Boem - fietser op de rijbaan - kletter

Allemaal effe dimmen he!
Ik doe zelf aan wielrennen om de conditie een beetje op peil te houden. Soms met een of twee kameraden, soms in m'n eentje.
99% van de wielrenners kijkt echt wel goed uit. Als je het over een kwetsbare groep hebt, zijn wij dat wel. Vallen betekent vrijwel zeker zware schaafwonden en grote kans op een sleutelbeenbreuk. Tuurlijk zijn er debielen bij op een racefiets, net zoals er debielen op een motor rondrijden.

Maar laten we gewoon met z'n allen een beetje rekening met elkaar houden; voetgangers, traagfietsers, snelfietsers, motorrijders en automobilisten. Als je er rekening mee houdt dat de ander een inschattingsfout kan maken, heb je al de helft van je reaktietijd gewonnen en de kans op een ongeluk aanzienlijk verkleind...
Dat is ook de pest in NL, he. Iedereen verwacht maar dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt. Doet iemand dat een keertje niet, dan is er direct paniek in de tent. Ik ben er niet voor om Aziatische toestanden hier in te voeren, want de ongevallenstatistieken zijn daar veel slechter, maar iig gaat niemand er daar vanuit dat ie voorang krijgt...
 
Jammer dat je dit moet mee maken! sterkte...
wat ik alleen wel dom vind van sommige mensen hier die reageren, is dat ze zeggen dat wielrenners gevaarlijk rijden, schreeuwen, en dat sommige hier er ook nog een hekel aan hebben! denk eens na over wat je zegt... het is toch de persoon die er op zit.
als je broer/zus opa/oma, nou begint met wielrennen, dan kom je zeker nooit meer op visite want je hebt een hekel aan hun! ;) er zijn ook aardige wielrenners, die zich aan de regels houden, en goed rekening houden met de rest he :)

maarja jij treft dan wss de verkeerde :p

Ik vind dat je iemand best kan beoordelen op het rijgedrag, los van de persoon. Een goede vriend van me is een hele schappelijke, vriendelijke kerel.. maar als hij achter het stuur van zijn koekblik zit rijdt hij als een roekeloze, arrogante lul. Ik spreek hem daar op aan maar vind hem nog steeds aardig hoor.

Ontopic: Zelf rij ik pas sinds mei motor, maar ik heb afgelopen zomer ook al een hekel gekregen aan groepen wielrenners. Zodra zij in groepen groter dan 3 fietsen, lijkt het individu niet meer te tellen en gaat de groep als geheel in de breedte over de weg zwalken. Ze letten dan meer op elkaar en het tempo dan op de rest van het verkeer... vervelend.

TS: sterkte met het herstel!
 
Laatst bewerkt:
Allemaal effe dimmen he!
Ik doe zelf aan wielrennen om de conditie een beetje op peil te houden. Soms met een of twee kameraden, soms in m'n eentje.
99% van de wielrenners kijkt echt wel goed uit. Als je het over een kwetsbare groep hebt, zijn wij dat wel. Vallen betekent vrijwel zeker zware schaafwonden en grote kans op een sleutelbeenbreuk. Tuurlijk zijn er debielen bij op een racefiets, net zoals er debielen op een motor rondrijden.

Maar laten we gewoon met z'n allen een beetje rekening met elkaar houden; voetgangers, traagfietsers, snelfietsers, motorrijders en automobilisten. Als je er rekening mee houdt dat de ander een inschattingsfout kan maken, heb je al de helft van je reaktietijd gewonnen en de kans op een ongeluk aanzienlijk verkleind...
Dat is ook de pest in NL, he. Iedereen verwacht maar dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt. Doet iemand dat een keertje niet, dan is er direct paniek in de tent. Ik ben er niet voor om Aziatische toestanden hier in te voeren, want de ongevallenstatistieken zijn daar veel slechter, maar iig gaat niemand er daar vanuit dat ie voorang krijgt...

:^ amen!

Er wordt in dit topic weer eens enorm gegeneraliseerd en dat is nooit ergens goed voor geweest. Er zijn ook motorrijders die zich niet weten te gedragen op de weg en zo is dat ook met (race)fietsers. De meesten zullen best goedwillend zijn en vooral als ze alleen rijden goed opletten, maar helaas zitten er altijd wel sukkels tussen. Denk dat ze zich in een groep ook wel wat ' machtiger' voelen en dan dus misschien wat meer debiele acties ondernemen, maar ook dat komt bij elkaar opfokkende groepen motorrijders voor.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of de fietser waarvoor TS moest remmen ook gestopt is...
 
_O- een mogelijkheid

Maar je kan beter gewoon een fietsbel aanschaffen en lekker een normaal tempo fietsen en normaal reageren op honden en mensen met wie jij de weg deelt!

Hopelijk is dit sarcastisch bedoeld? Als je serieus bent, kan je je ook richten tot alle andere te hard rijdende weggebruikers (w.o. veel motorrijders)
 
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd om niet vlak achter of naast een fietser te blijven rijden. Vooral uitkijken bij wielrennermongolen.
 
En daar heb je het probleem, van BanditGSF400 mag ik niet op het fietspad en Jack be quick!!! wil niet dat ik op de weg kom.
Wat moet ik nou :? :? :?
Bandit zegt dat het ratten van de weg zijn die het fietspad 'claimen'door de rest aan de kant te schreeuwen.
ik moet zeggen dat zeker wanneer er wat grotere groepen wielrenners voorbij komen mijn ervaringen ook niet altijd positief zijn.
Men MOET elkaar uit de wind houden door te waaieren en de overige weggebruikers maar mondjesmaat de ruimte gunnen.
Men MOET overal nog net voorbij piepen, of er nu tegenliggers aan komen of niet, hunnie zijn immers op snelheid, dus de rest past zich maar heel eventjes aan.
Ook wil men wel eens 2 aan 2 rijden op fietspaden die zich daar niet voor lenen zodat de tegenliggers even iets de berm in kunnen.
Dit zijn een aantal voorbeelden die ik toch met enige regelmaat meemaakt (omgeving Rottermeren).
Misschien dat ik telkens het kleine groepje tref die iets minder met de medemens hebben, dit kan natuurlijk goed.

TS, veel succes met de schade aan fiets en lichaam.
 
:^ amen!

Er wordt in dit topic weer eens enorm gegeneraliseerd en dat is nooit ergens goed voor geweest. Er zijn ook motorrijders die zich niet weten te gedragen op de weg en zo is dat ook met (race)fietsers. De meesten zullen best goedwillend zijn en vooral als ze alleen rijden goed opletten, maar helaas zitten er altijd wel sukkels tussen. Denk dat ze zich in een groep ook wel wat ' machtiger' voelen en dan dus misschien wat meer debiele acties ondernemen, maar ook dat komt bij elkaar opfokkende groepen motorrijders voor.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of de fietser waarvoor TS moest remmen ook gestopt is...



Ah joh, jij weet toch ook wel dat iedereen generaliseert..... :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt hier is dat wij allemaal een vooroordeel hebben over fietsers.
Ze letten niet op, gaan te hard, geven geen voorrang enz.

Zien jullie niet dat autorijders precies zo over ons denken?
Er zijn toch motorrijders die het verpesten voor ons, maar niet alle motorrijders zijn toch slecht?

Zo vind ik dat ook voor fietsers. Er zijn veel fietsers die van de weg moeten, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal maar moeten opfli#$!$....

Succes met herstellen!! Echt pech gehad :o
 
tja, sommige wielrenners... sommige ook niet...

ik had het laatst ook met een groep. mijn pa is fanfatiek wielrenner (maar heeft niets met die " rabo-jongens" ) en ik heb dus af en toe weleens discussies met hem. nou vertelde ie dat wielrenners die vrij doortrappen windgebulder in hun oren hebben, de motor niet horen (ook niet met blerpijp) en dus schrikken van motoren die hard langskomen.

met die gedachte ging ik dus langzaam langs die groep met een paar korte tikjes tegen de claxon (die had ik nog nooit gebruikt, hij deed het ook nog) expres geen lange halen maar korte tikjes alleen om te waarschuwen dat ik naast de groep reed, ze waaierden nogal uit. kreeg ik allemaal middelvingers :? ga ik er langs zonder claxon krijg ik ook middelvingers want ze schrikken :? :?


maar wat ik nooit zal vergeten gebeurde jaren geleden. ik reed op de dijk naar edam, minding my own business, kwamen 2 wielrenners van de andere kant. geen probleem, er was niemand verder en we konden makkelijk met zijn 3en naast elkaar paseren. zwiept die ene plots naar mijn weghelft, echt puur expres. dus ik in de ankers, hij weer terug naar zijn helft en ik rij verbluft weer door. ik was te perplex om wat te doen, zeker omdat het dus totaal uit het niets kwam.

tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik niet ben omgekeerd om hem te vragen wtf ie dacht.

sindsdien haat ik alle wielrenners (zelfs mijn vader :P ) en doe ik mijn best om met zo veel mogelijk herrie zo hard langs ze gaan dat ik met mijn elleboog de vouwen uit hun spandex rij ;)
 
Wat dat laatste betreft: dat is precies ook de mening van andere weggebruikers over motorrijders :Y .
Tolerantie? Wat is dat :?

Jij bent zeker een fanatiek wielrenner?

Over het algemeen zijn alle groepen wielrenners hier ook zogenaamd onoverwinnelijk. Als ze alleen zijn of met 3 of 4 hooguit is er niets aan de hand. Maar zo gauw er grotere groepen zijn gedragen ze zich bijna allemaal gewoon hufterig. Zelfs een hulpverleningsvoertuig kreeg laatst nog geen voorrang omdat de heren/dames zo nodig hun groepje moesten behouden. En de groep wielrenners had gewoon haaietanden dus moesten stoppen. Dan stop je, omdat je er anders wat finaal van de fiets rijdt. En d'r is er maar liefst 1 uit de hele groep die de moeite neemt om je te bedanken. Nou neej fantastisch hoor wielrengroepen :') Ik scheer niet alles over een kam maar het overgrote deel.. En dan was dit nog maar 1 voorbeeld.
 
Jij bent zeker een fanatiek wielrenner?

Over het algemeen zijn alle groepen wielrenners hier ook zogenaamd onoverwinnelijk. Als ze alleen zijn of met 3 of 4 hooguit is er niets aan de hand. Maar zo gauw er grotere groepen zijn gedragen ze zich bijna allemaal gewoon hufterig. Zelfs een hulpverleningsvoertuig kreeg laatst nog geen voorrang omdat de heren/dames zo nodig hun groepje moesten behouden. En de groep wielrenners had gewoon haaietanden dus moesten stoppen. Dan stop je, omdat je er anders wat finaal van de fiets rijdt. En d'r is er maar liefst 1 uit de hele groep die de moeite neemt om je te bedanken. Nou neej fantastisch hoor wielrengroepen :') Ik scheer niet alles over een kam maar het overgrote deel.. En dan was dit nog maar 1 voorbeeld.

Toevallig zit ik ook graag op een racefiets, ja (maar om me nu wielrenner te noemen......).
Ik probeer alleen maar een spiegel voor te houden. Wat hier geschreven wordt over groepen wielrenners geldt in minstens dezelfde mate voor de groepen motorrijders die je bij mooi weer in het weekend de wegen onveilig ziet maken. Te veel motorrijders rijden alsof ze, zoals jij het noemt, 'onoverwinnelijk' zijn, sommigen denken - aan hun rij-'stijl' te oordelen - zelfs dat ze onsterfelijk zijn.
Ik pleit voor tolerantie, we willen allemaal van onze liefhebberijen/sporten kunnen genieten en door de geringe ruimte in ons land zitten we daar elkaar nu eenmaal al gauw bij in de weg. Leven en laten leven, zo moeilijk is dat toch niet?
 
True cornelis... wat hier wordt gezegd over wielrenners slaat ook nergens op (wat ik op de wielrenfiets allemaal heb meegemaakt...).

Margoed, wel duidelijk een 'zwak' exemplaar waar TS hier mee te maken had.
 
Maar geef nou maar toe jongens, er is maar 1 soort goede weggebruikers. Dat zijn motorrijders die ook op MF zitten. Maar dan zit je weer met die agenten en buschauffeurs die motorrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan