Bobine wisselen

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Bobine vraagje….
Ik heb een BMW K75 zo een technisch gezien uit 1980.
Daar hangen 3 van die enorme bobines naast, en die wilde ik even vervangen door van die moderne die in de bougiedop zitten.
Kabelboom aangepast, alles ingebouwd en shit werkt niet.
Blijkbaar is er een “Dwell tijd”, oftewel de laadtijd van de bobine die hij nodig heeft om op vermogen te komen.
Als deze verkeert is verziek je de timing.
Mijn originele zijn van Bosch nummer 0 221 125 010
Als ik er Denso 129700-4150-j0396 in zet gaat hij vanaf 2000 toeren ruw lopen en slaat hij bij 3000 na gehik af.
Als ik er Dense 129700-4400-j0440 in zet gaat hij 1000 toeren langer mee.

Wie weet waar ik informatie kan vinden om te kijken of er een moderne bobine is die deze kan vervangen ?
In de data bladen van de fabrikanten kom ik niet ver, alleen dat er heel veel verschillende type’s zijn.
Wie weet welk type kan ?
 

Bijlagen

  • IMG_20190920_122219216.jpg
    IMG_20190920_122219216.jpg
    129,9 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20190916_181552748.jpg
    IMG_20190916_181552748.jpg
    122,6 KB · Weergaven: 8
Als je dit goed wilt laten werken zal je er een nokkenas sensor op moeten maken.
Nu wordt de ontsteking via de krukas geregeld en heb je 2x ontsteking waarvan er maar 1 op het juiste moment is.
Blijkbaar wil dat niet samen met penbobines
 
Dat maakt toch geen zak uit. Dan zou een blok dat 15K toeren loopt ook niet met penbobines kunnen werken. Ik denk dat je het in de laadtijd of de weerstand moet zoeken. Ik weet niet waar dat kastje achter het balhoofd op reageerd.
 
Vaak zijn de bobines en de ontstekingsunit een bijmekaarhorend setje..
Bobines met een laadtijd... ik ken het niet.
Misschien dat de C in CDI niet matched met de bobines die je wilt monteren, zomaar doorelkaargooien van deze dingen werkt niet.
Sputteren en afslaan bij een hoger toerental betekent misschien wel dat de Capaciteit in de CDI te groot is voor kleine zuinige bobines en dat dus de C niet ontlaadt waardoor bij hoge toerentallen de bobines geen puls meer krijgen... Probeer het met de CDI die bij de bobinus hoort
 
Lees dan digitale ontsteking waar CDI staat

een TCI ontlaadt helemaal geen condensatoren, daarom noemt het ook geen CDI, ook al zegt iedereen CDI.
CDI is wisselstroom ontsteking, TCI is gelijkstroomontsteking waarbij er "constant" spanning op de bobines staat, en de vonk wordt gegenereerd door de massa te onderbreken. net zoals bij kontaktpunten dus. En moeten de bobines genoeg "dwell-time" hebben zodat er voldoende magnetisch veld opgebouwd kan worden.
 
Hmm. daarmee bedoel ik een voor mij onbekend type bobine. Wat ik meende te zeggen in post #5 is dat je niet zomaar componenten door elkaar kan gooien. meer niet. Dat ik de bobines met een laadtijd niet ken geef ik weer omdat ik die dingen niet ken... meer niet. mijn betoog heeft niets specifieks maar is algemeen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan