bobines meggeren

Tjeeke

MF'er
30 sep 2003
189
0
Tilburg
Dankzij mijn werkgever mag ik woning-installaties meten met een megger.
Nu heb ik ooit eens ergens gelezen dat bobines alleen door te meten zijn met een Megger (Ohmmeter).
Nu ben ik benieuwd hoe ik een bobine kan doormeten...

Wie kan me helpen om zo, mede MFers met bobine problemen te helpen....

MEGGER_MFT1835(2)-5.jpg
 
Een meggeer meet weerstand met een hoge spanning (500--700 volt)
Een megger word gewoonlijk gebruikt om een aardlek te meten.
Stel je wil een arrdlek meten van een verwarmingselement, dan maak je een kabel aan de massa/aarde en de andere aan een van de twee polen.
Normaal meert je oneindig hoog want er is geen elektrische verbinding tussen aarde en de gloeidraad, maar door de hoge spanning waarmee je meet slaat de spanning over naar massa o plaatsen waar de gloeidraad dicht bij de massa ligt.
Dat geeft hij dan aan als een ohmse waarde.
Volgens mij meet je bij een bobine tussen primair en secundair.
Je moet dan (nagenoeg) oneidig hoog meten.

Pas op met een megger want als je de draden allebij vastpakt dan voel je dat er ruim 500 volt op staat.
 
Ik stel mij wel vragen als je met een megger op pad moet, maar niet weet hoe je ermee moet werken ...

v.d.v. zijn uitleg klopt, maar wat wil je juist uitmeten bij een bobine? de ontstoor weerstand? :?
 
Een meggeer meet weerstand met een hoge spanning (500--700 volt)
Een megger word gewoonlijk gebruikt om een aardlek te meten.
Stel je wil een arrdlek meten van een verwarmingselement, dan maak je een kabel aan de massa/aarde en de andere aan een van de twee polen.
Normaal meert je oneindig hoog want er is geen elektrische verbinding tussen aarde en de gloeidraad, maar door de hoge spanning waarmee je meet slaat de spanning over naar massa o plaatsen waar de gloeidraad dicht bij de massa ligt.
Dat geeft hij dan aan als een ohmse waarde.
Volgens mij meet je bij een bobine tussen primair en secundair.
Je moet dan (nagenoeg) oneidig hoog meten.

Pas op met een megger want als je de draden allebij vastpakt dan voel je dat er ruim 500 volt op staat.


Idd dat lijkt mij ook.

Primair is gewoon over de 2 pinnetjes van je bobine
Secundair is over het massa pinnetje van de primaire kant en de uitgang naar de bougie toe
Ze delen toch de massa meen ik... of zit dat nu los ivm met contactslot over dat massa stukje van het primaire

Nou dat doe je dan zo een half minuutje en heb je er nog een mooi testrapportje bij ook nog.


Bij ons op het werk meggeren we met 1000V aan van die koper staven e.d. en je hoeft nog niet eens vast te pakken in de buurt komen is zat, ik heb al kleine vlamboogjes gezien.
 
Laatst bewerkt:
Een meggeer meet weerstand met een hoge spanning (500--700 volt)
Een megger word gewoonlijk gebruikt om een aardlek te meten.
Stel je wil een arrdlek meten van een verwarmingselement, dan maak je een kabel aan de massa/aarde en de andere aan een van de twee polen.
Normaal meert je oneindig hoog want er is geen elektrische verbinding tussen aarde en de gloeidraad, maar door de hoge spanning waarmee je meet slaat de spanning over naar massa o plaatsen waar de gloeidraad dicht bij de massa ligt.
Dat geeft hij dan aan als een ohmse waarde.
Volgens mij meet je bij een bobine tussen primair en secundair.
Je moet dan (nagenoeg) oneidig hoog meten.

Pas op met een megger want als je de draden allebij vastpakt dan voel je dat er ruim 500 volt op staat.

Dit weet hij neem ik aan al
Ik stel mij wel vragen als je met een megger op pad moet, maar niet weet hoe je ermee moet werken ...

v.d.v. zijn uitleg klopt, maar wat wil je juist uitmeten bij een bobine? de ontstoor weerstand? :?


Hij vraagt dan ook hoe je een bobine doormeet
 
Met meggeren bepaal je de weerstand van de isolatie van de bedrading ten opzichte van aarde.
De weerstandmeting gebeurt normaal bij een spanning van 500 volt (veel meggers kunnen ook met 1000 V meten). Een normale universeelmeter meet weerstand met een spanning van 3 tot 9 V.
Hoe hoger de spanning hoe eerder een doorslag optreed. Materiaal dat bij 9 V een hoge weerstand heeft kan bij 230 V wel een kortsluiting vormen. Vandaar dat er met 2x de toegepaste spanning gemeten wordt.
Je moet eerst de spanning van het te meten circuit afhalen.
Je meet tussen fasegeleider en tussen nulgeleider.
Als de klemmen aangesloten zijn druk je op de knop. Een omvormertje maakt dan 500 V.
Op de schaal kun je dan de weerstand aflezen.
Niet tussen fase en nul of tussen twee fasen meten, want dan komt er 500 V te staan over de gebruikers en die kunnen daar niet tegen, ook oppassen met electronica.
Het beste kun je de gebruikers afkoppelen, maar vaak blijkt de fout in de bijv. door vocht aangetaste isolatie van een trafo van een acculader of zo te zitten.
Een aardlekschakelaar van 30 mA zal bij een isolatieweerstand van minder dan 7500 Ohm bij 230 V aanspreken.
De isolatieweerstand moet daar fors boven blijven.
Wij houden altijd minimaal 500 kOhm (0,5 MOhm) aan.

Groeten van een vonkentrekker. :W
 
He, wat fijn om na een dag de reacties te lezen van forumleden... -O-
De helft leest mijn vraag verkeerd en dan hebben ook nog een partij "MF-vrienden" die gelijk mijn kundigheid voor mijn werk in twijfel trekken. |(

Voor degene die nog niet afgehaakt zijn, probeer ik de vraag eens uit te leggen.

Het werken met een Megger is geen probleem, maar wil graag weten HOE ik een bobine kan doormeten.
Kan en mag ik een bobine zomaar doormeten met een Ohmmeter en waar kan ik de waarden opzoeken of de bobine nog goed is.
In mijn Haynes WPH kan ik namelijk niets vinden over meetwaarden.
 
He, wat fijn om na een dag de reacties te lezen van forumleden... -O-
De helft leest mijn vraag verkeerd en dan hebben ook nog een partij "MF-vrienden" die gelijk mijn kundigheid voor mijn werk in twijfel trekken. |(

Voor degene die nog niet afgehaakt zijn, probeer ik de vraag eens uit te leggen.

Het werken met een Megger is geen probleem, maar wil graag weten HOE ik een bobine kan doormeten.
Kan en mag ik een bobine zomaar doormeten met een Ohmmeter en waar kan ik de waarden opzoeken of de bobine nog goed is.
In mijn Haynes WPH kan ik namelijk niets vinden over meetwaarden.
Waar wil je de bobine op controleren ?
Op doorslaan ?
Je weet toch hoe een megger werkt, wat wil je dan nog weten ?
 
He, wat fijn om na een dag de reacties te lezen van forumleden... -O-
De helft leest mijn vraag verkeerd en dan hebben ook nog een partij "MF-vrienden" die gelijk mijn kundigheid voor mijn werk in twijfel trekken. |(

Voor degene die nog niet afgehaakt zijn, probeer ik de vraag eens uit te leggen.

Het werken met een Megger is geen probleem, maar wil graag weten HOE ik een bobine kan doormeten.
Kan en mag ik een bobine zomaar doormeten met een Ohmmeter en waar kan ik de waarden opzoeken of de bobine nog goed is.
In mijn Haynes WPH kan ik namelijk niets vinden over meetwaarden.
Meestal staan er wel waardes in een wphb.
Voor de lage kant en voor de hoge kant.
Die waardes gebruik ik om mbv een standaard meter een bobine door te meten.

Maar dat is dan los van de motor, zonder spanning er op.

Jij wilt -neem ik aan- meten terwijl de boel 'in werking' is?
 
Als je een bobine hebt van een 4-cilinder kan je meggeren tussen een van de 2 bougiekabels en een van de 2 primaire aansluitingen (niet de min)
Deze waarde moet oneindig hoog zijn.
Heb je een bobine met maar 1 bougiekabel dan gaat dat niet lukken want daarvan zijn de primaire en secundaire wikkelingen via min aan elkaar gekoppeld.
Iets anders valt er niet te meggeren.
Wat is eigenlijk het probleem met de bobine ?
 
Megger (ik had ooit zo'n ding met een slinger eraan en een hakenkruis er op) geeft toch impulsen/wisselspanning? Lijkt mij dan verregaand onbruikbaar voor meetwerk aan/door een spoel (ander woord voor bobine), tenzij het alleen om het testen van de isolatie gaat.

:?
 
Als je een bobine hebt van een 4-cilinder kan je meggeren tussen een van de 2 bougiekabels en een van de 2 primaire aansluitingen (niet de min)
Deze waarde moet oneindig hoog zijn.
Heb je een bobine met maar 1 bougiekabel dan gaat dat niet lukken want daarvan zijn de primaire en secundaire wikkelingen via min aan elkaar gekoppeld.
Iets anders valt er niet te meggeren.
.............
Ja, aan zoiets dacht ik, alleen omslachtiger.
 
Megger (ik had ooit zo'n ding met een slinger eraan en een hakenkruis er op) geeft toch impulsen/wisselspanning? Lijkt mij dan verregaand onbruikbaar voor meetwerk aan/door een spoel (ander woord voor bobine), tenzij het alleen om het testen van de isolatie gaat.

:?
Volgens mij meten die dingen met een gelijkspanning.
Je meet inderdaad isolatieweerstand
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan