Bochtentechniek? (kijktechniek)

Volgens Keith Code van de Superbikeschool heeft een bocht drie punten. Het instuurpunt, de apex (waar je de binnenkant schampt) en het eindpunt (exit).
Je moet per definitie naar het volgende punt kijken.
Ik merk dat dit bij mij goed werkt, maar ik heb als straatrijder idd veel de neiging vlak voor me naar het asfalt te kijken. En dan rijdt je een mindere lijn.

Als je wilt weten hoe ik kijk, kijk dan ff op mijn website. Daar zie je wat ik zelf allemaal doe tijdens een rondje zolder (filmen naar mijn hoofd).
 
Ik heb dus geen kneepads op mijn leren broek zitten en die kunnen er ook nie op. Dus lijkt het me vrij lastig om dan een knietje op de grond te leggen.
Maar als je gewoon op de motor zit heb je dan ook niet een bepaald trucje waardoor je een beetje weet hoever je gaat en nog kan?? Ik snap dat als de steppies op de grond gaan dat je aardig op het randje zit, zal wel ff schrikken zijn. Op welk moment komen de steppies op de grond, hoeveel harder/schever ga je dan door de bocht ivm het laatste randje van de band??

heb gisteren regelmatig met de voetsteunen aan de grond gezeten zonder te kneedownen, en op men band had ik nog een paar mm over. moet er wel bij zeggen dat de band goe warm had
 
Kga morgen even een stukje toeren en jullie tips even rustig uitproberen.
Tis niet dat het moet maar tis wel leuk natuurlijk.
 
Zo kben weer trug, maare niet veel verder gekomen. Athans qua band. Ik denk zelf wel dat ik harder de bochten/afritten heb genomen. Ik heb even geexpirimenteerd met dat hangen en ik heb nu wel het idee dat je dan harder kan maar nu zit ik were met mijn knie, Aangezien ik geen sliders heb kan ik niet echt kijken hoever ik dan ben. Khad zelf het idee dat het asfalt vrij dichtbij kwam. Maar op dat moment wou mijn motor een beetje rechtdoor. Ik denk dat het door het kijken kwam. even niet in de bocht gekeken en hopla.
 
Op zondag 20 april 2003 07:29 schreef multikoe het volgende:Waar ik maar even mee wil zeggen: naast je motor hangen heeft alleen maar zin als je de fysieke grenzen van je motor hebt bereikt en nog harder wil gaan. M.a.w. zolang je behalve je banden nog niets aan de grond hebt, hoef je niet naast je motor te gaan hangen.

Mmm, persoonlijk vind ik dat mijn motor gewoon lekkerder de bocht door gaat als ik er een tikje naast gaat hangen. (hoeft niet perse naast het zadel te zijn, maar gewoon 1 knie in de tank drukken en de ander wat uitsteken)

Hoe zit het met jullie schaamranden achter en voor eigenlijk? Achter zijn ze bij mij wel weg, maar voor staat er nog bijna een centimeter.
 
Vandaag is Rob RD ff achter me aan gereden om te kijken wat het nog scheelt tussen knie en asfalt, maar dat blijkt toch nog redelijk veel te zijn. Wel is de schaamrand rechts zo goed als weg en links nog een klein streepje mm of 3.

Volgens Rob ging ik al behoorlijk schuin maar moet ik gewoon mijn knie verder uitsteken, al kreeg ik dat niet voor elkaar. Misschien moet ik er nog meer als een aap naast gaan hangen maar ik heb het gevoel dat de fiets dan instabieler wordt. Nou moet ik ook toegeven dat ik de afgelopen jaren niet slanker ben geworden en dat mijn broek behoorlijk strak zit en ik dus daardoor mijn knie niet echt ver naar buiten krijg.

Nou ja gewoon lekker blijven sturen en we zien wel of het er ooit nog eens van komt :]
 
Op elke cursus zeggen ze: kijk naar het punt waar je de bocht uit komt: ver vooruit dus..

Verder: wat kan het je nou schelen hoeveel mm schaamrand er nog overblijft: als je maar lekker rijdt toch? Hoe schuiner je door de bocht gaat hoe gevoeliger je bent voor olie/zand op de weg, goed warme banden, etc. Ik heb nooit gemeten hoeveel er nog staat van mijn rand, maar ik weet wel zeker dat ik alleen op het zorgvuldig schoon gehouden en plakkerige asfalt van het (cursus) circuit m'n steppies aan de grond heb durven te rijden en die hellingshoek vind ik voor mezelf steil zat. Rossi rijdt vast ook op de openbare weg andere hellingshoeken dan 'ie op het circuit doet met speciale asfaltplakkende en warm gereden banden
 
Hallo

Ik heb een VFR800FI model 2001, daarom zo ik graag willen experimenteren.

