Bobines Gs550

Transformer88

MF veteraan
13 jun 2006
1.273
0
Maastricht
Ik heb sinds gisteren een gigantische bulk suzuki Gs550 onderdelen, nu heb ik geen 2 linkerhanden en al meeeer dan genoeg ervaring in de (oldtimer)brommer wereld en ziet me dit allemaal alleen maar uit als 'alles een maatje groter'.

Echter, het is ook allemaal net iets meer, ipv 1 cilinder, 4 cilinders. Het probleem dat zich daarbij voor mij meebrengt is de aansluiting van de bobines. Op het draadschema dat ik heb, staat alleen de ignition coil (wat in mijn ogen gewoon de ontsteking, in dit geval de contactpunten, zijn?) en verder niets over het aansluiten van de bobines. Nu heb ik een oud YB1 2 cilinder blok liggen, en daarvan weet ik dat de bobines over de accu moeten omdat ze t anders niet overleven, en daarbij waren de draden nog voorzien van de originele blokstekkers. Bij mn Gs blokken is het dus niet het geval.. Nu is mijn vraag, hoe moet wat en waar? Alleen dus de basis-elektronica van ontsteking tot bougie?

wie kan me helpen?
 
http://smokeriders.com/Technical/wiring_diagrams/wiring_diagrams.html

hier staan alle schema`s ff link met left navigation frame aan klikken merk kiezen en model en klaarrrrrrrrrrrr

-GS550E_.gif
 
= onstekingsunit

daar komen de pulsen vandaan die naar je bobines gaat , om omgezet te worden in een zeer hoge piekpuls die nodig Zijn om je bougies te doen vonken.(heldere blauwe vonk)

Van de signal generator komt een spanninkje af die in je onstekingsunit tot een mooie puls gevormt word, versterkt word en je bobines ingestuurd worden, zie hierboven verhaaltje.
 
Laatst bewerkt:
82 of 83.. althans, de complete motor die ik heb, denk de onderdelen die erbij zitten ook (t blok waar ik nu aan bezig ben dus..)

kheb idd contactpunten, maar heb ook nog een contactpuntvervanger erbij zitten.. Hoeft dan (bij de contactpunten) er geen ignitor unit tussen?

kheb op mn bobine 1: oranje/wit en wit
bobine 2: oranje/wit en zwart/geel
contactpunt: zwart en wit..

in de ignitor unit die ik gevonden heb vind ik: oranje/wit, zwart/wit, wit, zwart/geel, bruin en gewoon zwart meen ik. (en een losse aardekabel?)

als ik naar die gs425 tekening kijk, dan lijkt t erop dat de oranje/wit (op de tekening geel/wit) aan elkaar gesloten moeten worden, evt met dan een schakelaar ertussen? of mis ik nu iets?


verder zit mn kickstarter volges mij vast.. noujah, dat vermoed ik, ik krijg m niet met de hand naar beneden (brommers ben ik gewend..) moet ik er met mn voet op rammen, of zou ie t moeten doen met de hand?

stom trouwens dat de complete motor geen kickstarter heeft, leuk al sje accu leeg is :)
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt geel/wit daar komt de plus op te staan +12 Volt op iedere bobine 1 dus aanelkaar knopen die handel. (In jouw geval oranje /wit)

Die witte gaat naar je contactpunt toe linkercontactpunt zo ook de zwart/gele naar je rechtercontactpunt of visa versa.

Je hebt bij contactpunten geen onstekingsunit nodig , de punten zorgen ervoor dat er een hoge inductiespanning opgewekt word in je bobines.Wel goed de contactpunten afstellen via de merktekens T en F

Met een contactpunten vervanger dus elektronisch heb je wel de onstekingsunit nodig, omdat deze er voor moet zorgen voor de hoge piekpulsen in je bobines.

Ik weet niet uit m`n hoofd welke kleuren wat is , dus moet er een schemaatje bij zitten welke draadkleur wat is.

Een 4 cilinder motorfiets met kickstarter heeft een veel zwaardere compressie dan een bromfiets dus denk niet dat je ff met de hand die kickstarter kan bedienen.
Je mot echt wel met een flinke trap de motor aantrappen.

Heb je nou wel of geen kickstarter? volgens mij heb je een nieuwer frame met een oud type blok. :Y

Zorg voor een werkplaatsboek van peters , misschien bij de brikken topics ff posten , marktplaats afsnuffelen , of op internet bij de diverse suzukiforums.
 
Laatst bewerkt:
wederom bedankt voor t uitgebreide antwoord, ik ga morgen weer aan de slag..

wat ik heb is 2 losse blokken met kickstarter (helaas 1 blok met veel waterschade, de andere in vrij puike staat) n complete motor, zonder kickstarter.. en een gigantische bulk spare parts
 
Die met kickstarter horen orgineel contactpuntjes te hebben. De latere versies zonder kickstarter hadden elektronische ontsteking.

Het zou best kunnen dat er voor de elektronische ontsteking andere boubines gebruikt worden. Ik zou voor de zekerheid even met een multimeter de weerstanden aan de 12V kant van de boubine nameten en vergelijken met een andere boubine als je die toevallig hebt (ik kan die van mij ook wel even nameten).

Via de kickstarter moet je hem met de hand door de compressie heen kunnen drukken (ik kan die van mij ook prima starten met de hand, mensen kijken je alleen wel raar aan als je op de motor zit en met de hand de kickstarter bedient :P ).
 
met de hand kicken omdat t blok op een tafel staat :9

goed, vandaag verder gegaan, de startmotor heeft gedraaid, heel mooi allemaal, want ook de kick deed t ff.. na 2 rondjes gedraaid te hebben ofzo (zonder vonk) was er werkelijk geen drol beweging meer in te krijgen..

hellup
 
hoop niet dat ie vastgelopen is.. ziet t zo niet aan de buitenkant van t blok af natuurlijk.. maar het lijkt er niet op.. hij draait namelijk soms wel (geen id wat ik dan doe om m draaiend te krijgen) en dan ineens zit ie ècht vast.. niet stroef, maar ècht vast, alsof n draaiend deel gewoon geblokkeerd word
 
hoop niet dat ie vastgelopen is.. ziet t zo niet aan de buitenkant van t blok af natuurlijk.. maar het lijkt er niet op.. hij draait namelijk soms wel (geen id wat ik dan doe om m draaiend te krijgen) en dan ineens zit ie ècht vast.. niet stroef, maar ècht vast, alsof n draaiend deel gewoon geblokkeerd word


:X klink niet best Joh
 
Terug
Bovenaan Onderaan