bobines meggeren

Tjeeke

MF'er
30 sep 2003
189
0
Tilburg
Dankzij mijn werkgever mag ik woning-installaties meten met een megger.
Nu heb ik ooit eens ergens gelezen dat bobines alleen door te meten zijn met een Megger (Ohmmeter).
Nu ben ik benieuwd hoe ik een bobine kan doormeten...

Wie kan me helpen om zo, mede MFers met bobine problemen te helpen....

MEGGER_MFT1835(2)-5.jpg
 
Ook een elektronische Megger meet met wisselspanning.

E zijn twee soorten bobines, die voor contactpuntjes en die voor CDI/elektronisch.

Bij de eerste soort bobine's ligt de laagspanningswikkeling los van massa en is dus met een megger tussen 1 van de aansluitingen en massa een kortsluiting naar massa te meten. Bij een bobine met maar 1 bougiekabel is het andere eind van de wikkeling met massa verbonden en moet de spoelweerstand met de Megger minstens gelijk zijn aan de gelijkstroomweerstand. Bij bobines met 2 bougiekabels mag er geen doorslag naar massa zijn.

Bij bobines voor een CDI systeem is ook aan de laagspanningskant een aansluiting met massa verbonden. Aan de hoogspanningskant geldt hetzelfde als hiervoor voor contactpuntjes verteld is.
 
Ook een elektronische Megger meet met wisselspanning.

E zijn twee soorten bobines, die voor contactpuntjes en die voor CDI/elektronisch.

Bij de eerste soort bobine's ligt de laagspanningswikkeling los van massa en is dus met een megger tussen 1 van de aansluitingen en massa een kortsluiting naar massa te meten. Bij een bobine met maar 1 bougiekabel is het andere eind van de wikkeling met massa verbonden en moet de spoelweerstand met de Megger minstens gelijk zijn aan de gelijkstroomweerstand. Bij bobines met 2 bougiekabels mag er geen doorslag naar massa zijn.

Bij bobines voor een CDI systeem is ook aan de laagspanningskant een aansluiting met massa verbonden. Aan de hoogspanningskant geldt hetzelfde als hiervoor voor contactpuntjes verteld is.
Toen ik een optater kreeg van de megger op mijn werk heb ik gemeten met wat voor spanning die meet en dat was 635 volt gelijkspanning.
Ook een hele oud die we hebben met een slinger meet met dc.
 
Meestal staan er wel waardes in een wphb.
Voor de lage kant en voor de hoge kant.
Die waardes gebruik ik om mbv een standaard meter een bobine door te meten.

Maar dat is dan los van de motor, zonder spanning er op.

Jij wilt -neem ik aan- meten terwijl de boel 'in werking' is?

Bedankt voor je reactie en je hebt gelijk ik zou graag de meting willen doen met een lopende motor.
Wellicht is een test bij een lopende motor iets accurater, geen idee? Maar daar heb ik gelukkig jullie voor om met me mee te denken...toch. :+

@iedereen: sorry voor mijn, misschien wat botte opmerkingen eerder in deze thread, maar voelde me ff op mijn pik getrapt na wat ongelukkig gekozen antwoorden.
Zijn we weer vriendjes........ :)
 
Komt ook nog bij dat als een bobine warm wordt ( dus op de motor, in gebruik ;) ), plotseling wel doorslaat. Kun je meten wat je wilt , maar je vindt het niet.
 
een megger gebruik je NOOIT op systemen in bedrijf
blaas je even je toestel er door en dan kan je dat gaan uitleggen aan je baas.
(die gaat dat waarschijnlijk leuk vinden dat je zijn dure spullen gebruikt voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn :+)
meggers zijn er om (zoals eerder al aangehaald) de isolatie weerstand te meten.
dit is NIET hetzelfde als gewoon ff de weerstand van een spoel meten.

Als je toch persee de weerstand ervan wil meten in bedrijf.
gebruik dan gewoon simpel een stroomtang (rond de draad van de te meten spoel, niet de gemeenschappelijke)
en en volt-meter (over de spoel die je wilt meten)
en dan even het regeltje U = I * R omvormen naar R = U/I en voila, je hebt de weerstandswaarde van de desbetreffende spoel
 
Komt ook nog bij dat als een bobine warm wordt ( dus op de motor, in gebruik ;) ), plotseling wel doorslaat. Kun je meten wat je wilt , maar je vindt het niet.


Makkelijk op te sporen, warm laten worden ( slaat door ) dan met koudespray ( een spuitbus met een niet vlambare vluchtige vloeistof ) op je bobines spuiten.

Als de storing dan over is weet je dat het aan de bobines ligt..


Bovenstaande methode is meerdere malen effectief door mij uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
een megger gebruik je NOOIT op systemen in bedrijf
blaas je even je toestel er door en dan kan je dat gaan uitleggen aan je baas.
(die gaat dat waarschijnlijk leuk vinden dat je zijn dure spullen gebruikt voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn :+)
meggers zijn er om (zoals eerder al aangehaald) de isolatie weerstand te meten.
dit is NIET hetzelfde als gewoon ff de weerstand van een spoel meten.

Als je toch persee de weerstand ervan wil meten in bedrijf.
gebruik dan gewoon simpel een stroomtang (rond de draad van de te meten spoel, niet de gemeenschappelijke)
en en volt-meter (over de spoel die je wilt meten)
en dan even het regeltje U = I * R omvormen naar R = U/I en voila, je hebt de weerstandswaarde van de desbetreffende spoel
Bobine in bedrijf meten lijkt mij verdraaid moeilijk ..... ca. 30kV .....
 
Makkelijk op te sporen, warm laten worden ( slaat door ) dan met koudespray ( een spuitbus met een niet vlambare vluchtige vloeistof ) op je bobines spuiten.

Als de storing dan over is weet je dat het aan de bobines ligt..


Bovenstaande methode is meerdere malen effectief door mij uitgevoerd.

Als je bij de bobines kunt komen als de motor loopt , oke.
En als de bobine intern doorslaat werkt het nog niet.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan