DeauvilleRijswijk
Rookie
- 14 jun 2008
- 29
- 0
Op 30 september 2008 ben ik ondersteboven gegaan bij een bijna - botsing met een fietser, zie :http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/215954/Boem-fietser-op-de-rijbaan-kletter-1.html. Oorzaak: Niet kijkende, onverlichte fietser voert onverwachte manouvre uit op wegdeel waar fietsen niet is toegestaan. In een poging hem te ontwijken ten val gekomen. Eigen schuld, dikke bult?
Hierbij dan het vervolg.
Schade
Motor: Kuip, bok (glijschade), standaard (glijschade), step (glijschade), valbeugel.
Pak: C2 Helm (valschade op de kin en glijschade vizier), Jas (valschade), broek (glijschade), laarzen (glijschade), handschoenen.
Zelf: Gebroken hand, knallende koppijn, tand door lip.
Na 5,5 weken gips mocht alles eraf en inmiddels is alles pijnvrij te bewegen. Het ging om een forse scheur in het bot, deze is hersteld. De schade aan de motor en het pak ging wat langer duren.
De jongeman die het ongeluk veroorzaakte, gaf gelijk aan dat dit / iets soortgelijks al de 5de keer was dat dit gebeurde. Hij gaf aan dat als hij ging fietsen, hij zo geconcentreerd bezig was, dat hij alles om zich heen vergat. Ik was wel de eerste motorrijder, de anderen waren auto's. Uiteindelijk heeft hij de schadeformulieren getekend, ook heb ik thuis met hem een verklaring opgesteld, waarin hij aangaf schuldig te zijn voor het ongeval. Tenslotte had ik ook nog 1 getuige die mijn kant van het verhaal bevestigde. Volgens haar had ik onmogelijk een ongeluk kunnen voorkomen.
Enfin, alles ingeleverd bij mijn tussenpersoon. Deze gaf aan dat ik 10% kans had om 50% van de schade vergoed te krijgen. Aangezien mijn hand gebroken was, had ik nog niet veel haast mijn motor te repareren, dus ik wachtte geduldig af.
Mijn tussenpersoon adviseerde mij een globale inschatting van de schade aan de motor te geven. Deze gehaald, het zou rond de 1000 euro gaan kosten. Helaas wilde de tegenpartij een volledig schade rapport (€ 75,=) wat je zelf moet betalen. Vaak krijg je dit bedrag terug als je je motor laat repareren bij het keuringsbedrijf. Ik de motor naar Mercuur (Den Haag) laten brengen. Schade: € 980 euro. Schade aan het pak en helm: € 700 euro.
Omdat ik ook nog inkomstenderving had (ik krijg 91% van mijn salaris bij ziekte), werd het nog een ingewikkeld verhaal. De verzekeraar van de jongeman (Woongarant) heeft letselschade weer ondergebracht bij een andere verzekeraar (de Goudse). Deze wilden het verhaal weer opnieuw weten. Uiteindelijk duurde het allemaal zo lang dat ik van de inkomstenderving af heb gezien. Laat maar zitten en vergoed de motor maar, deze had ik inmiddels al laten repareren.
Tussendoor regelmatig gebeld door de schade-expert, de verzekeraars en de tussenpersoon, waarbij de verzekeraars regelmatig aangaven dat ik weinig kans maakte op een vergoeding wegens de bescherming van de fietser in de wegenverkeerswet. De communicatie onderling was niet echt optimaal, maar ik was blij een tussenpersoon te hebben die een en ander voor me oppakte en de druk wat op kon voeren.
Pas in januari kreeg ik van de schade-expert door dat ze de gegevens door gingen sturen aan de verzekeringsmaatschappij. Er waren wat personeelswisselingen geweest waardoor het onverwacht druk was geweest . Ze waren het dossier een beetje vergeten.
Op 6 februari 2009 werd ik gebeld door iemand van de Goudse. Hij gaf aan nu pas de papieren te hebben ontvangen van de schade expert!!! Met excuses voor de vertraging. Uiteindelijk bleek deze man wel te snappen hoe het werkte en hij kende een 100% vergoeding van de geleden schade toe. Tevens kende hij een aardig bedrag aan smartegeld / inkomstenderving toe.
Afgelopen maandag (23 februari) is het volledige bedrag op mijn rekening bijgeschreven, bijna 5 maanden na het ongeluk.
Overigens hebben alle betrokken (verzekerings)partijen aangegeven dat ik weinig tot geen kans had gehad zonder de handtekening van de fietser. Steek die tip dus in je zak: Als je het voor elkaar krijgt om rustig te blijven bij een fout van een fietser, laat hem er voor tekenen. Het heeft mij een hoop geld gespaard en met een volle portemonnee ga ik aanstaand weekend naar de motorbeurs .
Hierbij dan het vervolg.
Schade
Motor: Kuip, bok (glijschade), standaard (glijschade), step (glijschade), valbeugel.
Pak: C2 Helm (valschade op de kin en glijschade vizier), Jas (valschade), broek (glijschade), laarzen (glijschade), handschoenen.
Zelf: Gebroken hand, knallende koppijn, tand door lip.
Na 5,5 weken gips mocht alles eraf en inmiddels is alles pijnvrij te bewegen. Het ging om een forse scheur in het bot, deze is hersteld. De schade aan de motor en het pak ging wat langer duren.
De jongeman die het ongeluk veroorzaakte, gaf gelijk aan dat dit / iets soortgelijks al de 5de keer was dat dit gebeurde. Hij gaf aan dat als hij ging fietsen, hij zo geconcentreerd bezig was, dat hij alles om zich heen vergat. Ik was wel de eerste motorrijder, de anderen waren auto's. Uiteindelijk heeft hij de schadeformulieren getekend, ook heb ik thuis met hem een verklaring opgesteld, waarin hij aangaf schuldig te zijn voor het ongeval. Tenslotte had ik ook nog 1 getuige die mijn kant van het verhaal bevestigde. Volgens haar had ik onmogelijk een ongeluk kunnen voorkomen.
Enfin, alles ingeleverd bij mijn tussenpersoon. Deze gaf aan dat ik 10% kans had om 50% van de schade vergoed te krijgen. Aangezien mijn hand gebroken was, had ik nog niet veel haast mijn motor te repareren, dus ik wachtte geduldig af.
Mijn tussenpersoon adviseerde mij een globale inschatting van de schade aan de motor te geven. Deze gehaald, het zou rond de 1000 euro gaan kosten. Helaas wilde de tegenpartij een volledig schade rapport (€ 75,=) wat je zelf moet betalen. Vaak krijg je dit bedrag terug als je je motor laat repareren bij het keuringsbedrijf. Ik de motor naar Mercuur (Den Haag) laten brengen. Schade: € 980 euro. Schade aan het pak en helm: € 700 euro.
Omdat ik ook nog inkomstenderving had (ik krijg 91% van mijn salaris bij ziekte), werd het nog een ingewikkeld verhaal. De verzekeraar van de jongeman (Woongarant) heeft letselschade weer ondergebracht bij een andere verzekeraar (de Goudse). Deze wilden het verhaal weer opnieuw weten. Uiteindelijk duurde het allemaal zo lang dat ik van de inkomstenderving af heb gezien. Laat maar zitten en vergoed de motor maar, deze had ik inmiddels al laten repareren.
Tussendoor regelmatig gebeld door de schade-expert, de verzekeraars en de tussenpersoon, waarbij de verzekeraars regelmatig aangaven dat ik weinig kans maakte op een vergoeding wegens de bescherming van de fietser in de wegenverkeerswet. De communicatie onderling was niet echt optimaal, maar ik was blij een tussenpersoon te hebben die een en ander voor me oppakte en de druk wat op kon voeren.
Pas in januari kreeg ik van de schade-expert door dat ze de gegevens door gingen sturen aan de verzekeringsmaatschappij. Er waren wat personeelswisselingen geweest waardoor het onverwacht druk was geweest . Ze waren het dossier een beetje vergeten.
Op 6 februari 2009 werd ik gebeld door iemand van de Goudse. Hij gaf aan nu pas de papieren te hebben ontvangen van de schade expert!!! Met excuses voor de vertraging. Uiteindelijk bleek deze man wel te snappen hoe het werkte en hij kende een 100% vergoeding van de geleden schade toe. Tevens kende hij een aardig bedrag aan smartegeld / inkomstenderving toe.
Afgelopen maandag (23 februari) is het volledige bedrag op mijn rekening bijgeschreven, bijna 5 maanden na het ongeluk.
Overigens hebben alle betrokken (verzekerings)partijen aangegeven dat ik weinig tot geen kans had gehad zonder de handtekening van de fietser. Steek die tip dus in je zak: Als je het voor elkaar krijgt om rustig te blijven bij een fout van een fietser, laat hem er voor tekenen. Het heeft mij een hoop geld gespaard en met een volle portemonnee ga ik aanstaand weekend naar de motorbeurs .
Laatst bewerkt: