Bochtentechniek, toch nog maar weer een topic

Geezer

Die hard MF'er
5 jan 2003
305
0
Roden
Ja ik weet dat hierover al veel topics geplaatst zijn. Maar ik heb nog geen bevredigend ( :? )antwoord op een vraag die me toch bezig houd.
Ik heb verschillende vormen van VRO-cursussen gevolgd en kan best wel leuk de bocht om gaan met mun TDM. Maar wat ik eigenlijk nooit doe is in een bocht naast de motor gaan hangen. Ik blijf gewoon recht op de motor zitten en gooi hem dan de bocht door. Steeds lees ik echter van die verhalen van "knietje aan de grond" en naast de motor hangen. Ik begrijp best dat als je extreem snel door de bocht wil, je de massa (of zwaartepunt) zo veel mogelijk laag moet houden.
Toch heb ik het gevoel dat dat naast de motor hangen meer voor de show is dan voor het sneller rondden van een bocht. Misschien heb ik het mis en zou ik het ook eens moeten proberen, maar het gekke is dat met mijn rijstijl ik ook het volledige rijvlak van de banden benut (dus vrijwel geen schaamrandjes)
Wie kan mij hier duidelijk antwoord op geven. Alvast bedankt,

Geezer
 
Op de openbare weg heeft het kneedownen in z'n geheel geen zin en lijkt het me ook gevaarlijker omdat je minder snel kunt reageren op onverwachte situaties. En diegene die op dit Forum hun kneedownen vermelden doen het al helemaal voor de show. Het kneedownen geeft wel een soort kick, vandaar de populariteit. Hetzelfde geldt voor wheelies: Nuttig is het niet, maar leuk is het wel :P (geen ervaring mee, ik hou liever beide wielen op de grond)
 
Juist het feit dat je al je gehele loopvlak benut geeft volgens mij aan dat als je nog harder door de bocht zou willen, je je eigen gewicht effectiever in de schaal zou moeten leggen.
Voor het overige sluit ik mij geheel aan bij de reactie van Niblick.
Bovendien moet je wel heeeel schuin gaan of erug soepel in je heupen zijn om met een tdm ( best wel hoog ) een knee-down te maken, volgens mij.
 
ik ga er ook naast hangen omdat ik dan meer controle heb over mijn moter.
kan ook beter het einde van de band aan voelen, en mocht ik een keer tehard er in gaan de moter op de knie op vangen,nauw moet ik zeggen dat op vangen maar heeeelll even kan ding is toch 190 kilo.
je kan de motor ook beter van links naar rechts over leggen door met je lichaams gewicht tewerken.
maar je mag ook recht op blijven zitten. maz ;)
 
Belangrijkste vraag: ben je lekker aan het rijden? Iets minder belangrijk: wil je nog harder een bocht door.

Als op de eerste de vraag ja is, waar zou je je dan druk om maken? En als je nog harder wilt: leuke circuitkursus volgen ;)
 
Ik heb de laatste keren eens geprobeerd om langs de motor te hangen bij het aansnijden van een bocht maar kan nu niet zeggen dat de motor er nu echt stabieler van word :?
 
Op de openbare weg heeft het kneedownen in z'n geheel geen zin en lijkt het me ook gevaarlijker omdat je minder snel kunt reageren op onverwachte situaties. En diegene die op dit Forum hun kneedownen vermelden doen het al helemaal voor de show. Het kneedownen geeft wel een soort kick, vandaar de populariteit. Hetzelfde geldt voor wheelies: Nuttig is het niet, maar leuk is het wel :P (geen ervaring mee, ik hou liever beide wielen op de grond)

:^ op het beide wielen aan de grond gedeelte na dan.

Ik doe beide.
 
Ik vrees dat ik er wel aan moet......


Ik rij mijn stepjes en kuip aan de grond. De enige manier om nog sneller de bocht door te gaan is naast de motor gaan hangen. In Duitsland al eens geprobeerd. Je bochtsnelheid lijkt dan opeens veel minder hoog. Maar of ie dat toevallig ook was ? Het ding is, Knee-down en naast de motor hangen, het heeft wel degelijk zin. Maar pas als je de grenzen van je moto qua grondspeling hebt bereikt.
 
ik vind meehangen in een openbare bocht niet overbodig en niet voor de show. ik merk gewoon dak veel meer controle over mijn fiets heb als ik tegelijkertijd naar voren en naar binnen leun.
verschil is volgens mij alsvolgt:
als je rechtop blijft zitten moet je je fiets schuiner gooien.
ga je echter meehangen, en dus je fiets rechterop houdt, zal je minder snel wegglijen omdat je zwaartepunt daalt (stabieler).
een xt met crossbanden kan bij rechtop zitten in een bocht wel eens onvoorspelbaar worden..vandaar
greetz
 
Ik weet niet hoe ik het altijd doe, maar ik doe het even voor:

full


Suc6 met oefenen!
 
full
Eruug Mooie foto Biggest four! :} Met je knie aan de grong heb je echt meer controle. (al lijkt dat in het begin niet zo.)
 
ik krijg mijn knie nog niet aan de grond, maar als ik een beetje lekker door een bocht wil ga ik wel iets verzitten.
dus iets naast de motor hangen zeg maar

ik vind dat je dan veel makkelijker en beter door de bocht komt dan als je er met dezelfde snelheid rechtop blijft zitten.
weet niet of dat door mijn motor komt (cbr600rr) of dat het aan mijn rijstijl ligt, maar het voelt gewoon prettiger
 
mijn motor gaat ook wel wat lekkerder door de bocht als ik ga verzitten, dit is alleen als ik wat sportiever door de bocht ga, en op die momenten doe ik dat dus ook :]
 
ik vind meehangen in een openbare bocht niet overbodig en niet voor de show. ik merk gewoon dak veel meer controle over mijn fiets heb als ik tegelijkertijd naar voren en naar binnen leun.
verschil is volgens mij alsvolgt:
als je rechtop blijft zitten moet je je fiets schuiner gooien.
ga je echter meehangen, en dus je fiets rechterop houdt, zal je minder snel wegglijen omdat je zwaartepunt daalt (stabieler).
een xt met crossbanden kan bij rechtop zitten in een bocht wel eens onvoorspelbaar worden..vandaar
greetz


Helemaal mee eens. De fiets hangt inderdaad minder schuin, daardoor meer rubber op de weg, in combinatie met lager zwaartepunt>>> daardoor kun je dus harder door de bocht.
 
Ook hier dan maar even een piccie van de kneedown.
full

In het begin was het een must,maar nu gaat het vanzelf.
De meesten hangen er ook veel te ver naast.
Wat ik in het begin ook deed,maar je gaat er dus niet sneller,door sterker nog door te ver er naast te hangen ga je soms langzamer.

Gewoon voor de bocht iets verzitten is voldoende.(tijdens het aanremmen)
Ellebogen om de tank tijdens het verzitten,dat voorkomt het instabiel worden van de motor. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan