Bobines, welke moet ik monteren?

Yigal

MF veteraan
25 mei 2001
1.736
3
Voorburg
Mijn Suzuki GSX 400X Impulse heeft een probleem (sportieve 4 cilinder 16 klepper, a la CB1). Hij slaat af wanneer ie heel heet is (temp. meter gaat over het midden heen, dan is de ventilator al een tijdje aan het loeien) en is dan niet meer aan de praat te krijgen. Ik moet hem dan laten afkoelen tot ie bijna koud is en dan doet ie het weer zoals vanouds.

Nou heb ik ooit eens een berichtje van een Impulsliefhobbyist (bestaan die dan?????) gelezen dat dit een typeprobleem is en dat dit op te lossen is door andere bobines (van Suzuki) te monteren. Mijn vraag is als volgt: Welke bobines moet ik nou monteren? Wat is de bepalende factor bij die dingen? Wat zijn die dingen eigenlijk?

PS De koeling van de motor is als volgt: het blok is olie gekoeld, de cilinders rijwind gekoeld en de cilinderkoppen vloeistofgekoeld.

Als je dit hele verhaal hebt gelezen: bedankt daarvoor! :)
 
Wel, tot nu toe nog geen bevredigend antwoord blijkbaar. En telkens dit topic omhoog gaat komt Frits hoopvol kijken. Jongens (en meisjes) toch, doe hem dat niet aan. })

Overigens, ik heb het ook helemaal gelezen en heb ook geen antwoord. Sorry \ '(
 
Bobine is apparaatje wat ervoor zorgt dat de voltage van de stroom naar een paar honderd duizend volt gaat,en ampere heel laag, waardoor je stroom sterk genoeg is om over te springen tussen de bougies en je aarde...

En de koeling van je blok heeft 0.0 met je bobines te maken....
 
Ja dat kan ik :P

Je weet waar je bougies zitten ??? Volg de \"slangetjes\" die vanaf je bougies lopen... en die lopen naar je bobines... Ze zorgen er dus voor dat je bougietjes vonken.
 
Serieus ??? Kijk dan maar weer eens in je werkplaatshandboek.

Nee dat is te moeilijk voor \'m... bougies is BASISkennis. Geef pooh een brommer, dan kan ie leren wat alles is, bougies, bobine, carburateur(s), cilinder, cilinderkop, zuiger, krukas, achterbrug enz. enz. :)

Maar een werkplaatshandboek en een sleutelen aan je motor voor dummies is misschien wel wat voor Pooh :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
 
Yep, ik ben alweer hoopvol aan het kijken.

Een jongere motor is natuurlijk geen optie, deze is namelijk hardstikke modern! (ik heb ook een CB350F weet je).

Ik probeer het nu via Nimag, maar heb nog geen concreet iets van ze. Misschien vanmiddag, de plaatselijke Suzuki dealer is voor mij op zoek ;) .

Tnx voor de reacties iig.
 
Nee dat is te moeilijk voor \'m... bougies is BASISkennis. Geef pooh een brommer, dan kan ie leren wat alles is, bougies, bobine, carburateur(s), cilinder, cilinderkop, zuiger, krukas, achterbrug enz. enz. :)

Maar een werkplaatshandboek en een sleutelen aan je motor voor dummies is misschien wel wat voor Pooh :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Ik weet wel WAT een bougie is he, alleen niet waar ze dat ding verstopt hebben.
En in werkplaatshandboek heb ik gekeken , maar dat had ik opgegeven na een hoop verwijzingen naar andere hoofdstukken/sections/... da\'s het verschrikkelijk irritante aan dat boek. Als je iets moet doen moet je eerst gans het boek vanbuiten kennen of HEEL vaak heen en weer bladeren. Erg irritant. Maja, heb het uiteindelijk toch gevonden denk\'k.. \'gewoon\' die tank omhoog halen, daarna airfilterhuis eraf schroeven en daar zitten dan je bougies.

Al die andere termen die je opnoemde weet ik wat ze zijn btw. Cilinderkop uitgezonderd dan. (of is dat gewoon het uiteinde van de cilinder?) Die dingen kennen is weer wat anders trouwens.

Wat ik nodig heb is een motorxtra onder leiding van iemand met engelen geduld in mijn buurt :)

Maarja, ik ben frits topic aan\'t vervuilen.. sorry frits!
 
Op Zaterdag 06 oktober 2001 16:56 schreef poohbeer het volgende:

Al die andere termen die je opnoemde weet ik wat ze zijn btw. Cilinderkop uitgezonderd dan. (of is dat gewoon het uiteinde van de cilinder?) Die dingen kennen is weer wat anders trouwens.
Cilinderkop is dat ding bovenaan je cilinders, stukje boven de zichtbare pakking op je motor. Zitten je kleppen en (meestal) je bougies in...

Importeur moet toch echt wel een oplossing weten, Frits... Of is dit een standaardprobleem? Ook handig te weten: waarom loopt het ding warm? Anders doet de fiets het wel, maar slaat de koppakking (voor Pooh: De pakking tussen cilinders en cilinderkop) eruit of loopt de zuiger vast in de cilinder door warmlopen...
Zou toch ook effe hier naar kijken...
 
Cilinderkop is dat ding bovenaan je cilinders, stukje boven de zichtbare pakking op je motor. Zitten je kleppen en (meestal) je bougies in...

Importeur moet toch echt wel een oplossing weten, Frits... Of is dit een standaardprobleem? Ook handig te weten: waarom loopt het ding warm? Anders doet de fiets het wel, maar slaat de koppakking (voor Pooh: De pakking tussen cilinders en cilinderkop) eruit of loopt de zuiger vast in de cilinder door warmlopen...
Zou toch ook effe hier naar kijken...
Motor gaat deze week waarschijnlijk naar de Suzuki dealer. Hij wilde niet meer starten, wegenwacht kreeg er ook niet veel puf uit (wegenwacht totaal }) ). Weet niet wat het is, weekie stilgestaan na een tocht van 400km zonder enig probleem.

Ik ga bij de dealer meteen vragen hoe het kan dat ie warm loopt en waarom ie dan niet meer wil starten. Natuurlijk nadat hij hem heeft gemaakt natuurlijk...
 
het hoeft niet aan je bobine\'s te liggen.
kan ook een van de sensors /spoelen in het blok zijn.
heb dat eens ook gehad met een soes
bleek na lang zoeken de pickup coil te zijn in het blok.
is een soort sensor/opnemer die in het blok zit.
lijk nanelijk raar dat beide bobine\'s op het zelfde moment de geest geven!
meer iets van de aansturing.

jr
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan