Bobine Honda Sabre 1100

pvdz

MF'er
13 mei 2006
121
1
Haarlem
Kan iemand mij vertellen waar de bobine zit bij een Honda Sabre 1100 ?
Vanmorgen plotseling geen vermogen meer, twee bougies waren nat.
Volgens de ANWB een bobine probleem, ben vergeten te vragen waar die zit om h’m te vervangen.
Wat een koud kunstje is heb ik begrepen..
 
Omdat het een V-blok is. En dé carburateurs eraf halen is een klotewerk, en erop ook.

Supervaags zei ook al zoiets, en dat een Sabre nog erger was met de extra elektronica.
Maar ik vind het allemaal wel meevallen. Leg de elektrische schema's van de Magna's er naast, en het enigste verschil is misschien het dashboard.

Als Je het schema van een 87er ernaast legt, dan schelen er inderdaad wel een hele hoop draden en onderdelen 🦧
 
Kweetut.. heb er 25 jaar ervaring mee. Elektrisch geen punt, mechanisch wel iets meer.
Kun je daar nog iets meer over zeggen?
Ik denk dat je de vergelijking bedoeld tussen een V4 en een 4 in lijn?

Kleppen stellen bijvoorbeeld lijkt mij makkelijker door de klepstelboutjes.
Tegenwoordig moeten de nokkenassen er vaak uit, na het meten van de speling.
 
Ja het frame kan ook, het beste is om dan een plekje te zoeken waar geen verf zit, anders maakt de bougie geen of slecht massa.
Een metalen beugel oid wat aan het frame geschroefd zit kan ook.

Let wel even op dat je zelf geen optetter krijgt, gevaarlijk is het niet, maar prettig is anders.

Wat ik doe is de bougie (in de dop) en dan met een blokje hout ofzoiets tegen het frame/blok duwen en dan starten.

Je kan natuurlijk ook ff op YT kijken hoe anderen het doen.
 
Kun je daar nog iets meer over zeggen?
Ik denk dat je de vergelijking bedoeld tussen een V4 en een 4 in lijn?

Kleppen stellen bijvoorbeeld lijkt mij makkelijker door de klepstelboutjes.
Tegenwoordig moeten de nokkenassen er vaak uit, na het meten van de speling.
ik heb met de moderne 4-cylinders geen ervaring. Maar oha heb je bij oudere 4 in lijn modellen meer ruimte om eea te doen.
Klepstelboutjes zijn zeker handig maar je moet er wel bij kunnen zonder de halve voorkant er af te moeten halen.
Ff in het kort nu.
 
Ja het frame kan ook, het beste is om dan een plekje te zoeken waar geen verf zit, anders maakt de bougie geen of slecht massa.

Op deze manier geprobeerd, maar geen enkele vonk... (met goede bobine) heeft het nog zin om andere te testen.? Moet ik ze vervangen?
 

Bijlagen

  • 47153D70-0F2A-4304-BC49-44FA9F502510.jpeg
    47153D70-0F2A-4304-BC49-44FA9F502510.jpeg
    266,6 KB · Weergaven: 6
Ja ik zou de anderen wel nalopen, vooral die van de achterste cilinders.
Als die het nou doen, kun je al je bougies testen de werkende kabel.

Maar vervangen is ook geen overbodige luxe als ik dat zo zie.
 
Ja ik zou de anderen wel nalopen, vooral die van de achterste cilinders.
Als die het nou doen, kun je al je bougies testen de werkende kabel.

Maar vervangen is ook geen overbodige luxe als ik dat zo zie.
De voorste bougie doet het wel op de achterste . De achterste vonkt achter maar niet op de voorste cilinder . Toch bobine probleem ? Bij het testen moet je dat strikt 1 voor 1doen? (Uit de cilinder halen?)
 
De voorste bougie doet het wel op de achterste . De achterste vonkt achter maar niet op de voorste cilinder . Toch bobine probleem ? Bij het testen moet je dat strikt 1 voor 1doen? (Uit de cilinder halen?)
Nee hoor, nu je weet dat de achterste bougiekabel werkt kun je daar alle bougies op testen.

Zodra je alle bougies getest hebt moet je alle kabels nalopen, welke geven wel een vonk en welke niet?
Theoretisch gezien kan het anders ook nog een kapotte bougiekabel zijn.
 
Ha Ha motor is weer terug... blijkt dat we de oude bobine weer teruggeplaatst hadden ipv de ‘nieuwe’ van Roukema........ zo’n goeie hebben we nog niet gehad.
Een iedere bedankt voor de goede hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan