bochtentecniek motorscooter

tbo

Rookie
22 mei 2011
14
2
Ik kom van een pan 1100, die stuur je met je knieen tegen je tank. Nu ik motorscooter rijd is dat duidelijk anders. Ik kan op internet niets vinden over bochtentecniek op motor scooters.
Is het alleen met je stuur, je lichaam, je voeten op de treeplank? Iemand iets zinnigs over te zeggen?
 
is kwestie van wennen voor de rest hetzelfde,remmen is alleen anders vind ik meer met je achterrem.waarschijnlijk omdat je niet op de motor kan afremmen.
maar dan heb ik het wel over heuvels en bergen rijden.
 
Dat sturen met je knieën bevat maar heel weinig waarheid. Het meeste is gewoon met het stuur, tegenstuur dus.
 
Zit veel verschil in wat voor scooter je rijdt, kleine wielen of grote diameter.
Elke scooter heeft zijn eigen manier van rijden.
Een vespa van 50 jaar geleden moest je misschien meer met je kont de hoek om gooien.
 
Het enige verschil is dat je met een scooter niet of minder afremt met het motorblok. Je kunt het het beste vergelijken met het rijden op een 2-takt motorfiets die ook niet afremt met de compressie van het motorblok. Je moet dus "echt klaar zijn voor de/een bocht" en verder is het gewoon uit een bocht accelereren zoals je gewent bent. Wat men bochten-techniek noemt is vooral de kijk-techniek .........want waarnaar je kijkt daar ga je naartoe :):+ ongeacht wat je doet op een motor of een scooter en of je wel of geen grote/kleine wielen hebt. Ik heb proef gereden op een BMW C 400 X en met een Vespa HPE 300................ik zal je zeggen de laatste vond ik het meest prettig rijden/sturen/optrekken/motor karakter hebben en die staat op m'n verlang lijstje................eerst nog ff de motorbeurs bezoeken maar hij gaat het wel worden denk ik.
 
Je voeten op de treeplank? Iemand iets zinnigs over te zeggen?
..................................................................................................................

Jazeker als je door een plas rijd beslist niet !! de benen uit elkaar.... anders word je op een scooter ook nat _O-
.....................................................................................................................................................................
De banden goed op spanning ? dan heb je met een majesty een dijk van een scooter super frame erg stabiel.
 
,Bochtentechniek, bij nat weer niet te hard en anders vol gas erdoor, ik swing wel wat met de heupen op de pcx maar wat ik nu qua techniek doe, geen idee eigenlijk.
 
Je stuurt meer met t stuur (inderdaad tegensturen, wat je onbewust altijd al hebt gedaan).
Knieën moeten beetje bij elkaar.

Op m'n Nexus 500 kan ik met m'n voeten beetje gestrekt naar voren zitten. Lekker voor snelweg en provinciale wegen.
Echter bij kortere bochtenwerk voel ik meer controle wanneer ik m'n voeten op de lage plek zet, zoals bij iedere motorscooter.

Het is makkelijker als met n schakelmotor waar je moet zorgen om in de juiste versnelling te komen om op t gas de bocht door te gaan.
Bij n motorscooter zit je altijd goed omdat er geen versnelling is.

Waar rijd je nu op?
Ik weet nu al dat je t rijden op de motorscooter heel lekker gaat vinden (even wennen in begin), want n pan european is serieus zwaar in gewicht.
Bij n motorscooter zit al t gewicht laag dus merk je niets van.

Er zit nogal verschil in motorscooters. Sommigen vallen in n bocht (t Max) terwijl anderen een bocht ingezet moeten worden (xmax 400, BMW )
 
Laatst bewerkt:
Bij het betere bochtenwerk stuur ik evengoed enigszins met mijn onderbenen die ik klem tegen het verhoogde middendeel waar de tank zit. 😎
Althans bij een Yamaha Xmax en Nmax...
 
Bij een “normale” motor valt het gewicht wat makkelijker in de bocht omdat het zwaarte punt hoger ligt als bij een motorscooter. Je moet de motorscooter wat meer de bocht intrekken als het ware. Ik rijdt nu 1,5 jaar op m’n Piaggio BV 350 en ben nog steeds lerende wat betreft bochten kijken en nemen. Maar wanneer ik een stuk dijk pak zijn er weinig “normale” motoren die mij in de bochten bij kunnen houden. Je kunt er dus best een aardig potje mee sturen als je wilt.
 
Bij een “normale” motor valt het gewicht wat makkelijker in de bocht omdat het zwaarte punt hoger ligt als bij een motorscooter. Je moet de motorscooter wat meer de bocht intrekken als het ware. Ik rijdt nu 1,5 jaar op m’n Piaggio BV 350 en ben nog steeds lerende wat betreft bochten kijken en nemen. Maar wanneer ik een stuk dijk pak zijn er weinig “normale” motoren die mij in de bochten bij kunnen houden. Je kunt er dus best een aardig potje mee sturen als je wilt.
Met een hoog zwaartepunt kun je harder door de bocht dan met een laag zwaartepunt.
 
Dat kan nooit kloppen volgens mij ;)

Ik ervaar hetzelfde als Sjakie 2 berichten hierboven.
Op een dijk of bochtige stukken kunnen motoren mij niet lossen...ik ga daar gewoon sneller.
 
Laatst bewerkt:
Bij een “normale” motor valt het gewicht wat makkelijker in de bocht omdat het zwaarte punt hoger ligt als bij een motorscooter. Je moet de motorscooter wat meer de bocht intrekken als het ware. Ik rijdt nu 1,5 jaar op m’n Piaggio BV 350 en ben nog steeds lerende wat betreft bochten kijken en nemen.
(...)
Ik heb leren fietsen toen ik een jaar of 3 of zo was.
Lang geleden.
Bochten nemen gaat vanzelf, of het nu een fiets is of een bromfiets of een motorfiets.
Het is moeilijk om het uit te leggen.

Ik denk dat het zo gaat:
Ik denk dat ik bij een bocht naar rechts het stuur rechts een beetje naar beneden duw en ik ga mee met de beweging van de scooter.
Punt is dat je jouw positie tov de scooter constant houdt.
 
Het is boven een bepaalde snelheid en dat is niet hoog, dat wanneer je een bocht naar rechts maakt je naar links stuurt.

Wanneer je stuur namelijk naar links drukt en dat zijn millimeters, valt je motor naar rechts en maak je de bocht.
Wanneer je zo dom zou zijn om wanneer je rechtdoor gaat je stuur in een keer vol naar links te duwen, zal je rechts vallen.
Bij een bocht maken gebeurt hetzelfde maar doe je het maar een heel klein stukje en door de snelheid blijf je overeind.

Open fiets ga je zo langzaam dat deze vlieger niet opgaat dan stuur je gewoon naar rechts als je naar rechts gaat.
Net als bij een motor wanneer je stapvoets rijdt.
 
Het is boven een bepaalde snelheid en dat is niet hoog, dat wanneer je een bocht naar rechts maakt je naar links stuurt.

Wanneer je stuur namelijk naar links drukt en dat zijn millimeters, valt je motor naar rechts en maak je de bocht.
Wanneer je zo dom zou zijn om wanneer je rechtdoor gaat je stuur in een keer vol naar links te duwen, zal je rechts vallen.
Bij een bocht maken gebeurt hetzelfde maar doe je het maar een heel klein stukje en door de snelheid blijf je overeind.

Op een fiets ga je zo langzaam dat deze vlieger niet opgaat dan stuur je gewoon naar rechts als je naar rechts gaat.
Net als bij een motor wanneer je stapvoets rijdt.
Ik vind dat ook in filmpjes op Youtube: bocht naar rechts => sturen naar links.
Maar ik herken dat niet.

Volgens mij is het: bocht naar rechts => rechterstuur iets naar beneden duwen en met je lichaam meegaan met de scooter in de bocht en zo je positie op de scooter gelijk houden. Wil je nog scherper naar rechts draaien, ga dan met je lichaam meer naar rechts.

Het is moeilijk uit te leggen maar iedereen die deftig met een fiets kan rijden kan ook met een scooter of een motorfiets rijden.
Ook met een fiets ben je al snel boven de snelheid waarbij coriolis- en traagheidskrachten geen rol spelen en je gewoon met het stuur naar rechts of links draait.
 
Ik vind dat ook in filmpjes op Youtube: bocht naar rechts => sturen naar links.
Maar ik herken dat niet.

Volgens mij is het: bocht naar rechts => rechterstuur iets naar beneden duwen ...
Je kunt het stuur niet loodrecht naar beneden duwen, je duwt hem dus vooruit en in dit geval inderdaad naar links.
 
Je kan het heel makkelijk voelen als je met 1 hand rijdt en de bocht maakt.

Wanneer je dan een bocht naar rechts moet maken, duw je je rechterhand naar voren. Dat voel je duidelijk.
Dat betekent dat je naar links stuurt.
De motor valt om en je maakt de bocht.
Aan t eind van de bocht trek je je stuur rechts terug en de motor komt weer overeind.

Wat is daar handig aan als je dat weet?
Je kunt dan bij korte bochten makkelijker de hoek omgaan.

Heel lang geleden kwam ik daar bij toeval achter toen ik met 1 hand de bocht nam.
Ik dacht WTF dat kan niet!!??

Toch was het zo. Ik was best trots :)
Een jaar later was ik bij n voortgezete rijopleiding motoren en de instructeur vertelde dit ook!
Ik was de enige die het wist :)
Ja....toen had je nog geen internet Hahaha
 
Ik rij op een recht stuk altijd aan de linkerkant van de rijstrook, waar de linkse wielen van de auto's rijden, nooit in het midden want daar ligt al de rommel en de gemorste olie.
Komt er een bocht naar rechts dan volg ik een traject dat de bocht minder scherp maakt.
De bocht ingaan vanuit links en dan voor de de bocht naar de rechterkant gaan en de bocht rechts nemen en dan bij uitkomen van de bocht weer links gaan. Bij een bocht naar links het omgekeerde: voor de bocht naar rechts op de rijstrook en dan de de bocht links in gaan en dan bij uitkomen van de bocht weer rechts of liever links blijven als dat kan.
 
Ik heb ooit bij een anti-slip/behendigheidstraining geleerd dat je bij een scherpe bocht naar rechts eerst iets naar links moet sturen. De motor valt dan naar rechts en op dat moment moet je naar rechts sturen. De motor valt dan in de bocht. Ik doe het soms nog steeds op deze manier.
 
Ik heb ooit bij een anti-slip/behendigheidstraining geleerd dat je bij een scherpe bocht naar rechts eerst iets naar links moet sturen. De motor valt dan naar rechts en op dat moment moet je naar rechts sturen. De motor valt dan in de bocht. Ik doe het soms nog steeds op deze manier.
Maar om dat te kunnen doen, moet je eerst iets naar rechts sturen, en daarvoor weer eerst iets naar links...
 
Ik heb ooit bij een anti-slip/behendigheidstraining geleerd dat je bij een scherpe bocht naar rechts eerst iets naar links moet sturen. De motor valt dan naar rechts en op dat moment moet je naar rechts sturen. De motor valt dan in de bocht. Ik doe het soms nog steeds op deze manier.

Daar hebben we t de hele tijd over ;)
Bij n bocht naar rechts stuur je sowieso naar links.
Wanneer je naar rechts stuurt in de bocht, komt de motor weer omhoog en ga je niet meer naar rechts.

Alleen bij langzaam manoeuvreren werkt t weer "normaal"
 
De techniek van lopen is ook veel ingewikkelder dan veel mensen denken. Dit beek bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van protheses. Misschien moeten er ook anti-slip/behendigheidstrainingen voor wandelaars komen. Of bestaan ze al?
 
De techniek van lopen is ook veel ingewikkelder dan veel mensen denken. Dit beek bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van protheses. Misschien moeten er ook anti-slip/behendigheidstrainingen voor wandelaars komen. Of bestaan ze al?
Het schijnt dat de KNWB cursussen aanbiedt, ook offroad.:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan