bochtenwerk

snoes

Rookie
13 sep 2006
3
0
omgeving leeuwarden
hallo

ik heb net mijn rijbewijs,en rij op een gsx600f.
ben vorige week lekker wezen toeren,alleen en met vrienden,toch vind ik het bochten werk nog een beetje eng,soms moeilijk in te schatten,en in welke versnelling ik ze moet nemen,en hoe snel natuurlijk,ik durf de motor nog niet zo plat in de bocht te leggen,heeft iemand tip voor mij.
ik moet natuurlijk ook nog aan mijn eigen motor wennen.

alle tips/advies zijn welkom

gr snoes *O* :]
 
Same here, sinds 3 weken m'n rijbewijs. Maar ik heb sinds die tijd dagelijks gereden en ik merk nu al 200% verbetering ten opzichte van m'n eerst ritjes. Dus oefenen oefenen en nog 's oefenen. Tijdens lessen moest ik alle bochten in z'n 2 nemen, nu ga in z'n 3 een stuk lekkerder en soepeler door de bochten.
Succes!
 
Wat je zelf zegt. Ervaring op doen. Dit komt vanzelf :) .

Zorgen dat je klaar bent voor de bocht, versnelling maakt niet enorm veel uit, maar 2000 toeren is niet goed, en 10.000 ook niet.

Dat je de motor nog niet zo plat durft te gooien is ook heel normaal, dit gaat makkelijker naarmate je meer ervaring hebt :)

Ho es, zomaar 3 reacties in 1 minuut :P
 
Kilometers maken!
Uiteindelijk gaat het vanzelf :) . En vooral jezelf niet overschatten...

Edit: Anders reageren we even in dezelfde minuut :P
 
Laatst bewerkt:
Gewoon rustig aan beginnen, en misschien een voortgezette rijopleiding (of circuittraining) volgen. Leer je jezelf en je motor aardig kennen.
 
En vooral niet op laten naaien door anderen die meerijden en wel wat platter door de bochten kunnen. Langzaam je eigen grenzen verleggen, en niks aantrekken van anderen die harder gaan.

grz Thijs
 
Ik kreeg komentaar dat het te langzaam en daar werd behoorlijk over geouwehoerd. 1/2jaar later waren de rollen omgedraaid.
Nu sta ik op die andere te wachten

maak eerst maar eens wat km de rest komt vanzelf.
Er zullen altijd mensen zijn die sneller kunnen/durven/gaan
Je moet jezelf niet laten opnaaien en sneller gaan dan jij denkt aan te kunnen.
je vriendenzullen vast wel gegrijpen dat jij als beginner langzamer bent.

Mischien dat een van je vrienden wat langzamer wil rijden zodat jij ze goed zijn/haar lijnen kunt gaan rijden.
 
Gewoon rustig aan beginnen, en misschien een voortgezette rijopleiding (of circuittraining) volgen. Leer je jezelf en je motor aardig kennen.

voortgezette rijopleiding of circuittraining is niet direct nodig hoor, wat wel nodig is, is dat je je motor leert kennen. De bochten zullen steeds beter gaan door het maken van kilometers en uiteindelijk zul je zeggen: appeltje eitje.
 
Het je motor leren kennen en ervaring ben ik het 100% mee eens. Ik zelf heb sinds mei 2005 mijn rijbewijs en een motor. Ten eerste is het een andere motor dan waar je op lest dus gelijk al weer raar, na een tijdje leer je hem beter kennen. Op een gegeven moment ken je ook steeds meer bochten en verleg je soms je grenzen. En ja als je gewoon continu gewoon doet wat je kunt en niet meer word het vanzelf beter merk ik. Ik ben vorige week naar een klaverblad geweest om puur voor mijn zelf eens een beetje te oefenen (alleen beetje jammer dat dat alleen rechtsom is). Maar ook dat kon vast sneller maar ik heb gewoon gedaan wat ik kon, niet verder gegaan dan mijn grens.
Het is nou eenmaal een feit dat mijn vaders grenzen veeeel verder liggen dan de mijne en dus ook een feit dat ik die na nog geen jaar rijden NOOIT bij zal houden in een bocht

Gr. René
 
je weet zelf wel wanneer je harder / platter door de bocht kunt... ik heb op m'n 18e m'n motorrijbewijs gehaald... toen heb ik een mito 125cc gekocht (die nu overigens te koop staat)... en sinds 24 aug. heb ik een cbr600rr05 waar ik ondertusse ruim 1500km op de teller heb bijgezet, maar met die mito draaide ik harder de snelwegen op als dat ik nu met m'n rr doe... komt vanzelf (hoop ik O-) )...
 
voortgezette rijopleiding of circuittraining is niet direct nodig hoor, wat wel nodig is, is dat je je motor leert kennen. De bochten zullen steeds beter gaan door het maken van kilometers en uiteindelijk zul je zeggen: appeltje eitje.


Is niet echt nodig maar uit ervaring weet ik wel dat je op een veiligere manier je motor leert kennen. Maar inderdaad door vaak genoeg op de openbare weg bochtjes te maken zul je het ook leren. Manieren zat dus gewoon doen en gaan.
 
Kilometers maken.
Ik vond het prettig om regelmatig alleen te rijden, dan kun je doen wat je wil en voel je je niet opgejaagd door de groep. Maar af en toe met iemand mee rijden (of achter iemand aan gaan) leert je wel veel. Het belangrijkste, just have fun, dan komt de rest vanzelf wel *O* .
 
Ik weet niet of het al eerder is gezegd :+ maar kilometers maken helpt een hoop.

Succes ermee! En laat je niet opjagen he :]
 
Veel oefenen. Na zo'n 70.000 km vind ik sommige bochten soms nog steeds een beetje eng (als er bijv. vuil ligt). En ook inschatten gaat niet altijd feilloos. Verschil is alleen dat het na zoveel km's nog maar sporadisch voorkomt en dat het, wanneer je net je rbw hebt, eerder regel dan uitzondering is. Das nou juist de kunst van het motorrijden. Met ervaring zal het langzaamaan steeds beter gaan.

Gewoon veel oefenen, dus.
 
Wat ook bevordelijk is voor je zelfvertrouwen is om goed door de bocht heen te kijken, dus niet naar de berm en niet naar beneden ofzo. De motor volgt dan als het ware je blik: neem je bijvoorbeeld een bocht naar rechts, dan kijk je ook naar rechts. Bovendien is het goed voor je evenwichtsgevoel als je je blik ongeveer op de horizon gericht houdt.
 
ik moet natuurlijk ook nog aan mijn eigen motor wennen.

alle tips/advies zijn welkom

gr snoes *O* :]

Je zegt het zelf al. Je moet gewoon nog wennen en kilometers maken, dan komt het vanzelf. Voor je het weet ben je aan je derde setje kneesliders toe ;)
 
Oefenen, is het credo.
En een beetje angst is gezond, het houdt je scherp!

Ik had mijn rijbewijs voor de motor al bijna 3 jaar en in die tijd nooit gereden tot ik afgelopen vrijdag een motor heb gekocht.
De eerste bochte waren voor mij ook eng, en ik hou nu aan beide kanten van mijn banden nog een Cm over. Dat verdwijnt vanzelf wel... T'is ook niet een racefiets (XJ600
.... :] )

Iig geval kan je beter een beetje voorzichtig zijn, dan wanneer je je bike gelijk op z'n spiegel parkeerd.
:Y
 
Gewoon lekker blijven :] :] :] en een beetje kritisch op je eigen rijgedrag blijven. Dan komt het echt vanzelf. Na een jaartje misschien eens een VRO-tje volgen, dan leer je nog wat bij.

Ik heb er inmiddels ruim 400.000 km opzitten op twee wielen, waarvan 8 jaar voor mijn werk en geloof me - het wordt nooit perfekt. Altijd kan het beter.

Gewoon op jezelf vertrouwen en je vooral niet op laten n***en. En er plezier aan blijven beleven.

Suc6!
 
schone! rotonde zoeken rondje rijden nog een rondje rijden en dan nog een...
Langzaam maar zeker het gas ietsje verder opendraaien, zorgen dat je aan de goede kant van je motorfiets zit en blijft zitten (das de lage kant dus..) en ff pause nemen als je de stepppies over het asfalt hoort schuren..(en NIET de uitlaat) Daarna nog wat meer dr naast gaan hangen tot je vlak voor je de steppies hoort je knietje aan de grond rijdt... Veel plezier! en euh gepoetste kant boven houden.
N.B. -svp niet naar je voorwiel gaan staren maar plus min 90 graden naar links.
- druk houden op je rechterbeen/step
- niet snel het gas loslaten als je bang wordt maar langzaam !
- ontspannen (let op dat je armen niet verkrampen)
- rechter arm tegen de tank
 
Laatst bewerkt:
Wat ook bevordelijk is voor je zelfvertrouwen is om goed door de bocht heen te kijken, dus niet naar de berm en niet naar beneden ofzo. De motor volgt dan als het ware je blik: neem je bijvoorbeeld een bocht naar rechts, dan kijk je ook naar rechts. Bovendien is het goed voor je evenwichtsgevoel als je je blik ongeveer op de horizon gericht houdt.

als het goed is hebben ze je dat ook geleerd tijdens de motorrijlessen... mij is geleerd altijd de bocht door te kijken... ook met de bijzonderenverrichtingen moest ik kijken waar ik heen wilden... als ik een pailon op m'n pad zag en ik kon er net langs, maar keek dan naar de pailon, dan reed ik er dus recht overheen...

nu betrap ik mezelf er ook nog wel eens op dat ik de bocht niet goed doorkijk... als ik dat wel doe ga ik ook harder door de bocht... het rijdt nou eenmaal lekkerder :] ...
 
Oefenen, is het credo.
En een beetje angst is gezond, het houdt je scherp!

Ik had mijn rijbewijs voor de motor al bijna 3 jaar en in die tijd nooit gereden tot ik afgelopen vrijdag een motor heb gekocht.
De eerste bochte waren voor mij ook eng, en ik hou nu aan beide kanten van mijn banden nog een Cm over. Dat verdwijnt vanzelf wel... T'is ook niet een racefiets (XJ600
.... :] )

Duh ... daar kan ook op een XJ nog wel wat vanaf :Y

Is wel een veel betere fiets om het op te leren dan op een supersport :)
 
Lekker je eigen tempo rijden, als het goede 'groeprijders' Zijn dan wachten ze telkens als er afgeslagen wordt.

Een GSX-F is een prima fiets, voor bochten moet je gewoon de volgende vuistregel aanhouden, buiten, binnen, buiten. Niet te vroeg insturen, want dan moet je halverwege de motor gaan corrigeren. Zorg er voor dat je per bocht 1 stuurbeweging maakt (1 keer platgooien, dus niet halverwege iets minder of meer plat moeten). Als je ingestuurd bent, kun je het gas al weer enigzins open draaien zodat de motor heel licht gaat trekken. zo ontlast je de voorband een beetje. En het aller belangrijkst... oefenen, oefenen oefenen. Ik heb geloof ik nog wel een soort van schriftelijke cursus op de pc, een vrije vertaling van iemand die ooit eens Twist of the Wrist van Keith Code heeft gelezen. Dit is geschikt voor iedereen en leert je een aantal fundamentele dingen aan en een aantal automatismen af. hierdoor ga je zekerder, beter en veiliger rijden.

Als je intresse er in hebt, stuur ff een mailtje, dan kan ik replyen met het bestandje als bijlage.
 
Overigens ... ik kom net thuis van een lange en vervelende vergadering, en mijn bochtenwerk was ook absoluut prut op de terugweg ... dus heel veel hangt af van hoe alert je op de motorfiets zit.

[me]Pommel probeert zeer defensief te rijden na een inspannende dag.[/me]
 
als het goed is hebben ze je dat ook geleerd tijdens de motorrijlessen... mij is geleerd altijd de bocht door te kijken... ook met de bijzonderenverrichtingen moest ik kijken waar ik heen wilden... als ik een pailon op m'n pad zag en ik kon er net langs, maar keek dan naar de pailon, dan reed ik er dus recht overheen...

nu betrap ik mezelf er ook nog wel eens op dat ik de bocht niet goed doorkijk... als ik dat wel doe ga ik ook harder door de bocht... het rijdt nou eenmaal lekkerder :] ...
Is ook mijn ervaring : de bocht door kijken zorgt ervoor dat het beter gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan