bodyprotector, zin of onzin?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Ik heb in een grijs verleden gecrosst, en ik ga het off road rijden weer oppikken. Destijds had ik geen bodyprotector. Nu zie je het overal. Ik vraag me eigenlijk af of het zinvol is voor mij. Ik wil af en toe offroad rijden, beslist niet in wedstrijdverband.

Hoe doen anderen dat eigenlijk? Wie rijdt er ook af en toe off road en gebruikt het wel of niet? Zit dat eigenlijk niet erg klote? Zo'n harnas?
misc

51432.jpg
 
Ik heb een crosser een keer zo hard op zn bek zien gaan ! Hij was zwaargewond geraakt aan z'n rug, dus draag dat ding nou maar gewoon.
 
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst..
Dus als een protector in het verleden heeft geholpen, wil dat niet zeggen dat je er in de toekomst nog iets aan hebt?
 
Denk dat ie meer bedoeld: dat je in het verleden 'm niet nodig hebt gehad zegt niets of je 'm in de toekomst wel nodig hebt. Dragen dus ;)
Ik was al bang dattie dat bedoelde.
Maar waar vind ik er 1 in mijn maat? Zal wel een oud wijnvat worden ;-)
 
Bij het offroad rijden heb je vaak wel een jas aan, en daar zit vaak al protectie in. Mijn jas heeft stukken op de schouders, ellebogen en op de rug.

Een cross-shirt heeft dat niet.
 
Die body-protectors voor de cross zijn vooral bedoeld om de stenen die je voorganger naar achter gooit op te vangen. Het zal natuurlijk ook wel helpen als je op een steen o.i.d. valt, maar als je in gewoon zand valt dan helpt zo'n ding niks. Sterker nog, er zijn al diverse sleutelbenen gebroken door het vallen met zo'n hard kunstof geval.
 
Die body-protectors voor de cross zijn vooral bedoeld om de stenen die je voorganger naar achter gooit op te vangen. Het zal natuurlijk ook wel helpen als je op een steen o.i.d. valt, maar als je in gewoon zand valt dan helpt zo'n ding niks. Sterker nog, er zijn al diverse sleutelbenen gebroken door het vallen met zo'n hard kunstof geval.
Kijk, dit is nou interessante info. Is dit nou echt de functie van een bodyprotector?
 
nou ik heb er tog al aardig baat bij gehad ook met vallen in het zand
en idd met stenen e.d die je voorganger tegen je op spuit :P
 
De zin van bescherming ervaar je pas als het een keer (serieus) mis is gegaan. Vooraf wil je er zo weinig als mogelijk aan uitgeven en heb/verzin je allerlei bezwaren als te warm, zit niet lekker, belemmerd mijn bewegingsvrijheid, etc.

Als je een keer flink op je bek gegaan bent en met de brokstukken thuis zit (ligt) had je er wel het 10-voudige aan uit willen geven en lijken alle aanvankelijks bezwaren ineens futiliteiten.

En ja,... in sommige gevallen kan je constateren dat bescherming bijgedragen heeft aan het letsel. In de meeste gevallen heeft het (erger) leed voorkomen.
Maar bedenk ook dat er geen bescherming te koop is die je vrijwaart van alle mogelijke ellende. Op safe rijden en een beetje geluk heb je ook nodig.

Gewoon kopen en dragen dat spul!!


GS GJ
(heb zelf vorig jaar mijn sleutelbeen gebroken bij een relatief onschuldige val. Denk zelf dat de relatief zware systeemhelm die ik toen nog droeg daaraan bijgedragen beeft. Anders had ik mijn val wel kunnen breken. Heb echter nog nooit overwogen om maar zonder helm te gaan rijden. Daarnaast inmiddels een paar 100 pleuro uitgegeven aan protectie.
Koop trouwens niet zo'n flut bodyprotector als op die foto, maar een goeie. Heb zelf nu een Acerbis met bescherming over de hele rug en een niergordel. Kopen bij een cross of ander evenement levert vaak goed materiaal én een goede prijs op)
 
Geen enkele body protector gaat je helpen tegen een gebroken sleutelbeen.
En ik zie ook niet in waarom een zware systeemhelm zou bijdragen aan een gebroken sleutelbeen.
 
ik zou gewoon NIET VALLEN, zeker niet tegen ANWB-paddostoelen, ruiterpaaltjes, lantaarnpalen of andere dingen die je wel eens tegenkomt bij zandhappen op een niet-crossmotor. O-)
 
Inderdaad. Gewoon je motor verkopen en een mooie leren bank en breedbeeldTV kopen. Iedere avond een zak chips en een krat bier. Minimale kans op blessures en je kan gewoon je housebroek aanhouwe!


GS GJ })
 
Heb je ooit een keer een stuur in je ribben gehad bij een valpartij??

Waarschijnlijk niet anders heb je net als mij nu altijd een bodyprotector aan....
 
Heb je ooit een keer een stuur in je ribben gehad bij een valpartij??

Waarschijnlijk niet anders heb je net als mij nu altijd een bodyprotector aan....
Denk je dat dat slappe vot wat jij bodyprotector noemt daartegen helpt :? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan