Bochten: meehangen of tegenhangen?

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Ey iedereen.

Ben nieuw hier en net begonnen met motorles!
Na et oefenen op een parkeerplaats wees mijn istructeur me meteen op het tegenhangen (en wegdrukken van de motor) voor korte, langzame bochten.. zoals die op de parkeerplaats.

Nu is mijn probleem bij het rijden buiten parkeerplaatsen (gewoon in de stad of buitenaf) dat ik me bij elke bocht afvraag of ik het beste een beetje kan meehangen of dat ik de motor van me afdruk en zelf rechtop blijf zitten.
Dit getwijfel lijdt me heel veel af en doet niet goed aan mn rijgedrag.

Nu begrijp ik dat bij snelle bochten je het beste kunt meehangen, omdat de motor anders rechtdoor gaat..Maar bij waar/bij welke bocht ligt de grens? Is er een vuistregel? Is tegenhangen alleen voor op de parkeerplaats?

Graat wat tips!

Bedankt
 
Meehangen natuurlijk, en lekker swingen met die heupen!!!
Dat nadenken dat gaat wel over als je wat meer uurtjes doorgebracht hebt op de motor.
 
Ey iedereen.

Ben nieuw hier en net begonnen met motorles!
Na et oefenen op een parkeerplaats wees mijn istructeur me meteen op het tegenhangen (en wegdrukken van de motor) voor korte, langzame bochten.. zoals die op de parkeerplaats.

Nu begrijp ik dat bij snelle bochten je het beste kunt meehangen, omdat de motor anders rechtdoor gaat..Maar bij waar/bij welke bocht ligt de grens? Is er een vuistregel? Is tegenhangen alleen voor op de parkeerplaats?

Graat wat tips!

Bedankt
misschien bij je instructeur navragen? :P
 
Ja heb et gevraagd bij instructeur, maar hij zegt zoiets van "Ligt een beetje aan de bocht".. of "dat moet je van te voren even bekijken"
Schiet ik niet veel mee op dus..
 
Ey iedereen.

Ben nieuw hier en net begonnen met motorles!
Na et oefenen op een parkeerplaats wees mijn istructeur me meteen op het tegenhangen (en wegdrukken van de motor) voor korte, langzame bochten.. zoals die op de parkeerplaats.

Nu is mijn probleem bij het rijden buiten parkeerplaatsen (gewoon in de stad of buitenaf) dat ik me bij elke bocht afvraag of ik het beste een beetje kan meehangen of dat ik de motor van me afdruk en zelf rechtop blijf zitten.
Dit getwijfel lijdt me heel veel af en doet niet goed aan mn rijgedrag.

Nu begrijp ik dat bij snelle bochten je het beste kunt meehangen, omdat de motor anders rechtdoor gaat..Maar bij waar/bij welke bocht ligt de grens? Is er een vuistregel? Is tegenhangen alleen voor op de parkeerplaats?

Graat wat tips!

Bedankt

Niet te moeilijk over nadenken. Je krijgt vanzelf het gevoel en dan weet je voor jezelf wel wat lekkerder werkt in welke bocht. Het voordeel van tegenhangen is dat je wat sneller kunt manouvreren, wat dus inderdaad met name in de stad weleens handig is. En inderdaad, vraag je instructeur er gewoon naar, maar ik denk dat hij je er ook geen duidelijk antwoord op kan geven.
 
Tegenhangen doe ik enkel bij echt lage snelheden, hangt ook wat van je type motor af natuurlijk. Bv. als ik op een rond punt achter een traag koekblik hang, of gewoon bij slecht aangelegde ronde punten (te kleine diameter) hang ik altijd tegen. Mijn instructeur heeft me het tegenhangen niet uitgelegd, maar sinds iemand me erop attent maakte rij ik veel beter op ronde punten.

Zoals je instructeur je wsl wel uitgelegd heeft reageert je motor anders als hij sneller of trager dan 30 km/u rijdt. Onder de 30 draai je je stuur in de richting waar je naartoe wilt, boven de 30 ga je (bewust of onbewust) tegensturen. Ik denk dat je deze regel ook wel kan doortrekken naar tegenhangen. Onder de 30 tegenhangen, erboven "meehangen".

Maar het blijft natuurlijk een kwestie van aanvoelen he, zolang je je er zelf maar comfortabel bij voelt. Mss geen slecht idee om op een rond punt te gaan oefenen, kan je zelf aanvoelen wanneer je al dan niet moet tegenhangen. De rest is eigenlijk een kwestie van ervaring, dus gewoon heel veel :]
 
Laatst bewerkt:
lekker hangen knietje uit steken en gaan :] :] :] :]
jij bent vast de stoerste motorrijder op mf :') in geschrift :')

:W

@TS

vraag anders even of je instructeur het voor wil doen.
Bij mijn rijlessen mocht ik regelmatig even achterop meerijden tijdens de oefeningen, zodat ik precies zag én ervaarde wat de motor deed als de instructeur hem instuurde en al dan niet meehing ;)
 
Mijn instructeur zei als vuistregel dat het omslagpunt bij 20km/u ligt. Ik leg hem zelf bij iets van 30, is maar net wat je prettig vindt. Totdat je het wat beter kan gewoon lekker doen wat goed voelt, dit is niet iets waar je je gelijk al te veel zorgen om moet gaan maken.
 
Gewoon oefenen, en doen. Ben zelf ook nog bezig met mn rijbewijs, maar krijg steeds meer het automatische gevoel. Gewoon lol hebben op de motor, dan komt de rest vanzelf.
 
Ik zou zeggen, doe wat je instructeur zegt. Dus tegenhangen voor nu, of dacht je dat een examinator het goed vindt als je gaat meehangen? Zal ongetwijfeld je voertuigbeheersing laten zien, maar weet niet of het op de juiste manier is. En lekker meehangen doe je dan als je je rijbewijs hebt. Straks ga je je nu verkeerde dingen aanleren. Afleren is lastiger dan aanleren.
 
Volgens mij is het niet de bedoeling dat jij tijdens je examen met race snelheden door een bocht knalt :+ . Bij mij niet lang geleden iig niet.

Dat meehangen is pas van toepassing wanneer je motor niet schuiner kan (omdat anders je voet de grond in vrot of je uitlaat wordt geopend) en je toch het zwaartepunt nog meer naar binnen wilt krijgen.
En dan nog lijkt het me dan sterk dat je lesmotor over zulke banden beschikt dat dit allemaal van toepassing is. Ze zouden wel gek zijn, het kost allemaal al genoeg. :P

En idd, nadat je je rijbewijs gehaalt hebt lekker nemen zoals je ze zelf het liefst neemt. (die bochten)
 
Laatst bewerkt:
Motor rijden is vooral doen wat lekker aanvoelt. Dezelfde bocht pak ik de ene keer hangend en de andere keer weer tegen hangend.

Hangend geeft je een beetje het gevoel een Rossi te zijn en tegen hangend is weer leuk "cross" style rijden. :]


Wat echt de allerbeste methode is pak je met wat ervaring vanzelf op.
 
Laatst bewerkt:
tegenhangen kan ook prima bij bochten tot 100km/h.
harder misschien ook als je goeie banden hebt , vooral flauwe bochten waar je hard ingaat en niet teveel gas geeft.
meehangen doe je meer in bochten waar je uit-accelereerd met het gas steeds meer open.
vaak op/af-ritten snelweg.
 
Het toverwoord is grondspeling, het is makkelijk om bij korte langzame bochtjes te sturen door de motor naar beneden te drukken. Maar naarmate je sneller gaat moet de motor relatief platter door de bocht en moet je met de motor mee gaan hangen om met die snelheid de benodigde hellingshoek te kunnen maken. Als je niet meehangt en je drukt de motor motocross-style naar beneden, schraapt er vanalles over de grond. Kan ook leuk zijn.

Als je dan nog sneller de bocht door wil moet je zelfs naast de motor gaan hangen om de bocht te kunnen maken, bijvoorbeeld door kneedowns.
 
:]
full
 
Zo gaat snel hier met de antwoorden=O. Hier ook verschillende meningen dus! Ik denk dat ik ga proberen om alleen bij lage snelheden tegentehangen, en bij andere snelheden maar zien wat het fijnste stuurt!
Even zien hoe et gaat, pas 4 lessen gehad=)

iig al bedankt
 
Normaal zit ik als een plank op mijn motor (is vanaf het begin een probleem geweest en als ik een tijdje niet gereden heb moet ik erop letten niet weer in het plank en meehangen te vervallen)

Echter, als ik lekker rij hang ik zoveel mogelijk tegen Rotondes, snelle bochten, bloembakken... Plat dat ding! Het is juist dat bochten gevoel dat bij motorrijden hoort (en ja, op rechte stukken slinger ik ook veel... met tegenhangen natuurlijk)
 
tipje; kijk even in de Motoplus.
Is een heel stuk over bochtentechniek in geweest nog niet zo lang geleden.

tegenhangend heb je meer overzicht en kan je de motor sneller corrigeren wanneer nodig. Hierdoor kan je wel minder snel door een bocht.

meehangend heb je minder overzicht doordat je lager zit met je gezicht, maar kan je harder de bocht door. echter is een correctie in je baan doordat je je gewicht verplaatst minder snel.

het hangt dus af van hoe veilig en hoe hard je wil.

persoonlijk; op de openbare weg is tegenhangen lekkerder naar mijn idee.
 
Vrij simpel, wil je kort draaien dan tegenhangen, Hoe schuiner de motor hoe krapper je kan draaien.

Voor de andere bochten gewoon recht blijven zitten. Meehangen heeft op de openbare weg geen nut, terwijl wel je overzicht minder wordt.
 
Er is nog wel een verschil tussen de diverse motoren, want voor een motorfiets met een hoog zwaartepunt (sport/supersport) ligt de grens anders dan een motorfiets met een laag zwaartepunt (chopper). Voor een chopper is het tegenhangen minder belangerijk dan voor een (super)sport.

Zoals ook in dit topic te lezen valt is er niet een kant en klaar antwoord... de ene motor is nou eenmaal de andere niet en dat geldt ook voor de bestuurder...
 
Bij die trage scherpe bochtjes, zoals de achten, is het beter tegen te hangen, omdat deze gemakkelijker te pakken zijn als je de motor een beetje laat hangen. Maar als je dan zelf meehangt, zal je mooi omvervallen.
Snelle bochten daarentegen... :)
 
Voor het AVB examen zijn alle oefeningen gebaseerd op tegenhangen. Je wordt daar a la idols beoordeeld op hoe mooi / beheerst je je kunstje kan.

Met het lessen voor de AVD had mijn (KNMV) instructeur mij zien tegenhangen in een haakse bocht links en hij zag mij liever ontspannen (belangrijker dan je je kan voorstellen) en rechtop op de motor zitten. Zijn uitleg was dat je in het verkeer alleen bij speciale verrichtingen als keren en langzame uitwijk en zo pas tegenleunt (de snelheid die hij aangaf was 25kph) Hij heeft mij toen de techniek van tegensturen uitgelegd. Verder heeft hij gezegd dat je vrijwel automatisch in de richting rijdt waar je heen kijkt. Om mij dat te laten geloven moest ik in mijn rechterhand (motor laten rijden door links de koppeling te laten slippen) een touwtje van pak em beet een meter vasthouden en naar de instructeur blijven kijken. Ik reed automatisch rondjes om hem heen, zonder dat ik bewust stuurde of leunde. Toen hij zei dat ik naar links moest kijken draaide de motor automatisch naar links (nou ja, automatisch. Door naar links te kijken draaide mijn lichaam naar links, waardoor ik druk zette op de linker stuurhelft = tegensturen).

Veel succes met lessen. Op een goede dag in de nabije toekomst rij je ook motor.

Inleunen ga je oefenen als je een beetje relaxt op je eerste fiets zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan