boete verlichting binnen of buiten bebouwde kom

Skip1972

MF'er
24 mei 2020
193
83
Ik heb, na staande houding, een boete gehad voor een niet werkend achterlicht. Remlicht functioneerde wel. Er is mij geen mogelijkheid geboden om het terplaatse te repareren.
Nu is de feitcode R426B, geen functionerend achterlicht buiten de bebouwde kom, 160 euro.
Maar ik ben staande gehouden binnen de bebouwde kom. De constatering van de politie was ook binnen de bebouwde kom. Het was wel op de rondweg van Assen.
Ik zou dan denken, feitcode R462A, 100 euro.
Of rekent de politie met andere vormen van binnen en buiten bebouwde kom?
 
Laatst bewerkt:
denk dat oom agent een foutje gemaakt heeft in de omschrijving (gebeurt helaas wel vaker).
als je er bewijs van hebt, (en je hebt t ervoor over) kan je bezwaar maken...
 
denk dat oom agent een foutje gemaakt heeft in de omschrijving (gebeurt helaas wel vaker).
als je er bewijs van hebt, (en je hebt t ervoor over) kan je bezwaar maken...
Dit inderdaad, met die honderden feitcodes is zo'n foutje niet gek.

Met een beetje mazzel krijgt de agent in zijn vakantie het verzoek om de feitcode aan te passen en krijg je een sepot omdat hij niet binnen de tijd de aanpassing doet.

Maar rijden zonder achterlicht? Dat is wel gevaarlijk, zou ik niet willen.
 
Zo ontzettend gevaarlijk is het nou ook weer niet om zonder achterlicht te rijden. Zeker binnen de bebouwde kom waar er voldoende licht is. Wel raar dat je niet in de gelegenheid bent gesteld het lampje te vervangen.
Gevaarzetting was ook niet groot. Aansluitende lantarenpalen etc.
De man stapte uit en het eerste wat hij zei is dat ik een bekeuring zou krijgen..
 
Zo ontzettend gevaarlijk is het nou ook weer niet om zonder achterlicht te rijden. Zeker binnen de bebouwde kom waar er voldoende licht is. Wel raar dat je niet in de gelegenheid bent gesteld het lampje te vervangen.
Ik ben ook wel eens in het donker van de snelweg geplukt door zo’n mooie politie V70.

Dacht dat ik goed de sjaak was qua snelheid maar dat viel wel mee: je achterlicht doet het niet, ben je je daar bewust van?

:o
En meegenomen door ze naar een tankstation waar ik meteen een nieuwe kon kopen.
 
Ik ben ook wel eens in het donker van de snelweg geplukt door zo’n mooie politie V70.

Dacht dat ik goed de sjaak was qua snelheid maar dat viel wel mee: je achterlicht doet het niet, ben je je daar bewust van?

:o
En meegenomen door ze naar een tankstation waar ik meteen een nieuwe kon kopen.
Dit zou je verwachten ja...helaas zijn ze niet allemaal zo...begon over gevaarzetting...zwarte motor...zwarte jassen...etc..
 
Zo ontzettend gevaarlijk is het nou ook weer niet om zonder achterlicht te rijden. Zeker binnen de bebouwde kom waar er voldoende licht is. Wel raar dat je niet in de gelegenheid bent gesteld het lampje te vervangen.
Naja extreem gevaarlijk is het niet, maar je loopt toch weer meer kans over het hoofd gezien te worden.
 
Gevaarzetting was ook niet groot. Aansluitende lantarenpalen etc.
De man stapte uit en het eerste wat hij zei is dat ik een bekeuring zou krijgen..
Die had dan waarschijnlijk een rot dag gehad, wijf met een ander betrapt ofzo, anders doe je niet zo kinderachtig.
Ik ben ook wel eens in het donker van de snelweg geplukt door zo’n mooie politie V70.

Dacht dat ik goed de sjaak was qua snelheid maar dat viel wel mee: je achterlicht doet het niet, ben je je daar bewust van?

:o
En meegenomen door ze naar een tankstation waar ik meteen een nieuwe kon kopen.
Nou meneer de agent, voor elke rit loop ik er een rondje omheen om de ‘bravok’ na te lopen en ook zojuist kon ik alles afvinken. Dus dat hij waarschijnlijk zojuist is overleden is mij onbekend. Nu u mij aanhoud en mij uw constatering mede deelt realiseer ik mij in welke mate ik in gevaar was en wil u dan ook hartelijk en ruimschoots bedanken dat u mij in uitvoering van uw ambt gered hebt van een mogelijk fataal ongeval met een gewisse dood tot gevolg. Dat u eigenhandig door uw heldhaftig optreden ervoor gezorgd heeft dat mijn kinderen niet zonder vader in een weeshuis hoeven op te groeien omdat mijn tot weduwe gevallen vrouw niet in staat was om als prostituee voor de kinderen te zorgen die door haar opgelopen trauma heroineverslaving niet meer kon betalen. Een boete lijkt mij dan ook wel op zijn plaats en het spijt mij dan ook dat onze half zachte politiestaat de lijfstraffen en schandpalen heeft afgeschaft.
Naja extreem gevaarlijk is het niet, maar je loopt toch weer meer kans over het hoofd gezien te worden.
Als het goed is zit er ook een reflector op de achterkant van je brommer. Met de huidige kracht van de veel te hoog afgestelde led-koplampen is het terug gereflecteerde licht veel feller dat dat lampje van je. Je hebt toch wel een reflector hè? Die is niet voor niks verplicht.
 
Wat een zeiksnor zeg! Ik kijk trouwens vaak even naar de weerspiegeling in een winkelruit of geparkeerde auto oid of mijn achterlicht brandt. Ook op de fiets.
 
Die had dan waarschijnlijk een rot dag gehad, wijf met een ander betrapt ofzo, anders doe je niet zo kinderachtig.

Nou meneer de agent, voor elke rit loop ik er een rondje omheen om de ‘bravok’ na te lopen en ook zojuist kon ik alles afvinken. Dus dat hij waarschijnlijk zojuist is overleden is mij onbekend. Nu u mij aanhoud en mij uw constatering mede deelt realiseer ik mij in welke mate ik in gevaar was en wil u dan ook hartelijk en ruimschoots bedanken dat u mij in uitvoering van uw ambt gered hebt van een mogelijk fataal ongeval met een gewisse dood tot gevolg. Dat u eigenhandig door uw heldhaftig optreden ervoor gezorgd heeft dat mijn kinderen niet zonder vader in een weeshuis hoeven op te groeien omdat mijn tot weduwe gevallen vrouw niet in staat was om als prostituee voor de kinderen te zorgen die door haar opgelopen trauma heroineverslaving niet meer kon betalen. Een boete lijkt mij dan ook wel op zijn plaats en het spijt mij dan ook dat onze half zachte politiestaat de lijfstraffen en schandpalen heeft afgeschaft.

Als het goed is zit er ook een reflector op de achterkant van je brommer. Met de huidige kracht van de veel te hoog afgestelde led-koplampen is het terug gereflecteerde licht veel feller dat dat lampje van je. Je hebt toch wel een reflector hè? Die is niet voor niks verplicht.
Dat was in mijn geval allemaal niet nodig. Heel vriendelijk en top dat ze me er op attendeerden :Y

Kreeg er ook geen bon voor. Ook geen waarschuwing.
Alleen een “zorg even dat hij werkt voor je weer vertrekt, wel zo veilig”.
 
Als je van mening bent dat de foutcode onjuist is en je dat extra geld kost zou ik bezwaar maken.
Maar indien de agent jou de kans zou geven om het achterlicht te fixen, zou je een lampje bij je gehad hebben? O-)

Een koplampje heb ik wel onder het zadel zitten maar da’s ook de enige ook.
Nou heb ik wel 2 lampjes in m’n achterlicht, dat wel :Y
 
Als je van mening bent dat de foutcode onjuist is en je dat extra geld kost zou ik bezwaar maken.
Maar indien de agent jou de kans zou geven om het achterlicht te fixen, zou je een lampje bij je gehad hebben? O-)

Een koplampje heb ik wel onder het zadel zitten maar da’s ook de enige ook.
Nou heb ik wel 2 lampjes in m’n achterlicht, dat wel :Y
nu liggen er wel reservelampjes onder de buddy
..😁
 
Wat een gezeik om je niet even het licht te laten wisselen..

Normale Nederlanders durven ze wel te pakken. Maar het petjesvolk, debielen in golfjes en ander straattuig dat durven ze niet want die vechten terug of dan krijgen ze een grote bek.

:r
Het mooie is dat het 'petjesvolk' het zelfde roept maar dan andersom.

Als we dat tegen elkaar wegstrepen lijkt de Nederlandse politie toch redelijk neutraal en moet je gewoon mazzel hebben dat meneer agent een goede dag heeft.
 
Wel grappig, volgens de meesten hier moeten fietsers zonder funtionerende verlichting aan de hoogste boom opgeknoopt worden. Maar als een motorrijder zonder functionetende verlichting een bekeuring krijgt is het huilen.....
Het verschil zit’m in de fietser die op een fiets rijd waar ook het volledige armatuur verdwenen is en dus bewust op een ondeugdelijke fiets in het donker is gaan rijden. Voor een doorgebrand lampje hoeft niemand te hangen, dat zou onzin zijn. Het huilen begint wanneer de domme donkere fietser tussen de werkende armaturen aan de voorkant van een auto verdwijnt en deze aan de achterkant weer tevoorschijn komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan