boete in belgie

Tja, das moeilijk ontkennen dat hij echt niet 'zilver met oranjse' is... Maar heb je het ook voor elkaar gekregen om dat rapport in handen te krijgen? Of moet je er dan eerst naartoe?
 
Wat ik niet snap is het volgende:

Er wordt in de brief geschermd met art. 216 uit het Wetboek van Strafvordering:

Artikel 216
1. De rechter-commissaris beëdigt de getuige of deskundige indien:
a. er naar zijn oordeel gegrond vermoeden bestaat dat deze niet op de terechtzitting zal kunnen verschijnen of dat diens gezondheid of welzijn door het afleggen van een verklaring ter terechtzitting in gevaar wordt gebracht, en het voorkomen van dit gevaar zwaarder weegt dan het belang om hem ter terechtzitting te ondervragen,
b. de overlegging van beëdigde verklaringen noodzakelijk is om de uitlevering van de verdachte te verkrijgen;
c. een afspraak ingevolge artikel 226h, derde lid, of artikel 226k, eerste lid, rechtmatig is geoordeeld.

2. Onverminderd de beëdiging van een getuige op grond van het eerste lid en de artikelen 226c, tweede lid, en 226n, tweede lid, kan de rechter-commissaris, indien hij dat noodzakelijk acht in verband met de betrouwbaarheid van de door de getuige af te leggen verklaring, overgaan tot beëdiging.

3. Indien de rechter-commissaris dit buiten de gevallen bedoeld in het eerste lid, onder a en b, noodzakelijk oordeelt, kan hij de deskundige bij zijn verhoor beëdigen.


Maar wat heeft dit nou met die verkeersboete te maken? Staat ook daar weer niets in van een termijn om te betalen... Duister zaakje...
 
Ik zou 't belgse wetboek pakken...
§ 1. De procureur des Konings kan, onverminderd de bevoegdheid hem toegekend door artikel 216bis, de dader van een misdrijf oproepen en, voor zover het feit niet van die aard schijnt te zijn dat het gestraft moet worden met een hoofdstraf van meer dan twee jaar correctionele gevangenisstraf of een zwaardere straf, hem verzoeken de door het misdrijf veroorzaakte schade te vergoeden of te herstellen en hem het bewijs hiervan voor te leggen. In voorkomend geval roept hij ook het slachtoffer op en bemiddelt hij over de schadevergoeding en de regeling ervan.
Wanneer de dader van het misdrijf zich voor het misdrijf op een ziekteverschijnsel beroept of op een drank- of drugsverslaving, kan de procureur des Konings hem verzoeken een geneeskundige behandeling of iedere andere passende therapie te volgen en hem hiervan op geregelde tijdstippen het bewijs te leveren gedurende een termijn die zes maanden niet mag overschrijden.
etcetera etcetera
 
Laatst bewerkt:
ik moet voor de 15 de betalen en hij heeft me ook precies gezegde waar ik geflitst ben :( een 100 km weg waar er een klein stukje van 500 meter 50 is omdat deweg daar bergop en weer bergaf gaat en daarom dus onoverzichtelijk is. :(
 
Kolere...
Zuur geld. Maar 't verhaal klopt dus, het is alleen heel beroerd op papier gezet.
 
nee ik heb zo hard niet gereden, ben dus helemaal niet zon snelle rijder, in de 6 jaar dat ik motorrijd nog nooit een boete gehad, maar ja eens moet de eerste keer zijn he
 
nee ik heb zo hard niet gereden, ben dus helemaal niet zon snelle rijder, in de 6 jaar dat ik motorrijd nog nooit een boete gehad, maar ja eens moet de eerste keer zijn he


Wel een klote boete zeg....

Op zo een stukje gaan flitsen :N Maar goed...regels zijn ou eenmaal regels helaas.

Heeft Belgie ook een tekort in de begroting of wordt die zonder regering niet eens meer opgesteld? :')

Misschien dat die vriendelijke man wel in is voor een beetje koehandel of zo :') Probeer gewoon een beetje van de boete af te handelen. Je bent een arme Nederlander die toe geeft te hard gereden te hebben, maar zich neit bewust was van het feit dat daar over een dergelijk kort stuk de max. snelheid even gehalveerd werd :') Nee heb je, ja kun je krijgen natuurlijk. Gewoon even langs op de koffie, belgische bonbons mee....wie weet leverd het nog wat op ook :')
 
Kun je in Belgique ook flitsfoto's opvragen?
Wanneer je zeker weet dat je geen 120 hebt gereden (die snelheid haal ik wel 'ns op 100km wegen, al minder ik sowieso vaart wanneer ik een situatie onoverzichtelijk vind), dan moet een foto+snelheidsregistratie dat kunnen bevestigen.
 
nee ik heb zo hard niet gereden, ben dus helemaal niet zon snelle rijder, in de 6 jaar dat ik motorrijd nog nooit een boete gehad, maar ja eens moet de eerste keer zijn he


In veel dorpjes, meer in de walen dan in vlaanderen, wordt een zone 50 (en zelfs 30) ingesteld wanneer er ergens wat bebouwing is, of wanneer het een toeristeische weg betreft met veel fietsers enzo ... zonder dat die in een zogenaamde bebouwde kom ligt.
beetje zoals de 60 wegen in NL.
Je kan je daar heel snel (pun intended) aan laten vangen.
Waarschijnlijk heb je het op zo'n plek vlaggen gehad.

50/u is 121 gemeten en gecorrigeerd naar 114.
wees blij dat je niet bent staande gehouden, anders was je ook als buitenlander je rijbewijs kwijt.
 
Laatst bewerkt:
tja de ervaringen die ik lees van mensen die het wel laten voorkomen is dat ze altijd meer moeten betalen als de vantevoren gekregen schikking.
 
tja de ervaringen die ik lees van mensen die het wel laten voorkomen is dat ze altijd meer moeten betalen als de vantevoren gekregen schikking.

Daarvoor is het ook een minnelijke schikking hé, das de goedkoopste vorm !
Hmmzz als je effectief met diene procureur gebeld hebt ... tjah, dan is het geen nigerian scam zeker? Blijft toch vaag dat er geen gemeten snelheid op de schikking staat.
je zou idd je recht op info kunnen gebruiken en deze opvragen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je een eerste brief niet ontvangen. De laatste keer dat ik een boete heb ontvangen (is wel al enkele jaren geleden, ben Belg trouwens) dan kreeg ik eerst een brief met de uitleg, gemeten snelheid, hoeveel toegelaten, correctie op snelheid, exacte locatie, ... en een paar dagen later volgde dan zo'n brief die je hier gepost hebt waar het overschrijvingsformulier aan vast hangt. In die 2e brief weinig informatie dus, maar samen met die eerste had je wel alle info die je moest hebben.
 
jam aar het schijnt als je heel erg hard gereden word dit wel mogenlijk is meteen een schikking, ik heb overgigens gewoon alle info via de telefoon gekregen in het nederlands
 
edit: niet ver geneog door gelezen en mijn reactie bleek naderhand al achterhaald...

in dat geval zou ik het met bovenstaande eens zijn :^
 
Laatst bewerkt:
wees blij dat je hem binnen heb vorig jaar 01&02 mei. een weg 70 ingeschat was 50. en dus 3x prijs. 28 augustus daarvan bericht gehad. en nu een jaar sinds het 1e bericht. nog steeds geen bedrag gehoord. en ze kunnen het tot een jaar of 10 uitschuiven heb ik gelezen. na de hoop dat het met 1 jaar wel verjaard zou zijn. maar helaas -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan