Bobine nog ok?

1098

MF'er
17 sep 2015
183
87
Nadat ik mijn Suzuki RV90 op het motorblok na uit en in elkaar gehad heb reed hij zoals daarvoor. 1x kicken en lopen. Voorzichtig ff met de choke en snorren maar.
Enfin hij zou mee naar huis en mijn zoon reed. Alles onder controle totdat hij na 10km afsloeg. Niet aan te krijgen. Benzine krijgt hij, de condensator en kontaktpunten zijn vernieuwd maar hij doet het nog steeds niet. Zonder bougiedop de kabel tegen/bij de cilinder en een zeer zwakke vonk bij de eerste kick en daarna niets of nog minder vonk.
Mijn bobine moet 8.5 k ohm geven maar wanneer ik er een meter op zet kom ik niet verder dan 7.2. Kan dit het probleem zijn? Bekabeling en kontaktslot zijn goed . Aarde is ook goed.

Marco
 
als je alle losse delen bij elkaar opteld tezamen met elke x levertijd is dit ( maak ik mijzelf wijs 😉) de simpelste oplossing. Kost nu ff 300 euro en dan knallen met hem. Alle wilde paarden op het achterwiel en gaaan.

Marco
 
In plaats van de condensator kun je een Velleman-kitje monteren.. Deze vervangt de condensator op een betrouwbaarder manier en de contactpunten slijten ook minder..

Een Velleman kitje kost geen 15 euro en ik lees er goede ervaringen over. Het schakelen wordt overgenomen door een thyristor zodat er over de contactpuntjes nog nauwelijks een stroom van betekenis loopt. Het is jammer dat het niet kan werken met positive earth, anders zat het op mijn good old Norton.
 
Zo, na 10dagen wachten is de vape elektronische ontsteking gisteren aangekomen en geduldig als ik ben direkt uit de doos op de RV gemonteerd. Alles keurig erbij en een duidelijke beschrijving (als je duits kunt lezen en begrijpen). Enfin, het was een koud kunstje. En toen kijken of het beter was als de originale set.
Kontaktsleutel om en een druk op de knop en... niks... Want hij heeft geen elektrische starter.
Kicken dus. Een vonk van een gezonde knul! Bougie erin en hatsé aan de gang. Ff laten lopen en een proefrondje gereden. Perfekt!
Kost wat maar nu wel voor elkaar.
Brommer achterop de auto en. Naar huis. Thuis helm op en volgoede moed op weg. Reageerde niet helemaal top op het gas maar daar had ik maling aan, rijden en wel nu. Enfin na 2 kilometer sloeg hij af en met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen, GO*^&$#@me. Ff denken en daar ging bij mij een lampje aan, tankdop eraf en ff klotsen, dacht ik. Geen benzine meer. Voor het eerst van mijn leven dat ik daar om moest lachen, wat een l*l. Nou ja, probleem gelokaliseerd en nu verder. Naar huis lopen of naar de pomp. De pomp, want naar huis betekent 2 flinke heuvels over en de pomp nagenoeg vlak. Na 500 meter was iemand zijn gras aan het maaien en ik een liter sap gekocht. Ff kicken en rijdend naar de pomp, volgetankt, 4 liter en rijden heen. Start nu makkelijk en rijd prima. Nu nog een nieuw 12v accu erin en ik ben er klaar voor.

Marco
 
Overigens was er vroeger een originele accessoire die je gehad zou willen hebben in dit geval,kijk links achter op deze foto
:Y
1397932
 
Terug
Bovenaan Onderaan