Bochtentechniek..

Terminator

Die hard MF'er
1 jun 2001
524
0
Nieuwegein

Hee all,

Ik heb nu 3 weken m'n motor en ik heb behoorlijk de kans gehad wat te rijden. Denk dat ik een kilometertje of 1000 achter de teller heb. Ik heb veel binnenwegen en dijkjes gepakt en zo maar er gaat toch nog iets niet helemaal lekker.

Mijn bochten zijn nogal inconsequent. De ene gaat fantastisch, motor lekker plat en een goed gevoel. 8-) Waarna een andere weer beroerd kan gaan, ik heb het gevoel dat de motor wil vallen, :( terwijl ik voldoende snelheid heb, de motor trekkend houd en goed door de bocht kijk.

Wat ik ook probeer, soms (te vaak) krijg ik weer zo'n bocht. Links of rechts maakt niet uit...

Enig idee?
 
hoi
probeer de bocht een beetje van buiten naar binnen en weer naar buiten heb je met lessen ook wel gehad
krom gezegt probeer de bocht recht te maken dan gaat wel beter maar is ook een groot deel gewenning
iedereen denkt dat hij goed kan rijden de 1e weeken waaronder ikzelf
kwam ik eerder met 90 een bocht uit met alle moeite nu 2 maand verder rijd je er met 110 uit met 2 vingers in de neus als je er gevoel voor hebt komt het vanzelf :) :)
 
Voor je eigen plezier en veiligheid: neem een extra rijvaardigheidsheidscursus, bijvoorbeeld Stichting Motor Rijders Opleidingen in Apeldoorn.
Je krijgt dan les van docenten die als dagelijks bestaan motoragenten trainen.
Zelf ook gedaan: perfecte dag gehad en veel geleerd!!
:]
 
ja, een prettige dag en een deuk in je bankrekening
wou gisteren tanken en plots, niets meer na 3 liter want geld op... :(

dan stel je die opleiding toch wel uit, heb trouwen 2 nieuwe banden nodig, een tankbeurt, nieuwe remblokken achter en binnen 1000km (2 weken of zo) een onderhoud

iemand die mij een lening kan geven?????
:] kost f*cking veel geld :r
 
jonas, ik zit met dit moment ook met geldproblemen, of beter gezegd problemen, want geld heb ik niet...

(Lees topic: faillisement EttieneU)

In het kort wat ik geleerd heb bij een NVVM cursus

hoogrijden:
in een bocht naar links zoveel mogelijk naar de rechterkant van de weg dan naar binnen sturen.
in een bocht naar rechts tussen de twee baanvakken rijden, en dan naar binnen sturen.

klink allemaal logisch, en je doet dit op gevoel gedeeltelijk vast wel, maar in dee bochten waarbij het FOUT gaat doe je het waarschijnlijk niet extreeem genoeg.

Wees blij met die mooie bochtige ardennen weggetjes in Belgie waar je mooi kan oefenen. In nederland moeten we het van dijken hebben. :z Polderwegen zijn RECHT! '(

_________________
http://www.2wf.com/html/bikes/latesttest/yzf600r/yzf600r.shtml (Yamaha YZF600R Thundercat) | getuned door Mobu | 105 PK | met z'n allen naar de TT-assen gassen!!! :}

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-27 11:50 ]
 
Zo stond ik van de week ook ruim 100km van huis.. oranje flashding op me dashbord aan.. ga'k tanken.. na 2 litertjes stopt ie er al mee.. ohooh!.. noujah, gelukkig had'k nog wat cash geld op zak :)

Ondertussen heb'k weer wat centjes.. denk eraan om nu toch maar eens die erg goed uit ziende banden te vervangen zoals ik moest van helldesker.
Maar eerst onderhoud.. want van 7 tot 8000 toeren klinkt ie echt niet lekker vinnik (al kan dat misschien zijn omdat ik er niks van ken)
 
Bochtentechniek? Wat wil je nou, je hebt je fiets drie weken, en nu al denk je het ding te kennen. Ik heb mijn fiets nu bijna een half jaar, en nog "verrast" ie me soms. Ik denk dat je gewoon lekker door moet gaan met rijden, rijden en nog meer rijden, dan komt het "gevoel" vanzelf. Ik heb nu in die bijna 6 maanden 10.000km gereden, en nu heb ik hetgevoel van "eenwording" met m'n fiets. Kortom, gewoon blijven doen en oefenen... :]
 
owjah, bochten..
gaat bij mij nu ook steeds beter.. eerste week had ik inderdaad ook regelmatig dat ik bochten in 3 rechte stukken nam.. nu nog maar in 2 :)
 
wat ik in't begin probeerde was zo plat mogelijk in de bocht te gaan op afritten. probleem was dat ik te traag reed en dus mijn bocht steeds te plat nam en dus teveel afdraaide dus de bocht doorging in "knikken"

blinde bochten kunnen gevaarlijk zijn en ook op wegen met af en toe wat zand/grind op de baan goed opletten want voor je 't weet ga je rechtdoor of is het achterwiel/voorwiel weg
 
Gebeurt mij nog wel eens dat ik te laat rem. Dus dan moet ik vlak voor de bocht nog flink in de ankers om de juiste snelheid te hebben. Niet echt fijn, maar is denk ik ook echt een kwestie van leren. Heeft ook veel met m'n hoe-neem-ik-een-bocht-met-de-auto-techniek te maken. Moet gewoon meer uren op de motor maken. Erg belangrijk...

_________________
Motorrijbewijs sinds 11 mei 2001. Ben druk op zoek naar m'n eerste fiets... Rij nu tijdelijk op een http://www.bikepics.com/honda/cmx250/86/ (Honda Rebel 250). Vrrrrrrrrrrrooooooooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeem!!!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Skoezie op 2001-06-27 13:25 ]
 

Ik heb het hier al vaker gelezen, maak je nog niet zo druk om die bochten. Die komen vanzelf, ik weet zeker dat als je ongeveer 10.000 gereden heb alles veeeeeeel soepeler gaat.

Ik ook zou je aanraden een verhoogde rijvaardigheids training te ondergaan. Deze instructeurs kunnen je gewoon veel vertellen en duidelijk maken.
 
Nou, ik zal dan maar gewoon blijven rijden he?

Heeft er iemand gisteravond (dinsdag) nog gereden. Ik vond het veels te warm... ben na een kwartier gestopt met accut vochtgebrek... :P
 
ik ben gisteren thuisgekomen.. had de laatste 500m me poak al helemaal open (mouw, vooraan) helm die was af 2 seconden nadat'k stilstond de broek zo snel als maar kon toen'k eenmaal boven was.

VEEL te warm gewoon!
 
Hou ook goed je knieen tegen de tank, helpt weet ik nog van lang geleden.

Wat ook helpt is eerst de bochten met 1 snelheid te nemen, dan kan je je volledig op je bochtentechniek richten en later snelheid opvoeren.

Wat in het begin zeker lastig is, is te laat remmen waardoor je nog remt terwijl je de bocht ingaat, later, later , later gaat dit allemaal vanzelf.
 
knieen tegen de tank???? hoe moet je dan ooit je kneepads afschuren? lekker laten hangen die dingen, plat, platter, platst!! En wel blijven rije he... :]
 
Kijken is ook een niet te onderschatten factor, kijken waar je uit willt komen dan stuur je er vanzelf naartoe, dus niet naar de boom in de bocht gaan zitten kijken want...........

en als er nu net een lekkere blondine tegen die boom zit te rusten? Mag'k dan nog steeds niet kijken? :+
 
en als er nu net een lekkere blondine tegen die boom zit te rusten? Mag'k dan nog steeds niet kijken? :+
Je mag kijken maar wat voor indruk maak je als je vervolgens een all-down door de berm tegen de boom maakt })
Alhoewel misschien komt haar verzorgende kant dan wel boven ;)
 
poohbeer, iets voor jouw?

c010417_1.jpg


je moet dan wel overstappen op honda :+
 
Kijken is ook een niet te onderschatten factor, kijken waar je uit willt komen dan stuur je er vanzelf naartoe, dus niet naar de boom in de bocht gaan zitten kijken want...........
Zeker waar, bijna iedere uitzending van 1-1-2 Weekend zijn daar wel praktijkvoorbeelden van te zien --> Boom in weiland / berm / you name it, meters ruimte eromheen en dan tóch frontaal op de boom ketsen.

Bij de VRO (voor de auto weliswaar) gemerkt dat dit toch heel natuurlijk gedrag is. Het heeft een goede middag met een instructeur gekost om dat er bij onze groep uit te krijgen.
 
mety auto heb'k dat niet.. hetgeen vlak voor me rijdt ofzo kijk'k dan gewooin door terwijl dat toch te zien..
met de motor ben ik veel gefixeerder op de baan voor mij.. bang dat er een kuiltje of andere oneffenheid is waarover ik zou 'struikelen'. Op de snelweg waar je enkel rechtdoor gaat zie'k dan ook op dezelfde manier als met de auto..
 

Nog al logisch, met een auto kan je niet onderuit schuiven ;)

Met een motor ben je veeeeeel kwestbaarder, daarom kijk je ( de meeste dan) veel beter uit je doppen! :)
 
Een motorrijvaardigheidstraining doet wonderen...heb ik ook gedaan. Is sowieso ook leuk om te doen. Weet je eens hoe het voelt on over een autoband, plank pallet enz heen te rijden

Verder toch je knieen tegen de tank en "door een bocht heenkijken". In ieder geval zeker niet voor je wiel op de weg kijken. Je moet kijken naar het punt waar je naartoe wilt. :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan