bochten

ndagh

MF'er
30 apr 2002
66
0
Genk
Ik ben pas begonnen met motorrijden.
Nu gaan de bochten helemaal niet snel of plat.
Hoe kan ik nu dat het beste oefenen?
Is dit goed te doen op klaverbladen of beter een bochtige weg zoeken?
Dbv
 
Ik ben pas begonnen met motorrijden.
Nu gaan de bochten helemaal niet snel of plat.
Hoe kan ik nu dat het beste oefenen?
Is dit goed te doen op klaverbladen of beter een bochtige weg zoeken?
Dbv
ff serieus, je moet oefenen op een bekend stuk weg en dan vooral je kijktechniek :

heel ver (zo ver als je durft) door de bocht heen kijken, je zult zien dat je na een tankie benzine die bocht ineens veel harder en dus platter neemt als voorheen.
 
Je moet ook niet verwachten dat je in korte tijd als een mes door die bochten snijt he!!

Gewoon rustig aan doen, en beetje proberen. Komt allemaal goed. En als je serieus wilt bochten leren rijden toch een VRO cursusje denk ik :)
 
Gewoon heeeeeeel veeeeeel km's rijden? Oefenen op een bekend stuk weg kan zeker helpen voor je techniek, maar vlgs. mij, als je dan in een nieuwe situatie komt, val je toch gauw weer terug. Alleen door veel rijden leer je vlgs. mij bochten en verkeerssituaties inschatten en er het maximale uithalen.

[me]Orpheus probeert dat ook zo veel mogelijk in de praktijk te brengen en leert zo nog dagelijks bij.[/me]
 
Een weekje vakantie in een land waar ze WEL bochtjes hebben. Echt waar, als je dan terugkomt in Nederland merk je het verschil. En niet gelijk het onderste uit de kan willen als je net je rbw hebt, rustig opbouwen.

Ik ben zelf ook niet een echte bochtenheld, op de schaal van 0-10 geef ik mezelf een 7.5 voor pure bochtensnelheid. Wat ik zelf belangrijker vind is dat ik de hele bocht lang het idee heb dat ik alles onder controle heb, dat ik niet het "hanging on for dear life" gevoel heb zeg maar.

En! Als klapperrrrrrrrrrr op de vuurpijl "a twist of the wrist" lezen om de theorie op te krikken.
 
hallo wat bochten , betreft kan ik als wat oudere motor rijder je vertellen dat motor rijden voor 99% kijken is, en dat geld zeker voor bochten, waar je kijkt kom je terecht, dus bochten met de goede sneleid , insturen wat voor jouw doen geld ,sneller komt van zelf wel als je de tecniek beheerst en voldoende vertrouwen hebt ,dus bocht in de goede versnelling naderen, bocht van buiten naar binnen aan snijden ,ver door de bochtblijven kijken waar je heen wil,dan langzaam het gas er weer op,stuur ontspannen vast houden, bal van je voet op de stepjes, en onthoudt dit , beter als een drol de bocht in , en als een raket er uit ,dan als een raket de bocht in , en als een drol er uit .
zegt het voort , groetjes ?
 
Een weekje vakantie in een land waar ze WEL bochtjes hebben. Echt waar, als je dan terugkomt in Nederland merk je het verschil. En niet gelijk het onderste uit de kan willen als je net je rbw hebt, rustig opbouwen.

Ik ben zelf ook niet een echte bochtenheld, op de schaal van 0-10 geef ik mezelf een 7.5 voor pure bochtensnelheid. Wat ik zelf belangrijker vind is dat ik de hele bocht lang het idee heb dat ik alles onder controle heb, dat ik niet het "hanging on for dear life" gevoel heb zeg maar.

En! Als klapperrrrrrrrrrr op de vuurpijl "a twist of the wrist" lezen om de theorie op te krikken.

Idd, ik ga al een paar jaar naar Oostenrijk en als je daar van terug komt weet je wat bochten zijn. :9 (en ervaring komt vanzelf, veel kilometers maken) :]

Ries1
 
EERST je vertrouwen zoeken op de motort...heb je dat niet dan zullen de bochtjes ook NOOIT lukken...

heb je vertrouwen en controle..dan kan je gaan zeggen...ik druk hem wat platter door de bocht heen en zul je het vertrouwen nodig hebben om te zegguh dat kan ik makkelijk halen ipv oh.....uhoh.....hooooo........pfffffieuw :+ (zoals het bij mij in't begin af en toe ging :+ )
 
Enne misschien heb je in je kenniskring iemand zitten die ook motor rijd??
Kan die je op een leuk dijkje voorrijden met een matige snelheid, kun jij rustig zijn/haar rijlijnen zien en dan ook proberen te rijden.
Maar zoals al eerder gezegd kijken is het belangrijkste, enn overschat jezelf niet, het is niet belangrijk om 3 maanden na het halen van je rijbewijs al knieënd door de bochten te gaan, leer eerst je motor kennen en het plezier ervan, en bouw het rustig op.
Dan heb je wel de meeste kans op het rubber te houden waar het thuishoort, namelijk op de weg, en niet ergens in een stuk gras achter een bocht :)


[edit] heb ook vaak genoeg ff een zucht van verlichting gelaten van pfffff dat ging net goed [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Gewoon veel rijden. Hoe meer je rondtuft hoe beter je je fiets kent. Zeker als je nog maar pas begint met rijden alles op het gemak doen, binnen dit en een jaar lukt het je ook om mooi de stepjes aan de grond te rijden. Niet overhaast werken en zeker niet gaan oefenen om toch maar die knie/stepjes aan de grond te krijgen. je moet het langzaam opbouwen, steeds meer vertrouwen kweken en langzaam je rijkunsten verbeteren. Forceren lukt niet.
 
Het is een kwestie van veel en rustig oefenen. Als heropstapper heb ik een aantal trainingen gevolgd. Die zijn doorgaans wel prijzig, maar zijn hun geld meer dan waard. Ze vergroten rijplezier, zelfverzekerdheid en vooral veiligheid.

bijvoorbeeld (maar er zijn meer aanbieders) stichting motorrij-opleidingen. Meer info via:
http://www.stichting-mro.nl/

Op internet kun je ook info vinden, bijvoorbeeld:
http://www.sylviastuurman.nl/motor/tips/bochten/

Oefen eerste veel op bekend terrein en zoek daarna eens een nieuwe bochtige omgeving. Ik kan je persoonlijk de Eifel aanbevelen (wel door-de-weeks, in het weekend te veel 'suicidalen').
 
Na 9 maanden ga ik nu pas lekker door de bochten. Wat "The Stomper" zegt kan ik alleen maar toejuichen. Lees Twist of the Wrist. (kan ik wel naar je mailen). Bij elke bocht denk je : Verrek die gozer heeft gelijk !

Veel rijden en niet op laten naaien.

Veel plezier !
 
Terug
Bovenaan Onderaan