Boefje, dat wel, lomp ook, maar strafbaar?

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.489
178
Oss
De uitrit (af-rit?) van de A59 bij Oss is als je vanaf Den Bosch komt nogal scherp: draait helemaal rechtsom onder de snelweg door zeg maar. Als je een keer de ruimte heb is dat best effe lekker. Meestal heb je die ruimte echter niet vanwege automobilisten die kennelijk bang zijn dat hun kopje koffie van het dashboard glijd ofzo. :X

Anyway omdat de bocht zo scherp is (denk ik) gaan de automobilisten vaak helemaal binnendoor over de vluchtstrook. Sowieso ALLEMAAL met een wiel of wat maar velen ook echt helemaal met de hele auto de lijn over: dus volledig op de vluchtstrook. Als ik daarachter zit én in een minder sociale bui zit dan wil ik er wel eens gewoon omheen gaan: ik passeer de auto dan over de rijbaan aan de linker kant. Soms toeteren ze dan vriendelijk of gebaren wat.........

Ik stel me dan altijd zo voor dat als een agent dat ziet en me staande houd dat ik dan met een stalen gezicht zeg "ja maar agent, ik dacht dat die auto pech had en de vluchtstrook op reed"..... :P

Asociale actie natuurlijk, lomp ook en bijdehand doen tegen een agent werkt meestal tegen je maar toch..... hoe fout ben ik dan?
 
Je haalt links in over de normale rijbaan...Opzich niks mis mee toch?

Automobilist is fout door van baan te wisselen. Ook voor onrechtmatig gebruik van de vluchtstrook
 
Asociale actie natuurlijk, lomp ook en bijdehand doen tegen een agent werkt meestal tegen je maar toch..... hoe fout ben ik dan?
Aardig fout, dat weet je natuurlijk zelf ook. :+

Maar de grootste reden om t niet te doen is wel je eigen veiligheid.
Je zou maar eens een malloot of slaperd tegenkomen die ineens naar links stuurt.
 
Automobilist een bekeuring van €200,- en jij een pluim voor het goed beheersen van je motor :]
 
Weet je zeker dat je niet "knooppunt Hintham" bedoeld, als je vanuit Oss/Rosmalen van de A59 de A2 opdraait richting E'hoven?

De afrit Oss/Heesch (52) op de A59 wordt door de meeste automobilisten redelijk normaal genomen en is ook niet echt scherp, IMHO.

Maar "to the point": Je bent redelijk fout bezig als je dat doet ..... :+ , en uit ervaring kan ik je zeggen dat het niet mag
 
Laatst bewerkt:
ik vind het niet allen lomp, ik vind het ook niet zo slim.

niemand verwacht op dat moment in gehaald te worden, er bestaat dus een grote kans dat dat de auto terug naar links komt.

veel automobilisten zijn sowieso met andere dingen bezig i.p.v. autorijden.
even in de agenda kijken en dan "ow ik zit op de vluchtstrook" gevolg een ruk aan het stuur en terug naar links.
waar jij net op dat moment een van je minder sociale buien uit.... :N
 
niet slim, van koekblikkers die niet in staat zijn hun auto binnen de lijntjes te houden kan je alles verwachten, maar niet dat ze zitten op te letten :N
 
Ik denk dat hij de afrit oss/nijmegen bedoelt vanaf de A2, de A59 op.
Daar zit inderdaad een scherpe bocht naar rechts in, gevolgd door een lange bocht naar links.

Maar ongeacht de locatie: volgens mij mag het niet :+
 
Inderdaad. Ik laat in 't midden of 't goed of fout is (want ik kan mij prima voorstellen dat je op zo'n moment links inhaalt), het is gewoon retegevaarlijk als zo'n slaaprijder in eens weer op de rijbaan besluit te rijden.
 
Los van dat het gewoon gevaarlijk* is, zijn het doorgetrokken strepen die jij én automobilist overschrijdt. en dat mag niet van oom agent...

* = Gevaarlijk omdat de automobilist ineens weer naar links, dus op zijn eigen baan, kan gaan. uiteraard zonder te kijken omdat hij/zij daar 'nog steeds' reed.
 
Laatst bewerkt:
Los van dat het gewoon gevaarlijk* is, zijn het doorgetrokken strepen die jij én automobilist overschrijdt. en dat mag niet van oom agent...
Volgens mij alleen de automobilist hoor :) Hij gebruikt gewoon de rijbaan, de automobilist zit naast de rijbaan waardoor "gewoon" inhalen mogelijk wordt...
 
Los van dat het gewoon gevaarlijk* is, zijn het doorgetrokken strepen die jij én automobilist overschrijdt. en dat mag niet van oom agent...

* = Gevaarlijk omdat de automobilist ineens weer naar links, dus op zijn eigen baan, kan gaan. uiteraard zonder te kijken omdat hij/zij daar 'nog steeds' reed.

Jahaaaaaaa ik wéét dat het gevaarlijk is maar daar gaat het nu even niet om!

En om deze reply te beantwoorden: ik blijf gewoon op m'n rijbaan. Ga geen streep ofzo over hoor.
 
Overigens bedoel ik echt wel als je vanaf Den Bosch komt, de afslag Oss/Heesch, bij de Mac zeg maar. Ja heeeel scherp is die nou ook weer niet maar wel kennelijk erg uitnodigend voor de automobilist.

Overigens ben ik dan wel weer zo'n bangebroek dat ik bij de eerstvolgende stoplichten (Cereslaan/Ruwaarsingel?) ervoor zorg dat ik die auto die ik net zo lomp voorbij stak, niet áchter me krijg. Je weet immers nooit met Ossenaren he.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij ben je niet strafbaar. Het zou namelijk betekenen dat als die auto inderdaad pech heeft en de vluchtstrook op rijdt jij er achter moet blijven rijden. Jij kunt niet beoordelen waarom die auto op de vluchtstrook gaat rijden. Erachter blijven hangen omdat je niet in zou mogen halen is kul.

of het gevaarlijk is? het zou best kunnen dat het minder gevaarlijk is dan erachter blijven hangen. als zo'n k*thommel ineens naar links stuurt en de macht over het stuur verliest zit je er boven op.
Inhouden kan betekenen dat je een bumperklever achter je hebt die hem er wel langs zou drukken. kortom het kan gevaarlijk zijn om in te halen maar het kan ook gevaarlijk zijn om niet in te halen.
 
o ja geen streep over inderdaad. maar wel gewoon gááás geven als je dat dan doe hé! :)

'k bedenk me ineens dat ik af en toe een variant hierop uithaal. bij een oprit de snelweg op even over de vluchtstrook een paar auto's inhalen.
 
Laatst bewerkt:
Einde discussie gevaar dan maar.

Ik zeg strafbaar.
Net als een auto inhalen die links blijft rijden maar wel genoeg ruimte laat tot de vangrail om in te halen. (was pas op tv te zien). Ik verwacht gewoon art 5.

Zien er hier nog pliesies in de zaal??
 
Niet strafbaar, wel sterfbaar.
Al zal een koekblikker die de "ideale lijn" kiest, en zoveel mogelijk rechts rijdt, niet zomaar naar links komen. Stuurtechnisch gesproken dan.
;)
 
Als ik na werktijd naar huis rijd kom ik een T-kruispunt tegen voor de oprit snelweg
(oprit = lange rechterbocht)
Vrachtwagens worden zelden tussengelaten door alle haastige koekblikkers, dus zij staan daar meestal te wachten tot ze een ons wegen en zodoende ook de overige rijbanen te belemmeren.
Als ik dan snelheid minder en sein met mijn lichten dat hij voor mij de oprit op mag, zijn ze meestal wel zo dankbaar en vriendelijk om, op de oprit, overdreven rechts over de streep te rijden zodat ik ze weer links kan inhalen
*O*
 
Laatst bewerkt:
o ja geen streep over inderdaad. maar wel gewoon gááás geven als je dat dan doe hé! :)

'k bedenk me ineens dat ik af en toe een variant hierop uithaal. bij een oprit de snelweg op even over de vluchtstrook een paar auto's inhalen.
Dit is dan weer wel strafbaar.. Maar ja, of het gevaarlijk of lomp is, hangt af van situatie tot situatie dus ik ga niet zeiken
 
Terug
Bovenaan Onderaan