Bobines aansluitvraag (GPZ500)

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
Beste allen, mijn Kawasaki GPZ500 uit 1992 is vrijwel helemaal uit elkaar geweest. Ik ben nu bezig de kabelboom aan te sluiten.

Bij de bobines loop ik tegen mij eigen slordigheid aan.

Linker en rechterbobine heb ik gemerkt, ik weet dus welke draden naar welke bobine moeten. De twee stekkertjes zijn echter per bobine hetzelfde en ik weet niet meer welke waar aan moet.

De bobines hebben 1 zwart en 1 groen gemarkeerd pennetje. De draden zijn links rood en groen en rechts rood en zwart. Het WPH en het wiring diagram geven geen uitsluitsel.

Wie weet welke kleur draad op welke aansluiting hoort of zou dat bij zijn eigen GPZ 500 na willen kijken? Of maakt het niet uit (ik ken de interne werking van een bobine niet).

alvast bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
Super, dank je :) . Dat verklaart misschien ook waarom er in het WPH niks over te vinden is. Dat was het laatste puzzelstukje voor het in elkaar zetten van mijn GPZ-tje :] .
 
maakt niet uit. DE bobine is niks meer als 2 spoelen, primair (waar de dunne draadjes aan zitten) en secundair (waar je bougiekabel(s) aan zitten)
Het maakt niet uit of de stroom er nu "linksom"of "rechtsom" door gaat
Is dat zo?
Kijk eens naar de afbeelding.
Je primaire en secundaire spoel zitten met elkaar verbonden.
full
 
Heb je een multimeter?
Meet eens de weerstand tussen de aansluitingen en massa(waar de bout doorheen gaat)
Degene die verbonden is met massa is de min.
Het meest logische lijkt mij dat zwart aan zwart moet en dan rood aan groen, maar meten is weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen van beide bobine-aansluitingen is intern met massa verbonden dus dat is niet te meten. Ik denk dat dit een motor met een CDI ontsteking is en daar wordt via de rode draad (is bij beide bobines aanwezig) de bobine aan massa gelegd.
 
De rode is de massa: Aan beide kanten heb ik een rode draad, die volgens de wiring diagram aan elkaar verbonden zijn. Ik meet ook weerstand van de rode aansluiting naar de massa aan het frame, dus dat bevestigt dat.

Maar: nu weet ik wat de massa is, maar volgens mij nog niet hoe ik de kabels aan de bobines moet zetten, toch?
 
Geen van beide bobine-aansluitingen is intern met massa verbonden dus dat is niet te meten. Ik denk dat dit een motor met een CDI ontsteking is en daar wordt via de rode draad (is bij beide bobines aanwezig) de bobine aan massa gelegd.
IK heb wel eens bobines in mijn handen gehad waarbij een kabeloog onder de bevestigingsbout aan massa zat. Als dat hier niet het geval is kan je nog steeds meten welke aansluiting de verbinding heeft tussen primair en secundair. Kwestie van de weerstanden meten.
 
normaal is de groene aansluiting op de bobijn altijd de min.

kan je achterhalen door de weerstand te meten van 1 van de pennen naar de bougiekabel aansluiting : min heeft lagere waarde.
 
Als ik de weerstand meet van de beide pennen naar de bougiekabel krijg ik twee maal dezelfde waarde: zowel van de groene als de zwarte pen meet ik 23,5 (met de multimeter op 200k)

Vraag die nog bij me op kwam: wat kan er kapot gaan als ik het gewoon uitprobeer?
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb is dit een tweecilinder met twee bobines, in dit geval dus enkele bobines en dan zitten idd de primaire en secundaire wikkeling beiden met een kant aan massa.

Bij een viercilinder met twee bobines heb je dubbele bobines, waar dus twee bougiekabels op aangesloten zitten. In dat geval zitten beide wikkelingen niet met een kant aan elkaar en maakt het niet uit hoe je ze aansluit.

Kijk naar het plaatje van v.d.v.
 
Klopt, het is een tweecilinder met 2 bobines.

Als ik de post van Han S goed begrijp maakt het dus waarschijnlijk wel uit hoe ik ze aansluit. De verwijzing naar het plaatje van v.d.v snap ik niet zo goed: wat zou ik daar kunnen zien? Een duidelijke groene pen zie ik daar niet, en als er al 1 groen is lijkt dat eerder de + dan de - te zijn. Of kijk ik verkeerd?

Volgens Janbros is de groene aansluiting normaal gesproken de min. (maar ik meet geen verschil in weerstand).

Blijft voor mij een beetje de vraag: als ik er vanuit ga dat groen de - is, wat kan er kapot als het toch andersom zou zijn?
 
Laatst bewerkt:
Als ik de weerstand meet van de beide pennen naar de bougiekabel krijg ik twee maal dezelfde waarde: zowel van de groene als de zwarte pen meet ik 23,5 (met de multimeter op 200k)

Vraag die nog bij me op kwam: wat kan er kapot gaan als ik het gewoon uitprobeer?
Of je meet alleen de secundaire spoel of je meet de secundaire spoel in serie met de primaire spoel.
De secundaire spoel is 23500 Ohm. De proimaire spoel zal zo'n 10 ohm zijn.
Je meet dus 23,5Kohm of 23,51Kohm. Dan moet je wel een goede meter hebben.

Als je hem verkeerd om aansluit zal de stroom die opgewekt wordt in de secundaire spoel via de primaire spoel lopen i.p.v. direct naar massa.
 
Ok, thanks. Volgens het schema van de KLE zijn die draden rood en zwart, de extra gekleurde ringetjes hebben geen functie. Dan wordt het dus de rode draad op de groene pool.

Ik heb ook even rond zitten kijken op ex-500.com, daar was de ervaring dat ze het op allebei de manieren doen overigens. Verkeerd om aansluiten zou in ieder geval niet tot gevolg hebben dat de zaak kapot gaat.

Ik kan verder, bedankt allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan