bocht in helling naar beneden...hoe?

scoob

MF'er
22 mei 2004
121
0
Wijchen
Beste mensen,
Ik reed vandaag een rondje door het Nijmeegse (veel collega's) en ben

via Berg en Dal naar Beek gereden.

Je komt daar een "haarspeld" tegen in een steile (voor mij dan :X ) weg naar beneden.

De snelheid wordt er "aardig" ingehouden door de daling.

Op wat voor manier hoor je technisch deze bocht te maken. Ik denk dan aan remmen, schakelen e.d.

Ik hoop wat bruikbare tips te krijgen.

Alvast bedankt!

[me]scoob vind dat hij het niet zo netjes deed en dat de topic-titel niet juist is....helling naar beneden???? :X [/me]
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk net zoals iedere andere bocht.

Alleen rem je van te voren iets meer af, maar belangrijk is dat afgeremd bent voor de bocht, en dan op neutraal gas er doorheen.

Als je nog in de bocht aan het remmen bent, of je motor laat rollen gaat het niet lekker.
 
Beetje motorrijder zou zich dit niet moeten mogen afvragen B| O-) voor straatgebruik:




Voor de bocht altijd HELEMAAL klaar zijn met remmen en schakelen.
Dan met licht trekkende motor de bocht door.
Zorg dat je aan de buitenzijde van de bocht blijft totdat je de bocht HELEMAAL door kunt kijken, dan pas eventueel naar binnen en gas bij.



Remmen en schakelen vergen veel te veel van je concentratie en roepen teveel krachten op die je in een bocht niet kunt gebruiken.
Een trekkende motor is veel stabieler.
Veiligheid is belangrijk, dus zorgen dat je weet waar je heengaat en niet er maar op gokken dat er, net als op een circuit, geen tegenligger aankomt of een blok hout op de weg ligt!!!
 
maakt niet uit scoop, helling kan ook omhoog zijn hoor.... ;)

en luister maar naar meneer Baksteen, die weet wel hoe het moet.. :P
 
is al eerder vermeld maar ja ik roep het ook nog maar eens.
zorg dat je voor de bocht altijd klaar bent bent handelingen en ga met een licht trekkende motor de bocht door,
dus eigenlijk zoals je iedere bocht nemen hoort.
 
Hangt ook van je rijstijl af.
Op een cruiser zou ik de gegeven adviezen volgen, wat meer sportief is het zeker met de huidige sportieve banden mogelijk om remmend de bocht in te gaan tot bijna het punt waar je het platst ligt, en wanneer de hellinghoek weer iets afneemt kun je al redelijk versnellen.
Bij de bocht inremmen rem ik alleen met de voorrem, in de achterrem heb ik ten eerste te weinig gevoel en het risico op een blokkerend achterwiel is me te groot.

Gewoon proberen, en natuurlijk wel VOORZICHTIG beginnen.
 
Ik heb nog niet in de bergen gereden, maar deze vakantie gaat er een motor mee naar Luxemburg, dus daar gaan we een beetje oefenen.

Wat ik begrepen heb is dat je moet zorgen dat je voor de bocht klaar bent met alles (juiste snelheid hebben, de juiste versnelling etc.), en dat je op de motor afremt als je toch te snel gaat, dus terugschakelen. Als je een lange afdling maakt en veel bijremt, kunnen je remmen verbranden, schijnt het. Moet je toch remmen, dan doe je dit met de voorrem, omdat met de achterrem het achterwiel veel sneller wil blokkeren dan wanneer je op een niet-dalende weg rijdt.
Een belangrijke vuistregel die ik meekreeg was: ga de bocht een versnelling lager in dan je zou doen wanneer hij niet daalde!
 
ik moet bijna elke dag door zo'n bocht, eigenlijk moet je gewoon de bocht nemen zoals andere bochten misschien iets meer doorkijken. ik durf deze bocht echt niet hard nemen mijn broer is daar op zijn plaat gegaan, maar dat licht waarschijnlijk aan mezelf aan 50 door die bocht vinnek best hard... de tip is gewoon heel voorzichtig er door. vooraf afremmen en terugschakelen net zoals je normaal zou doen gewoon iets minder, het creert iig een eng gevoel


oefening baart kunst!
 
In lage versnelling rijden, zodat motor standaard afremt (tenzij je gas bijgeeft). Verder bochtje normaal nemen.

Toen ik een tripje naar Luxemburg heb gemaakt heb ik deze ongein wel min of meer onder de knie gekregen :)
 
Bij het insturen hard op je achterrem trappen zodat je achterwiel blokkeert en de bocht doorglijdt, dan voet van de achterrem en gas geven... :9~
 
Beste mensen,
Ik reed vandaag een rondje door het Nijmeegse (veel collega's) en ben

via Berg en Dal naar Beek gereden.

Je komt daar een "haarspeld" tegen in een steile (voor mij dan :X ) weg naar beneden.
Allemaal prachtige tips, maar het blijft een onding :r Je vergeet er bij te vertellen dat het van die fijne rode klinkers zijn, en het geval is behoorlijk scherp. Voor mijn gevoel niet eens een bocht, meer het hoekje om ;) Daarbij gaat het inderdaad fors naar beneden. Ik rij zelf een R1, en ik hang vol op mijn clipons als ik daar de hoek om moet, en da's niet bevorderlijk voor een ontspannen zithouding :)
 
oh nu begrijp ik welke bocht dat is ... ja dat is inderdaad een k*tbocht, daar kun je niet "sturend"doorheen, bocht licht ook nog eens een keer off-camber, klinkers die volgens mij gewoon van een vrachtwagen zijn gegooid, en altijd een hoop vuil daar, betonnen stoepranden die als paaltjes neergezet zijn, ..... wel overzichtelijk, maar wat een kreng. En let op de speepooiers daar, staan je regelmatig op te wachten.
Voor wie hem niet kent, het is geen bocht waar je ff naar toe rijdt om te oefenen , maar meer een bocht die je moet nemen omdat ie er nou eenmaal is...
Als je daar toch bent , je zit 500 mtr van de grens met het Motorwalhalla, en daar beginnen al direct lekkere overzichtelijke wegen en binnendoorweggetjes, daar kun je oefenen, en de max snelh. is daar buiten de bbk ook al 100.
 
langbuiten blijven.

en gewoon de bocht 10X nemen om steeds je rempunt wat op te schuiven.

Ja daaag, een bocht 10 keer nemen doe je maar op een klaverblad circuit. Ik zag in Luxemburg ook weer genoeg rijders die de grens opzochten van wat kan in een bocht. Daar helpt 10 keer nemen niet tegen want de omstandigheden blijven niet constant.
 
iedereen zegt eigenlijk dat je vande achterrem af moet blijven maar mijn ervaring is dat als je een heftige afdaling heb dat je best wel iets bij kunt remmen met je achterrem want zit je te veel met de voorrem duikt ie te veel, maar moet er bij vertellen dat ik dat bagage achter op heb maar zoals boven vermeld moet je de handelingen al voor de bocht gedaan hebben TJA of je trapt de achterrem flink in en dan rol de boldebol je wel naar beneden HAHAHAHAHA EN ALS JE ECHTE BERGEN WIL HEBBEN MOET JE TOCH WEL NAAR FRANKRIJK OF OOSTENRIJK GAAN LIMBURG DOE JE MET 2 VINGERS IN DE NEUS!!!!!!
 
Hangt ook van je rijstijl af.
Op een cruiser zou ik de gegeven adviezen volgen, wat meer sportief is het zeker met de huidige sportieve banden mogelijk om remmend de bocht in te gaan tot bijna het punt waar je het platst ligt, en wanneer de hellinghoek weer iets afneemt kun je al redelijk versnellen.
Bij de bocht inremmen rem ik alleen met de voorrem, in de achterrem heb ik ten eerste te weinig gevoel en het risico op een blokkerend achterwiel is me te groot.

Gewoon proberen, en natuurlijk wel VOORZICHTIG beginnen.
Das leuk op een circuit, waar je er redelijk zeker van kunt zijn dat er geen ernstige problemen aan de andere kant van de bocht liggen/staan te wachten. Maar imho neem je op de openbare weg, zeker in een onoverzichtelijke situatie, wel een hoop risico, door zo laat nog pas te remmen. Je houdt dan maar weinig marge over voor als er in of na de bocht nog een verrassing komt.
 
Beetje motorrijder zou zich dit niet moeten mogen afvragen B| O-) voor straatgebruik:




Voor de bocht altijd HELEMAAL klaar zijn met remmen en schakelen.
Dan met licht trekkende motor de bocht door.
Zorg dat je aan de buitenzijde van de bocht blijft totdat je de bocht HELEMAAL door kunt kijken, dan pas eventueel naar binnen en gas bij.



Remmen en schakelen vergen veel te veel van je concentratie en roepen teveel krachten op die je in een bocht niet kunt gebruiken.
Een trekkende motor is veel stabieler.
Veiligheid is belangrijk, dus zorgen dat je weet waar je heengaat en niet er maar op gokken dat er, net als op een circuit, geen tegenligger aankomt of een blok hout op de weg ligt!!!

Wat als je in de bocht nou teveel snelheid aan het maken bent, omdat je aan het dalen bent? Alleen platter gooien, vedrder niet kijken naar het afremmen?
 
Wat als je in de bocht nou teveel snelheid aan het maken bent, omdat je aan het dalen bent? Alleen platter gooien, vedrder niet kijken naar het afremmen?

Dáárom kreeg ik de tip om er een versnelling lager in te gaan dan je normaal zou doen, dan kun je afremmen op de motor.
En anders, tja, ik denk toch platter gaan, zover mogelijk de bocht door kijken en eventueel proberen voorzichtig bij te remmen en je beschermengel aanroepen...
Ik denk dat je beter niet terug kunt schakelen, want zodra je de koppeling inknijpt maak je natuurlijk nog meer vaart.
Ik ben erg benieuwd hoe ervaren bergrijders dat doen.
 
Allemaal prachtige tips, maar het blijft een onding :r Je vergeet er bij te vertellen dat het van die fijne rode klinkers zijn, en het geval is behoorlijk scherp. Voor mijn gevoel niet eens een bocht, meer het hoekje om ;) Daarbij gaat het inderdaad fors naar beneden. Ik rij zelf een R1, en ik hang vol op mijn clipons als ik daar de hoek om moet, en da's niet bevorderlijk voor een ontspannen zithouding :)
Kijk dat geeft mij als beginneling nou een beter gevoel.....
 
oh nu begrijp ik welke bocht dat is ... ja dat is inderdaad een k*tbocht, daar kun je niet "sturend"doorheen, bocht licht ook nog eens een keer off-camber, klinkers die volgens mij gewoon van een vrachtwagen zijn gegooid, en altijd een hoop vuil daar, betonnen stoepranden die als paaltjes neergezet zijn, ..... wel overzichtelijk, maar wat een kreng. En let op de speepooiers daar, staan je regelmatig op te wachten.
Voor wie hem niet kent, het is geen bocht waar je ff naar toe rijdt om te oefenen , maar meer een bocht die je moet nemen omdat ie er nou eenmaal is...
Tsja.... ik vond hem al niet makkelijk ;)
 
iedereen zegt eigenlijk dat je vande achterrem af moet blijven maar mijn ervaring is dat als je een heftige afdaling heb dat je best wel iets bij kunt remmen met je achterrem want zit je te veel met de voorrem duikt ie te veel, maar moet er bij vertellen dat ik dat bagage achter op heb maar zoals boven vermeld moet je de handelingen al voor de bocht gedaan hebben TJA of je trapt de achterrem flink in en dan rol de boldebol je wel naar beneden HAHAHAHAHA EN ALS JE ECHTE BERGEN WIL HEBBEN MOET JE TOCH WEL NAAR FRANKRIJK OF OOSTENRIJK GAAN LIMBURG DOE JE MET 2 VINGERS IN DE NEUS!!!!!!

En vergeet de dolomieten in italie niet ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan