Bochtentechniek? (kijktechniek)

yamaRules

Die hard MF'er
5 aug 2002
836
3
nvt
Ik weet dat er al veel topics hierover gaan, maar ik kon nou niet echt een antwoord op mijn vraag vinden.
Ik ben aan het oefenen met het nemen van bochten en heb zelf een beetje het idee dak op de grens zit. Maar niets is minder waar, als ik naar mijn banden kijk heb ik nog zeker een paar milimeter "schaamrand" over. Het lijkt mij dat dit betekend dat ik nog wel verder kan. Als ik naar foto's kijk van bijv de achterband van Paulr1, dan zie ik dat zelfs het uiterste randje geruld is. En bij een aantal gaan zelfs de steppies eraan.
Als ik een bochtneem (bijv een oprit van de snelweg) en ik kijk goed door de bocht, dan heb ik het gevoel dat ik echt niet harder/schuiner door de bocht kan.
Waar moet je nu precies kijken in de bocht? Hoe weet je nu tot hoever je motor kan gaan. Wat is de zithouding waramee je het hardst door de bocht kan?
Ik rijd een thundercat met dunlop D207 eronder
 
Ik kijk altijd naar zo'n 3 kwart vd bocht of soms gelijk het einde van de bocht (naar het punt waar je wilt uitkomen) en met je lichaam er min of meer naast hangen, dus kont half van het zadel af zodat je je eigen gewicht naar binnen verplaatst en de motor rechterop blijft zodat je weer harder op het gas kunt. Zo doe ik het ongeveer. :P

Enne, het kan altijd harder. ;)
 
Ik kijk altijd naar zo'n 3 kwart vd bocht of soms gelijk het einde van de bocht (naar het punt waar je wilt uitkomen) en met je lichaam er min of meer naast hangen, dus kont half van het zadel af zodat je je eigen gewicht naar binnen verplaatst en de motor rechterop blijft zodat je weer harder op het gas kunt. Zo doe ik het ongeveer. :P

Enne, het kan altijd harder. ;)
beetje als een aap ernaast hangen dus ;) :9
 
Maar heb je dan weer niet de kans dat je een kneedown gaat maken. Dat gaat zo beroerd zonder kneepads, en is ook niet mijn streven.
 
Maar heb je dan weer niet de kans dat je een kneedown gaat maken. Dat gaat zo beroerd zonder kneepads, en is ook niet mijn streven.
Uhh... in dat geval gewoon je poot tegen de kuip houden, deed ik eerst ook altijd toen ik nog geen kneepads had en ging er niet langzamer door. Pas op het moment dat je poot klem zit tussen kuip en asfalt..tja... maar dan ga je ook wel errug lekker plat. :9
 
Je moet er minimaal voor zorgen dat je bovenlichaam in 1 lijn met de motor staat. Meer mee gaan hangen hoe Revolution al aangeeft is natuurlijk beter.
Als je erg rechtop zit in de bocht dan is het met de 207 heel goed mogelijk om met jouw motor zo schuin te gaan dat je steppen het asvalt raken.
 
Je moet er minimaal voor zorgen dat je bovenlichaam in 1 lijn met de motor staat. Meer mee gaan hangen hoe Revolution al aangeeft is natuurlijk beter.
Als je erg rechtop zit in de bocht dan is het met de 207 heel goed mogelijk om met jouw motor zo schuin te gaan dat je steppen het asvalt raken.
Dus als ik het goed begrijp moet je zegmaar hetzelfde blijven zitten als dat je rechtuit rijdt. En dan goed door de bocht heen kijken (± 2/3 van de bocht), das opzich ook altijd wel lastig om continu een punt te nemen waar je heen moet kijken. Verder heb ik nog welleens de neiging om te kijken of er niets op de grond licht, waardoor je dus meteen niet echt lekker door de bocht kijkt.
 
Dus als ik het goed begrijp moet je zegmaar hetzelfde blijven zitten als dat je rechtuit rijdt. En dan goed door de bocht heen kijken (± 2/3 van de bocht), das opzich ook altijd wel lastig om continu een punt te nemen waar je heen moet kijken. Verder heb ik nog welleens de neiging om te kijken of er niets op de grond licht, waardoor je dus meteen niet echt lekker door de bocht kijkt.
Neem als basisregel aan dat je met je motor gaat naar het punt waar jij heenkijkt... als je constant vlak voor je motor naar de weg kijkt zul je nooit lekker door een bocht gaan. Probeer jezelf aan te wennen dat je naar 2/3e of het einde van de bocht kijkt, oefen hier morgen maar eens op. Uiteraard kun je wel ff snel het wegdek vlak voor je scannen maar richt je op het einde van de bocht. Kijken is zoooo belangrijk!

Hetzelfde blijven zitten kan inderdaad voorlopig wel, maar als je echt harder gaat is iets ernaast hangen wel aan te raden, ook voor de stabiliteit van de motor. Ga eerst het kijken eens oefenen en daarna het ernaast hangen. :)

[me]Revolution die wel heel wijs overkomt maar zelf ook maar een rookie is. ;) [/me]
 
Verder heb ik nog welleens de neiging om te kijken of er niets op de grond licht, waardoor je dus meteen niet echt lekker door de bocht kijkt.

Ik ken dat, zeker op onbekende wegen. Ik probeer dan niet alleen op rommel te letten maar ook op flinke hobbels of gaten in/op de weg.
Resultaat is dat je soms niet helemaal lekker door de bocht komt.
 
Ik reed met mijn BT020 altijd tot aan de rand en nu met mijn nieuwe Pilot road lukt het niet, de band is ronder en loopt bij de velg wat meer naar binnen.
Dus het kan ook aan de band liggen hoor.

VFRiendelijke groetuh
Speedy
 
Met wat voor snelheid nemen die cracks van dit forum zo'n klaverblad eigenlijk?

Ik zit zelf zo rond de 70 (zit natuurlijk niet de hele bocht op m'n metertje te kijken)

Ik ga voor m'n gevoel al aardig vlot/schuin door de bocht maar durf af en toe niet sneller te gaan, ik weet dan niet precies wat er gebeurd als ik over de grens ga (ja op me muil natuurlijk)

Is voor een rookie als mij toch wel lastig te bepalen wat de grens is.. Dusseuh, als er in de buurt van Enschede een paar diehards zijn die me wat trucjes willen leren hou ik me aanbevolen.
 
hmmm,

geeft toch aan dat ik er nog wel een schepje bovenop kan doen :9

denk dat ik op 2e paasdag ff op bezoek ga bij een vriend in Amersfoort }) (is een goeie smoes om een paar rondjes hoevelaken te doen)
 
Met wat voor snelheid nemen die cracks van dit forum zo'n klaverblad eigenlijk?

Ik zit zelf zo rond de 70 (zit natuurlijk niet de hele bocht op m'n metertje te kijken)
Uhh... Heerenveen, vrij gemiddeld klaverblad, wel goed asfalt... 135 ofzo. ;) Maar hou persoonlijk niet zoveel meer van klaverbladen, ook niet ivm wat recente ongelukken enzo (Hellracertje bijv.).

Ennuh, kom maar langs in het noorden. :)
 
Uhh... Heerenveen, vrij gemiddeld klaverblad, wel goed asfalt... 135 ofzo. ;) Maar hou persoonlijk niet zoveel meer van klaverbladen, ook niet ivm wat recente ongelukken enzo (Hellracertje bijv.).

Ennuh, kom maar langs in het noorden. :)

Begrijp me goed, ik heb m'n motor net voor het begin van de winter gekocht en net toen ik het beessie een beetje begon te "kennen" ging ie in de stalling.

Ik heb er in de afgelopen maanden toch wel aardig wat Km's op gereden maar om te zeggen dat ik al ervaring heb opgedaan, nee.

Ik heb hetzelfde als de topicstarter, wat is de grens van mijn motor/wanneer krijg ik zo'n highsider?
Ik kijk zover mogelijk de bocht in en gooi er al lekker het gas op als ik schuin hang.
Maarja, met wat voor snelheid benader ik zo'n bocht/hoeveel toeren moet ik draaien/ hoe schuin kan ie nog? Dit gaat nog allemaal door het koppie voordat ik door de bocht ben, het is nog geen "automatisme".

Ik zou wel eens met een groepje diehards willen meetuffen voor tips enzo, niet gelijk met 180 over het klaverblad maar gewoon wat aanwijzingen/verbeteringen voor mijn bochtenwerk zou fijn zijn.
 
ik red het nog niet harder dan 120 op heerenveen .

Moet uiteraard harder kunnen maar ja, als je overmoedig wordt .....
 
Begrijp me goed, ik heb m'n motor net voor het begin van de winter gekocht en net toen ik het beessie een beetje begon te "kennen" ging ie in de stalling.

Ik heb er in de afgelopen maanden toch wel aardig wat Km's op gereden maar om te zeggen dat ik al ervaring heb opgedaan, nee.

Ik heb hetzelfde als de topicstarter, wat is de grens van mijn motor/wanneer krijg ik zo'n highsider?
Ik kijk zover mogelijk de bocht in en gooi er al lekker het gas op als ik schuin hang.
Maarja, met wat voor snelheid benader ik zo'n bocht/hoeveel toeren moet ik draaien/ hoe schuin kan ie nog? Dit gaat nog allemaal door het koppie voordat ik door de bocht ben, het is nog geen "automatisme".

Ik zou wel eens met een groepje diehards willen meetuffen voor tips enzo, niet gelijk met 180 over het klaverblad maar gewoon wat aanwijzingen/verbeteringen voor mijn bochtenwerk zou fijn zijn.
Ik begrijp je goed ;) en je hebt de juiste (verstandige) instelling door het rustig op te bouwen, zoals het ook hoort. :)

Beetje ervaring, beetje lef... dan komt het vanzelf. Enne... kom gerust langs morgen bij ons in het noorden (Heerenveen), kun je achter genoeg dwazen aanrijden ;) en we willen zeker wel ff tijd voor je nemen om je eea. te laten zien of uit te leggen. :) Van harte welkom hoor!

Zie ook Dit weekend (19/20/21 april) spelen in het noorden

Highsider zal je niet snel krijgen hoor, dan moet je het wel heel gek doen, tenzij er olie ofzoiets ligt natuurlijk waar je met je achterband precies opkomt.

Op zondag 20 april 2003 01:16 schreef Inbox4me het volgende:
Is dat serieus Revolution: met 135 Tjalleberd? En ik dacht dat ik lekker op weg was :X :P
Ik had het over KB Heerenveen... hoe hard het op Tjalleberd gaat? Geen flauw idee. :) maar is lastig te zeggen, je bent ook zomaar die bocht door. :]
 
Klinkt heel aantrekkelijk, een rondje in ut Noorden, helaas kan ik niet (GRMBL..moet m'n schoonzus helpen met verhuizen.Enschede-Den Haag, zit dus met dat lekkere weer met Koelkasten ed te schuiven en te rijden in zo'n slome huurbus ipv m'n bike)

Maar dat terzijde

Maandag heb ik op zich zin in, maar moet ik zien te regelen met het vrouwtje want die wil "quality time" ;) en niet een kerel die van s'ochtends vroeg tot s'avond laat bochtjes aan het oefenen is op z'n andere "vriendin"
 
Klinkt heel aantrekkelijk, een rondje in ut Noorden, helaas kan ik niet (GRMBL..moet m'n schoonzus helpen met verhuizen.Enschede-Den Haag, zit dus met dat lekkere weer met Koelkasten ed te schuiven en te rijden in zo'n slome huurbus ipv m'n bike)

Maar dat terzijde

Maandag heb ik op zich zin in, maar moet ik zien te regelen met het vrouwtje want die wil "quality time" ;) en niet een kerel die van s'ochtends vroeg tot s'avond laat bochtjes aan het oefenen is op z'n andere "vriendin"
Sociale verplichtingen ook altijd... :+ maarreh... maandag spelen we hier ook wel in het noorden :9 dus dan kun je ook gerust komen, ff het topic in de gaten houden hierboven. En anders een andere keer he... ;)
 
Ik denk zelf ook dat ik nog een poosje gewoon ga oefenen en het langzaam opbouw.
Verder wil ik nog een cursus volgen en eventueel met een aantal FMers mee om te oefenen. Niet overhaast iig. Maar aan de tips van jullie heb ik iig al vrij veel. Bedankt.
 
Ik denk zelf ook dat ik nog een poosje gewoon ga oefenen en het langzaam opbouw.
Verder wil ik nog een cursus volgen en eventueel met een aantal FMers mee om te oefenen. Niet overhaast iig. Maar aan de tips van jullie heb ik iig al vrij veel. Bedankt.

Ik heb een keer de poging gedaan om pas te remmen toen ik onze lieve heer wijzend langs de weg zag staan dat dit niet meer ging. En het ging toch.....

Moraal, je kunt veel harder en veel platter dan je gevoel aangeeft. Voor je gevoel lig je al heel plat, maar in werkelijkheid niet. Dit gevoel moet je opbouwen.

Dat is ook de reden van het knietje aan de grond. Het is de bedoeling dat je de knie liggend op het wegdek weer moet intrekken. De knie wordt als het ware door het wegdek naar binnen geduwd. Daar kun je aan afleiden hoe plat je ligt.

Belangrijk is altijd die kant op te kijken waar je naar toe wilt. Waar je naar kijkt daar ga je naar toe.
 
Ik kijk altijd naar zo'n 3 kwart vd bocht of soms gelijk het einde van de bocht (naar het punt waar je wilt uitkomen) en met je lichaam er min of meer naast hangen, dus kont half van het zadel af zodat je je eigen gewicht naar binnen verplaatst en de motor rechterop blijft zodat je weer harder op het gas kunt. Zo doe ik het ongeveer. :P

Ik heb op het Rottepolderplein eens achter zo'n "cliff-hanger" gereden en ik ben hem halverwege de bocht rechts voorbijgestoken. Rechtopzittend op mijn Divi 900 :]

Waar ik maar even mee wil zeggen: naast je motor hangen heeft alleen maar zin als je de fysieke grenzen van je motor hebt bereikt en nog harder wil gaan. M.a.w. zolang je behalve je banden nog niets aan de grond hebt, hoef je niet naast je motor te gaan hangen.
Tenzij je er natuurlijk spectaculair wilt uitzien en dat is ook precies de reden dat ik meneer cliff-hanger zo opzichtig buitenom voorbijreed: dat kon ik alleen omdat hij met 60 km/h langs de binnenkant van de bocht reed, helemaal scheef naast zijn motor.

En inderdaad: het kan altijd harder. Mijn "leermoment" was vorig jaar tijdens een rit met collega's door de Eiffel. De twee ervaren vooroprijders (Fireblades, een nieuw en een oud model) hielden een bijzonder straf tempo aan en het was aan de overige drie (een VFR een CBR 600 en mijn Divi 900) om bij te blijven. Ik heb in twee dagen meer geleerd over het aansnijden van bochten en het verleggen van mijn grenzen dan in al de jaren ervoor.

Chiel
 
Dat is ook de reden van het knietje aan de grond. Het is de bedoeling dat je de knie liggend op het wegdek weer moet intrekken. De knie wordt als het ware door het wegdek naar binnen geduwd. Daar kun je aan afleiden hoe plat je ligt.

Ik heb dus geen kneepads op mijn leren broek zitten en die kunnen er ook nie op. Dus lijkt het me vrij lastig om dan een knietje op de grond te leggen.
Maar als je gewoon op de motor zit heb je dan ook niet een bepaald trucje waardoor je een beetje weet hoever je gaat en nog kan?? Ik snap dat als de steppies op de grond gaan dat je aardig op het randje zit, zal wel ff schrikken zijn. Op welk moment komen de steppies op de grond, hoeveel harder/schever ga je dan door de bocht ivm het laatste randje van de band??
 
Terug
Bovenaan Onderaan