Bobine nog ok?

1098

MF'er
17 sep 2015
176
80
Nadat ik mijn Suzuki RV90 op het motorblok na uit en in elkaar gehad heb reed hij zoals daarvoor. 1x kicken en lopen. Voorzichtig ff met de choke en snorren maar.
Enfin hij zou mee naar huis en mijn zoon reed. Alles onder controle totdat hij na 10km afsloeg. Niet aan te krijgen. Benzine krijgt hij, de condensator en kontaktpunten zijn vernieuwd maar hij doet het nog steeds niet. Zonder bougiedop de kabel tegen/bij de cilinder en een zeer zwakke vonk bij de eerste kick en daarna niets of nog minder vonk.
Mijn bobine moet 8.5 k ohm geven maar wanneer ik er een meter op zet kom ik niet verder dan 7.2. Kan dit het probleem zijn? Bekabeling en kontaktslot zijn goed . Aarde is ook goed.

Marco
 
Marco is het een vliegwiel ontsteking? Kan zijn dat er een magneet breekt en dan is de maximale fluxverandering niet meer op het moment dat de punten openen, dan krijg je een vonk waar die het niet mee doet, anderijds kan het best je bombine zijn. Een nieuwe condensator gaat óf in het begin van zijn carriere stuk of "nooit meer" dus dat zou het ook nog kunnen zijn.
 
20190509_160008.jpg
20190509_155935.jpg
 
Nee, bij een andere topic was de ontsteking weer van tijd...
Maar die vliegwielschade zie je niet. Fiets heeft een accu toch? misschien een idee om hem eens als accuontsteking te schakelen, Moet er wel een bobine opzitten met 2 draden.
 
Ik wordt er een beetje verdrietig van. Ik wil er hier (in Zweden) brommerrallys mee rijden. De eerste heb ik al gemist. Om op de bobine te gokken vind ik ff te link.
Deze kost 140 euro hier geleverd vanuit nl. Een ombouw naar electronisch en 12 volt 330 euro. Maar ja, dan heb ik punten condensator en accu voor jan l*l gekocht. Twijfel twijfel... Na meting blijkt dat de bobine ruim 1 k ohm te weinig geeft. Vraag is dus of dat de zwakke tot geen vonk verklaard.
Getest met de bobine van een yamaha fs1 en zelfde slappe vonk.

Marco
 
Deze is volgens wph.
Het maffe is dat ie er tijdens het rijden mee stopte zonder vooraankondiging van stotteren oid. Bekabeling na gelopen en ok. Ik dacht aan een kabelbreuk.

Marco
 
luisteren naar zot, daarmee verleg je namelijk ook de flux, en die kiloohm verschil is veel maar hoeft niet te betekenen dat die stuk is. je ontstekingsspoel in het blok is ook verkleurd. meet die eens? zowel weerstand als spanning... Hoe komt het dat degrondplaat helemaal in de hoek staat?
 
Laatst bewerkt:
Heb je de contactpunten van deze motor al vaker afgesteld (al ervaring met deze motor)?

Of ervaring met een andere motor met contactpunten?

Het is namelijk wel handig om te weten hoe een bepaald model/merk reageert op een iets grotere of kleinere opening.
 
Tromgeroffel... Its alive!!

Vanavond alles nog een x gecontroleerd en de puntjes van 0.4 naar 0.3 gesteld. Volgens wph tussen 0.3 en 0.4.
Betere vonk maar na een paar x kicken niets meer. Andere bougiedop, zelfde verhaal. Andere bougie, zelfde verhaal. Nu de bougiekabel flink ingekort (al een aantal x een halve cm gedaan) en weer gestart. Vonk bleef ook na een aantal x kicken. Handel in elkaar en proberen. Na een paar x kuchen sloeg hij aan. Liep als een zonnetje. Uitgezet en weer getracht te starten. Ging niet van harte maar na ff volhouden liep hij weer. Voorheen 1x trappen en hij liep.Wij denken aan een samenhang van een aantal zaken die niet helegaar top waren. 1 van die zaken is de bougiekabel. Het lijkt of de koperen, of wat dan ook, kern aan het vergaan is. Probleem is dat deze in de bobine gevulkaniseerd is. Iemand een tip hoe zoiets op te lossen? Morgen het zijdeksel en de rest er weer op en in de buurt rijden.
Bedankt voor de tips iig.

Marco
 
Tromgeroffel... Its alive!!

Vanavond alles nog een x gecontroleerd en de puntjes van 0.4 naar 0.3 gesteld. Volgens wph tussen 0.3 en 0.4.
Betere vonk maar na een paar x kicken niets meer. Andere bougiedop, zelfde verhaal. Andere bougie, zelfde verhaal. Nu de bougiekabel flink ingekort (al een aantal x een halve cm gedaan) en weer gestart. Vonk bleef ook na een aantal x kicken. Handel in elkaar en proberen. Na een paar x kuchen sloeg hij aan. Liep als een zonnetje. Uitgezet en weer getracht te starten. Ging niet van harte maar na ff volhouden liep hij weer. Voorheen 1x trappen en hij liep.Wij denken aan een samenhang van een aantal zaken die niet helegaar top waren. 1 van die zaken is de bougiekabel. Het lijkt of de koperen, of wat dan ook, kern aan het vergaan is. Probleem is dat deze in de bobine gevulkaniseerd is. Iemand een tip hoe zoiets op te lossen? Morgen het zijdeksel en de rest er weer op en in de buurt rijden.
Bedankt voor de tips iig.

Marco
Plaats eens een foto van de bobine,zodat ik kan zien wat voor type je heb.
 
Zo, paar dagen errug druk geweest en was het er niet van gekomen om te antwoorden. Bedankt voor de reakties en tips. Hij doet het weer en start makkelijk. Achteraf denk ik dat de bougiekabel de veroorzaker was van het probleem. Maar goed, nieuwe punten en condensator zijn gemonteerd en ik ga een nieuwe kabel bestellen en monteren (bedankt rg-gamma). Gisteravond ongeveer 50 km gereden zonder probleem. Hij rijd niet zo als hij voor de storing reed maar dat komt nog. Dan hoop ik dat ik de zomer doorkom met veel kilometers. Mocht het allemaal bevallen gaat van de winter het blokje eronder vandaan en volgt een revisie en eventueel een elektronische ontsteking.

Marco
 
Daar is ie weer.
Vandaag zou ik een grote ronde make en na een stop weer geen vonk 😠
Naar huis en een elektronische ontsteking besteld. 5/10 dagen levertijd en dan hopelijk een vonk waarmee ik het olympisch vuur kan ontsteken.

Marco
 
Daar is ie weer.
Vandaag zou ik een grote ronde make en na een stop weer geen vonk 😠
Naar huis en een elektronische ontsteking besteld. 5/10 dagen levertijd en dan hopelijk een vonk waarmee ik het olympisch vuur kan ontsteken.

Marco
Heb ik in het verleden ook gedaan bij mijn GT750,liep er ook nog eens een stuk mooier door.
Iets wat ik standaard deed bij mijn 2 takten omdat de kwaliteit van ontstekingsdelen tegenwoordig niet meer zo is als vroeger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan