Bobine, weerstand tussen spoelen

Rotter21

MF'er
10 nov 2006
83
0
Ik heb twee bobines liggen van een CR 500 die ik op de conventionele manier wil nameten. Beide zijn ze volledig losgekoppeld en is er geen bogiekabel gemonteerd.

De waardes uit het WPH zijn als volgt:
Primair: 0,4 tot 0,6 Ohm
Secundair (zonder bougiekap): 10 tot 16 kOhm

Bij bobine 1 meet ik 1,1 Ohm primair en 13,5 kOhm secundair. Bij bobine 2 meet ik 0,8 Ohm primair en 13,2 kOhm secundair. Ik wil niet concluderen dat de bobines defect zijn op grond van de iets te hoge waardes voor de primaire weerstanden, aangezien deze gemeten zijn met een ´simpele´ multimeter.

Wat me wel verbaasd is het feit dat ik bij beide bobines een waarde meet TUSSEN primair en secundair (lees: ik meet tussen bougiekabel en primaire aansluiting). Deze waardes bedragen voor beide bobines respectievelijk 13,2 en 13,3 kOhm.

Hoe beoordelen jullie deze meetwaarde? Mag ik beide bobines afschrijven? Of is er iets anders aan de hand? Bij voorbaat dank!
 
Nu, een bobine bestaat uit twee spoelen met een gezamenlijke middenaansluiting, de massa die bij oudere motoren naar de onderbreker gaat.
Dus tussen elke twee aansluitingen, maakt niet uit welke twee, van de bobine meet je, als hij niet stuk is, een weerstand die flink minder is dan oneindig.
Als je oneindig meet is hij stuk.
De precieze meetwaarden zijn niet altijd spannend, dat kan ook van je meter afhangen.
En van vet op de aansluitingen, of van de kwaliteit van je meetkabeltjes!
En van de bougiekabel en bougiekap, als je die hebt aangesloten voordat je gaat meten.
Als je nul meet is er vermoedelijk kortsluiting ergens, als je oneindig meet is er breuk.
Een behoorlijk lage weerstand op de primaire, zoals bij jou, een hoge weerstand, meer dan 10K op de secundaire, dat kan goed zijn.
Verder is het een kwestie van uitproberen.
Bobine aansluiten, bougie uit de cylinder draaien en in de bougiekap steken, en zien of er vonk is.
Als er vonk is, kan het okee zijn.
Vergeet niet dat de vonk in de cylinder, onder compressie, meer moeite heeft dan in de buitenlucht. En dat een bobine die goed lijkt, kan doorslaan als hij warm wordt.
Dus de enige zekerheid die je kunt krijgen is: aansluiten, starten, rijden, en zien of het werkt en blijft werken!
Verder is er veel ruimte. Ik heb ooit een dubbelbobine van een 6 volt auto (lelijke eend) gebruikt op een 6 volt Ural, nooit problemen.
Ik rij nu met een 12 volt MZ bobine op een 12 volt Yamaha DT125E, ook geen problemen.
Het gaat dan wel in beide gevallen om een motor met ouderwetse onderbreker, het kan zijn dat een electronische ontsteking wat kritischer is, maar dat zou me eerlijk gezegd verbazen....
Maar daar kan iemand anders misschien meer van weten, en van vertellen.
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
Eduard,

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik twijfelde enorm of de resultaten die ik kreeg wel mogelijk waren, maar er is me weer een hoop duidelijk geworden.

Mijn probleem is eigenlijk als volgt. De ontsteking van de CR500 heeft in principe maar 5 elementen, te weten ontstekingsspoel (onder vliegwiel, niet radiaal), pick-up, CDI, bobine en bougie.

Ik krijg geen vonk, absoluut NUL. Bougie, Pick-up en bobine (zie verhaal hierboven) vervangen. CDI is ter reparatie bij Camro in Helmond geweest (zou dus moeten werken).
Ik twijfel eigenlijk alleen nog aan de ontstekingsspoel. De weerstandswaarde is in orde, maar dat betekend naar mijn idee niet per se dat deze ook in orde is.

Weinig verbetering tot dusver, nog steeds geen vonk. Alle voor de hand liggende dingen heb ik naar mijn idee geprobeerd. Uiteindelijk zal het wel weer iets simpels zijn. Ik dacht al aan dingen zoals de aansluiting voor killswitch bijvoorbeeld, deze heb ik gesloten en onderbroken geprobeerd... geen positief resultaat.

De spanning die de ontsteking geeft is niet na te meten met mijn multimeter. Als ik deze meet krijg ik pieken tot maximaal 4 of 5 volt. Een meting met een osciloscoop zou een betere benadering zijn, maar ik verwacht hier het probleem niet. De vonk is namelijk niet zwak maar totaal afwezig.

De mooiste oplossing voor mij zou een werkende CR500 zijn. Had ik deze ernaast, dan zou ik de onderdelen kunnen uitwisselen en via trial and error de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen.

Ik zit zelf in Kerkrade, dus wie weet kan ik ooit met het ding voorbij komen om er samen heen te kijken (mits er tijd, zin en wil aanwezig is natuurlijk :))

Zie de CR500 graag ooit weer opleven. Ik weet dat het iets kleins moet zijn...


hartelijk bedankt nogmaals voor je hulp tot dusver
 
Eduard,

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik twijfelde enorm of de resultaten die ik kreeg wel mogelijk waren, maar er is me weer een hoop duidelijk geworden.

Mijn probleem is eigenlijk als volgt. De ontsteking van de CR500 heeft in principe maar 5 elementen, te weten ontstekingsspoel (onder vliegwiel, niet radiaal), pick-up, CDI, bobine en bougie.

Ik krijg geen vonk, absoluut NUL. Bougie, Pick-up en bobine (zie verhaal hierboven) vervangen. CDI is ter reparatie bij Camro in Helmond geweest (zou dus moeten werken).
Ik twijfel eigenlijk alleen nog aan de ontstekingsspoel. De weerstandswaarde is in orde, maar dat betekend naar mijn idee niet per se dat deze ook in orde is.

Weinig verbetering tot dusver, nog steeds geen vonk. Alle voor de hand liggende dingen heb ik naar mijn idee geprobeerd. Uiteindelijk zal het wel weer iets simpels zijn. Ik dacht al aan dingen zoals de aansluiting voor killswitch bijvoorbeeld, deze heb ik gesloten en onderbroken geprobeerd... geen positief resultaat.

De spanning die de ontsteking geeft is niet na te meten met mijn multimeter. Als ik deze meet krijg ik pieken tot maximaal 4 of 5 volt. Een meting met een osciloscoop zou een betere benadering zijn, maar ik verwacht hier het probleem niet. De vonk is namelijk niet zwak maar totaal afwezig.

De mooiste oplossing voor mij zou een werkende CR500 zijn. Had ik deze ernaast, dan zou ik de onderdelen kunnen uitwisselen en via trial and error de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen.

Ik zit zelf in Kerkrade, dus wie weet kan ik ooit met het ding voorbij komen om er samen heen te kijken (mits er tijd, zin en wil aanwezig is natuurlijk :))

Zie de CR500 graag ooit weer opleven. Ik weet dat het iets kleins moet zijn...


hartelijk bedankt nogmaals voor je hulp tot dusver

Is de afstand tussen pick-up en de rotor waar deze zijn signaal vandaan heeft nog in orde?
 
toch even een aanvulling op het verhaal van Eduard.

De primaire aansluiting van de bobine heeft 2 aansluitingen, de secuadaire maar 1, de bougiekabel. De andere secundaire is intern met de massa verbonden. Meestal is er dus geen gemeenschappelijke middenaansluiting.
 
Nu, daar heb ik me vergist. Het is geen gemeenschappelijke massa, maar een gemeenschappelijke middenaansluiting.
Op de MZ heten ze 4, 15, 1.

4 naar de bougie, 15 naar het contactslot, 1 naar de onderbreker .
4 naar 15 is de secundaire, 15 naar 1 is de primaire.
15 is een gemeenschappelijke aansluiting, en niet naar de massa.
Oeps!
Voor het verhaal maakt het verder niet veel verschil.

Bij electronische ontsteking heb je te maken, zoals Rotter als schrijft, met veschillende elementen.
Er zijn systemen die een aparte ontstekingsspoel hebben, die dan de spanning moet leveren die eventueel via CDI, pick-up en bobine, naar de bougie gaan.
Nu, Rotter, je hebt alles al geprobeerd, behalve de spoel die onder (achter?) het vliegwiel zit. Ik neem aan dat het vliegwiel zelf nog in orde is, dat ging bij sommige motoren wel eens stuk, maar dan zou je waarschijnlijk ook geen licht of laadstroom meer hebben.....
Helaas, vrees ik voor de spoel achter het vliegwiel.
Die kan misschien ook wel gemeten worden, ik heb vroeger eens wat Honda's gehad waarvan in het handboek alle meetwaarden stonden.....
Maar ook voor die spoel geldt dat hij vast geen 0 of oneindig mag zijn!
Kerkrade is niet vreselijk ver bij mij vandaan, ik woon bij Sittard.
Komende week werk ik maandagavond, dinsdagavond, donderdagmiddag, vrijdagavond, zaterdagmiddag, stuur maar een pm, dan gaan we eens zien
Groeten,
Eduard

Nu,
Eduard.
 
Het zou ook nog een kabelbreuk kunnen zijn of een probleem in de stekkeraansluitingen. Zou deze allemaal eens doormeten. Heb het zelf al eens gehad dat een aansluiting in een stekker wel goed leek, maar niet goed was.
 
Bravo peerke.
Dat is er een waar ik ter plekke wel aan denk, maar zo op een forum meestal niet!
Maar die stekkertjes kunnen ook wel eens een beetje lam worden,of zoals je zegt, een draadbreuk.
(Op de MZ, en bij MZ-rijders, zijn die stekkertjes zelfs berucht.... regelmatig aanknijpen, in ieder geval elk jaar voor de winter......)
Nu, TS, heb je nog wat werk om uit te zoeken :-)
Evengoed, stuur maar een pm, gaan we eens zien of we elkaar gaan zien!
Groeten,
Eduard
 
Bedankt voor al het meedenken allemaal

@MasterTommy
Is de afstand tussen pick-up en de rotor waar deze zijn signaal vandaan heeft nog in orde?

De afstand is bij benadering gelijk gebleven, daar zullen hoogstens één of twee tienden van een mm in zitten.

@Eduard
Nu, daar heb ik me vergist. Het is geen gemeenschappelijke massa, maar een gemeenschappelijke middenaansluiting.
Op de MZ heten ze 4, 15, 1.

....

Ik zag in je motorstekprofiel 'Born' staan, maar waarschijnlijk ben je ooit verhuisd. Sittard is voor mij stuk dichterbij. Ik zal je snel PM-en om te zien wanneer we beiden tijd hebben zodat ik de fiets achterin de bus kan gooien en richting Sittard kan koersen.

@Peerke
Dit is inderdaad iets waar ik al een hele tijd geleden aan heb gedacht. Nu de CDI gerepareerd is, is dit inderdaad een stap die ik nog eens herhalen kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan