook een keer helemaal verkeerd gedaan.

Snelheid van het boortje moet niet hoog maar laag zijn. Je moet olie gebruiken idealiter speciale snijolie.

Anders is je boortje zo bot

Dus een nieuwe boortje kopen en de accu boormachine op de schroefstand ipv de boorstand.

Beetje druk geven, olie regelmatig aanvullen en geduld.
 
Uitboren van een bout heb ik ook een keer helemaal verkeerd gedaan.

Snelheid van het boortje moet niet hoog maar laag zijn. Je moet olie gebruiken idealiter speciale snijolie.

Anders is je boortje zo bot

Dus een nieuwe boortje kopen en de accu boormachine op de schroefstand ipv de boorstand.

Beetje druk geven, olie regelmatig aanvullen en geduld.
Zelfs in de snelle stand draait een accuboormachine maar een paarhonderd toeren.
gebruik een echte boormachine en een goede boor.
Een boor van 6mm mag gerust wat toeren maken.
 
Als ie door een val is afgebroken zit het restant vaak nauwelijks vast, klein gaatje met een linkse uitdraaier erin en je kan hem met de hand vaak al losdraaien.

Maargoed, dat stadium zijn we voorbij.

Zoals gezegd, cobaltboren, snij/boorolie en een fatsoenlijke boormachine (geen accuboor).

En wiel eruit om te boren vanaf de achterkant, eerst centeren voor je gaat boren, beste kans dat de bout er dan vanzelf bij het boren uitdraait.
 
Laatst bewerkt:
En wiel eruit om te boren vanaf de achterkant, eerst centeren voor je gaat boren, beste kans dat de bout er dan vanzelf bij het boren uitdraait.


:^
Dat is dus de meest simpele manier met de beste kans op een goed resultaat. Stuk is massief alu dus kan het geen kwaad wanneer het aan de achterkant ook open is.
Mocht het uiteindelijk ontstane gat te groot zijn voor de gewenste (M8?) schroefdraad kun je er altijd nog een tapmoer, draadbus of helicoil in zetten. O-)
 
Ik denk dat dat wel een probleem is :')
je kunt door de grootte van de gemiddelde boormachine,nooit recht,van binnen uit de achterbrug, door de afgebroken bout boren (alleen onder een kleine hoek).
Of je moet een haakse boorkop gaan gebruiken,maar daar is weer moeilijk kracht op te zetten :/
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat wel een probleem is :')
je kunt door de grootte van de gemiddelde boormachine,nooit recht,van binnen uit de achterbrug, door de afgebroken bout boren (alleen onder een kleine hoek).
Of je moet een haakse boorkop gaan gebruiken,maar daar is weer moeilijk kracht op te zetten :/
Of een lange boor door het gat van de andere kant steken, dan boor je gegarandeert recht
 
Terug
Bovenaan Onderaan