1 Hoe snel moet ik minimaal km per uur een bocht nemen?
Zoals een haarspelt bocht of een scherpe bocht?

3 Kan ik ook plat in de bocht gaan zoals Rossi met mijn VFR800FI model 2001?

4 Een linkse bocht moet ik me dan begin van de baan rechts houden zo dat ik
links de bocht kan nemen of niet?

5 Ik heb gelezen dat je armen los of ontspannen moet zijn hoe los moeten ze zijn
bijna loshandig of ……,wat als ik mijn armen stevig houd?

6 Ik heb gelezen Kruip dicht tegen de tank aan (kunst is om het gewicht op het
achterwiel te houden)

Hoe gaat dat in werk, van voor tegen de tanken en je gewicht op de achterwiel???

7 Welke versnelling moet ik best nemen zoals een haarspelt bocht of een scherpe
bocht?

Bedankt voor U antwoorden alvast
 
Ik denk dat je wel goed plat kunt gaan met een vfr800. Ikzelf heb een klr250 (totaal niet vergelijkbaar) met allroadbandjes en rij ook de stepjes aan de grond. Dan wel niet op op- en afritten, maar voornamelijk op (wat grotere) rotondes. In neem aan dat je met een vfr800 met de juiste banden ook de stepjes aan de grond kunt krijgen. Vraagmeniehoe, ik ben ook nog een rookie... :P
 
Mijn ervaring is dat je de goede zithouding in een bocht moet hebben...
Iets naast je motor hangen, bij een rechterbocht linker elleboog tegen de tank, rechter naar binnen gevouwen.. voorover hangen, en het stuur zo losjes mogelijk houden. Verder de de punt van je voeten op de stepjes.. anders zo zonde van je laarzen ;) en je hebt meer contact met je tank
betrapte me er laatst op dat ik ook nog te kort voor me uit zit te kijken. Schaamrand achter is nagenoeg weg. Klaverblad Hoevelaken met max iets over de 100 en dan houd het voor me gevoel toch op qua grip.

Beetje frusterend als je mensen er dan met 110 a 115 erover heen ziet vliegen. Binnenkort maar een plak bandje achterop kijken hoe dat gaat.

Verder gewoon lekker rustig opbouwen en niet gaan zitten overhaasten. Ik baal ook af en toe dat ik eruit word gereden maar mij tijd komt vast ooit nog wel!

Suc6!!
 
Laatst bewerkt:
Ik baalde vorig jaar er ook van dat ik mijn knie niet aan de grond kon krijgen om mijn FZR400RR, maar in theorie had het gekund. Want ik heb een keer de uitlaat en mijn rempedaal tegelijk aan de grond gehad in een bocht. Dit was in een bocht die ik vaak neem als ik mijn rondjes rijd. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een kneedowm niet noodzakelijk is en vaak dus voor de show. Een kneedown heeft dus niks met de snelheid te maken. Als je er als een aap naast gaat hangen en je been bijna uit de kom drukt, heb je vaak al een kneedown. Maar de vraag is of je harder gaat.

Ik maak altijd eerst een verkenningsrondje om te zien of alles er goed bij ligt voordat ik de snelheid ga opvoeren in de bochten. Tot nu toe heb ik geen kneedown gemaakt, maar dat zal er dit seizoen wel aan komen. Althans daar reken ik wel op, want ik heb nu pas kneesliders gekocht. Ik kijk altijd de bocht helemaal door, voor zover dat soms mogelijk is. Maar dus niet naardat ik eerst een verkenningsrondje heb gemaakt. Elke keer als ik dezelfde bocht doorkom bouw ik de snelheid op. Ik kijk pas op de km-teller als ik de bocht bijna uit ben. Dan weet je dus de uitgaande snelheid.

Oja, ik was zelfs na de rempedaal/uitlaat affaire niet de schaamrand kwijt. Dit lag totaal aan de band. Ik had er een Michelin Macadam 160 breed erom liggen achter en die liep te verticaal op om de schaamrand kwijt te raken. Voor was wel alles weg en als ik het goed begrijp ligt dat vaak aan de ingaande snelheid van een bocht.
 
Laatst bewerkt:
misschien wil ze de mensen om haar heen wel eens VERSTAAN :+

(trouwens, niet dat dan in Den Haag altijd zo simpel is......)

*edit* ze woont er trouwens nu al een jaar, dus dat moet nu wel lukken!
ff oefenen:
Brootjuh ijh met euh
brootjuh pahling me slachroom
Brootjuh hoaring me ketsjup
metje poegie agter lijn feif weetjewel

AnywayZ........ :]
 
Schaamrand achter is nagenoeg weg. Klaverblad Hoevelaken met max iets over de 100 en dan houd het voor me gevoel toch op qua grip.

Dat is ongeveer mijn snelheid (met mijn eerdere R6 dan)
Vergeet niet dat juist "klaverbladrijders" een beetje behoorlijk die bochten nemen en dat de meeste andere motorrijders die dingen mijden.

Het gros gaat, als je het mij vraagt, met knijpende billen met 60 over dat klaverblad, los van dat het gevaarlijk kan zijn om elkaar gek te maken, is dat natuurlijk ook niet veilig.

Ik had verwacht dat ik met de Duc harder rond zou gaan... maar dat valt ff tegen :P
 
Twist of the wrist is inderdaad een super document. :}
Veel tips uit gehaald.

Momenteel haal ik de 100 op klaverblad beekbergen wel, echter knie zit mijlenver van het asfalt verwijderd. :?
Heeft er iemand tips voor zithouding?
Iets uitgebreidere dan zit half naast de motor enzo.. dat heb ik al uit twist of the wrist begrepen.. maar heeft weinig geholpen.. :X
Doe volgens mij dus iets verkeerd... :?
 
Ik heb vorige week voor het eerst bewust mijn steppies aan de grond gereden. Ik heb achter een BT020 en voor een 010. Ik merk zelf dat ik de wat langzamere bochten, rotondes, opritten 80 wegen, het liefst gewoon lekker recht op mijn motor blijf zitten. De mooie lange doordraaiers op de snelweg neem ik door iets naast mijn motor te gaan hangen.
Een voorbeeld hiervan is de overgang van de A5 naar de A9 deze bocht is echt :9~ het is ook steeds weer de kunst deze zo hard mogelijk te nemen, top ligt ergens tussen de 160 en 170 (maximum snelheid 90 O-) ).

Het heeft mij heel erg goed gedaan dat ik mijn steppies aan de grond kreeg, nu weet ik dat zolang dat niet het geval is de grens bij mij ligt en niet bij mijn motor.
Op rotondes (als ik even wil spelen }) ) ga ik meestal eerst een rondje "rustig" rond om te kijken of er geen rommel op de weg ligt.

Als je dit verteld aan mensen die geen motorrijden krijg ik standaard de opmerking "Dat doe ik nou nooit in de auto!"

:] Rulezzz
Kok Ploffie
 
Beetje, jammer Bert, toch een goede opleiding genoten gezien je tips. KB hoog inzetten,tegen de blokmarkering aan(hou je linkerkant ff in de gaten)Bocht inzetten, 1 meter van de kantlijn en ver door blijven kijken, minimaal 3/4.Zorg ervoor dat je aan't eind van de bocht je motor dooorduwt(trappen met je rechtervoet/ duwen met je rechterhand(beetje moeilijk als je 2 linkerhanden hebt) kin in de lucht houden. Oefen 1st in de bocht omhoog:lusZwolle en lus Utrecht. max 3e versnelling, kun je't gas opendraaien bij het uitkomen.. :] onderaan het reactieblad staat bladeren max 1ookb als ik ga blade(ren)haal ik 130 op't kb????
 
Begrijp me goed, ik heb m'n motor net voor het begin van de winter gekocht en net toen ik het beessie een beetje begon te "kennen" ging ie in de stalling.

Ik heb er in de afgelopen maanden toch wel aardig wat Km's op gereden maar om te zeggen dat ik al ervaring heb opgedaan, nee.

Ik heb hetzelfde als de topicstarter, wat is de grens van mijn motor/wanneer krijg ik zo'n highsider?
Ik kijk zover mogelijk de bocht in en gooi er al lekker het gas op als ik schuin hang.
Maarja, met wat voor snelheid benader ik zo'n bocht/hoeveel toeren moet ik draaien/ hoe schuin kan ie nog? Dit gaat nog allemaal door het koppie voordat ik door de bocht ben, het is nog geen "automatisme".

Ik zou wel eens met een groepje diehards willen meetuffen voor tips enzo, niet gelijk met 180 over het klaverblad maar gewoon wat aanwijzingen/verbeteringen voor mijn bochtenwerk zou fijn zijn.

Dat gevoel heb ik ook dat ik soms zo schuin ga maar wat is nouw echt de truck want dat steppie wil bij mij echt niet gaan en met me 25 kw vind ie het niet zo prettig en is de pret snel op als ik snel een bocht door wil pompen want dan word me motor vrij onstabiel heb wel gezien dat je lichend door een bochie kan maar me steppies aan de grond dat lukt mij inderdaad ook niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan