bocht door kijken

pepe

MF veteraan
25 jun 2003
23.295
202
wie kan mij het principe van de bocht doorkijken vertellen, als ik dat doe heb ik het gevoel een stuk van de bocht te missen en ik weet bij god niet waar ik naar moet kijken en hoe hou je dan de zwarte opgelapte stukken in de gaten op het asfalt of eventuele scheuren etc etc
Misschein doe ik het instinctief wel goed , maar wil toch even vergelijken
graag een goede uitlleg !!!!
 
Wat mij is geleerd is het lezen van de bocht, bij het insturen het hele stuk asfalt bekijken, kijken of er rommel in ligt enzo, vervolgens naar de uitgang van de bocht kijken en dan moet het haast goed gaan ;)
 
ALs je zo ver mogelijk de bocht doorkijkt gaat je motor vanzelf die kant op. ik zelf vind het ook nog erg moeilijk om er zomaar op te vertrouwen (heb net 2,5 maand me rijbewijs).

Zeker omdat er veel scheuren, kuilen, etc in de bochten zitten vind ik het soms niet heel erg prettig om zo maar de bocht in te blijven kijken en niet net voor je wiel. alleen als je dat doet, merk ik wel dat het sturen in de bocht vele malen moeilijker wordt.
ik kijk nu gewoon zo ver mogelijk door de bocht heel, en hou stiekem een klein beetje in de gaten wat er voor me gebeurt, zodat ik niet in de gaten terecht kom


Succes ermee :W
 
gewoon kijken waar je heen wil en optimistisch zijn, dus lekker ver kijken.


waar de linker streep de rechter raakt. dus als je op spoor rails rijdt, kijk je waar de linkerrail de rechter raakt. :)
 
gewoon kijken waar je heen wil en optimistisch zijn, dus lekker ver kijken.


waar de linker streep de rechter raakt. dus als je op spoor rails rijdt, kijk je waar de linkerrail de rechter raakt. :)
a ok die snap ik , want als ik een oprit op zou gaan heeft het geen zin om naast mij te kijken als t een u-tje is :+

het is raar om te doen als je het niet gewend ben , heb het net een beetje geprobeerd
 
gewoon kijken waar je heen wil en optimistisch zijn, dus lekker ver kijken.

Mwoah, het is volgens mij iets genuanceerder :+

De blik op oneindig is geen goed idee :) Kijk naar waar je naartoe wilt maar scan af en toe ook de lijn tussen dat punt en waar je nu bent met je ogen. Voordat je de bocht ingaat maak je sowieso al een inschatting van de (on)overzichtelijkheid, troep op de weg enzovoort.

Als je te dicht voor de motor kijkt kun je geen mooie bocht rijden. Bovendien laat ver vooruit kijken je meer ruimte om te anticiperen (maar dat heb je als het goed is al bij de rijlessen geleerd).
 
Mwoah, het is volgens mij iets genuanceerder :+

De blik op oneindig is geen goed idee :) Kijk naar waar je naartoe wilt maar scan af en toe ook de lijn tussen dat punt en waar je nu bent met je ogen. Voordat je de bocht ingaat maak je sowieso al een inschatting van de (on)overzichtelijkheid, troep op de weg enzovoort.

Als je te dicht voor de motor kijkt kun je geen mooie bocht rijden. Bovendien laat ver vooruit kijken je meer ruimte om te anticiperen (maar dat heb je als het goed is al bij de rijlessen geleerd).
dat laatste is geen probleem
 
Reed jij laatst ook niet in schiedam?
Ik dacht Pepe op de helm zien staan, maar ik zag geen MF-sticker.
 
full
 
Principe is dat je lang de bocht blijft inkijken, voordat je daadwerkelijk de bocht gaat nemen. Je stuurt laat in, pas op het moment je het gedeelte NA de bocht kan zien.

Bang voor tegenliggers? Dat hoeft niet, want je ziet ze snel genoeg als je maar al voor de bocht diezelfde bocht inkijkt (EN VASTHOUDT !!!!!). Je kan dus nooit verrast worden door tegenliggers. Iets wat wel het geval is wanneer je de bocht aan de binnenkant inzet en je jezelf naar buiten laat waaierene door snelheid of door verkeerd kijken (bv die boom waar je NIET naartoe wilt :+ )

Dat laat insturen heeft ALLEEN maar voordelen;

-betere kijk de bocht in
-Je ziet tegenliggers veel eerder
-Langere weg om te vertragen
-kort stuurmoment ipv een lange kneedownschraper
-Je hoeft minder plat de bocht door, terwijl het toch vloeiend genoeg gaat
-"langzaam" de bocht in (en niet als een dolle om daarna gas te moeten lossen in de bocht)
-Met gas lichtjes erop de bocht door-accelereren, iets wat de MOTORFIETS ook wil *O*

Klaar ;)

Ow, voorwaarde is wel dat je al die tijd je kop, eh hoofd en helm ingedraaid houdt de bocht in. Zodra je dit onderbreekt door ergens anders heen te loeren, dan ben je de bocht KWIJT !!!!

Oefenen dus ;)
 
Laatst bewerkt:
Ver weg blijven kijken = so wie so noodzaak, omdat je anders je horizon verliest (en dus je evenwicht).

Want welke leip kijkt er nu naar het asfalt?

85% van de rijders :X
 
Ver weg blijven kijken = so wie so noodzaak, omdat je anders je horizon verliest (en dus je evenwicht).

Want welke leip kijkt er nu naar het asfalt?

85% van de rijders :X
Dat zijn dus degene die bang zijn om te vallen.
Voor rest hoef ik niets van de goede adviezen te herhalen.
(dat off-topic neemt ook zoveel tijd in beslag ;) )
Suc6 in de curves
 
-Met gas lichtjes erop de bocht door-accelereren, iets wat de MOTORFIETS ook wil *O*

Dit is idd echt zo.
Ik vond het eerst raar, maar ben een beetje aan het experimenteren geweest en dit is echt een aanrader. De motor ligt veel mooier in de bocht en je hebt veel meer controle.

Kwam dit niet, omdat het voorwiel minder gewicht kan verdragen en je zo meer het gewicht op het achterwiel moet zetten?
 
Bang voor tegenliggers? Dat hoeft niet, want je ziet ze snel genoeg als je maar al voor de bocht diezelfde bocht inkijkt (EN VASTHOUDT !!!!!). Je kan dus nooit verrast worden door tegenliggers. Iets wat wel het geval is wanneer je de bocht aan de binnenkant inzet en je jezelf naar buiten laat waaierene door snelheid of door verkeerd kijken (bv die boom waar je NIET naartoe wilt :+ )

Overigens, de linker weghelft is geen verboden terrein :)

Edit: dat moet ik uitleggen ... in sommige bochten kun je het beste de bocht naderen op de "verkeerde" weghelft, zodat je hem zo ver mogelijk kunt doorzien, en tegenliggers zo vroeg mogelijk ziet aankomen.
 
hoe heb je dan een halve draai ooit onder de knie gekregen? daar blijft het ook een kwestie van kijken waar je heen wilt.

ik heb zelf wel het idee dat als ik verder weg kijk mijn evenwicht op de motor ook beter is, en ik op kleine glippertjes van mijn achterwiel ook beter reageer.

tuffer
 
Dit is idd echt zo.
Ik vond het eerst raar, maar ben een beetje aan het experimenteren geweest en dit is echt een aanrader. De motor ligt veel mooier in de bocht en je hebt veel meer controle.

Dat gaat eigenlijk vanzelf wanneer je jezelf aanleert om bochten zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Probeer bijvoorbeeld eens zo te rijden dat je zo min mogelijk hoeft te remmen voor de bochten. Die gaan daardoor niet alleen een stuk soepeler, maar je bochtensnelheid wordt vanzelf ook hoger.
 
Dit is idd echt zo.
Ik vond het eerst raar, maar ben een beetje aan het experimenteren geweest en dit is echt een aanrader. De motor ligt veel mooier in de bocht en je hebt veel meer controle.

Kwam dit niet, omdat het voorwiel minder gewicht kan verdragen en je zo meer het gewicht op het achterwiel moet zetten?

Dit komt omdat je de motor IN de bocht stuurt met je gas; meer gas = naar buiten, minder gas of gas dicht :X is naar binnen sukkelen.

Het INzetten van de bocht doe je WEL met je stuur, heel even; het zogenaamde tegensturen (of zo mooi , het counter-steeren O-) )

Oefenen ladies. maar dat KIJKEN is o zo belangrijk, zo niet HET belangrijkste ;)
 
Overigens, de linker weghelft is geen verboden terrein :)

Edit: dat moet ik uitleggen ... in sommige bochten kun je het beste de bocht naderen op de "verkeerde" weghelft, zodat je hem zo ver mogelijk kunt doorzien, en tegenliggers zo vroeg mogelijk ziet aankomen.

Precies, jij begrijpt het ;)

Mits er maar geen doorgetrokken streep op het midden van de weg (in die bocht) staat ;) Want in dat geval ga je zo dicht mogelijk tegen die lijn aan rijden om zo diep mogelijk de bocht ik te koeken :)
 
ik weet bij god niet waar ik naar moet kijken en hoe hou je dan de zwarte opgelapte stukken in de gaten op het asfalt of eventuele scheuren etc etc

Je kijkt ver weg naar de plek waar je naar zodadelijk met je motor wil zijn.

Scheuren en gaten etc zie je vanzelf wel en liefts zo ver moegelijk weg, als je die pas ziet op het moment dat ze vlak voor je wiel zijn ben je sowieso te laat.
En als je ze dan toch over het hoofd ziet is de kans dat je op je plaat gaat een stuk kleiner omdat je wel de goede zithouding etc hebt.

En je moet sowieso niet naar scheuren, gaten plekken etc. kijken maar er langs.
Ik neem aan dat ze je tijdens de les geleerd hebben dat wanneer je ergens naar kijkt er ook automatisch tegenaan/overheen rijd.
 
Die gaten zie je vanuit je ooghoeken echt wel, alleen NIET naar gaan kijken. je kan er dan nog gewoon omheen hoor ;)

3 x raden waar je naartoe rijdt ALS je wel naar dat gat in wegdek, die vlek of stuk hout op de weg gaat kijken :+

Je moet hier wel vertrouwen in krijgen en je NIET laten afleiden door wat die grijze massa in je hersenpan je eigenlijk wil vertellen, namelijk;

-dat het gevaarlijk is, dat motorrijden
-dat je wel eens zou kunnen vallen
-dat je die afmetingen van obstakels op de weg, het soortelijk gewicht en molecuulsamenstelling van dat voorwerp in detail wil bestuderen :+
-dat dat gat 3000 km diep is en jij in China belandt :P :W

O-) Allemaal doemdenken.

Haal hem er door (in je koppie) en je haalt hem erdoor })

Je kan echt veel meer dan je denkt en je fiets en bandjes :X Die kunnen tot 3x meer aan dan wij doorgaans gebruiken :Z :z :Z

It's all in the mind 8-)
 
Laatst bewerkt:
Dit komt omdat je de motor IN de bocht stuurt met je gas; meer gas = naar buiten, minder gas of gas dicht :X is naar binnen sukkelen.

Het INzetten van de bocht doe je WEL met je stuur, heel even; het zogenaamde tegensturen (of zo mooi , het counter-steeren O-) )

Oefenen ladies. maar dat KIJKEN is o zo belangrijk, zo niet HET belangrijkste ;)

Middelpuntvliegende kracht :Y

Je moet gas houden om hem stabiel te houden en om de middelpuntvliegende kracht zijn werk te laten doen. Doe je je gas dicht dan heb je meer kans om op je snufferd te gaan, en kun je de bocht ook minder hard nemen
 
Terug
Bovenaan Onderaan