Bobine ontstoren?

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Dag,

Wellicht vreemde titel, maar ik zal de vraag uitleggen.
Ik draag hoortoestellen. Voor communicatie zou ik mijn hoortoestellen op de telecoilstand willen zetten. Dan kunnen ze signaal opvangen van een zgn inductielus die als headset fungeert. Prima idee natuurlijk, alleen de uitvoering loopt spaak. Als ik namelijk op de motor zit met die toestellen in de T-stand, word ik helemaal stapeldol van gillende en tikkende signalen die harder worden naarmate je meer gas geeft.

Nu heb ik me laten vertellen dat dat ligt aan het feit dat de bobine niet goed ontstoord is en daardoor een veld verspreidt wat dus door die toestellen wordt opgevangen.

Dus de vragen: 1, is dat lastig te ontstoren? Of 2: zijn er ontstoorde bobines te koop?

thnx
 
Er zijn ontstoorde bougies en ontstoorde bougiekappen. Je motor dient van 1 van deze 2 voorzien te zijn.
Of dat afdoende werkt durf ik niet te zeggen
 
Op WW2-voertuigen zag je vaak een condensator parallel geschakeld aan de bobine, zodat radiosignalen niet verstoord werden
Tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan, maar ontstoord men bougies en - kappen...zoals @v.d.v. al aangeeft. IMG_20210602_162828641.jpg
 
Laatst bewerkt:
@v.d.v. hoe wordt dat ontstoord?

Ontsteking en vonkvorming zijn gebaseerd op enorme inductiepieken, Die worden inderdaad opgepikt door die apparaten. Alles wat je aan condensatoren en afvlakkingen toevoegt gaat ten koste van de vonk.

Afschermen van de bobines en de CDI zou mijn eerste gedachte zijn, In blik, alu of nog beter lood verpakken, dat laatste is natuurlijk makkelijk vervormbaar
 
@v.d.v. hoe wordt dat ontstoord?

Ontsteking en vonkvorming zijn gebaseerd op enorme inductiepieken, Die worden inderdaad opgepikt door die apparaten. Alles wat je aan condensatoren en afvlakkingen toevoegt gaat ten koste van de vonk.

Afschermen van de bobines en de CDI zou mijn eerste gedachte zijn, In blik, alu of nog beter lood verpakken, dat laatste is natuurlijk makkelijk vervormbaar
Door een weerstand in serie te plaatsen van zo'n 5K ohm
 
Hoi.

Afschermen, zo deed Herr BMW dat op overheids fietsen.
Bobines in een blikken bak en alle bedrading uitgevoerd als coax.
Dan alle afscherming aan massa.

Groeten, Paul.
 
Een condensator of weerstand zorgt alleen voor afvlakking van de stroompieken, en ja; dat helpt voor radio-ontstoring.
En dat deden niet alleen de duitsers...
Er is geen "Herr BMW"; men vond het in het veld lastig dat het slechte radioverkeer wat er was ook nog eens te lijden had van (ontstekings)storing van benzinemotoren
 
Waarom denk dat die weerstand er in zit?



Eet je sinasappels omdat ze lekker of omdat ze gezond zijn?

Een condensator of weerstand zorgt alleen voor afvlakking van de stroompieken, en ja; dat helpt voor radio-ontstoring.
En dat deden niet alleen de duitsers...
Er is geen "Herr BMW"; men vond het in het veld lastig dat het slechte radioverkeer wat er was ook nog eens te lijden had van (ontstekings)storing van benzinemotoren
Afvakking van stroompieken? Stroompieken die je juist wil hebben?
 
Soms is het voordeel van een toepassing dat er een gunstig neveneffect bij meekomt, maar wat is de toepassing en wat is het gunsige neveneffect. Wat is het effect van de weerstand in serie met een oneindig grote weerstand tussen de electrodes. Wat dot 5 k met een spanning van vele duizenden volts...

Voor mij is die weerstand in eerste instantie om de vonk een fractie langer te laten duren door de stroom enigzins te beperken, de schroefdraadvormige opgedampte koolfilm wert dan ook nog als microsmoorspoel
Moet je nou met een wasted spark 2 kappen met weerstand hebben, ik weet het niet, heb er nog geen diepgaande studie van gemaakt.
 
Soms is het voordeel van een toepassing dat er een gunstig neveneffect bij meekomt, maar wat is de toepassing en wat is het gunsige neveneffect. Wat is het effect van de weerstand in serie met een oneindig grote weerstand tussen de electrodes. Wat dot 5 k met een spanning van vele duizenden volts...

Voor mij is die weerstand in eerste instantie om de vonk een fractie langer te laten duren door de stroom enigzins te beperken, de schroefdraadvormige opgedampte koolfilm wert dan ook nog als microsmoorspoel
Moet je nou met een wasted spark 2 kappen met weerstand hebben, ik weet het niet, heb er nog geen diepgaande studie van gemaakt.
De weerstand van de bougie is oneindig hoog totdat de spanning zo hoog is dat hij doorslaat en dan is het bijna een kortsluiting. Dit zorgt voor een erg hoge stroompiek die storingen geeft op o.a. radio's. Er vanuit gaande dat de bougiespanning 20Kv is en die weerstand 5K Dan kan de stroom nooit hoger worden dan 4A want dan valt de gehele spanning over de weerstand. U=IxR 20Kv=Ix5K + 4A.
Die onstoringsweerstand begrenst dus de kortsluitstroom. Hoe hoger die weerstand hoe minder er overblijft voor de bougie.
 
Maar die 4 A komt er zonder weerstand ook al niet uit, Ja op het moment dat de bougie ioniseert, wat uiteindelijk de vonk is, is die weerstand 0, maar die stroom heeft geen weerstand nodig om begrensd te worden, 4 A bij 20 kV is 80 kW, uiteraard gedeeld door de dutycycle...
Maar to the point, mij lijkt afscherming het beste te werken, een flinke elco tussen alle directe plussen en minnen bij de CDI zou ook een duit in het zakje kunnen doen, dat deed het ook bij de 70tiger jaren puntenontsteking
 
Condensatoren zorgen voor vertragen en een niet steile flank.
Dat vermogen waar je over praat zou kloppen als hij dat constant deed maar die vonk is erg kort. Stel dat de (piek) stroom 1A is dan dempt hij ook al sterk want dan valt er 1/4 over de weerstand. Zonder weerstand een bijna kortsluiting of 5K ohm is een erg groot verschil.
 
Dat is de dutycycle, ja, en vergeet de ohmse weerstand van de bobine niet, die doet gewoon mee in de stroombegrenzing. Maar nogmaals, ik laat het me graag vertellen want m.i. is die weerstand inderdaad stroombegrenzing waardoor de vonk wat langer kan duren, storingsdemping is niet de hoofdfunctie... collateral advantage. De Sinaasappel: Lekker, en toevallig gezond...
 
Laatst bewerkt:
Zeker maar de theorie die we hebben komt overeen, ik ben benieuwd naar het ontstorende effect, dat kan alleen @Tuckson maar vertellen en die is allang afgehaakt _O-
Hee. Ik hoor mijn naam weer noemen ...
Maar idd. Hoop blabla technobabbel. Niet veel kaas van gegeten maar ik maak er voorzichtig uit op dat er wel mogelijkheden zouden moeten zijn. Zal van de week eens bij mvm gaan vragen wat zij ervan denken.
 
We hebben er op een blikforum wel discussie over gehad en met de oude klassieke motoren met magneetontsteking gebruiken we bij voorbaat bougiekabel met een koperen kern. Bij ongeveer alle moderne motoren heeft de bougiekabel een weerstand en daar komt de bougiekap nog eens achteraan.

Maar iemand die er veel meer verstand van heeft berekende dat het ongeveer 9 volt scheelt op de 20.000, dus ik denk niet dat het veel uitmaakt.
Mijn 52 jaar oude Jaguar geeft een tijdje geleden nieuwe bougiekabels gekregen, met weerstand en die start en loopt heel mooi op LPG.
 
Hee. Ik hoor mijn naam weer noemen ...
Maar idd. Hoop blabla technobabbel. Niet veel kaas van gegeten maar ik maak er voorzichtig uit op dat er wel mogelijkheden zouden moeten zijn. Zal van de week eens bij mvm gaan vragen wat zij ervan denken.

bij mijn R60/7 wat een ex overheids fiets is zit de bobine inderdaad in een metalen doosje en er zitten wat meer massakabels op.
Ook zitten er op diverse plekken componenten op geschroefd wat lijkt op een condensator. (ook op de koplamp meen ik mij te herinneren)
Ik kan daar wel een foto van maken.

of het hielp dat weet ik dan weer niet.
 
bij mijn R60/7 wat een ex overheids fiets is zit de bobine inderdaad in een metalen doosje en er zitten wat meer massakabels op.
Ook zitten er op diverse plekken componenten op geschroefd wat lijkt op een condensator. (ook op de koplamp meen ik mij te herinneren)
Ik kan daar wel een foto van maken.

of het hielp dat weet ik dan weer niet.
je bent toch niet gestoord? Nou dan 🤷‍♂️
 
Terug
Bovenaan Onderaan