bochtentechniek?

Boumba

MF'er
3 okt 2002
127
0
kortrijk
Hello beste motorijders
Ik moet binnenkort gaan voor mij motorrijbewijw,maar ik zit nog met een probleem omtrent de juist manier van bochten nemen. Is er iemand op dit forum die mij precies kan uitleggen wat je moet doen voor de bocht ,in de bocht en na de bocht en wat nu juist het verschil is tussen het nemen van een rechter bocht en het nemen van linker bocht. Als er iemand nog andere tips heeft waar ik extra op moet letten op mijn examen dan hoor ik het graag.

dank bij voorbaat
BOUMBA
 
Als je de linkerbocht neemt dan leun je naar de andere kant dan in de rechterbocht :+ :+

ff serieus, ik mag toch aannemen dat je dat vlak voor je examen toch al wel geleerd hebt, anders heb ik weinig vertrouwen in je instructeur.....

Motorrijden (en vooral bochten) is voor 95% kijken en nog eens kijken
 
Ik neem aan dat je bij het lessen af en toe door een bocht gaat. Het is de bedoeling dat er na verloop van tijd enige automatismen insluipen want wanneer je alle handelingen afzonderlijk moet bedenken is het wat veel. Volgens mij moet je dat punt voor je examen bereikt hebben. Het hoeft niet helemaal op de automatische piloot maar een beetje routine kan geen kwaad.
Volgens mij weet je zelf heel goed welke handelingen je achtereenvolgens verricht. Opeens is zo'n bocht er en raak je (licht) in paniek. Het is dan ook zaak goed vooruit te kijken en de situatie in te schatten. De volgorde van handelingen zijn belangrijk. ALs je die goed in je hoofd en vooral in je vingers hebt zitten dan komt niet alles meer tegelijk. Verder vooral veel doen en merken dat het steeds beter gaat.

groetjes, Opa
 
bij het lessen...... benen tegen de tank en kijken waar je heen wilt!
 
KIJKEN WAAR JE HEEN WILT !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Veel ongelukken gebeuren juist doordat (motor)rijders gaan kijken waar ze juist NIET heen willen (boom,lantaarnpaal, hek. Noem maar op )
Bocht naar links : Rechterhelft van de weg, totdat je de gehele bocht kunt doorkijken en dan naar "binnen". Nooit in een linkerbocht (bijna) op de as en met je lichaam naar links hellen. Er zal maar een bus of vrachtwagen aankomen!
Bocht naar rechts : Naar de as van de weg (wanneer je de bocht niet kunt overzien. Anders kun je verder). Weer daar blijven totdat je de bocht geheel kunt overzien, dan rustig aan gas erbij (indien nodig). Geef, terwijl je scheef hangt niet te veel gas (afhankelijk van het motorvermogen), anders trek je jezelf onderuit. Oefenen tot waar je ongeveer nog zonder te veel vrees kunt gaan met je fiets en de banden.
Zorg ervoor dat je je snelheid vóór de bocht hebt aangepast, wanneer je de bocht verkeerd inschat en je moet nog "vol" in de rem, heb je problemen. Beter iets zachter de bocht in en "hard" eruit dan andersom !

Kostte me tien minuten à 150 euro/uur da's dus ..........................................nou ja, laat maar zitten. O-)
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan