Bochten maken, ik snap het niet meer

ErwinW

Rookie
19 nov 2010
23
0
Alkmaar
Ik ben nu bezig met mijn AVD.

Tijdens mijn eerste les (van AVD dus) ben ik met de instructeur voorop door een woonwijk gereden in Alkmaar.

De bedoeling daarvan was om de bochten te leren.
Dus als je naar links gaat eerst een stukje naar rechts en dan bij de bocht insturen naar links en andersom. Om zo meer zicht in de bocht te krijgen.
Zeg ik het zo goed?

De les daarop moest ik voorop rijden en moest ik het ineens andersom doen :S
Dus om naar rechts te gaan rechts voor soorteren en dan gewoon naar rechts afslaan.

Dus nu ben ik het even helemaal kwijt en snap ik er geen zak meer van :S

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt!
 
:?
Vergelijk je nu bochten in de weg met kruisingen van wegen?
 
Ik ben nu bezig met mijn AVD.

Tijdens mijn eerste les (van AVD dus) ben ik met de instructeur voorop door een woonwijk gereden in Alkmaar.

De bedoeling daarvan was om de bochten te leren.
Dus als je naar links gaat eerst een stukje naar rechts en dan bij de bocht insturen naar links en andersom. Om zo meer zicht in de bocht te krijgen.
Zeg ik het zo goed?

De les daarop moest ik voorop rijden en moest ik het ineens andersom doen :S
Dus om naar rechts te gaan rechts voor soorteren en dan gewoon naar rechts afslaan.

Dus nu ben ik het even helemaal kwijt en snap ik er geen zak meer van :S

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt!
Dat een beetje naar links sturen om naar rechts te gaan, doe je eigenlijk alleen bij 'normale' bochten, en niet bij kruispunten. Ik deed het op gegeven moment omdat ik me 'verveelde' tijdens de les, toen kreeg ik de opmerking om niet zo racy te rijden :P Op kruispunten dus gewoon bijna rechtop de bocht door, dat scheelt snelheid, en geeft je dus meer tijd en je kunt makkelijker bijsturen, mocht er een andere weggebruiker zijn die abusievelijk de binnenbocht pakt :P

Voor andere bochten is het meer de bedoeling dat je aan de buitenkant van een bocht begint, dan heb je namelijk meer zicht de bocht in, en daar zo lang mogelijk blijft, om op gegeven moment naar binnen te gaan als je vanaf daar rechtdoor de bocht uit kunt rijden (en dus kunt gaan accelereren).
 
Laatst bewerkt:
bocht naar links gewoon wat meer rechts gaan rijden zodat je meer van de bocht ziet als je hem ingaat en bij een rechterbocht andersom
 
:')

Dat is lekker lastig zo ja :)

In principe heb je volgens mij (correct me if i am wrong guys) 2 soorten bochten (nee, niet links om en rechts om, dat is te makkelijk).

1. Binnen de bebouwde kom
2. Buiten de bebouwde kom

1.

Binnen de bebouwde kom rij je volgens mij de bochten "neutraal" dus in principe gewoon vanuit het midden (iets links van het midden) van je rijstrook en eindig je ook weer in het midden (iets links van het midden) van je rijstrook. Als er markeringen op de weg liggen (pijlen dus) rij je bij rechts af, rechts langs de pijl en bij links af links langs de pijl.

2.

Bochten buiten de bebouwde kom zijn weer onder te verdelen in 2 soorten bochten (ook hier weer, niet links en rechts natuurlijk)

a. Bochten op snelwegen en brede N-wegen. Deze rij je in principe net als de bochten binnen de bebouwde kom als je af slaat

b. Bochten op smalle wegen en dijken (de bekende leuke stuurweggetjes zullen we ze maar noemen). Die rij je van "buiten" naar "binnen".
Dus bocht naar links zo ver mogelijk rechts tegen as van de weg aan (laat wel wat ruimte natuurlijk) om dan "laat" in te sturen en tegen de binnenkant van de bocht aan te komen.
Bochten naar links net andersom. Voor de bocht rechts tegen de zijkant van de weg aan gaan rijden (ook hier weer ruimte laten natuurlijk) om vervolgens in te sturen en richting de wegas (niet er overheen, ook niet met je hoofd of lichaam)
 
Niet lullig bedoeld, maar heb je deze vraag aan je instructeur voorgelegd?
Als ja: wat was zijn uitleg.
Als nee: DOEN, want JIJ zit met vragen en JIJ betaalt hem veel geld om JOUW vragen te beantwoorden.

Veel plezier en succes met het lessen.

Grt,
Roy

edit: goede toelichting van Spades!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je bekend bent met de ideale lijn op de weg?
De ideale lijn houdt in dat je het meest efficient door de bocht gaat. Met het koekblik is dit niet belangrijk, want die dingen gaan toch de bocht wel om, maar met een motor is dit belangrijker.

De ideale manier van een bocht nemen zorgt er namelijk voor dat je op het circuit zo hard mogelijk de bocht door kan. In dagelijks gebruik betekent dit dat je gewoon minder plat hoeft om de bocht toch goed door te komen.
Het is teveel werk om dit uit te leggen nu terwijl dit op internet overal uitgelegd staat, maar lees je hierop in. Het scheelt namelijk erg veel als je weet hoe je een bocht aansnijdt.
Dit is wat je leraar ook wil dat je doet. Wijd de bocht ingaan, naar het midden sturen en wijd uitkomen. Dan heb je je asfalt maximaal benut en heb je de kleinst mogelijke hellingshoek hoeven maken. Je kunt je voorstellen dat hoe minder plat je gaat, hoe veiliger je rijdt.

Daarnaast kun je als je wijd aankomt, al verder de bocht inkijken. Dit is ook weer veiliger want met een motor is een noodstop in een bocht een stuk risicovoller dan wanneer je met een auto een noodstop maakt. Dit zijn allemaal techniekjes om het motorrijden zo veilig mogelijk te maken.


Succes, je leert het vanzelf, gewoon veel doen en kijk even wat voor jezelf goed voelt. Je komt er snel achter dat de technieken die je nu aangeleerd krijgt erg handig zijn als je in wat drukkere gebieden gaat rijden.
 
De ideale manier van een bocht nemen zorgt er namelijk voor dat je op het circuit zo hard mogelijk de bocht door kan. In dagelijks gebruik betekent dit dat je gewoon minder plat hoeft om de bocht toch goed door te komen.
Het is teveel werk om dit uit te leggen nu terwijl dit op internet overal uitgelegd staat, maar lees je hierop in. Het scheelt namelijk erg veel als je weet hoe je een bocht aansnijdt.
Dit is wat je leraar ook wil dat je doet. Wijd de bocht ingaan, naar het midden sturen en wijd uitkomen. Dan heb je je asfalt maximaal benut en heb je de kleinst mogelijke hellingshoek hoeven maken. Je kunt je voorstellen dat hoe minder plat je gaat, hoe veiliger je rijdt.

Realiseer je alleen wel dat de ideale lijn op het circuit anders is dan de ideale lijn op de weg. Op het circuit is de ideale lijn gericht op zo snel mogelijk rijden wat leidt tot een lijn die grofweg neerkomt op buiten-binnen-buiten. Op de weg moet je ideale lijn gericht zijn op het zoveel mogelijk zicht krijgen op wat na de bocht gebeurt, dat leidt tot een lijn van zo lang mogelijk buiten blijven en pas naar binnen als je de volledige bocht kunt doorzien, dus buiten-buiten-buiten-buiten-binnen.
 
Ach, ik snap er ook niks van, en ik rijd al 29 jaar. O-)

Vraag aan je instructeur wat hij bedoelt, en niet hier op MF, want dan krijg je allerlei persoonlijke meningen en interpretaties. ;)
 
TS kan natuurlijk ook gewoon het volgende tegen zijn instructeur zeggen :')

"I reject your reality and substitute my own" :')

Maar ik denk niet dat het dan gezelliger gaat worden tijdens het lessen :+
 
@Spades 2 soorten bochten...mm ik lees kruispunten met afslagen en bochten in de weg, is wat je bedoeld denk ik dan maar zo even op "woensdagmiddag". :)
 
@Spades 2 soorten bochten...mm ik lees kruispunten met afslagen en bochten in de weg, is wat je bedoeld denk ik dan maar zo even op "woensdagmiddag". :)


Eerder binnen en buiten de bebouwde kom :')

Maar als ik kruispunten en aflsagen mee reken kom ik op een hoop meer verschillende bochten :')

Stuk of 6

Bochten binnen de bebouwde kom
Aflsagen binnen de bebouwde kom
Bochten buiten de bebouwde kom op brede N-wegen en Snelwegen
Afslagen buiten de bebouwde kom op N-wegen
Bochten buiten de bebouwde kom op de leuke stuurweggetjes
Afslagen buiten de bebouwde kom op de leuke stuurweggetjes

En als je het dan nog verder zou willen uitdiepen, dan komen volgende begrippen ook nog eens per bocht aan bod :')

Positieve wegverkanting
Negatieve wegverkanting
Knijpende bochten
Open bochten
Putdeksels in de bochten
Wegmarkering in de bochten

En och...dan zijn we er denk ik nog niet :+

Behoorlijk uitgebreid iets dat bochtenverhaal als je er goed over na denkt.....maar wel het leukste van het motorrijden *O* :]
 
Ach, ik snap er ook niks van, en ik rijd al 29 jaar. O-)

Vraag aan je instructeur wat hij bedoelt, en niet hier op MF, want dan krijg je allerlei persoonlijke meningen en interpretaties. ;)

:^

Ik vind af en toe echt dat er hier veel te interressant gedaan word m.b.t. het rijden.
Tuurlijk ligt het motorrijden de een meer dan de ander en gaat het bij de een natuurlijker dan de ander maar jezus wat kom ik een hoop van dit soort topics tegen waar er over een vrij simpele vraag duizendenpost gelult word verschrikkelijk.

OT = wat RR. zegt!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er niet bij geweest, maar volgens mij is dat afhankelijk van de situatie zoals hierboven ook al door enkele wordt genoemd.
zorg altijd dat je veilig en overzichtelijk de bocht neemt komt het in feite op neer.
 
Haha, dit snapte ik ook niet! Maarr, je moet kruisingen los zien van bochten! Bij een bocht, naar buiten zicht halen, bij een kruising, voorsorteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan