bobinetreurnis

triaatje

MF veteraan
7 nov 2002
7.172
0
oosten des lands....
aangezien de orginele bobines van honda CB's 350-400's (en als ik me niet vergis ook de andere sohc's) beschikken over niet-verwisselbare bougiekabels de vraag of er wellicht toch een type is waar je ze vrij gemakkelijk van over kunt zetten.

Losfrezen en zo heb ik het niet op, dus zoek een wat makkelijker en duurzamere oplossing

ik weet dat er niet-orginele vervangingsbobs bestaan, maar tja... :?
 
Inderdaad zwaar balen dat die kabeltjes niet op een simpele manier te vervangen zijn.
Ik heb mijn heil gezocht in het vlak bij de bobine afknippen van de oude kabels en er nieuwe stukken aan te zetten.
De verbindingen heb ik gesoldeerd en de las ingepakt in kunststof busjes. Hiervoor heb ik zweefzekeringhoudertjes gekocht, die ik opgeboord heb zodat de stompjes oude kabel en de nieuwe er net in pasten.
Het heheel opgevuld met lijm uit een warmpistooltje.
Rij er nu een jaar mee zonder problemen.

Je kunt ook bougiekabelverlengers kopen, maar die zijn erg duur, iets van 4 euro/stuk of zo :( .
 
tjah bij mij is het ook gebeurt... kep inmiddels al een nieuwe bobine van gerrit..

maar idd met 'n beetje soldeer en lijmwerk moet het ook kunnen hoor
 
Je kunt ze knippen en lassen, heb ik ook gedaan bij een GS 550 (is exact hetzelfde) als die bob's je passen? Heb nog een zooitje ligge, en misschien ook wel van een cb 350, maar dat lassen die je met, ff kijken of ik er beeld bij kan krijgen,
10035359_920.jpg
ja deze dingen, zitten al drie jaar goed aan een oude GS 550 van mij, en hier de rest van de info; nu 6,95


bestellen: op voorraad
winkel: voorraadinfo winkel
cataloguspagina: 321
bestelnummer: 12035359

aanb. geldig zolang de voorraad strekt. prijs incl. BTW excl. verzendk.
BESTEL
VOEG TOE AAN MEMOLIJST
DE KLEINE LETTERTJES

NGK kabelkoppeling J-1 (7MM)
NGK ZÜNDKABELKUPPLUNG Sollen Zündkabel ersetzt werden, die mit der Spule vergossen sind, schneidet man diese bis auf einen kleinen Rest ab und koppelt mit dieser Zündkabelkupplung (Adapterelement) das neue Kabel an.
Technische informatie:

van www.louis.nl (motorzoom) maar loodgieters gebruiken hetzelfde ding om verwarmingsketels te repareren, dan zijn ze van bakeliet, die heb ik gekocht bij buderus in Meppel voor 2 euro stuk
 
Vervaningsbob's werken ook goed, maar kosten ca 80 euro stuk (moest ik ooit dokken) en de ervaring leert mij, bobine's zijn niet erg eenkennig, 4 cyl = voor 4 cyl, en een beetje de cyl inh. overeenkomen, dan kun je ze gerust overzetten, de Ohm waarde staat erop, en voltwaarde ook, meestal 14.000 volt en 3 ohms
 
Niet alleen viercylinder=4cyl,ook werken andere...
Destijds had ik het probleem ook met de bobines van mijn CB350F.
Deze heppik toen vervangen door twee exemplaren van een Citroën 2CV (de 'Eend');deze hebben ook contactpunten (dus dezelfde weerstand) en bovendien kunnen de bougiekabels worden vervangen.
Worked like a charm! (je moet alleen een hulpbeugeltje maken wil je ze fatsoenlijk onder de tank kwijt...) ;)
 
We hadden eens een oude Soez Bandit binnen onze club, ding altijd low buget aan de praat gehouden, krukas poeli verlengd, auto dynamo erop gezet, v snaartje etc. werkt perfect, en de bobine's? Gewoon een bobine van een auto hadden we erop, ik heb er nog wel foto's van, maar de fiets is inmiddels uit elkaar gevallen, maar echt, het kan wel
 
Een originele bobine van de 350F kost 67,50.

Ik kan me voorstellen dat dat "een boel geld" is, maar je kan er veel ellende mee voorkomen en hij gaat wéér 30 jaar mee.

Over 30 jaar ben je 55. Dan heb je de 350 alleen nog maar voor de sier, want dan zijn onze fossiele brandstoffen op.
 
ik had op mijn guzzi ook een gare bobine.
na wat rondstruinen op duitse fora over twinspark en aftermarket electronische ontsteking heb ik geleerd dat je voor weinig aan gebruikte kawasaki bobines kan komen. (ebay)
deze heb je in varianten voor een en twee bougiekabels en deze hebben wel losse vernieuwbare bougiekabels, kan je er ook gekleurde opzetten 8-)
van mijn honda'tje heb ik destijds de overgang van de kabel in de bobine ernstig met siliconen afgekit zodat ik niet elke regenbui aan de kant stond om met wd40 de boel weer vochtvrij te maken |(
 
bobines van de CB-DOHC modellen kan je de bougiekabels van vervangen indien nodig, en die van de VF modellen ook.
op die van de DOHC modellen zit de aansluiting op een kopse kant, en op die van de VF modellen aan een zijkant.
take your pick ;)

M.vr.gr. Jos
 
ik heb hier een setje van een gsx 750 bj.82 liggen met de doppen er nog aan,dus 2 bobs en alles eraan voor 25euro.

een maandje proberen :?
 
he piet...is te proberen ja...wel wil ik even de weerstand weten, aangezien dat wel een belangrijk punt is.... ;) (honda geloof ik iets van 4 ohm ?)
 
he piet...is te proberen ja...wel wil ik even de weerstand weten, aangezien dat wel een belangrijk punt is.... ;) (honda geloof ik iets van 4 ohm ?)

Volgens mij K-Ohm, dacht iets van 3,7. Is wel belangrijk, want zover ik weet zijn bobines van een motor met elektronische ontsteking andere waardes hebben en die kunnen niet zo goed tegen contactpunt gestuurde ontsteking. Of was het andersom??
 
nou...uitkomst van discussie back en mij ; we gaan het proberen..Vraag is wie er een tweetal bobs heeft liggen van een CBX 550 of 750 bijvoorbeeld....ff weerstand doorgeven...en dan ga ik het proberen.... :z
 
Ik heb de weerstand even van beide bobs gemeten en kom op een waarde van 5 ohm uit,de onsteking van de gsx heeft geen simpele contactpunten helaas maar electronika die datzelfde doet.
 
Ik heb de weerstand even van beide bobs gemeten en kom op een waarde van 5 ohm uit,de onsteking van de gsx heeft geen simpele contactpunten helaas maar electronika die datzelfde doet.


gewoon proberen piet..stuur die dingen ff op..ga ik sjekke en koppel ik hier gewoon terug .... :)

enneh...mocht het 'satisfactory' zijn....verkocht... ;)
 
[off topic]
Life has just begun...
[/off topic]

:+


OK,
uit ons digitale woordenkookboek:

be·gan [ b_'†æn ]
( verleden tijd ) zie begin

be·gun [ b_'†˜n ]
( voltooid deelwoord ) zie begin


joe hef geliek *D

toch ook al zeker 10 jaar terug dat ik mijn laatste cursus engels gehad heb ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat een toeval heeft het lot toch...

Helaas kwam ik er afgelopen weekend achter dat de kabels van de bobines van mijn cb400f afgebroken zijn op het punt waar ze de bobine verlaten. Is dus echt niets meer van te maken...

Is er iemand die er nog 2 heeft liggen die ze niet meer gebruikt? Ben op zoek naar goeie vervangers sinds vandaag. Nog niets gevonden...

Rotten die dingen overal door of zo!?! Bah... misschien ook maar eens een eendje opentrekken bij de sloop. :9
 
eehhh..bij Rene voor 45 euri...niet orgineel mar wel de kabels t vervangen. Verder CB400man..met nieuwe kabels als je het hem vraagd aangezien hij ze losfreest en er nieuwe kabels opzet.... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan