Boem - fietser op de rijbaan - kletter II

14 jun 2008
29
0
Op 30 september 2008 ben ik ondersteboven gegaan bij een bijna - botsing met een fietser, zie :http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/215954/Boem-fietser-op-de-rijbaan-kletter-1.html. Oorzaak: Niet kijkende, onverlichte fietser voert onverwachte manouvre uit op wegdeel waar fietsen niet is toegestaan. In een poging hem te ontwijken ten val gekomen. Eigen schuld, dikke bult?

Hierbij dan het vervolg.

Schade
Motor: Kuip, bok (glijschade), standaard (glijschade), step (glijschade), valbeugel.
Pak: C2 Helm (valschade op de kin en glijschade vizier), Jas (valschade), broek (glijschade), laarzen (glijschade), handschoenen.
Zelf: Gebroken hand, knallende koppijn, tand door lip.

Na 5,5 weken gips mocht alles eraf en inmiddels is alles pijnvrij te bewegen. Het ging om een forse scheur in het bot, deze is hersteld. De schade aan de motor en het pak ging wat langer duren.

De jongeman die het ongeluk veroorzaakte, gaf gelijk aan dat dit / iets soortgelijks al de 5de keer was dat dit gebeurde. Hij gaf aan dat als hij ging fietsen, hij zo geconcentreerd bezig was, dat hij alles om zich heen vergat. Ik was wel de eerste motorrijder, de anderen waren auto's. Uiteindelijk heeft hij de schadeformulieren getekend, ook heb ik thuis met hem een verklaring opgesteld, waarin hij aangaf schuldig te zijn voor het ongeval. Tenslotte had ik ook nog 1 getuige die mijn kant van het verhaal bevestigde. Volgens haar had ik onmogelijk een ongeluk kunnen voorkomen.

Enfin, alles ingeleverd bij mijn tussenpersoon. Deze gaf aan dat ik 10% kans had om 50% van de schade vergoed te krijgen. Aangezien mijn hand gebroken was, had ik nog niet veel haast mijn motor te repareren, dus ik wachtte geduldig af.

Mijn tussenpersoon adviseerde mij een globale inschatting van de schade aan de motor te geven. Deze gehaald, het zou rond de 1000 euro gaan kosten. Helaas wilde de tegenpartij een volledig schade rapport (€ 75,=) wat je zelf moet betalen. Vaak krijg je dit bedrag terug als je je motor laat repareren bij het keuringsbedrijf. Ik de motor naar Mercuur (Den Haag) laten brengen. Schade: € 980 euro. Schade aan het pak en helm: € 700 euro.

Omdat ik ook nog inkomstenderving had (ik krijg 91% van mijn salaris bij ziekte), werd het nog een ingewikkeld verhaal. De verzekeraar van de jongeman (Woongarant) heeft letselschade weer ondergebracht bij een andere verzekeraar (de Goudse). Deze wilden het verhaal weer opnieuw weten. Uiteindelijk duurde het allemaal zo lang dat ik van de inkomstenderving af heb gezien. Laat maar zitten en vergoed de motor maar, deze had ik inmiddels al laten repareren.

Tussendoor regelmatig gebeld door de schade-expert, de verzekeraars en de tussenpersoon, waarbij de verzekeraars regelmatig aangaven dat ik weinig kans maakte op een vergoeding wegens de bescherming van de fietser in de wegenverkeerswet. De communicatie onderling was niet echt optimaal, maar ik was blij een tussenpersoon te hebben die een en ander voor me oppakte en de druk wat op kon voeren.

Pas in januari kreeg ik van de schade-expert door dat ze de gegevens door gingen sturen aan de verzekeringsmaatschappij. Er waren wat personeelswisselingen geweest waardoor het onverwacht druk was geweest :(. Ze waren het dossier een beetje vergeten.

Op 6 februari 2009 werd ik gebeld door iemand van de Goudse. Hij gaf aan nu pas de papieren te hebben ontvangen van de schade expert!!! Met excuses voor de vertraging. Uiteindelijk bleek deze man wel te snappen hoe het werkte en hij kende een 100% vergoeding van de geleden schade toe. Tevens kende hij een aardig bedrag aan smartegeld / inkomstenderving toe.

Afgelopen maandag (23 februari) is het volledige bedrag op mijn rekening bijgeschreven, bijna 5 maanden na het ongeluk.

Overigens hebben alle betrokken (verzekerings)partijen aangegeven dat ik weinig tot geen kans had gehad zonder de handtekening van de fietser. Steek die tip dus in je zak: Als je het voor elkaar krijgt om rustig te blijven bij een fout van een fietser, laat hem er voor tekenen. Het heeft mij een hoop geld gespaard en met een volle portemonnee ga ik aanstaand weekend naar de motorbeurs :).
 
Laatst bewerkt:
De jongeman die het ongeluk veroorzaakte, gaf gelijk aan dat dit / iets soortgelijks al de 5de keer was dat dit gebeurde. Hij gaf aan dat als hij ging fietsen, hij zo geconcentreerd bezig was, dat hij alles om zich heen vergat.

Pardon? :?

|(

Het heeft mij een hoop geld gespaard en met een volle portemonnee ga ik aanstaand weekend naar de motorbeurs :).

Veel plezier! ;)
 
Laatst bewerkt:
als dit je al 5x is gebeurt hoor je wel beter te weten, ik hoop dat iemand die gast de volgende keer gewoon omver rijd, mischien dat ie het dan wel leert B|
 
beter dat je alles vergoed hebt gekregen en dat alles achter de rug is.

ga nou niet alles in 1 keer uitgeven he :P
 
Laatst bewerkt:
heb wel vaker mot met fietsers (ook expres manouvres uithalen, uitlokken enz).
Maar als je ze raakt ben je de sigaar...
als je ze ontwijkt en je valt ben je helemaal de sigaar, want die ***** lijers rijden gewoon weg

alsnog beterschap en veel plezier
 
Laatst bewerkt:
Waar moet laten tekenen, op het schadeformulier of op een speciale verklaring?
 
mooi voor je dat je het geld eindelijk terug hebt gekregen!
ik had in ongeveer dezelfde periode vorig jaar een ongeluk, en hoorde een week geleden dat ik niks kreeg.. -O-
 
Nee de 6de X is het een dronken automobilist, zie Toby Hart uit Nijeveen

Die krijgt dan weer 100% niks terug van de verzekering.
 
Tijdens mijn rijlessen (de eerste) achter mijn begeleider aan een tweebaansvak (enkele richting) willen opdraaien.. met een fietspad erlangs. Ik kijk schoon naar links (naar het aankomende verkeer dus) en de baan is vrij. Langs rechts kan ik niet kijken wegens een gebouw dat het zicht versperd. Al zwetend en nadenkend koppeling in, pinker aan, in eerste, zachtjes willen vertrekken en eigenlijk meer naar mijn eigen botten aan het zien.. Ik kijk op, springt er een wielertoerist (ge kent ze wel, volledig in tenue naar het werk) van het fietspad af met een heuse vaart (het was een vrij hoge borduur) en die wil daarna terug het fietspad op na mij ontweken te hebben, maar mist het verlaagde stuk van de borduur (van de inrit) en knalt serieus tegen de grond.
Bon, eer ik dus stil stond, in neutraal.. de moto op zijn zijpikkel had en mijn helm loskreeg om te vragen of het ging.. was mijne begeleider ook al terug tot bij mij en heeft hij de fietser er toch vriendelijk op gewezen dat het zijn eigen stomme fout was, ook al was zijn coureurpakske naar de haaien.
Zucht... terug helm op en vertrokken :)
 
Mooie zaak! Fietsers hebben dus niet altijd gelijk. Maar je moet er wel boven op zitten is gebleken!
Het zijn net mensen die fietsers, en idd. hebben ook die niet altijd gelijk, maar een fietser zoals in het verhaal van TS, wat een ongelooflijke k#$%^&*( !

Gelukkig enigszins eind goed, al goed. *O*
 
heb wel vaker mot met fietsers (ook expres manouvres uithalen, uitlokken enz).
Maar als je ze raakt ben je de sigaar...
als je ze ontwijkt en je valt ben je helemaal de sigaar, want die ***** lijers rijden gewoon weg

alsnog beterschap en veel plezier

Is dit echt zo!?
Je rijdt toch niet zomaar door al gaat er iemand op zn bek. :? :X
Hier in de buurt kan ik me dat(gellukig) niet voor stellen
 
een nette kerel die al 5x op zo'n zelfde wijze tegen iemand op is geknald?

vind ik niet netjes :N
Ja, en dan. dan kan die arme man zich nooit meer verplaatsen? Ik vind het wel netjes van hem dat hij zo mee werkt. Hij kan ook denken dat hij goed rijd en dat het aan andere ligt, en niks tekenen. Dan had de TS kunnen fluiten naar zn geld.
 
belachelijk dat men gewoon met droge ogen kan zeggen dat er maar een kleine kans is dat je uitbetaald gaat krijgen, ookal blijkt uit alles dat de fietser schuld is, en zelfs zegt hij het zelf...

Je mag nog van geluk spreken dat de fietser uberhaupt een verzekering had, je wilt niet weten hoeveel fietsers er niet verzekerd zijn, en dan heb je pas echt een probleem.

Gelukkig is alles zo opgelost, maar als je als fietser weet dat je er niet bij bent met je gedachten, ja, dan heb je toch gewoon een doodwens??

eind goed, al goed :)
 
Erg jammer dat het zo lang moet duren, en dat het zo moeizaam is gegaan. -O-

Wel prachtig dat je uiteindelijk 100% hebt gekregen van het deel waar je aanspraak op maakte!! *O*

Veel plezier komend weekend en veel veilige :] kilometers (ook voor die fietser ;) )
 
Mooi dat je een vergoeding hebt gekregen zeg!! Dat hoor je idd niet vaak bij ongelukken waarbij voetgangers of fietsers zijn betrokken :o

Als ik die man was zou ik toch is wat beter gaan opletten of een soort van fietscursus volgen, vroeg of laat wordt hij echt morsdood gereden door een grote SUV waar een dametje inrijdt dat niet zo goed oplet als jij :X
 
Ach..

Puntje bij paaltje was het wel een eerlijke fietser 'en heeft de verzekeringsmaatschappij uitgekeerd.

Wel erg triest dat het zo lang moet duren allemaal. Maar je weet wat ze zeggen. Zolang je zelf niets mankeert...

Gr. Karl
 
Waar moet laten tekenen, op het schadeformulier of op een speciale verklaring?

Ik heb op het schadeformulier, op de achterkant bij 'Aansprakelijkheid - Wie is naar uw mening aasnprakelijk? Waarom meent u dat?' geschreven dat de fietser niet keek en welke manouvre hij uitvoerde. De fietser heeft daarna hieronder zijn handtekening gezet, dus ook op de achterkant (die je normaal zelf invult). Daarnaast heb ik samen met hem een briefje op de pc gemaakt waarin hij hetzelfde verklaart, in de trant van: Mijn schuld, ik keek niet en reed onverlicht op een wegvlak waar een fietspad naast was.

Verder heb ik (lang leve de mobiele telefoon) een fotootje gemaakt van zijn ID kaart. Dat alles gemaild naar mijn tussenpersoon.

Qua fietser: Inderdaad balen dat hij niet kijkt, ook voor zichzelf, als hij niet uitkijkt rijdt hij een keer tegen de verkeerde aan. Wel ben ik vanzelfsprekend blij met zijn vriendelijkheid om mee te werken. Dat geldt andersom ook, want hij vertelde dat de andere keren de bestuurders uit hun dak gingen. Dan werk je natuurlijk ook minder graag mee. Rustig blijven werkt dus.

Qua verzekering: Het is uiteindelijk verhaald op zijn WA verzekering, hij hoeft dus geen speciale fiets-verzekering te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan