Bochtentechniek

Heb ff op je motorstek profiel gekeken, gsxr1000 uit 2002 klopt dat? Geen verkeerde brommer in ieder Geval!!
Klopt helemaal , denk ook dat het niet echt aan de motor moet liggen maar meer aan de banden en aan mijzelf .....mijn zoon heeft een r6 van 2006 en deze heeftbhiet dus totaal geen last van , deze kan je ook door de bocht heen remmen.
Heb een nieuwe set BT 03 liggen en ben benieuwd of het in de banden gezocht moet worden , toch zijn de testen e.d. over de Sport Smart echt wel goed ,ben dus benieuwd of de combie gsxr -sportsmart niet de juiste is.
We gaan in mei naar de Dolomieten dus een beetje sturend remmen is daar wel prettig hahaha
 
Als ik je een banden advies mag geven, Pirelli diablo Rosso achter en een diablo Rosso Corsa voor.
Knettergoeie banden, en anders een verse set Michelin pilot power 2ct. Geen pure of one, dat is t net niet.

2ct is op straat en regen onovertroffen, voor circuit is het 5 rondjes goed daarna gaan ze smeren.
 
Als ik je een banden advies mag geven, Pirelli diablo Rosso achter en een diablo Rosso Corsa voor.
Knettergoeie banden, en anders een verse set Michelin pilot power 2ct. Geen pure of one, dat is t net niet.

2ct is op straat en regen onovertroffen, voor circuit is het 5 rondjes goed daarna gaan ze smeren.

:Y ,en dan krijg je een highsider -O- (ikke dus :') )

Maar waarom rosso?,ik rijd,met veel plezier en vertrouwen :) , met de diablo supercorsa sc1 of 2 :]

Verkeerd gelezen :$ ,voor de openbare weg dus,idd ik blijf lekker bij de MPP2ct :9
 
Laatst bewerkt:
Wat voor fiets rij je eigenlijk?

En dunlops vind ik zelf niet fijn voelen, doordat ze vrij rond en niet spits zijn is ie rechtuit heel stabiel maar bij insturen zwaar en moeizaam van richting te veranderen, ik weet van de qualifiers van een paar jaar geleden dat ze een eng dood punt hebben duw je verder valt ie ineens de bocht in, bij remmen werkt t dus precies andersom he, T voelt niet neutraal aan van insturen tot maximale hoek.

Sportsmart ken ik zelf niet dus dan kan ik niet over oordelen.


Hmm.....herkenbaar..........heb altijd op Pilot Powers 2CT gereden, heel veel vertrouwen in die banden.

Nu sinds kort Dunlop Sportsmarts(ook een andere motor, van r1 99 naar zx10r 05) en merkte van de week ook toen ik nog wat platter wou(banden waren goed wel goed op temperatuur) precies dat dus. Dus weer terug en opnieuw proberen. Misschien is dat het, misschien m'n veerafstelling?..........is nog niks aan gedaan en de vorige eigenaar was zwaarder en de vering is daarop afgesteld. Was m'n bandjes die dag wel aan het inrijden.
 
Als ik je een banden advies mag geven, Pirelli diablo Rosso achter en een diablo Rosso Corsa voor.
Knettergoeie banden, en anders een verse set Michelin pilot power 2ct. Geen pure of one, dat is t net niet.

2ct is op straat en regen onovertroffen, voor circuit is het 5 rondjes goed daarna gaan ze smeren.
Ok thanks , als me nieuwe setjes BTo3 er door zijn zal ik eens voor deze kijken ....
 
Als ik je een banden advies mag geven, Pirelli diablo Rosso achter en een diablo Rosso Corsa voor.
Knettergoeie banden, en anders een verse set Michelin pilot power 2ct. Geen pure of one, dat is t net niet.

2ct is op straat en regen onovertroffen, voor circuit is het 5 rondjes goed daarna gaan ze smeren.

En de rosso 2 als achterband? Toevallig ervaring mee? Want die combi die je nu zegt is eigenlijk nog niet bij me opgekomen maakt klinkt wel heel aannemelijk. Alleen de levensduur achter zou wat langer mogen dmv een rosso 2, maar of dit een top combi is... Weet ik niet.

( rosso slijt sneller dan een rosso 2 toch)
 
Ik weet niet exact wat het verschil tussen Rosso en de rosso2 is, maar ik denk een door ontwikkeling. Dus Rosso corsa voor een achter een rosso2, kan prima.

Ik vind slijtage onbelangrijk, een band die niet slijt geeft geen grip. Geen grip in een bocht op straat is of dood of serieus gewond.
 
Ik heb ook die dunlop sportsmarts laten monteren, eerste uitstapje van de achterband is een feit :(
Altijd bridgestone gereden(snel op), dunlops zijn even wennen maar komen goed uit de tests....
 
Ik heb ook die dunlop sportsmarts laten monteren, eerste uitstapje van de achterband is een feit :(
Altijd bridgestone gereden(snel op), dunlops zijn even wennen maar komen goed uit de tests....
Ze worden niet snel warm hoor , om ze op temp te krijgen moet je aardig los gaan ....
Er word hier ook met de R10 en BT03 gereden , zijn veel sneller warm
De Smartjes houden het wel lang uit!!!
 
tja, Motoplus met hun theoretische rijvaardigheid.
:+

gewoon lekker gaan rijden met paar snelle mannen in de Eifel etc.
daar wordt je meer wijzer van. :] :] :]
 
Laatst bewerkt:
@Oemoemenoe als je die twee nou combineert is het helemaal top denk. Dan krijg je een combinatie van snel en veilig rijden ipv één van deze.... *O*

ps. beste gebruikersnaam trouwens... :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf twee forums in beheer en in beide forums heb ik dit onderwerp ook ter spraken laten komen. Ik heb daarbij een aantal links gedeeld uit MotoPlus. De download links heb ik gewoon gekopieerd en hieronder geplaatst... Naast het bochtenverhaal staan er ook nog een paar andere handige bestanden bij.

Downloads MotoPlus:
1. Bochten - de theorie
2. Bochten - de praktijk
3. Hellingshoek, een obsessie
4. Rijden met bagage
5. Effectief remmen
6. Rijden in de stad

Heb het net gelezen. Staat veel informatie in. Niet allemaal even boeiend maar uit het gedeelte over het remmen/noodrem etc heb ik wel iets opgestoken denk ik.

Dank je voor het delen *D
 
tnx cd130, duidelijk verhaal, heb er even door heen gekeken, wel erg theoretisch, leuk om je blad te vullen maar t blijft wel een gevoelsding.

vooral dat stuk over noodremmingen, dynamische aslastverplaatsing enz. (gebruikte ik vroeger bij de vro trainingen ook hoor) maar hoeveel je ook uitlegt dit moet je gewoon veel en vaak doen/oefenen, leer je meer van dan hoeveel theorie dan ook.

aanvullend, als ze die cbf andere banden en vering geven vliegen de meters eraf, de voorvork is niet gemaakt voor noodstops en kosten kostbare meters. dus veel wiskundig geleuter, zorg voor goeie type banden en goeie vering die heel hard remmen toe laten. t geeft de rijder vertrouwen en remt in de praktijk harder dan als je een rijder standaard spul meegeeft.

evengoed, dit is een topic over bochten techniek en niet remmen ;)
 
Laatst bewerkt:
Doei Omaatje.

Nog even een vraag over bochtentechniek. Misschien kan NapO hier in het bijzonder iets over kwijt:

Stel je rijd een S-bocht. De eerste bocht is naar links, de tweede dus naar rechts. Daartussenin komt een moment dat ik moet gaan verzitten.
In het begin deed ik dit door echt op mn stepjes te gaan staan en naar de andere kant te gaan verzitten. Kwam er snel genoeg achter dat dat niet zo positief is want je motor gaat rechtdoor in de tijd dat je staat plus een hoop onrust in de motor.

Wat is de beste manier? Nu schuif ik mijn kont van links naar rechts over het zadel maar merk dat ik veel kracht zet met mijn armen op het stuur. Kom ik weer bij iets wat ik niet wil: er zit onrust in mijn motor!

Iemand echte tips? dingen waar ik op moet letten?

O ja, mijn vraag is bedoelt voor hoe je dit op het circuit of op een verlate s-bocht op een industrieterrein zou doen.
 
Laatst bewerkt:
Doei Omaatje.

Nog even een vraag over bochtentechniek. Misschien kan NapO hier in het bijzonder iets over kwijt:

Stel je rijd een S-bocht. De eerste bocht is naar links, de tweede dus naar rechts. Daartussenin komt een moment dat ik moet gaan verzitten.
In het begin deed ik dit door echt op mn stepjes te gaan staan en naar de andere kant te gaan verzitten. Kwam er snel genoeg achter dat dat niet zo positief is want je motor gaat rechtdoor in de tijd dat je staat plus een hoop onrust in de motor.

Wat is de beste manier? Nu schuif ik mijn kont van links naar rechts over het zadel maar merk dat ik veel kracht zet met mijn armen op het stuur. Kom ik weer bij iets wat ik niet wil: er zit onrust in mijn motor!

Iemand echte tips? dingen waar ik op moet letten?

O ja, mijn vraag is bedoelt voor hoe je dit op het circuit of op een verlate s-bocht op een industrieterrein zou doen.

Schuiven is niet goed, je zult idd moeten gaan 'staan' ofwel iets liften met je benen.
Truc hierbij is om het verzitten exact te doen op het moment dat je het gas er weer op zet, zo kun je de beweging van de motor gebruiken om soepel en zonder onrust naar de andere kant vd motor te verzitten.
 
Met je benen is wel goed. Met je armen zet je makkelijk kracht op je stuur, dat wil je niet.
De kunst is om echt omhoog te komen, verzitten, en weer neer... En dat dan zo snel mogelijk.
Ik heb wel eens gehoord dat de profs in feite de hele wedstrijd "staan" op de stepjes.
 
fout fout fout :N

er is een filmpje op youtube waar een leraar aan de Superbike school uitlegt hoe het moet.
Je moet geen kracht zetten met je armen op het stuur (nooit eigenlijk) maar lichtjes schuiven in het zadel. Dit kun je het beste doen door 'door te geven' met je knieën.

Dus stel je gaat eerst linksom: dan hang je met je rechterknie aan de tank. Na het uitkomen van ie bocht doe je je linkerknie weer tegen de tank, ga je naar de andere kant zitten en dan je rechterknie los voor de rechterbocht.

kleine correctie: voor het 'lichtjes schuiven' zul je dus wel ietwat moeten gaan staan op de stepjes ja. Maar het belangrijkste is hier dus het knieën werk
 
Laatst bewerkt:
fout fout fout :N

er is een filmpje op youtube waar een leraar aan de Superbike school uitlegt hoe het moet.
Je moet geen kracht zetten met je armen op het stuur (nooit eigenlijk) maar lichtjes schuiven in het zadel. Dit kun je het beste doen door 'door te geven' met je knieën.

Dus stel je gaat eerst linksom: dan hang je met je rechterknie aan de tank. Na het uitkomen van ie bocht doe je je linkerknie weer tegen de tank, ga je naar de andere kant zitten en dan je rechterknie los voor de rechterbocht.

kleine correctie: voor het 'lichtjes schuiven' zul je dus wel ietwat moeten gaan staan op de stepjes ja. Maar het belangrijkste is hier dus het knieën werk

Ahhh kijk. Dat filmpje heb ik ook ooit eens gezien en op basis daarvan ben ik meer gaan schuiven. Maar wat hij wat later in het filmpje zegt versta ik telkens niet.

Dus in principe zeg jij: lichtjes staan, en de tank van knie naar knie van links naar rechts in contact houden. Dus nooit een knie los.


Wie nog meer een mening?
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik het ook altijd geleerd, glad zadel helpt enorm om onrust te voorkomen. Net genoeg gaan staan zodat je rustig kunt verschuiven (helemaal staan is niet nodig), beste is bij uitaccelereren want dan stabiliseert de motor zichzelf en trekt het alvast overeind, wat jij kunt gebruiken om gelijk anders te gaan zitten.
 
Ik voel na een circuitdagje dan ook de spieren aan de binnenkant van mijn bovenbenen. Bij een bocht naar links, hang je dus links met de rechterknie tegen de tank. Na de bocht druk ik me met die rechter knie weer terug op de motor. En andersom natuurlijk.
Wat rijtechniek betreft is spierpijn in de bovenbenen beter dan spierpijn in de armen. :+
 
Laatst bewerkt:
Doei Omaatje.

Nog even een vraag over bochtentechniek. Misschien kan NapO hier in het bijzonder iets over kwijt:

Stel je rijd een S-bocht. De eerste bocht is naar links, de tweede dus naar rechts. Daartussenin komt een moment dat ik moet gaan verzitten.
In het begin deed ik dit door echt op mn stepjes te gaan staan en naar de andere kant te gaan verzitten. Kwam er snel genoeg achter dat dat niet zo positief is want je motor gaat rechtdoor in de tijd dat je staat plus een hoop onrust in de motor.

Wat is de beste manier? Nu schuif ik mijn kont van links naar rechts over het zadel maar merk dat ik veel kracht zet met mijn armen op het stuur. Kom ik weer bij iets wat ik niet wil: er zit onrust in mijn motor!

Iemand echte tips? dingen waar ik op moet letten?

O ja, mijn vraag is bedoelt voor hoe je dit op het circuit of op een verlate s-bocht op een industrieterrein zou doen.

_O- Adenauer Forst ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan