Lady_Di
MF veteraan
Met mijn les was ik gewend dat we na de les met een bakkie dit soort dingen nog even doorpraatten en ik heb mijn instructeur ook doorgezaagd over dingen als ik niet snapte waarom iets moest. Daarvoor heb je hem toch juist ingehuurd?
Maar goed, even proberen inhoudelijk te reageren.
Situatie is dus links/rechts afslaan binnen de bebouwde kom. Over andere situaties ga ik het dus niet hebben.
1. Plaats op de weg bij het afslaan is standaard: je begint vanaf het midden van je rijstrook en je komt weer midden op je rijstrook uit. Bijzondere omstandigheden (bijv. zicht, wegdek) kunnen ervoor zorgen dat je hiervan moet afwijken.
2. Als je een onoverzichtelijke zijstraat nadert (met de bedoeling rechtdoor te gaan), neem je een zodanige positie in dat je de straat in kan kijken. Bij alleen een onoverzichtelijke zijstraat links is dat dus: wat naar rechts gaan en bij een onoverzichtelijke zijstraat rechts is dat dus wat naar links gaan.
3. Als je vervolgens linksaf slaat, moet je ook eerst wat naar rechts om goed te kunnen kijken kom je wel weer op je eigen weghelft uit. (Bij een overzichtelijke zijstraat hoeft dat uiteraard niet).
4.Als je echter rechtsaf slaat, hoef je niet op verkeer van rechts te rekenen (tenzij de zijstraat erg smal is). Daar draai je immers voorlangs. Je hoeft daarom vóór het rechtsaf slaan niet eerst helemaal naar links gaan, om vervolgens rechtsaf te draaien (de zgn vraagtekenbocht; ook populair bij mensen die de krappe draai naar rechts nog niet voldoende beheersen. Om die reden zak je er gegarandeerd op). Bovendien breng je daarmee petjes op scootahs extra in de verleiding om je aan de rechterkant voorbij te scheuren.
5. Voorsorteren in het geval dat je niet in één keer door kunt rijden: stel dat je stilstaat om linksaf te gaan. Ga dan niet tegen de weg-as staan, want er is vast wel een haastige joker in koekblik die je rechts denkt in te halen en dat past dan net wel/net niet. Levensgevaarlijk, dus gewoon brutaal je weghelft blokkeren.
Als je rechtsaf gaat, is er doorgaans altijd ruimte genoeg om links gepasseerd te worden, dus dan gaat dat argument niet op. Je kunt dus wel rechts staan. (Blijf wel opletten voor ettertjes op scootertjes die je rechts alsnog voorbijsnorren)
Wat betreft bochten in het algemeen:
Het verhaal van 'de ideale lijn' gaat in het verkeer niet op, althans, die is in het verkeer anders dan op het circuit. De ideale lijn op het circuit is de lijn die je het snelst kunt nemen, de ideale lijn in het verkeer is die, waarmee je het snelst de bocht door kunt kijken. Zodra je dat kan, kan je dan vanaf dat punt de snelste lijn pakken.
Maar goed, even proberen inhoudelijk te reageren.
Situatie is dus links/rechts afslaan binnen de bebouwde kom. Over andere situaties ga ik het dus niet hebben.
1. Plaats op de weg bij het afslaan is standaard: je begint vanaf het midden van je rijstrook en je komt weer midden op je rijstrook uit. Bijzondere omstandigheden (bijv. zicht, wegdek) kunnen ervoor zorgen dat je hiervan moet afwijken.
2. Als je een onoverzichtelijke zijstraat nadert (met de bedoeling rechtdoor te gaan), neem je een zodanige positie in dat je de straat in kan kijken. Bij alleen een onoverzichtelijke zijstraat links is dat dus: wat naar rechts gaan en bij een onoverzichtelijke zijstraat rechts is dat dus wat naar links gaan.
3. Als je vervolgens linksaf slaat, moet je ook eerst wat naar rechts om goed te kunnen kijken kom je wel weer op je eigen weghelft uit. (Bij een overzichtelijke zijstraat hoeft dat uiteraard niet).
4.Als je echter rechtsaf slaat, hoef je niet op verkeer van rechts te rekenen (tenzij de zijstraat erg smal is). Daar draai je immers voorlangs. Je hoeft daarom vóór het rechtsaf slaan niet eerst helemaal naar links gaan, om vervolgens rechtsaf te draaien (de zgn vraagtekenbocht; ook populair bij mensen die de krappe draai naar rechts nog niet voldoende beheersen. Om die reden zak je er gegarandeerd op). Bovendien breng je daarmee petjes op scootahs extra in de verleiding om je aan de rechterkant voorbij te scheuren.
5. Voorsorteren in het geval dat je niet in één keer door kunt rijden: stel dat je stilstaat om linksaf te gaan. Ga dan niet tegen de weg-as staan, want er is vast wel een haastige joker in koekblik die je rechts denkt in te halen en dat past dan net wel/net niet. Levensgevaarlijk, dus gewoon brutaal je weghelft blokkeren.
Als je rechtsaf gaat, is er doorgaans altijd ruimte genoeg om links gepasseerd te worden, dus dan gaat dat argument niet op. Je kunt dus wel rechts staan. (Blijf wel opletten voor ettertjes op scootertjes die je rechts alsnog voorbijsnorren)
Wat betreft bochten in het algemeen:
Het verhaal van 'de ideale lijn' gaat in het verkeer niet op, althans, die is in het verkeer anders dan op het circuit. De ideale lijn op het circuit is de lijn die je het snelst kunt nemen, de ideale lijn in het verkeer is die, waarmee je het snelst de bocht door kunt kijken. Zodra je dat kan, kan je dan vanaf dat punt de snelste lijn pakken.
Laatst bewerkt: