bochtig dijkje. sm of ss?

Ten eerste maakt de houding op de SM dat het accelereren harder lijkt te gaan dan het in werkelijkheid gaat
is niks mis mee, maar de kilometerteller blijft eerlijk hoor.
en ten tweede heeft een SM zo'n kort toerenbereik dat je 3 of 4x moet schakelen tegen de SS één keer. Dat kost echt veel tijd.
beetje onzin...
voordeel van het schakelen is dat je steeds in je max-koppel gebied zit... en het schakelen kost mij nauwelijks tijd.... vraag maar aan BlitzeR1 ;)

en het toerenbereik is niet zo kort hoor.... zo'n beetje hetzelfde als bij een 2 cilinder. Ze staan wel vaak korter gegeared, maar da's wat anders. En het koppelgebied is relatief breed.
 
Ik noem mijn SM niet voor niets Dike Bike...
Maar het gaat toch om wat je zelf het lekkerst vind rijden? Er is altijd wel iemand die meer risico's neemt dan jij en je daardoor wordt voorbij gestoken.
 
Hoe wil je dit vergelijken?
Een SM heeft lang niet het vermogen van een beetje SS.

Dus wat vergelijk je? Een SM tegen een SS met hetzelfde vermogen?
OF gewoon brute SM tegen snelle SS?

In dit laatste geval: SS Makkelijk:
Ikzelf zou denken dat een SM sneller is. Echter:
Ikkus lees de Fastbikes altijd. Daarin hebben ze nog wel eens leuke dingen.

Er was bij hun een discussie ontstaan welke motor nu sneller was over een Kartbaan: Een SM of een SS
Dus wat doe je dan, je probeert het gewoon.

SS: een Gsx-r1000
SM Een, ik meen, KTM maar in ieder geval de snelste van 2000. (test was van toen ongeveer)

Uitslag? Een Sm komt niet eens in de buurt van een gixxer1000.

Dat was een kartbaan, denk dat een dijk alleen maar erger wordt.
Vergeet niet dat zelfs de bochtigste dijk, rechte stukken heeft. en rechte stukken
leveren erg veel winst op voor een SS.
Ik denk dat een Sm alleen wint in het stuk "de bocht door" Aanremmen doen ze waarschijnlijk even bruut, bocht uit verliest een SM altijd van een SS.


Dat was tenminste het oordeel van een stel gasten die toen voor een motorblad reden
(Frosty en Shakey reden toen beide nog wel eens voor FB :} )
 
damn... dan rijden die ss-ers op de weg wel erg slecht...
:^

Ik zat laatst in mijn neus te peuteren bij een Bladerijder die zijn knie aan de grond had in een bocht. :]

Voor de bocht maakte hij nog een wheelie trouwens om zijn superioriteit te tonen. :+
Als ik geen koude motor had, dan had ik hem nog wel even over de vluchtstrook ingehaald misschien.
 
Vorig jaar in de bergen rond Oostenrijk en Zwitserland, 5 supersports (Blade 1000 en 900, GSX-R 1000, R1 2004 en ik op de Fazer) achter een XT 350 of 600 aan, vol bepakt..... niet voorbij te komen en dt kwam echt niet omdat ie zich zo 'breed' maakte. Dit alles op een erg bochtig bergweggetje en geen stop en go werk. Nou was dat wel een lokalo die de weg goed kende maar we hadden de het best moeilijk om er bij te blijven
 
Ik ben er op de Umbrail pas uitgereden dooe een MOUNTAINBIKER (ik schaam me diep). Heel smal, met haakse bochten waar m'n stuuruitslag net voldoende is en daartussen rechte stukkie's van 10 - 15 meter. Rij op een aanpaste Bandit 1200.
 
Hoe wil je dit vergelijken?
Een SM heeft lang niet het vermogen van een beetje SS.

Dus wat vergelijk je? Een SM tegen een SS met hetzelfde vermogen?
OF gewoon brute SM tegen snelle SS?

In dit laatste geval: SS Makkelijk:
Ikzelf zou denken dat een SM sneller is. Echter:
Ikkus lees de Fastbikes altijd. Daarin hebben ze nog wel eens leuke dingen.

Er was bij hun een discussie ontstaan welke motor nu sneller was over een Kartbaan: Een SM of een SS
Dus wat doe je dan, je probeert het gewoon.

SS: een Gsx-r1000
SM Een, ik meen, KTM maar in ieder geval de snelste van 2000. (test was van toen ongeveer)

Uitslag? Een Sm komt niet eens in de buurt van een gixxer1000.

Dat was een kartbaan, denk dat een dijk alleen maar erger wordt.
Vergeet niet dat zelfs de bochtigste dijk, rechte stukken heeft. en rechte stukken
leveren erg veel winst op voor een SS.
Ik denk dat een Sm alleen wint in het stuk "de bocht door" Aanremmen doen ze waarschijnlijk even bruut, bocht uit verliest een SM altijd van een SS.


Dat was tenminste het oordeel van een stel gasten die toen voor een motorblad reden
(Frosty en Shakey reden toen beide nog wel eens voor FB :} )



Vind dit wel een sterk verhaal hoor, een beetje kartbaan is zo bochtig dat je met je SS niet eens rond kom, laat staan veel sneler te zijn.
Heb zelf een leuke KTM en een R1, dus weet heus wel wat het verschil is.
Idd is een SS meestal sneller dan een SM, in de bocht pak je wel winst met je SM, maar dat is maar een paar meter, tegenover meestal een rechtstuk van een paar 100 meters.
Natuurlijk moet je het vergelijken met eenzelfde kwaliteit van bestuurder.
er rijden nu eenmaal heel veel SS-ers rond die gewoon weinig ervaring hebben.
Hier op de plaatselijke afrit haal ik heel veel SS-ers in op de SM, maar ik had ze ook ingehaald met me R1.

@ jaar terug met me R1 en KTM naar de Vogezen geweest, 2 vrienden met R1 en ZX9R.
Dezelfde route gereden met hun, 1x op de R1, 1x op de KTM, beide keren reden we ongeveer even snel, volgens me vrienden maakte het voor hun niet uit met welke motor ik reed.
Als ik echt wil ben ik met de R1 sneller.
Maar heb het dan over een SM met 50 pk to 150 pk.
Als ik een SM zou hebben met pak hem beet 75 pk, tsja, dan zou het wel heel leuk worden.
 
Dat verhaal komt niet uit een fastbikes van 2000, maar uit de PB van dit jaar of vorig jaar.

In 2000 waren supermotards nog lang niet zo hip als nu en stonden ze niet volop in de bladen.

Maar het was wel waar, de GSX-R1000 maakte gehakt van de SM. :)
 
Dat verhaal komt niet uit een fastbikes van 2000, maar uit de PB van dit jaar of vorig jaar.

In 2000 waren supermotards nog lang niet zo hip als nu en stonden ze niet volop in de bladen.

Maar het was wel waar, de GSX-R1000 maakte gehakt van de SM. :)
maar een strak kartcircuit is niet te vergelijken met een hobbelig dijkweggetje...
Ik ken rechte dijkweggetjes waar ik met de sm 140 overheen stuiter waar een ss volgens mij heel snel van de dijk af stuitert :+

de grote winst voor een sm is ook bij de minder goede wegen, maar eerlijk gezegd rij ik ook liever op strak asphalt....
 
maar een strak kartcircuit is niet te vergelijken met een hobbelig dijkweggetje...
Ik ken rechte dijkweggetjes waar ik met de sm 140 overheen stuiter waar een ss volgens mij heel snel van de dijk af stuitert :+

de grote winst voor een sm is ook bij de minder goede wegen, maar eerlijk gezegd rij ik ook liever op strak asphalt....

Ach ja boeien allemaal eigenlijk......... :z

Ik ben tevreden over de grootte hoor. ;)
 
Het is vrij simpel imo...op een bochtige dijk ben je met een SM sneller als met een SS...als je goed rijden kan :)

Het maakt niet zo heel veel uit...ik rij met mijn KTM nog net zoveel SS'ers voorbij als dat ik met mijn 600RR deed vorig jaar ;) (Moet ik zeggen dat ik meestal flink doorjakker...)
 
Helaas denk ik dat hoe sneller de motor, des te langzamer is de berijder.

Dit gaat natuurlijk niet in alle gevallen op, maar van wat ik om me heen ziet, zit dit volgens mij niet ver naast de waarheid.

Er zijn naar mijns inziens zat berijderd die op een gruwelijk snelle supersport rijden (R1, Fireblade, ZXR12 enz.) die alleen op de autosnelweg boven de 7000 tpm. komen.

Dat houdt in dat ze op een bochtig dijkweggetje ook niet echt het vermogen gebruiken wat ze in principe wel hebben.
 
en hoe zit het eigenlijk met die streetfighters?

Of zijn dat alleen ex SS'ers met rug en polsklachten ;)
 
Ik heb e'm (Bandit 1200) alleen functioneel verneukt, Technoflex voor/achter, steppies, banden, remmen, stuurdemper, SB stuurtje etc.
Leuke combinatie - ontspannen zithouding, perfect overzicht, veel trekkracht laag op toeren, genoeg topvermogen en een uitstekende wegligging.
Op alpenpassen (en dijkie's) ondanks m'n beperkte rijcapaciteiten bijna niet te kloppen :]
 
Helaas denk ik dat hoe sneller de motor, des te langzamer is de berijder.

Ik denk dat dat wel eens kan kloppen :)

Vaak zijn dat die mensen die als beginnersmotor een cbr600 of iets dergelijks gekocht hebben 'omdat je toch wel 100 pk nodig hebt om leuk te rijden'.

Wat op zich klopt, als je het tenminste hebt over een motor met zijspan + aanhanger, bagage en passagiers ;)

Meer ontopic: ik denk dat op een bochtige weg een sm sneller is, mits beide piloten aan elkaar gewaagd zijn.

Meer dan 50pk gebruik je daar toch niet.
(behalve als je op de rechte stukken de verloren meters moet goedmaken ;) )
 
Toen ik voor het eerst mee ging kamperen in Luxemburg met mijn clubje een hele poos terug had ik zelfs moeite iemand op een nx250 bij te houden..... :X Rijderskwaliteit is dus wel doorslaggevend inderdaad.

(ik had toen een NTV650, ook geen beest, maar wel vergeleken met zo'n 250.)
 
Toen ik voor het eerst mee ging kamperen in Luxemburg met mijn clubje een hele poos terug had ik zelfs moeite iemand op een nx250 bij te houden..... :X Rijderskwaliteit is dus wel doorslaggevend inderdaad.

(ik had toen een NTV650, ook geen beest, maar wel vergeleken met zo'n 250.)

Open deur: kijk naar de opkomst van Yamaha, deels te danken aan Rossi, en de afgang van Honda onder meer door het vertrek van Rossi....
 
Terug
Bovenaan Onderaan