boete verlichting binnen of buiten bebouwde kom

Had ik laatst met de auto. Ik werd aangehouden tijdens een controle. Bleek een achteruitrijlamp niet te werken. Gelijk boete van €60. Had reserve lampen bij maar ik kreeg geen kans om ze te vervangen. Er stonden andere voertuigen met een defecte koplamp en deze kregen alleen een waarschuwing want tijdens de briefing was zogenaamd afgesproken dat alleen bekeurt ging worden op defecte achteruitrijverlichting😖. Grote discussie daar gehad hoe ik die dan moet controleren maar niks mocht helpen. Volgens de agent moet je voor iedere rit een rondje om de auto lopen om alles te checken. Punt gemaakt dat het een automaat was en als ik dan de achteruitrijlamp wil checken ik de auto moet starten en deze in zijn achteruit moet zetten en dus gaat rijden. Maar kreeg geen gelijk en betalen. Intussen bezwaar in gediend en al weken verder ben benieuwd wat het hoger beroep gaat uitwijzen.
Paragraaf 10
Artikel 5.2.51

IMG_5438.jpeg

IMG_5436.jpeg

Artikel 5.2.55
IMG_5439.jpeg

Artikel 5.2.57

IMG_5440.jpeg

IMG_5442.jpeg

Wat de politie, VVN of ANWB er over zegt is niet relevant. Alleen de wet telt.
 
Paragraaf 10
Artikel 5.2.51

Bekijk bijlage 1880654
Bekijk bijlage 1880655
Artikel 5.2.55
Bekijk bijlage 1880656
Artikel 5.2.57

Bekijk bijlage 1880657
Bekijk bijlage 1880658
Wat de politie, VVN of ANWB er over zegt is niet relevant. Alleen de wet telt.
Als je een land krijgt waarbij alleen de wet telt; zonder verdere tegenspraak, stukje menselijkheid, nadenken of ruimte voor een waarschuwing dan krijg je hele vreemde situaties..
 
Als je een land krijgt waarbij alleen de wet telt; zonder verdere tegenspraak, stukje menselijkheid, nadenken of ruimte voor een waarschuwing dan krijg je hele vreemde situaties..
Er worden vele malen meer waarschuwingen gegeven dan boetes. Sterker nog, het meeste wordt de moeite van een staandehouding niet eens voor gedaan. Een waarschuwing is een gunst, in sommige landen kennen ze niet eens discretionaire bevoegdheid. (de keuze om wel of niet te scrijven in dit geval)
 
Laatst bewerkt:
Als je een land krijgt waarbij alleen de wet telt; zonder verdere tegenspraak, stukje menselijkheid, nadenken of ruimte voor een waarschuwing dan krijg je hele vreemde situaties..
Zeg jij dat de wet niet menselijk is, dat er niet over nagedacht is, dat als je zegt “ja maar” de wet niet geldt, dat er lukraak gekozen kan worden wie wel en wie geen boete krijgt?

Dat het blondje van 20 met die lekkere tieten in een Renault Twingo uit Bellingwolde geen boete krijgt, maar de Marokkaan van 20 in een Audi S8 uit Kanaleneiland wel een boete krijgt?
Oh, wacht, dat is etnisch profileren dus dat moet andersom. Het blondje krijgt wel een boete.
 
Er worden vele malen meer waarschuwingen gegeven dan boetes. Sterker nog, het meeste wordt de moeite van een staandehouding niet eens voor gedaan. Een waarschuwing is een gunst, in sommige landen kennen ze niet eens discretionaire bevoegdheid. (de keuze om wel of niet te scrijven in dit geval)
Ik kan het niet met feiten / cijfers onderbouwen, maar ik denk dat er veel meer boetes worden uitgeschreven. Geautomatiseerd van flitskast tot CJIB.
 
Fun fact, in Nederland heeft de politie die technisch gezien ook niet, alleen het OM.
Gelukkig is de praktijk toch anders.

Niemand weet toch of een politieagent iemand heeft laten stoppen en of er iets gedaan is waarvoor een boete gegeven kan worden?
 
Zeg jij dat de wet niet menselijk is, dat er niet over nagedacht is, dat als je zegt “ja maar” de wet niet geldt, dat er lukraak gekozen kan worden wie wel en wie geen boete krijgt?

Dat het blondje van 20 met die lekkere tieten in een Renault Twingo uit Bellingwolde geen boete krijgt, maar de Marokkaan van 20 in een Audi S8 uit Kanaleneiland wel een boete krijgt?
Oh, wacht, dat is etnisch profileren dus dat moet andersom. Het blondje krijgt wel een boete.
Kan me voorstellen dat als dat blondje met een open uitlaat rijd en de aandacht trekt; ze inderdaad een boete krijgt voor haar kapotte achterlicht.

Kan me voorstellen dat als die Marokkaan zich keurig aan de verkeersregels houdt er vanaf komt met een waarschuwing. Omdat het menselijk is en je eens iets over het hoofd kan zien / een foutje kan maken. De beste man zet de auto aan de kant en vervangt even z'n lampje.

Anders moet je alles maar over laten nemen door robots die alleen met redenering uitkomen op "ja of nee" zonder tegenspraak en zonder verder te kijken naar de situatie. Denk dat de samenleving er dan niet leuker op gaat worden.
 
Zeg jij dat de wet niet menselijk is, dat er niet over nagedacht is, dat als je zegt “ja maar” de wet niet geldt, dat er lukraak gekozen kan worden wie wel en wie geen boete krijgt?

Dat het blondje van 20 met die lekkere tieten in een Renault Twingo uit Bellingwolde geen boete krijgt, maar de Marokkaan van 20 in een Audi S8 uit Kanaleneiland wel een boete krijgt?
Oh, wacht, dat is etnisch profileren dus dat moet andersom. Het blondje krijgt wel een boete.
oooo , woont er een blondje met lekkere tieten in bellingwolde ?? dan moet ik daar maar even gaan kijken , is 5 minuten verderop
 
Wat een gezeik om je niet even het licht te laten wisselen..

Normale Nederlanders durven ze wel te pakken. Maar het petjesvolk, debielen in golfjes en ander straattuig dat durven ze niet want die vechten terug of dan krijgen ze een grote bek.

:r
Om je dit eens in perspectief te zetten, gemiddelde doorrijder (vaakst voorkomende) op een tankstation,
is 56 jaar oud, heeft een auto bij met een gemiddelde waarde van rond de 70.000 euro waarbij opvallend vaak na aanhouding het gebruik van cocaine word geconstateerd (zichtbaar hier de parallel? met de jachtige zich god wanende managers in koekblikken? enz)

Tevens hoeveel id-kaarten en paspoorten ik in mijn werkzame leven al verzameld heb van zulke "Normale" nederlanders die toch echt plechtig beloven zo dadelijk te komen betalen en je nooit meer terug ziet, is fenominaal groot,
 
Niemand weet toch of een politieagent iemand heeft laten stoppen en of er iets gedaan is waarvoor een boete gegeven kan worden?
Wat ik begrijp wordt alles geregistreerd, elke staandehouding en elk rijbewijs ze controleren.

Politie heeft ook gewoon een eed afgelegd, dus een agent zet zijn baan op het spel en riskeerd een gevangenisstraf als hij liegt over wat er heeft plaatsgevonden.
 
Kan me voorstellen dat als dat blondje met een open uitlaat rijd en de aandacht trekt; ze inderdaad een boete krijgt voor haar kapotte achterlicht.

Kan me voorstellen dat als die Marokkaan zich keurig aan de verkeersregels houdt er vanaf komt met een waarschuwing. Omdat het menselijk is en je eens iets over het hoofd kan zien / een foutje kan maken. De beste man zet de auto aan de kant en vervangt even z'n lampje.

Anders moet je alles maar over laten nemen door robots die alleen met redenering uitkomen op "ja of nee" zonder tegenspraak en zonder verder te kijken naar de situatie. Denk dat de samenleving er dan niet leuker op gaat worden.
Weet je wat de echte praktische reden is dat er eigenlijk niet meer een lampje vervangen wordt. Het is veel te lastig. Soms moet een complete grillle verwijderd worden voor een koplamp. Vroeger kon je je mankementen tonen op het bureau deed je dat niet binnen de afgesproken tijd dan werd de bon die al uitgeschreven was ingestuurd. Nu kan dat technisch niet meer. Bonnen worden met een speciale smartphone uitgeschreven waarbij ter plaatse kentekenplaat rijbewijs en foto van het mankement of verkeerssituatie in gescand en ingestuurd. Er kan ook op dezelfde manier een waarschuwing gegeven worden maar bij verlichting of defecte voertuigen wordt daar vaak niet voor gekozen. De politie kan ook zien of je de laatste 12 weken politie contact hebt gehad. Het excuus was altijd: " kun je me deze keer een waarschuwing geven?' " ze zijn niet uit een ei gekropen bij de politie. Er zit op die manier zelfs een waarborg tegen profileren ingebouwd. Dus dat buikgevoel heb ik zelf niet zo gek veel mee.
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat de echte praktische reden is dat er eigenlijk niet meer een lampje vervangen wordt. Het is veel te lastig. Soms moet een complete grillle verwijderd worden voor een koplamp. Vroeger kon je je mankementen tonen op het bureau deed je dat niet binnen de afgesproken tijd dan werd de bon die al uitgeschreven was ingestuurd. Nu kan dat technisch niet meer. Bonnen worden met een speciale smartphone uitgeschreven waarbij ter plaatse kentekenplaat rijbewijs en foto van het mankement of verkeerssituatie in gescand en ingestuurd. Er kan ook op dezelfde manier een waarschuwing gegeven worden maar bij verlichting of defecte voertuigen wordt daar vaak niet voor gekozen. De politie kan ook zien of je de laatste 12 weken politie contact hebt gehad. Het excuus was altijd: " kun je me deze keer een waarschuwing geven?' " ze zijn niet uit een ei gekropen bij de politie. Er zit op die manier zelfs een waarborg tegen profileren ingebouwd. Dus dat buikgevoel heb ik zelf niet zo gek veel mee.
en dat mensen een lampje mogen vervangen is volgens mij ook uit coulance toch ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan