Bochten maken, ik snap het niet meer

Met mijn les was ik gewend dat we na de les met een bakkie dit soort dingen nog even doorpraatten en ik heb mijn instructeur ook doorgezaagd over dingen als ik niet snapte waarom iets moest. Daarvoor heb je hem toch juist ingehuurd?

Maar goed, even proberen inhoudelijk te reageren.
Situatie is dus links/rechts afslaan binnen de bebouwde kom. Over andere situaties ga ik het dus niet hebben.

1. Plaats op de weg bij het afslaan is standaard: je begint vanaf het midden van je rijstrook en je komt weer midden op je rijstrook uit. Bijzondere omstandigheden (bijv. zicht, wegdek) kunnen ervoor zorgen dat je hiervan moet afwijken.

2. Als je een onoverzichtelijke zijstraat nadert (met de bedoeling rechtdoor te gaan), neem je een zodanige positie in dat je de straat in kan kijken. Bij alleen een onoverzichtelijke zijstraat links is dat dus: wat naar rechts gaan en bij een onoverzichtelijke zijstraat rechts is dat dus wat naar links gaan.

3. Als je vervolgens linksaf slaat, moet je ook eerst wat naar rechts om goed te kunnen kijken kom je wel weer op je eigen weghelft uit. (Bij een overzichtelijke zijstraat hoeft dat uiteraard niet).

4.Als je echter rechtsaf slaat, hoef je niet op verkeer van rechts te rekenen (tenzij de zijstraat erg smal is). Daar draai je immers voorlangs. Je hoeft daarom vóór het rechtsaf slaan niet eerst helemaal naar links gaan, om vervolgens rechtsaf te draaien (de zgn vraagtekenbocht; ook populair bij mensen die de krappe draai naar rechts nog niet voldoende beheersen. Om die reden zak je er gegarandeerd op). Bovendien breng je daarmee petjes op scootahs extra in de verleiding om je aan de rechterkant voorbij te scheuren.

5. Voorsorteren in het geval dat je niet in één keer door kunt rijden: stel dat je stilstaat om linksaf te gaan. Ga dan niet tegen de weg-as staan, want er is vast wel een haastige joker in koekblik die je rechts denkt in te halen en dat past dan net wel/net niet. Levensgevaarlijk, dus gewoon brutaal je weghelft blokkeren.
Als je rechtsaf gaat, is er doorgaans altijd ruimte genoeg om links gepasseerd te worden, dus dan gaat dat argument niet op. Je kunt dus wel rechts staan. (Blijf wel opletten voor ettertjes op scootertjes die je rechts alsnog voorbijsnorren)

Wat betreft bochten in het algemeen:

Het verhaal van 'de ideale lijn' gaat in het verkeer niet op, althans, die is in het verkeer anders dan op het circuit. De ideale lijn op het circuit is de lijn die je het snelst kunt nemen, de ideale lijn in het verkeer is die, waarmee je het snelst de bocht door kunt kijken. Zodra je dat kan, kan je dan vanaf dat punt de snelste lijn pakken.
 
Laatst bewerkt:
4. Voorsorteren in het geval dat je niet in één keer door kunt rijden: stel dat je stilstaat om linksaf te gaan. Ga dan niet tegen de weg-as staan, want er is vast wel een haastige joker in koekblik die je rechts denkt in te halen en dat past dan net wel/net niet. Levensgevaarlijk, dus gewoon brutaal je weghelft blokkeren.
:^
Altijd zó je positie op de weg kiezen dat anderen er geen (onverwacht) misbruik van kunnen maken, zodat je eigen veiligheid in het gedrang komt. En dat geldt voor binnen en buiten bebouwde kom.
 
In het theorie boek staat dat je je in een bocht naar bijv. rechts. Links van je eigen rijbaan ''voorsorteerd'' (geen kruising) zodat de tegenliggers jou eerder kunnen waarnemen.
De bocht in stuur je naar het midden van je rijbaan om ook op het midden weer uit te komen...

Op de kruising staat er inderdaad rechtsaf, rechts van de pijl.
Linksaf andersom. En rechtdoor ook links van de pijl.
 
Eerder binnen en buiten de bebouwde kom :')

Maar als ik kruispunten en aflsagen mee reken kom ik op een hoop meer verschillende bochten :')

Stuk of 6

Bochten binnen de bebouwde kom
Aflsagen binnen de bebouwde kom
Bochten buiten de bebouwde kom op brede N-wegen en Snelwegen
Afslagen buiten de bebouwde kom op N-wegen
Bochten buiten de bebouwde kom op de leuke stuurweggetjes
Afslagen buiten de bebouwde kom op de leuke stuurweggetjes

En als je het dan nog verder zou willen uitdiepen, dan komen volgende begrippen ook nog eens per bocht aan bod :')

Positieve wegverkanting
Negatieve wegverkanting
Knijpende bochten
Open bochten
Putdeksels in de bochten
Wegmarkering in de bochten

En och...dan zijn we er denk ik nog niet :+

Behoorlijk uitgebreid iets dat bochtenverhaal als je er goed over na denkt.....maar wel het leukste van het motorrijden *O* :]
En hoe zit da nu aan de andere kant van de evenaar?
 
Lady Di Volgens het CBR heb je natuurlijk volledig gelijk m.b.t. punt 4. Maar eenmaal daar vanaf, wordt je op elke VRO en andere rijvaardigheidstrainingen aangeraden om zicht te pakken door een bocht naar recht van links af in te sturen en dus juist dat vraagteken te rijden.
Ik moet de eerste scooter nog tegenkomen die hem er tussen durft te persen of kan persen, tenzij je natuurlijk zelf het rechtdoorgaande verkeer geen voorrang wenst te verlenen.
 
Laatst bewerkt:
Realiseer je alleen wel dat de ideale lijn op het circuit anders is dan de ideale lijn op de weg. Op het circuit is de ideale lijn gericht op zo snel mogelijk rijden wat leidt tot een lijn die grofweg neerkomt op buiten-binnen-buiten. Op de weg moet je ideale lijn gericht zijn op het zoveel mogelijk zicht krijgen op wat na de bocht gebeurt, dat leidt tot een lijn van zo lang mogelijk buiten blijven en pas naar binnen als je de volledige bocht kunt doorzien, dus buiten-buiten-buiten-buiten-binnen.

Dat is opzich wel een goed punt. Ik rij wel redelijk racelijnen als ik wat sneller rijdt. Het scheelt gewoon heel erg in het gedrag van je motor in bochten. Gaat allemaal wat vloeiender. Maar je moet het natuurlijk niet extreem doen, je zit wel op de weg met ander verkeer. Maar de basis is niet verkeerd om toe te passen vind ik.
 
Dit is mij allemaal veel te ingewikkeld! :(

Vanaf nu rijd ik alleen nog maar rechtdoor! })

:+
 
Ik ben nu bezig met mijn AVD.

Tijdens mijn eerste les (van AVD dus) ben ik met de instructeur voorop door een woonwijk gereden in Alkmaar.

De bedoeling daarvan was om de bochten te leren.
Dus als je naar links gaat eerst een stukje naar rechts en dan bij de bocht insturen naar links en andersom. Om zo meer zicht in de bocht te krijgen.
Zeg ik het zo goed?

De les daarop moest ik voorop rijden en moest ik het ineens andersom doen :S
Dus om naar rechts te gaan rechts voor soorteren en dan gewoon naar rechts afslaan.

Dus nu ben ik het even helemaal kwijt en snap ik er geen zak meer van :S

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt!

Vraag de basistechniek aan je instructeur.

Voor de rest is het oefenen en ervaring opdoen. Je gaat bochten op een gegeven moment 'voelen' en zelfs 'automatisch' in.

En daarna komt het moment dat je er zelfs van gaat genieten! :)
 
Inderdaad: vergeet vooral de Corioliskracht niet!
De nagel op de kop want men houdt nooit rekening wanneer een punt zich verplaatst binnen een roterend systeem in een richting die niet evenwijdig is met de rotatieas. Dan treedt er altijd een verandering op van de grootte en/of de richting van zijn absolute snelheid, dus een versnelling.
 
De nagel op de kop want men houdt nooit rekening wanneer een punt zich verplaatst binnen een roterend systeem in een richting die niet evenwijdig is met de rotatieas. Dan treedt er altijd een verandering op van de grootte en/of de richting van zijn absolute snelheid, dus een versnelling.

Dus als wij met zijn allen tegelijk de verkeerde kant op rijden stopt de aarde met draaien? :')
 
Dat is opzich wel een goed punt. Ik rij wel redelijk racelijnen als ik wat sneller rijdt. Het scheelt gewoon heel erg in het gedrag van je motor in bochten. Gaat allemaal wat vloeiender. Maar je moet het natuurlijk niet extreem doen, je zit wel op de weg met ander verkeer. Maar de basis is niet verkeerd om toe te passen vind ik.

De problemen met een buiten-binnen-buiten lijn zijn dat:
a. je minder ver door de bocht kunt kijken,
b. er aan de binnenkant van de bocht (naar rechts) vaker rommel (grind) ligt, wat je dus pas laat ziet
c. als er iets is en je moet uitwijken je maar 1 kant op kunt: naar buiten
d. je later ziet hoe de volgende bocht er bij ligt en je dus minder tijd hebt om je te positioneren voor die volgende bocht.

Je ziet ook vaak dat mensen vlotter gaan rijden als ze overstappen van de buiten-binnen-buiten techniek naar de buiten-buiten-binnen techniek: ze durven sneller door de bocht omdat ze meer zicht hebben.

Ik vind de bu-bi-bu lijn dus wel een verkeerde basis om toe te passen. ( op de openbare weg)
 
De problemen met een buiten-binnen-buiten lijn zijn dat:
a. je minder ver door de bocht kunt kijken,
b. er aan de binnenkant van de bocht (naar rechts) vaker rommel (grind) ligt, wat je dus pas laat ziet
c. als er iets is en je moet uitwijken je maar 1 kant op kunt: naar buiten
d. je later ziet hoe de volgende bocht er bij ligt en je dus minder tijd hebt om je te positioneren voor die volgende bocht.

Je ziet ook vaak dat mensen vlotter gaan rijden als ze overstappen van de buiten-binnen-buiten techniek naar de buiten-buiten-binnen techniek: ze durven sneller door de bocht omdat ze meer zicht hebben.

Ik vind de bu-bi-bu lijn dus wel een verkeerde basis om toe te passen. ( op de openbare weg)

Ben ik het maar gedeeltelijk met je eens :)

Punt a. geeft ik je gelijk, je kunt inderdaad minder ver de bocht in kijken bij Bu-Bi-Bu

Punt b. geef ik je gedeeltelijk gelijk, want rommel ligt over het algemeen daar waar het minst gereden wordt. Dus tegen de as van de weg aan en aan de binnenkant van de bocht.

Punt c. Geef ik je niet zo maar gelijk, want je kunt altijd 2 kanten op. Nu is uitwijken op de openbare weg altijd lastig denk ik. Ga je naar links heb je kans op tegenliggers, ga je naar rechts is de kans op bomen en paaltjes aanwezig. Dus dat vind ik niet echt een argument om de ene bochtentechniek boven de ander te stellen.

Punt d. Geef ik je niet zo maar gelijk. Ik denk namelijk dat het weinig uit maakt wanneer je exact de bocht kunt zien, maar dat het meer te maken heeft met het verloop van de bochten/bochtencombinaties op de openbare weg. Ik denk namelijk dat je op de openbare weg er niet onderuit kunt komen dat je soms de ene bocht moet "opgeven" om de andere bocht lekker te kunnen rijden.
 
Ben ik het maar gedeeltelijk met je eens :)

Punt a. geeft ik je gelijk, je kunt inderdaad minder ver de bocht in kijken bij Bu-Bi-Bu

Punt b. geef ik je gedeeltelijk gelijk, want rommel ligt over het algemeen daar waar het minst gereden wordt. Dus tegen de as van de weg aan en aan de binnenkant van de bocht.
Ik bedoel hier de rommel, het grind dat door auto's e.d. op de weg gegooid wordt omdat ze met 2 wielen door de berm rijden. Dat zie je dus later als je aan de binnenkant rijdt, de rommel midden op de weg zie je in beide gevallen even goed.
Punt c. Geef ik je niet zo maar gelijk, want je kunt altijd 2 kanten op. Nu is uitwijken op de openbare weg altijd lastig denk ik. Ga je naar links heb je kans op tegenliggers, ga je naar rechts is de kans op bomen en paaltjes aanwezig. Dus dat vind ik niet echt een argument om de ene bochtentechniek boven de ander te stellen.
Als er bv 'n stuk hout of een rotsblok (je) in de bocht (dus daar waar jouw geplande lijn ligt) ligt, kun je er bij bu-bi-bu aleen nog maar links er omheen (bochtje naar rechts). Bij bu-bu-bi kun je je lijn naar beide zijden verleggen. Toch wel makkelijk als er net een tractor aankomt.
Daarbij is uitwijken, je lijn verleggen op de openbareweg makkelijker dan jij denkt, denk ik ;) Voorwaarde is wel dat je er voor zorgt dat je voldoende tijd hebt om te reageren en dat doe je door er voor te zorgen dat je voldoende zicht hebt. ( en natuurlijk niet op 't randje van je kunnen rijden maar altijd reserve houden)
Punt d. Geef ik je niet zo maar gelijk. Ik denk namelijk dat het weinig uit maakt wanneer je exact de bocht kunt zien, maar dat het meer te maken heeft met het verloop van de bochten/bochtencombinaties op de openbare weg. Ik denk namelijk dat je op de openbare weg er niet onderuit kunt komen dat je soms de ene bocht moet "opgeven" om de andere bocht lekker te kunnen rijden.
Bij een aaneenschakeling van links-rechts combinaties is het toch wel fijn als je er lekker vloeiend door heen kunt dansen. Maar klopt; niet echt een veiligheids issue.
 
Erwin: Youtube eens wat filmpjes bij elkaar, "bochten rijden" bijvoorbeeld. En dan met name het verschil tussen bochten bij lage en hoge snelheid.
 
Ik bedoel hier de rommel, het grind dat door auto's e.d. op de weg gegooid wordt omdat ze met 2 wielen door de berm rijden. Dat zie je dus later als je aan de binnenkant rijdt, de rommel midden op de weg zie je in beide gevallen even goed.Als er bv 'n stuk hout of een rotsblok (je) in de bocht (dus daar waar jouw geplande lijn ligt) ligt, kun je er bij bu-bi-bu aleen nog maar links er omheen (bochtje naar rechts). Bij bu-bu-bi kun je je lijn naar beide zijden verleggen. Toch wel makkelijk als er net een tractor aankomt.
Daarbij is uitwijken, je lijn verleggen op de openbareweg makkelijker dan jij denkt, denk ik ;) Voorwaarde is wel dat je er voor zorgt dat je voldoende tijd hebt om te reageren en dat doe je door er voor te zorgen dat je voldoende zicht hebt. ( en natuurlijk niet op 't randje van je kunnen rijden maar altijd reserve houden)Bij een aaneenschakeling van links-rechts combinaties is het toch wel fijn als je er lekker vloeiend door heen kunt dansen. Maar klopt; niet echt een veiligheids issue.

Betreffende je laatste punt :)

Ik denk dat je er net zo vloeiend doorheen kunt gaan met Bu-Bi-Bu.


Betreffende je tweede punt:

Kan ik gedeeltelijk in komen, maar als er op mijn Bu-Bi-Bu iets op mijn lijn ligt als ik naar Bi ga, dan heb ik inderdaad nog maar 1 kant om langs te rijden...waar is het probleem? Want als jij Bu-Bu-Bi rijdt en het obstakel ligt op exact de zelfde plaats, heb ook jij maar 1 kant om langs te kunnen :') Want het ligt blijkbaar op de binnen-lijn (anders zou ik het niet tegenkomen) en dus moet ik verder naar buiten gaan in de bocht.

Je eerste punt...ok duidelijk, begreep ik verkeerd :)
 
Bij kruisingen stop ik ALTIJD en kijk goed links-rechts-links.
Dan wacht ik nog even voor de zekerheid en check op mijn mobiel dit topic ,om wat voor soort kruising/bocht het gaat.

Bij een bocht stop ik vlak ervoor,stap af en loop de bocht door, om te kijken hoe die loopt en of er iets aankomt.

Dan loop ik terug,vraag aan die wandelende mevrouw haar mening en ga weer rijden...
 
Lady Di Volgens het CBR heb je natuurlijk volledig gelijk m.b.t. punt 4. Maar eenmaal daar vanaf, wordt je op elke VRO en andere rijvaardigheidstrainingen aangeraden om zicht te pakken door een bocht naar recht van links af in te sturen en dus juist dat vraagteken te rijden.
Ik moet de eerste scooter nog tegenkomen die hem er tussen durft te persen of kan persen, tenzij je natuurlijk zelf het rechtdoorgaande verkeer geen voorrang wenst te verlenen.

Ik had het natuurlijk expliciet over rechts afslaan op een kruising. Nu heb ik nog geen VRO gedaan, maar bedoel je hier niet gewone bochten mee?
 
:W
Erwin: Youtube eens wat filmpjes bij elkaar, "bochten rijden" bijvoorbeeld. En dan met name het verschil tussen bochten bij lage en hoge snelheid.


Op Youtube even intikken:


North-west 200 of Isle of man

Dit is het iets vlottere rijden en natuurlijk gewoon op de openbare weg dus dit kan je ook toepassen binnen de bebouwde kom ;) :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan