boete gekregen voor rijden door voetgangersgebied

Sabri

MF'er
8 okt 2007
98
0
Amsterdam
Hallo,

Net via de zoekfunctie al een paar draadjes gevonden over parkeren op de stoep, maar ik heb er dan daadwerkelijk eentje gekregen. Ik mag 90 euries aftikken voor het "niet gebruiken van de rijbaan" toen ik mijn motorfiets parkeerde op dit pleintje, bij de lampekap. Daar parkeer ik overigens al jaren.

De motivatie van de BOA in kwestie was dat ze bezig waren met een actie tegen scooterrijders die daar vol gas overheen reden en dat ie mij dan moeilijk kon laten parkeren daar. Na een hele lange discussie over de vraag of hij uberhaupt wel bevoegd was, kreeg ik een bon voor 90 euri.

Iemand tips om hier wat aan te doen? Ik vind dit echt zo'n ontzettende onzinboete.
 
niet gebruiken van de rijbaan

Dus het is een bekeuring voor over de stoep rijden, niet parkeren.
Tja, reed je over de stoep? Zo ja, shit happens.
Motor in de hand mag wel :P .
 
Laatst bewerkt:
Het hangt af van het beleid van de gemeente. Het is officieel verboden, maar wordt vaak gedoogd. Ik heb wel begrepen dat Den Haag het niet gedoogt en dat je daar sowieso een bon krijgt.
 
niet gebruiken van de rijbaan

Dus het is een bekeuring voor over de stoep rijden, niet parkeren.
Tja, reed je over de stoep? Zo ja, shit happens.
Motor in de hand mag wel :P .
:^

ts moet wel even duidelijk zijn of de boete is voor het parkeren of het over de stoep rijden naar je parkeerplek
 
niet gebruiken van de rijbaan

Dus het is een bekeuring voor over de stoep rijden, niet parkeren.
Tja, reed je over de stoep? Zo ja, shit happens.
Motor in de hand mag wel :P .

ik denk eerder dat dit het geval is aangezien ze met een actie bezig waren scooterrijders die over het plein rijden een bekeuring te geven. Dan vind ik het terecht dat ze motorrijders die over het plein rijden ook een bekeuring geven. Je zal daar maar staan met je Yamaha aerox turbo deluxe en een boete krijgen terwijl een motorrijder wel gewoon over het plein mag.
 
niet gebruiken van de rijbaan

Dus het is een bekeuring voor over de stoep rijden, niet parkeren.
Tja, reed je over de stoep? Zo ja, shit happens.
Motor in de hand mag wel :P .
:^ Dat lijkt me ook.
Sowieso is het maar 9 tientjes, dus waar hebben we het over :z
 
Het hangt af van het beleid van de gemeente. Het is officieel verboden, maar wordt vaak gedoogd. Ik heb wel begrepen dat Den Haag het niet gedoogt en dat je daar sowieso een bon krijgt.
Dan lopen ze wel te slapen in Den Haag, ik sta meerdere keren per week op de stoep, op diverse locaties, en nog nooit iets over gehoord.

Als je boete voor het niet gebruiken van de rijbaan is, is de grote vraag natuurlijk of je de stoep op reed of met de motor aan de hand de stoep op liep. Parkeren op de stoep is zo ongeveer gewoonterecht. Vooral ook omdat je er al jaren parkeert, ik zou denken dat ze dan geen poot hebben om op te staan, tenzij dit de eerste keer in al die tijd is dat er politie langs komt. Ik zou op zijn minst protest aantekenen.
 
ik denk eerder dat dit het geval is aangezien ze met een actie bezig waren scooterrijders die over het plein rijden een bekeuring te geven. Dan vind ik het terecht dat ze motorrijders die over het plein rijden ook een bekeuring geven. Je zal daar maar staan met je Yamaha aerox turbo deluxe en een boete krijgen terwijl een motorrijder wel gewoon over het plein mag.

Dat zei ie er niet expliciet bij, maar hij kwam naar me toegelopen toen ik mijn slot er op stond te plaatsen. Waarbij ik overigens aanteken dat ik met de motor uit naar mijn standaardplekje rolde, met de voetjes op de grond.

Het was heel duidelijk dat ik ging parkeren, en niet het hele plein over ging rijden.
 
Als het goed is moet er een feitcode op je bonnetje staan die aangeeft waarvoor je echt bekeurd bent.

"Niet gebruik maken van de rijbaan" is niet echt een omschrijving, lijkt me meer een toelichting van de feitcode.
 
was het zo'n veredelde parkeerwachter?
zijn de slimsten vaak.

verder kun je ook met de staatsschuld rekening houden, gedogen levert geen geld op, boetes voor twijfelachtige situaties uitschrijven wel :+
 
Dan lopen ze wel te slapen in Den Haag, ik sta meerdere keren per week op de stoep, op diverse locaties, en nog nooit iets over gehoord.
Is ook hetzelfde hè een dorpje waar nog geen hond komt of een stad als Den Haag ;)

:P
Als je boete voor het niet gebruiken van de rijbaan is, is de grote vraag natuurlijk of je de stoep op reed of met de motor aan de hand de stoep op liep. Parkeren op de stoep is zo ongeveer gewoonterecht. Vooral ook omdat je er al jaren parkeert, ik zou denken dat ze dan geen poot hebben om op te staan, tenzij dit de eerste keer in al die tijd is dat er politie langs komt. Ik zou op zijn minst protest aantekenen.
_O-
 
niet gebruiken van de rijbaan

Dus het is een bekeuring voor over de stoep rijden, niet parkeren.
Tja, reed je over de stoep? Zo ja, shit happens.
Motor in de hand mag wel :P .
Volgens mij gaat het ook om het rijden, niet om het stallen.
 
ik denk eerder dat dit het geval is aangezien ze met een actie bezig waren scooterrijders die over het plein rijden een bekeuring te geven. Dan vind ik het terecht dat ze motorrijders die over het plein rijden ook een bekeuring geven. Je zal daar maar staan met je Yamaha aerox turbo deluxe en een boete krijgen terwijl een motorrijder wel gewoon over het plein mag.
Ja, klopt. Ik had laatst ook z'n gast met zo'n pakkie aan die tegen me aan begon te blaffen omdat ik de stoep op reed om m'n motor daar te parkeren. Maar aangezien ze daar al een tijdje bezig zijn met de bakfietsmutsen en scootahs aan te pakken die daar lukraak over het plein crossen, was het logisch dat ik ook ff staande gehouden werd, alhoewel meneer best een beetje agressief was vond ik. Volgens mij stond hij al 2 uur achter een boom te wachten totdat er iemand de fout in zou gaan. Frustro.

Sowieso is het maar 9 tientjes, dus waar hebben we het over :z
Sabri, stuur de acceptgiro maar door naar Gilles. ;)
 
Het gaat inderdaad om een bekeuring "Niet rijden op de daarvoor bestemde rijbaan".

De vraag is of dat mag als je je voertuig daar wil parkeren.

En dat is "an sich" terecht aangezien het daar om voetgangersgebied gaat. Daar mag je dus ook niet parkeren.
 
Laatst bewerkt:
Is ook hetzelfde hè een dorpje waar nog geen hond komt of een stad als Den Haag ;)
Uhm... nee? Een dorpje waar nog geen hond komt is een dorpje waar nog geen hond komt, een stad als Den Haag is best een grote stad. Dus als iemand zegt dat je daar sowieso een bon krijgt, vind ik het vreemd als ik in Den Haag nooit een bon krijg. Zelfs niet als ik de hele dag tegenover het politiebureau geparkeerd sta.
 
Is dat zo? Ik kan er toch ook naar toe lopen en dan gelden toch voor mij de regels als voetganger (terwijl ik nog steeds een bestuurder ben...)?
 
Tsjah het mag niet geloof ik. Ik werk echter in een winkelcentrum en ik kan hem mooi op het plein daar voor zetten. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de beveiliging van het winkelcentrum gevraagd. Die zei dat het door de politie werd gecontroleerd. Dus gewoon een halve ochtend op m'n motor gewacht tot er een agent langskwam. Die even aangesproken en gevraagd. Hij zei dat het eigenlijk niet mocht, maar dat ze het erg netjes vonden dat ik het vroeg en daarom niet moeilijk zouden doen. Even samen gekeken naar een mooie plek waar niemand er last van heeft en daar staat ie nu al een paar maanden zonder klachten.

Ja ik weet hoe ik overkom nu, zo'n schijnheil etc. maar soms werkt het gewoon wel lekker om met mensen te overleggen. Als je hem bijvoorbeeld voor een terras zet wil je daar ook nog wel eens klachten over krijgen, vraag je het even kort aan iemand daar dan mag je hem zo'n beetje tegen je tafel aan zetten zo positief zijn ze dan onder de indruk van je beleefdheid.

Moraal van het verhaal; Je bent genaaid, maar in het vervolg kun je misschien even een agent ofzo aanspreken. Of je overlegd met een winkel of je hem voor het raam mag zetten.
Met dat gezegd te hebben ren ik even naar buiten om te kijken of ik geen boete heb ;)
 
De feitcode is K315.
Waarschjijnlijk is het R315: als bestuurder van een motorvoertuig niet de rijbaan
gebruiken.

De letter achter de feitcode geeft ook nog wat aan. A = rijdend, B= stilstaand, maar gezien de boete van 90 euro is het dus een A (zie http://www.cjib.nl/onderwerpen/veelgestelde_vragen/verkeersboete/feitcode.aspx (cjib website) voor de feitcode bundel).
 
Ik vraag mezelf af of feitcode K315 bestaat ik kan het niet vinden in het feitcode boekje.
En ook niet in die van het feitcode boekje parkeren en stilstaan kijk zelf maar even
het zijn pdf files hier is de link.

http://www.om.nl/onderwerpen/feiten_en_tarieven/
 
Terug
Bovenaan Onderaan