bocht in helling naar beneden...hoe?

Beetje motorrijder zou zich dit niet moeten mogen afvragen B| O-) voor straatgebruik:




Voor de bocht altijd HELEMAAL klaar zijn met remmen en schakelen.
Dan met licht trekkende motor de bocht door.
Zorg dat je aan de buitenzijde van de bocht blijft totdat je de bocht HELEMAAL door kunt kijken, dan pas eventueel naar binnen en gas bij.



Remmen en schakelen vergen veel te veel van je concentratie en roepen teveel krachten op die je in een bocht niet kunt gebruiken.
Een trekkende motor is veel stabieler.
Veiligheid is belangrijk, dus zorgen dat je weet waar je heengaat en niet er maar op gokken dat er, net als op een circuit, geen tegenligger aankomt of een blok hout op de weg ligt!!!

Béétje motorrijder kan ook in een bocht remmen B| O-)

;)
 
Béétje motorrijder kan ook in een bocht remmen B| O-)

;)
Yep, remmen in een bocht kan ook.
Maar ik denk dat TS genoeg heeft aan het eerste stukje uitleg.

Het zelfde geld voor die uitleg over hoever je in een bocht wel niet kunt remmen....is leuk, maar niet voor iemand die nu nog zit met de vraagt hoe h/zij uberhaupt de bocht door moet komen ;)

Zowiezo zullen er maar weinigen zijn die de bocht ingaand remmend sneller zullen zijn dan gewoon met "klaar zijn voor de bocht en sturen maar" ;) .
Alleen doordat hun hartslag en adrenaline hoger is wil nog niet zeggen dat ze ook sneller zijn ;)
 
Yep, remmen in een bocht kan ook.
Maar ik denk dat TS genoeg heeft aan het eerste stukje uitleg.

Het zelfde geld voor die uitleg over hoever je in een bocht wel niet kunt remmen....is leuk, maar niet voor iemand die nu nog zit met de vraagt hoe h/zij uberhaupt de bocht door moet komen ;)

Zowiezo zullen er maar weinigen zijn die de bocht ingaand remmend sneller zullen zijn dan gewoon met "klaar zijn voor de bocht en sturen maar" ;) .
Alleen doordat hun hartslag en adrenaline hoger is wil nog niet zeggen dat ze ook sneller zijn ;)
Ja maar het vóelt wel sneller, dan. :P
 
iedereen zegt eigenlijk dat je vande achterrem af moet blijven maar mijn ervaring is dat als je een heftige afdaling heb dat je best wel iets bij kunt remmen met je achterrem want zit je te veel met de voorrem duikt ie te veel, maar moet er bij vertellen dat ik dat bagage achter op heb maar zoals boven vermeld moet je de handelingen al voor de bocht gedaan hebben TJA of je trapt de achterrem flink in en dan rol de boldebol je wel naar beneden HAHAHAHAHA EN ALS JE ECHTE BERGEN WIL HEBBEN MOET JE TOCH WEL NAAR FRANKRIJK OF OOSTENRIJK GAAN LIMBURG DOE JE MET 2 VINGERS IN DE NEUS!!!!!!
Speciaal voor jou: ........,,,,,,,,!!!????

Handjevol leestekens, maakt je tekst wat leesbaarder :)
 
Nadat we vorig jaar in Engeland een percentage van 30% (!!) hebben gehad kan ik me wel een prof noemen (*kuch*), maar kan niks meer verzinnen dan de MF-ers voor mij al hebben gedaan ;)
Gewoon klaar zijn voor de bocht (1e of 2e versnelling; ligt aan bike), bijremmen met achterrem als je naar benee gaat en de motor ook gebruiken als 'rem' (afremmen op motor).
Ga je omhoog, dan puur trekkende motor houden en kijken naar de richting die je uit wilt gaan...
 
Yep, remmen in een bocht kan ook.
Maar ik denk dat TS genoeg heeft aan het eerste stukje uitleg.

Het zelfde geld voor die uitleg over hoever je in een bocht wel niet kunt remmen....is leuk, maar niet voor iemand die nu nog zit met de vraagt hoe h/zij uberhaupt de bocht door moet komen ;)

Zowiezo zullen er maar weinigen zijn die de bocht ingaand remmend sneller zullen zijn dan gewoon met "klaar zijn voor de bocht en sturen maar" ;) .
Alleen doordat hun hartslag en adrenaline hoger is wil nog niet zeggen dat ze ook sneller zijn ;)

Volgens mij gaat het er om dat iedereen zoveel mogelijk lol heeft op z'n eigen manier :]
Het adrealineniveau wil eigenlijk na 29 jaar motorrijden niet echt meer omhoog, best wel jammer eigenlijk :P Moet denk ik eens een keer bunjy jumpen proberen.

Trouwens, ik mis HET land voor de motorrijder in de reactie's: ZWITSERLAND !!!!!!
 
Kijk dat geeft mij als beginneling nou een beter gevoel.....
Zo was het niet bedoeld. De bocht die je omschrijft is gewoon een ongelooflijke klote-knik. Ben zelf ook niet zo'n ervaren piloot hoor ;) maar ik geloof niet dat iemand die bocht voor zijn lol neemt :)
 
Ligt het nou aan mij, of zit er echt zo weinig verschil tussen een bocht op het vlakke of bergaf :? :? Ik merk eigenlijk nauwelijks verschil tussen bochten in de bergen en vergelijkbare op de vlakke.
Je rijdt op een motor van 200-250 kg, niet in een truck van dertig ton :9 .
Bochten gewoon, zoals gezegd, nemen in de juiste versnelling en met de juiste snelheid.
Als je een bocht normaal in z'n twee zou doen, neem je 'm toch niet in z'n een, omdat het wat helt?
Het enge zit voornamenlijk tussen de oren, lijkt me.
Overigens is het bij echte haarspeldbochten soms wel prettig om bij het insteken iets achterrem te gebruiken tot aan de apex.
 
iedereen zegt eigenlijk dat je vande achterrem af moet blijven maar mijn ervaring is dat als je een heftige afdaling heb dat je best wel iets bij kunt remmen met je achterrem want zit je te veel met de voorrem duikt ie te veel, maar moet er bij vertellen dat ik dat bagage achter op heb maar zoals boven vermeld moet je de handelingen al voor de bocht gedaan hebben TJA of je trapt de achterrem flink in en dan rol de boldebol je wel naar beneden

Tuurlijk kun je bijremmen met je achterrem maar doe mij maar m'n voorrem, zeker bergje af.

HAHAHAHAHA EN ALS JE ECHTE BERGEN WIL HEBBEN MOET JE TOCH WEL NAAR FRANKRIJK OF OOSTENRIJK GAAN LIMBURG DOE JE MET 2 VINGERS IN DE NEUS!!!!!!
Ach ja, sommige mensen zijn vergeten dat ook zij (hebben) moeten leren rijden...


Oh ja, en wat hoodletters, punten en komma's maakt je tekst stukken leesbaarder ;)
 
Ligt het nou aan mij, of zit er echt zo weinig verschil tussen een bocht op het vlakke of bergaf :? :? Ik merk eigenlijk nauwelijks verschil tussen bochten in de bergen en vergelijkbare op de vlakke.
Je rijdt op een motor van 200-250 kg, niet in een truck van dertig ton :9 .
Bochten gewoon, zoals gezegd, nemen in de juiste versnelling en met de juiste snelheid.
Als je een bocht normaal in z'n twee zou doen, neem je 'm toch niet in z'n een, omdat het wat helt?
Het enge zit voornamenlijk tussen de oren, lijkt me.
Overigens is het bij echte haarspeldbochten soms wel prettig om bij het insteken iets achterrem te gebruiken tot aan de apex.
De juiste versnelling is iets belangrijker op een helling dan op een vlak stuk. Is erg vervelend als je in een scherpe bocht ineens een stuk harder naar beneden blijkt te gaan dan je dacht of als je motor gaat bokken omdat je een versnelling verkeerd zit. En dezelfde versnelling naar beneden als omhoog, oftewel eventueel afremmen op de motor en niet de hele weg naar beneden je rem ingeknepen houden :P

[me]Spider kan niet wachten tot ze weer lekker in de bergen kan rijden :9 [/me]
 
Wat als je in de bocht nou teveel snelheid aan het maken bent, omdat je aan het dalen bent? Alleen platter gooien, vedrder niet kijken naar het afremmen?

Ligt er aan, als een bocht zo lang is dat je snelheid gaat maken, dan is het geen echte bocht maar een krom recht stuk. :+ Daar kan je dus best remmen etc.

Als het echt steil bergaf gaat en scherpe (haarspeld)bochten, zorg je gewoon dat de snelheid voor de bocht laag genoeg is, en laat hem dan gewoon de bocht door "vallen" en snelheid maken (liefst nog met een beetje gas er bij om wat gewicht van je voorwiel af te halen om het sturen makkelijker te maken). Remmen kan je dan na de bocht wel weer.
 
De juiste versnelling is iets belangrijker op een helling dan op een vlak stuk. Is erg vervelend als je in een scherpe bocht ineens een stuk harder naar beneden blijkt te gaan dan je dacht of als je motor gaat bokken omdat je een versnelling verkeerd zit. En dezelfde versnelling naar beneden als omhoog, oftewel eventueel afremmen op de motor en niet de hele weg naar beneden je rem ingeknepen houden :P

[me]Spider kan niet wachten tot ze weer lekker in de bergen kan rijden :9 [/me]

Tuurlijk is de juiste versneling belangrijk, maar dat hangt voor mijn gevoel meer van de scherpte van de bocht af, dan van de hellingshoek.
Je zorgd zowiezo voor een bocht altijd dat je in een versnelling zit, waarbij je motorrem hebt bij gas-dicht en vermogen bij gas-open. Niet te hoog, zodat-ie gaat bokken, en niet te laag, zodat je snerpend in de toeren moet. (twee- of viercylinder maakt ook nog uit)
Als je een bergpas berg-op neemt, gebruik je dezelfde versnellingen in de bochten als wanneer je dezelfde pas berg-af neemt.

[me]Slijtboutje geniet nog veel na van de recente Alpentocht[/me]
 
Yep, remmen in een bocht kan ook.
Maar ik denk dat TS genoeg heeft aan het eerste stukje uitleg.

Het zelfde geld voor die uitleg over hoever je in een bocht wel niet kunt remmen....is leuk, maar niet voor iemand die nu nog zit met de vraagt hoe h/zij uberhaupt de bocht door moet komen ;)

Zowiezo zullen er maar weinigen zijn die de bocht ingaand remmend sneller zullen zijn dan gewoon met "klaar zijn voor de bocht en sturen maar" ;) .
Alleen doordat hun hartslag en adrenaline hoger is wil nog niet zeggen dat ze ook sneller zijn ;)

In de bocht rem je alleen maar als je de bocht verkeerd hebt ingeschat. Het is idd beter om vóór de bocht te remmen en in de juiste versnelling te zitten.

Het is overigens lastiger om een stijgende bocht op de juiste wijze in te gaan. Als je dan in een te hoge versnelling zit, dan heb je een lastiger probleem op te lossen. Tenzij je een lekker V-twin hebt natuurlijk O-)
 
Als het écht een enge haarspeldbocht is, dan kun je als beginner terugvallen op de trail-techniek. Dat is de techniek die je gebruikt om de motor in een straat te keren zonder met de voeten aan de grond te komen:
- 1ste versnelling
- koppeling half ingeknepen
- beetje gas geven zodat de motor blijft trekken met slippende koppeling
- de motor stabiliseren met de achterrem
- je kop zo ver mogelijk draaien in de richting waar je naartoe wil
Op deze manier keer je zelfs in een smalle straat met het handvat van het stuur tegen je tank aan en kan je ook de krapste hairpin makkelijk aan.
Het kan een beetje amateuristisch lijken, maar vergeet niet dat het in het begin belangrijker is veilig door die enge bocht te komen dan de snelheid waarmee dit gebeurt.
 
bij afremmen op de motor krijgt niet elke motor genoeg smering...

dus dan kun je nog zo mooi door de bocht heen, zonder smering ga je alsnog op je bek ;)
 
bij afremmen op de motor krijgt niet elke motor genoeg smering...

dus dan kun je nog zo mooi door de bocht heen, zonder smering ga je alsnog op je bek ;)

Welke types zijn daar gevoelig voor, en beter, hoe komt dat dan?
 
bij afremmen op de motor krijgt niet elke motor genoeg smering...

dus dan kun je nog zo mooi door de bocht heen, zonder smering ga je alsnog op je bek ;)

Dat geldt alleen voor tweetakten. Een 4takt krijgt juist wel smering omdat je in een lagere versnelling rijdt en dan draait de oliepomp sneller.

Overigens remt een tweetakt toch al voor geen meter op de motor af.
 
Als het écht een enge haarspeldbocht is, dan kun je als beginner terugvallen op de trail-techniek. Dat is de techniek die je gebruikt om de motor in een straat te keren zonder met de voeten aan de grond te komen:
- 1ste versnelling
- koppeling half ingeknepen
- beetje gas geven zodat de motor blijft trekken met slippende koppeling
- de motor stabiliseren met de achterrem
- je kop zo ver mogelijk draaien in de richting waar je naartoe wil
Op deze manier keer je zelfs in een smalle straat met het handvat van het stuur tegen je tank aan en kan je ook de krapste hairpin makkelijk aan.
Het kan een beetje amateuristisch lijken, maar vergeet niet dat het in het begin belangrijker is veilig door die enge bocht te komen dan de snelheid waarmee dit gebeurt.

:X niet met een motor die een draaicirkel heeft van een olietanker...(zal verder geen merk of type motor noemen) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan