Bochten op snelheid

R6Rene

MF'er
15 jun 2004
158
0
Den Haag
:? Tsja, ik heb al ff wat gezocht hier om te kijken naar bochtentechniek. Rij nu een jaartje motor en vindt het top, had ik eerder mee moeten beginnen ....

Maar zoals vele rookies gaan de bochten nog niet wat je zegt goed. Volgens mij een combi van een aantal factoren. Ten eerste ben ik denk ik te bang om het gas erop te houden, ten tweede ken ik mijn R6 kennelijk niet goed genoeg. Deze twee dingen kan ik zelf wat aan doen. Maar ik hoop dat jullie me kunnen adviseren met puntje 3: hoe "lees" ik een bocht, wat doe je met je gewicht (verplaats je het wat naar voren of juist naar achteren), wat is nou de goede techniek voor in de bocht (in een andere topic las ik wat tegenstrijdige zaken).

Please help, vorige werk werd ik in een linkerbocht op de a9 ingehaald door een vrachtwagen met oplegger ..... dat kan toch niet de bedoeling zijn. ;(

Mischien is een VRO 1 of VRO 3 wat voor je????

Zelf VRO 1 gedaan :}
VRO 3 zo snel mogelijk.

Bovendien is het rijden op klaverbladen voor mij een goede manier geweest om te oefenen met hoge snelheids bochten... })

Zoek ff op kneedown. Daar kan je ook al veel van opsteken van die verhalen.

Dat meen je niet serieus hoop ik, van die vrachtwagen. Maar ga eens een circuitdag doen, of een vro. Wordt je ook wel het één en ander uit de doeken gedaan over bochtentechniek. Ben je al eens op vakantie geweest met de motor naar bijvoorbeeld de Alpen? Leer je meer over bochtjes in één uur dan hier in een hele maand.

Ik denk dat je hier best wel veel over kunt vinden met de zoekfunctie.
Probeer maar eens ;)

Wat erg belangrijk in een bocht (en ook op een rechtstuk natuurlijk) is het kijkgedrag.
Kijk echt de bocht door...kijk waar je heen moet.
In het begin kijk je meestal net iets voor je voorband. Je moet echt ver vooruit kijken.
Maar doe dit natuurlijk rustig aan, omdat je ook nog je R6 moet leren kennen.

Over verzitten begin ik nu nog niet, want dat is weer een stapje verder....kijk eerst die bocht goed door en als dat goed gaat dan haal jij die vrachtauto´s wel in ;) .

En erg belangrijk is dat je niet na 100 meter gereden te hebben al erg hard de bochten in te duiken....gaat niet zo goed samen koude banden en snelheid ;)

Eerst een racer kopen en daarna er pas achter komen dat je niet kan rijden... :Z

Tip: Koop eerst een motor die je wel de baas bent en leer daar eerst hard op rijden en koop daarna pas een echt snelle fiets.

Tip2: VRO

:? Tsja, ik heb al ff wat gezocht hier om te kijken naar bochtentechniek. Rij nu een jaartje motor en vindt het top, had ik eerder mee moeten beginnen ....

Maar zoals vele rookies gaan de bochten nog niet wat je zegt goed. Volgens mij een combi van een aantal factoren. Ten eerste ben ik denk ik te bang om het gas erop te houden, ten tweede ken ik mijn R6 kennelijk niet goed genoeg. Deze twee dingen kan ik zelf wat aan doen. Maar ik hoop dat jullie me kunnen adviseren met puntje 3: hoe "lees" ik een bocht, wat doe je met je gewicht (verplaats je het wat naar voren of juist naar achteren), wat is nou de goede techniek voor in de bocht (in een andere topic las ik wat tegenstrijdige zaken).

Please help, vorige werk werd ik in een linkerbocht op de a9 ingehaald door een vrachtwagen met oplegger ..... dat kan toch niet de bedoeling zijn. ;(
Dan doe je idd iets verkeerd. Maar het belangrijkste is dat je rustig opbouwt en niet gaat doen wat je voor je gevoel nog niet aankan.

Dat was het moraalgedeelte. Ik heb gewoon vaak dezelfde bocht genomen. Wordt je wat meer ontspannen van en dat scheelt het meest. Spanning is de grootste boosdoener.

Helaas heb je geen e-mail adres in je profiel anders had ik je wat bochten techniek-text kunnen mailen.

Ingehaald door een truck met oplegger.-whoops..kan ik me bijna niet voorstellen.

km-teller afplakken, rustig stuk weg/industrieterrein opzoeken, goeie ervaren voorrijder mee en rijden rijden rijden rijden rijden rijden rijden .....
hoe vaker je hetzelfde bochtje achter elkaar neemt hoe meer vertrouwen je krijgt.

Laat je vooral niet gek maken door iemand die jou snoeihard in een bocht voorbij komt rijden. De meesten nemen alleen die bochten hard die ze erg goed kennen. Oftewel: probeer niet elke bocht hard te nemen.

Enne, als je door een vrachtwagen wordt ingehaald dan gaat het waarschijnlijk nog erg langzaam. Ik denk dat een TOMS dan een te grote stap is. VRO 1 lijkt me dan beter.

Laatst bewerkt:
Kom je een keertje naar ppp (bij rijswijk) zal ik je voorrijden , heb zelf een 2003 R6 dus daar kan het dan niet aan leggen .
En inderdaad de bocht doorkijken , gewoon rechtop blijven zitten (wel met motor mee leunen ) niet zorgen over gewicht voor of achter - das voor later !
Banden eerst min. 15 km warm rijden dan plakken ze echt goed , in de bocht niet van het gas gaan maar 2 derde door de bocht gas bij geven (beetje) en de motor er doorheen trekken.

Maar mail me maar dan gaan we samen :]

Kom je een keertje naar ppp (bij rijswijk) zal ik je voorrijden , heb zelf een 2003 R6 dus daar kan het dan niet aan leggen .
En inderdaad de bocht doorkijken , gewoon rechtop blijven zitten (wel met motor mee leunen ) niet zorgen over gewicht voor of achter - das voor later !
Banden eerst min. 15 km warm rijden dan plakken ze echt goed , in de bocht niet van het gas gaan maar 2 derde door de bocht gas bij geven (beetje) en de motor er doorheen trekken.

of een toertjuh hilversum dan komt ie ook wel goed ;)

Dank voor de reacties. Gisteren op weg naar huis weer de bocht naar links en vervolgens naar rechts op de a9 gepakt. Heb mezelf gedwongen de hele bocht door te BLIJVEN kijken en dat werkte wonderbaarlijk. Ging zeker 20 km per uur sneller in bocht 1 en zeker 30 km per uur sneller in bocht twee. En belangrijker: het voelde prima onder controle.

Binnenkort VRO 3 doen en dan maar veel blijven oefenen....

Berthebike: PPP is voor mij in de buurt, wil ik zeker een keer achter je aanrijden.

Ik ga zaterag als het weer het toelaat , stuur maar een mailtje met je mob. nr. dan bel ik je wel als ik ga .

Hoe meer zielen hoe meer vreugde !

Een goede voorrijder :)
Heb zelf ook een goede gehad en sindsdien gaan de meeste bochten super *D

Laat eens weten wanneer je op PPP bent! Ben zelf niet echt ontevreden over mijn bochtentechniek, aangezien ik mijn R6 een week heb. Maar al mijn motor-vrienden zijn ook beginners, dus daar kan ik de fijne kneepjes niet van afkijken!

Volgens mij mag je ook niet gelijk de vro3 doen, maar moet je eerst de vro1 gevolgd hebben...

Ben wel blij dat ik lekker op een Divvie ben begonnen met steppies aan de grond rijden i.p.v. moeilijk doen op een supersport...

Je mag meteen een VRO3 doen, je hoeft niet eerst een andere VRO gedaan te hebben.

Ik weet niet welke R6 je hebt, maar dit is een fijne afstelling voor het model van '99 t/m 2002, dat kan ook een hoop schelen.

full

Volgens mij mag je ook niet gelijk de vro3 doen, maar moet je eerst de vro1 gevolgd hebben...

Ben wel blij dat ik lekker op een Divvie ben begonnen met steppies aan de grond rijden i.p.v. moeilijk doen op een supersport...

De VRO3 mag je zo doen, maar is niet aan te raden. Doe iig eerst eens een VRO1. VRO2 is nog meer voor behendigheid etc en aangezien je meer snellere bochten wilt rijden zal ik de 2 overslaan. Ik ken alleen de VRO's op Lelystad en die zijn supergoed bevallen.
In mijn topic Mijn ZX-7R, wijzigingen en verbouwingen staat wel het eea over de VRO1 en VRO3 die ik heb gedaan.

Succes

Terug
Bovenaan Onderaan