Bobine Honda Sabre 1100

pvdz

MF'er
13 mei 2006
121
1
Haarlem
Kan iemand mij vertellen waar de bobine zit bij een Honda Sabre 1100 ?
Vanmorgen plotseling geen vermogen meer, twee bougies waren nat.
Volgens de ANWB een bobine probleem, ben vergeten te vragen waar die zit om h’m te vervangen.
Wat een koud kunstje is heb ik begrepen..
 
Nee, ze zitten zoals beschreven.
Echter blauwe zekeringen kan ik niet echt goed controleren...
Daar heb ik een zekeringtrekker voor zonodig..?
Het klopt dat zekeringen heel vast kunnen zitten.
Ik heb er ook eentje in de auto zitten, maar die is uit 2002.

De tegenwoordige zekeringen zijn weer een slag kleiner.
 
Nee, ze zitten zoals beschreven.
Echter blauwe zekeringen kan ik niet echt goed controleren...
Daar heb ik een zekeringtrekker voor zonodig..?
Je kunt ook een tang gebruiken. Maar dat gaat vaak niet echt lekker is mijn ervaring omdat je weinig grip hebt.

Het is trouwens wel belangrijk dat je alle zekeringen trekt, en kijkt hoe de contactpunten in het zekeringenkastje eruit zien.
Het liefste blank, smerig/ groene corrosie is niet goed. En zwart kan zijn dat het te heet is geweest om de eén of andere reden.
Waarschijnlijk zijn de zekeringen al vrij oud, en ik zou gewoon alles vervangen door nieuwe ook al lijken ze nog goed.
 
Laatst bewerkt:
Maar nr6 blijft een vreemd verhaal.
Die mist en je zegt dat de fan een tijdje terug nog draaide.

Dat zou niet mogen, dus dan ga ik er vanuit dat iemand een nieuwe stroomdraad heeft getrokken naar de ventilator, buiten het zekeringenkastje om.


Edit: maar de thermoswitch in de radiator is er ook nog, en die stuurt de fan aan als de temperatuur te ver oploopt.
Dus ik weet niet exact wat voor thermoswitch erin zit. Er zijn schakelaars met 1 aansluiting, maar ook met 2.

De mijn uit 1988 had volgens mij 2 aansluitingen (maar dat weet ik niet zeker meer), als je de -draad van de schakelaar aftrok en tegen het frame hield, begon de ventilator te draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net even de foto vergeleken met het elektrisch schema uit mijn werkplaatshandboek, en de volgorde klopt precies.
3x 15A, en 5 x 10A van links naar rechts.

Maar ik zie op de foto maar 1 blank contactpuntje bij de nr6, de bovenste zie ik niet?

(Het elektrische schema had ik al gepost op blz 1)




Wat ik trouwens ook raar vind is dat de 1985 700cc Sabre maar 7 zekeringen heeft op het elektrische schema.
Trouwens alle modellen en bouwjaren hebben minder dan 8 zekeringen in het zekeringenkastje.
De meeste hebben er 7, maar ook enkele met 6 en 5.
Maarja, dat zal een keuze zijn geweest van Honda, dan zit er meer achter 1 zekering.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net even de foto vergeleken met het elektrisch schema uit mijn werkplaatshandboek, en de volgorde klopt precies.
3x 15A, en 5 x 10A van links naar rechts.

Maar ik zie op de foto maar 1 blank contactpuntje bij de nr6, de bovenste zie ik niet?

(Het elektrische schema had ik al gepost op blz 1)




Wat ik trouwens ook raar vind is dat de 1985 700cc Sabre maar 7 zekeringen heeft op het elektrische schema.
Trouwens alle modellen en bouwjaren hebben minder dan 8 zekeringen in het zekeringenkastje.
De meeste hebben er 7, maar ook enkele met 6 en 5.
Maarja, dat zal een keuze zijn geweest van Honda, dan zit er meer achter 1 zekering.
Een Sabre 750 uit 85 heeft een uitgebreid elektronisch dashboard dat apart is gezekerd.

De Sabre 1100 is voor zover ik begrijp technisch nogal een ander apparaat dan een 750, zo heeft die (geloof ik) bijvoorbeeld een brandstofpomp die de 750 weer niet heeft.

Wat de Sabre van de TS betreft, het is een ding van 30+ jaar oud. Het kan makkelijk dat ivm een draadbreuk ofzoiets een aparte voeding is aangelegd. Ik zou dat ook ff nalopen, altijd handig om te weten.

Verder zou ik voor nu gewoon even controleren of (de zekeringen heel zijn en of) alle 4 de bougies een goede vonk geven.
 
Verzekeringen zijn vervangen, ik heb helaas geen gereedschap om de bougies er uit te halen .
De bougies waren overigens door de ANWB gecheckt.
Ik begin te denken aan toch benzine.....
ik hoor de benzine onderin wel klotsen.
Kan toch niet zo zijn dat het weinig is?
 
Het ergste dat dan kan gebeuren is dat de accu leeggestart wordt, verder gaat er niets kapot van lang starten.
Maar nogmaals, geef eens EXACT aan wat je gedaan hebt (in volgorde), zonder eigen conclusies te geven.
ik begrijp iig dat de motor wel rondgaat op de startmotor, maar niet aanslaat.
(nog 1 ding wat me zelf wel eens overkomen is, zit er wel voldoende benzine in/staat de kraan open?)
5 liter erbij gegooid, nog geen resultaat...
 
Verzekeringen zijn vervangen, ik heb helaas geen gereedschap om de bougies er uit te halen .
De bougies waren overigens door de ANWB gecheckt.
Ik begin te denken aan toch benzine.....
ik hoor de benzine onderin wel klotsen.
Kan toch niet zo zijn dat het weinig is?
Dat zul je toch echt even moeten checken, anders heeft het weinig zin om verder mee te denken. De ANWB heeft geconstateerd dat er problemen waren met de ontsteking anders zegt die monteur ook niet dat de bobine vervangen moet worden.

Als je ergens een andere type bougie kan vinden kan je die er ook even inprikken en aan het frame hangen. Kunnen de bougies in het blok blijven zitten.

10 minuten werk en je weet ineens veel meer.

Als je daar geen moeite voor wil/kan doen is het handiger om naar een motorzaak te gaan of iemand anders die verstand van heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: pvdz
Ja, doet hij (of zij)
Als Je verstandig bent trek je nu even de benzineslang van de voorste carburateur, en test je of er voldoende benzine uitkomt.
Want er zit ook nog een benzine cut-off relais. (Zie stroomschema. 2de foto, bijna rechts onderin. Daar staat ie, net onder de benzinepomp. Bobine Honda Sabre 1100)

Als er voldoende benzine uit de slang komt dan weet je dat de toevoer vanuit de benzinetank tot aan de carburateurs goed is.
(Maar ook even testen of alle 4 de bougies goed vonken. )
 
De pomp stopt met pompen als de druk hoog genoeg is. Zonder relais werkt dat ook. Die pomp kan je rechtstreeks op 12V aansluiten, via het kontakt uiteraard.
Heb jaren zonder relais gereden want dan kon ik bij het kontakt aanzetten al benzine in de carbs krijgen zonder te hoeven starten. Nu werkt die pomp alleen als je op de startknop duwt. Denk, als ik eea zo lees, dat dat niet de oorzaak is.
 
De pomp stopt met pompen als de druk hoog genoeg is. Zonder relais werkt dat ook. Die pomp kan je rechtstreeks op 12V aansluiten, via het kontakt uiteraard.
Heb jaren zonder relais gereden want dan kon ik bij het kontakt aanzetten al benzine in de carbs krijgen zonder te hoeven starten. Nu werkt die pomp alleen als je op de startknop duwt. Denk, als ik eea zo lees, dat dat niet de oorzaak is.
Ik wist niet of dat ding voor of achter de pomp zat, en cut-off klinkt als een kleppie.

Naja, als dadelijk blijkt dat er vonk is dan weet je dus dat het probleem van niet starten in de carburateurs zit.
 
Dat zul je toch echt even moeten checken, anders heeft het weinig zin om verder mee te denken. De ANWB heeft geconstateerd dat er problemen waren met de ontsteking anders zegt die monteur ook niet dat de bobine vervangen moet worden. Kom ik met deze sleutel verder ?
 

Bijlagen

  • 0D841D39-8E54-43CE-85BB-515F56B6CE57.jpeg
    0D841D39-8E54-43CE-85BB-515F56B6CE57.jpeg
    7,2 KB · Weergaven: 5
0D841D39-8E54-43CE-85BB-515F56B6CE57.jpeg.jpg


@pvdz Ik snap niet echt waar de veer voor dient?
Is dit een soort van rateldop ofzo, omdat er ook een buisje om de de bougiedop zit?

Ik snap hier helemaal niets van, van dit stukje gereedschap :N
Je hebt een dunwandige dop nodig omdat een dikke niet niet in de kop past, en bij deze zit er nog een buis omheen die waarschijnlijk op en neer kan.

Wat je nodig heb is een normale pijpsleutel.
Volgens mij gaat deze niet werken.



Zoiets dus:

20201029_104333.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Volgens mij is het dopgedeelte dubbelwandig. Door op de hendel te drukken komt het binnendeel (dunwandig) naar buiten en daar kan je dan de bougie mee los draaien. Door loslaten van de hendel zal de veer zorgen dat het binnendeel weer naar binnen gaat in het buitendeel met de bougie er nog in.
 
Volgens mij is het dopgedeelte dubbelwandig. Door op de hendel te drukken komt het binnendeel (dunwandig) naar buiten en daar kan je dan de bougie mee los draaien. Door loslaten van de hendel zal de veer zorgen dat het binnendeel weer naar binnen gaat in het buitendeel met de bougie er nog in.
Oké, nu snap ik het ja.

Maar dat gaat niet werken bij een VF. Misschien wel bij een auto, maar zelfs daar lijkt het mij een onding.
 
De originele bougiesleutel is idd een dunne pijpsleutel van ong 10-12 cm lengte.
En dé problemen zijn vooral bij de voorste cilinders.
Officieel moet je de radiator ook wegklappen, dus de kraan onderaan moet dicht en je moet dan ook de koelvloeistofslang verwijderen.
Dat heb ik dus 1 keer gedaan en de tweede keer deed ik met een kortere slag door de radiator te laten zitten.
Je draait je dan wel een ongeluk aan de 2 bougies, vandaar dat ik een afgeslepen dop aan deze pijpsleutel wilde lassen maar dat is nooit gebeurt.
 
Koeler hoeft er niet af of los als je de hondasleutel gebruikt maar het is dan wel een hoop gepiel.
Volgens het werkplaatshandboek wel, wegklappen dat ding.

En ik weet nu al dat TS daar geen zin in heeft.
Dus dat word dan niet wegklappen en onmundig kloten omdat je maar een kleine slag kan maken. En dat zie ik hem ook niet doen.
 
Tis me nu te koud om hand en span diensten te gaan leveren anders was ik wel een keer, met lekkere temperaturen dus, die kant op geknald icm een leuk ritje of bijkomend bezoek daar in die regio.
Het zijn niet de makkelijkste motoren om aan te werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan