Boete op eigen terrein, of toch openbare weg?

Broap

Rookie
19 mrt 2015
4
0
's-Gravenhage
Ik was vandaag een beetje aan het stunten op het parkeer terrein van Ado, niet die hele grote waar tegenwoordig een bordje staat dat het verboden is voor motoren, maar die kleinere ernaast. Toen ik even stopte kwam er politie langs, voor de duidelijkheid stond m'n motor al uit toen ze langskwamen.

Na de papierencheck liepen ze ook de motor na, hier ontbraken de knipperlichten aan en daar kreeg ik een boete voor. Nou vroeg ik me af of ze dat hier mogen doen en of iemand daar eerdere ervaringen mee heeft. Het is toch eigen grond en dus geen openbare weg? Ik ben hier al eerder gecheckt, maar toen leken ze in ieder geval niks te kunnen, heb daarna wel alles meteen op orde gemaakt. Ook zouden ze daar alle andere boete's uit kunnen en mogen delen.

Op Wikipedia vond ik het volgende, het is dan wellis waar geen wetboek, maar er zal wel iets van waarheid achter schuilen.
Door verjaring kan een eigen weg een openbare weg worden. In de Wegenwet is bepaald dat als een weg 30 jaar lang voor iedereen toegankelijk is geweest, of 10 jaar lang als de overheid de weg heeft onderhouden, er sprake is van een openbare weg. De eigenaar mag de weg dan niet meer uit de openbaarheid halen. Hij blijft echter wel eigenaar van de grond. Het afsluiten van een openbare weg is strafbaar. Om te voorkomen dat een eigen weg openbaar wordt kan de eigenaar in deze periode gedurende minimaal een jaar een bordje "eigen weg" plaatsen.
 
Ben ook wel eens weggestuurd, parkeerplaats van ons eigen fabrieksterrein ...volgens de politie is het alleen "eigen terrein" als er een slagboom tussen zou zitten ? ...weet niet of het klopt maar ze hebben altijd gelijk he.
 
Pfff in de categorie "we willen zo graag een bekeuring uitschrijven dus we gaan iets zoeken" ... Ik dacht dat die figuren aan het staken waren?
 
Volgensmij is de definitie van openbare weg, een weg die openbaar is, dus waar je zo op kan rijden zonder langs een slagboom oid te hoeven (als de slagboom openstaat is het dus ook openbare weg). En een weg kan ook niet openbaar zijn, maar de WegenVerkeersWet kan hier dan tóch gelden.

De eigenaar van het betreffende stuk grond doet wel ter zake maar niet bij de vraag of de WVW er van toepassing is.

Blijft een beetje triest om ervoor te gaan schrijven ja, maar juridisch zit het wel snor.

De website van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zegt er dit over:

2. Begrip ‘openbare weg’
Wat moet worden verstaan onder een ‘openbare weg’?
Onderscheid moet worden gemaakt tussen ‘feitelijke’ en ‘juridische’ openbaarheid van een weg. Van feitelijke openbaarheid van een weg is sprake, wanneer die weg vrij voor een ieder toegankelijk is. In dat geval is de Wegenverkeerswetgeving hierop van toepassing.


http://www.vng.nl/onderwerpenindex/...en-antwoorden-wegenwet-openbaarheid-van-wegen
 
Laatst bewerkt:
Er heeft zich naar mijn weten al eens een soort gelijke situatie voorgedaan waar ook dezelfde vraag was.
Volgens mij werd er toen het volgende verteld:
Eigen terein is een gebied dat afsluitbaar is door hekwerk en/of slagboom wat dient als opstakel.
De politie is echter in de gelegenheid gesteld te mogen bekeuren op eigen terein mits de eigenaar van het terein géén toestemming tot toetreding/gebruik maken van heeft afgestaan.

Vaak vallen parkeertereinen onder gemeente grond is dus geen eigen terein.
 
Ik was vandaag een beetje aan het stunten op het parkeer terrein van Ado, niet die hele grote waar tegenwoordig een bordje staat dat het verboden is voor motoren, maar die kleinere ernaast. Toen ik even stopte kwam er politie langs, voor de duidelijkheid stond m'n motor al uit toen ze langskwamen.

Na de papierencheck liepen ze ook de motor na, hier ontbraken de knipperlichten aan en daar kreeg ik een boete voor. Nou vroeg ik me af of ze dat hier mogen doen en of iemand daar eerdere ervaringen mee heeft. Het is toch eigen grond en dus geen openbare weg? Ik ben hier al eerder gecheckt, maar toen leken ze in ieder geval niks te kunnen, heb daarna wel alles meteen op orde gemaakt. Ook zouden ze daar alle andere boete's uit kunnen en mogen delen.

Op Wikipedia vond ik het volgende, het is dan wellis waar geen wetboek, maar er zal wel iets van waarheid achter schuilen.
Door verjaring kan een eigen weg een openbare weg worden. In de Wegenwet is bepaald dat als een weg 30 jaar lang voor iedereen toegankelijk is geweest, of 10 jaar lang als de overheid de weg heeft onderhouden, er sprake is van een openbare weg. De eigenaar mag de weg dan niet meer uit de openbaarheid halen. Hij blijft echter wel eigenaar van de grond. Het afsluiten van een openbare weg is strafbaar. Om te voorkomen dat een eigen weg openbaar wordt kan de eigenaar in deze periode gedurende minimaal een jaar een bordje "eigen weg" plaatsen.
Is tijden terug ook een topic over geweest:
Op dat parkeerterrein zijn alle regels zoals op de openbare weg van toepassing.
De prent lijkt derhalve terecht.
 
als een auto op mijn oprit word neergezet zonder mijn toestemming word deze verwijderd, lijkt me toch niet dat een oprit daadwerkelijk als openbaar terrein kan worden beschouwt wanneer er niet een hekwerk omheen zit?
 
Is het niet zo dat je ook je handen mag uitsteken op een motor ? Dus dat knipperlichten niet verplicht zijn op een motor ?
 
Is het niet zo dat je ook je handen mag uitsteken op een motor ? Dus dat knipperlichten niet verplicht zijn op een motor ?

Alleen als de motor orgineel zonder knipperlichten was...

Dus als de RDW de typegoedkeuring met knipperlichten heeft gedaan, moeten er knippers op zitten.
 
Laatst bewerkt:
Maarre, als het geen openbare weg was dan hadden ze ook kunnen schrijven voor het betreden van eigen terrein. Dus verliezen doe je toch wel.
 
En het feit dat de motor uit stond en er geen aantoonbaar bewijs is dat ik heb gereden? Of moeten geparkeerde voertuigen ook aan alle eisen voldoen?
 
Zolang je op de openbare weg staat (wat dus hier het geval is) moet je motor aan de eisen voldoen.

Maar damn, waarom neem je niet gewoon je verlies...? Jij kiest ervoor om willens en wetens de wet te overtreden door je knippertjes eraf te halen. Dan moet je nu niet gaan lopen zeuren dat je er een boete voor krijgt. Iets met billen en blaren
 
Eigen terrein is niet per definitie verboden te betreden he Nickmans.

Verder staat het hierboven goed, zolang het parkeerterrein niet gescheiden is van de doorgaande / openbare weg doet het eigendom er niet toe. Pas wanneer het afgesloten is met hekken / slagbomen wordt het lastiger voor de politie je te beboeten.
 
En het feit dat de motor uit stond en er geen aantoonbaar bewijs is dat ik heb gereden? Of moeten geparkeerde voertuigen ook aan alle eisen voldoen?

Het is een voertuigeis eis vanuit het de WVW, hiervoor hoeft de motor niet te rijden maar is het (zelfstandig) op de openbare weg aanwezig zijn al voldoende.
 
De begrippen eigen terrein en openbare weg zijn twee verschillende dingen, die elkaar ook niet uitsluiten. Een eigen terrein kan een parkeerplaats zijn, maar ook een gewone weg van particulieren, bedrijven, gemeenten of bijvoorbeeld Defensie. De eigenaar van het betreffende terrein kan er voor kiezen om dit gewoon voor het openbare verkeer open te stellen, en het dus niet af te sluiten door middel van een hek of slagboom, of een bord verboden voor onbevoegden. In dit geval mag je deze wegen of terreinen dus gewoon legaal betreden, ook al is het eigen terrein. Zolang deze terreinen niet zijn afgesloten is er gewoon sprake van openbare weg, en dus is de wegenverkeerswet gewoon van toepassing. Je zal je daar dan dus ook aan de verkeersregels moeten houden.

Een ander verhaal is het als het terrein wel fysiek is afgesloten door middel van bijvoorbeeld een hek. Dan is de wegenverkeerswet niet van toepassing. Toch kan de eigenaar er dan ook voor kiezen om op zijn terrein de wegenverkeerswet te laten gelden. Dit moet dan wel doormiddel van een bord expliciet zijn aangegeven.
 
Ha Mopi :W Alweer het haasje of ben je erg slecht in data onthouden?
FOK.nl cookie-informatie

Ik denk dat de voetbalclubs het een beetje zat zijn dat er op dergelijke wijze van hun terrain gebruik gemaakt wordt en dat die een dealtje hebben gesloten met de politie om gewoon af en toe eens wat controles te houden om het te ontmoedigen.
 
Laatst bewerkt:
_O- Dat niet alleen, hier krijgt hij een boete voor de knippers en op FOK klopt vermogen/kenteken niet en wordt het hele ding in beslag genomen.....

Dus, hoe zit het nou? :)
 
Ik was vandaag een beetje aan het stunten op het parkeer terrein van Ado, niet die hele grote waar tegenwoordig een bordje staat dat het verboden is voor motoren, maar die kleinere ernaast. Toen ik even stopte kwam er politie langs, voor de duidelijkheid stond m'n motor al uit toen ze langskwamen.

Na de papierencheck liepen ze ook de motor na, hier ontbraken de knipperlichten aan en daar kreeg ik een boete voor. Nou vroeg ik me af of ze dat hier mogen doen en of iemand daar eerdere ervaringen mee heeft. Het is toch eigen grond en dus geen openbare weg? Ik ben hier al eerder gecheckt, maar toen leken ze in ieder geval niks te kunnen, heb daarna wel alles meteen op orde gemaakt. Ook zouden ze daar alle andere boete's uit kunnen en mogen delen.

Op Wikipedia vond ik het volgende, het is dan wellis waar geen wetboek, maar er zal wel iets van waarheid achter schuilen.
Door verjaring kan een eigen weg een openbare weg worden. In de Wegenwet is bepaald dat als een weg 30 jaar lang voor iedereen toegankelijk is geweest, of 10 jaar lang als de overheid de weg heeft onderhouden, er sprake is van een openbare weg. De eigenaar mag de weg dan niet meer uit de openbaarheid halen. Hij blijft echter wel eigenaar van de grond. Het afsluiten van een openbare weg is strafbaar. Om te voorkomen dat een eigen weg openbaar wordt kan de eigenaar in deze periode gedurende minimaal een jaar een bordje "eigen weg" plaatsen.

Wat is nu je vraag of je boodschap ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan