Boete voor door file rijden !!!!!! :(

Indigo

Rookie
6 aug 2001
8
0
Motoren / Austin Mini
Hoi

Een tijdje geleden ben ik door de KLPD van de weg gehaald toen ik met mijn motor door de File reed :] . Het argument was dat het wel gedoogd is dat motor rijders door de file mogen rijden, echter de definitie van een file is: stilstaand of erg langzaam rijdend verkeer (< 5km/h)!!!!!!!!!!!!!! Toen ik aangehouden werdt zal het verkeer ongeveer 20 tot 30 km/u hebben gereden.

De boete heb ik inmiddels thuis, a F180,-... Echt niet grappig als student... :r Vanaf het moment dat ik aangehouden ben zoek ik al mogelijkheden om te klagen over de onzin.

Nu dus de mogelijkheid. De omschrijving van de overtreding die ik begaan ben is als volgd: NIET LINKS INHALEN.... (dat is een rot manier om te zeggen dat iemand rechts inhaalt) Ik heb echter tussen de file door gereden. Naast links dus ook Rechts inhalen.

Nu zit ik erover te denkten protest aan te tekenen ten eerste om de omschrijving van de overtreding, en ten tweede om het feit dat niemand mij garandeerd dat dit ook echt de normale boete is voor door de file rijden.

Wat denken jullie maak ik een kans? En moet ik meteen voorkomen of loopt het anders? Als het moet voorkomen moet ik dan ook meteen goed geld betalen als ik verlies??? Hoe zit het? :? :?

Groeten Bert.
 
filerijden gedoogd als het overige verkeer stapvoets rijdt of stilstaat...

helaas, miern*ck geval, maar ik denk niet dat je je geld terug krijgt

proceskosten zijn idd voor de verliezer (als je de overheid al een \"proces\" aan kan doen voor verkeersovertredingen)
 
Laatst bewerkt:
Het mag wel maar niet met te groot snelheidsverschil, dit waarschijnlijk ter beoordeling van de agent die je aanhoudt, wat de ene agent te hard vindt zal een andere agent waarschijnlijk wel gedogen.
Pech dus en denk ook niet dat je kans maakt dat het teruggedraaid wordt helaas. :(
 
die 180 piek is echt het echt niet waard om er je energie in te stoppen vrees\'k.
 
Vrees dat het betalen wordt... Je haalt tenslotte idd ook rechts in... Komt het voor, zal de agent zeggen dat de snelheid wel niet zo hoog was, maar dat de situatie dergelijk gedrag absoluut niet toeliet.... (veel mensen dicht tegen de streep, vrachtwagens, slecht of smal wegdek en meer van dit soort dingen...) 9 v/d 10 keer betaal je uiteindelijk toch in dit soort beoordelingszaken...

Wel idd erg \'copuleren met kruipend, vliesvleugelig, meestal in grote kolonies levend insect (mieren)\' streekje...
 
Idd een erg flauwe actie. Tenzij jij natuurlijk 80 aan het rijden bent terwijl de rest 20-30 rijdt.

Ik ben bang dat het gewoon betalen wordt. Van in beroep gaan wordt de boete vaak alleen maar hoger.... en dat kun je nou net niet hebben als student \ '( .
 
Ik ben het niet eens met de agenten de wet is veranderd het is niet gedoogt maar het
is tegenwoordig voor een motor rijder niet verboden om een ander voertuig op de zelfde rijstrook in te hallen.
volgens een andere wet mag je het verkeer niet in gevaar brengen.
tussen de files te rijden mag dus zolang je het verkeer niet in gevaar brengt
de agenten kunnen je dus wel een boete geven voor het gevaarlijk rijden.
 
Wat een zaadsteek :r :r :r

Ik dacht dat het tot 50 km/h werd gedoogd mits je snelheid slechts marginaal sneller is dan het overige verkeer. Nou ja, ik zal toch gewoon blijven filerijden, dan maar een bekeuring :j

Een proces aanspannen is overdreven, maar kijk eens of het mogelijk is om protest in te dienen: niet geschoten, altijd mis...

Succes!
 
Met stapvoets rijden wordt bedoeld 20 tot max 30 km.
En je mag niet meer dan 20 km harder rijden, maar zo\'n agent maakt toch wel uit of het wel of niet gevaarlijk is, dus je trekt toch aan het korte eind, je heb je woon pech de verkeerde agent te zijn tegen gekomen, maar ja.
Je moet gewoon 80 tot 100 tussen de file doorrijden, kunnen ze je ook niet aanhouden.
 
Voor de x tigste keer:
Inhalen van een file op de motor is toegestaan.

ECHTER: Als je, naar inzicht van de agent, dit op een onveilige manier doet loop je kans op een boete. Hoe de agent dit beoordeeld is voor een groot gedeelte vastgelegd in een gedragscode.

Ik kan het betreffende topic niet meer vinden dus vanavond zal ik het betreffende artikel nog eens op het forum posten.

Op basis daarvan kan je waarschijnlijk wel een beslissing nemen of beroep aantekenen zin heeft of niet.
 
Het artikel heet: De file voorbij en is verschenen in Motor 09/2001. Dit is een samenvatting van dat artikel.


-----------------------------------------

\"De File Voorbij\" is een gedragscode die is ontwikkeld door het landelijk motorplatform (o.a. KNMV, LOOT, MAG, ANWB). In deze gedragscode staat beschreven hoe en onder welke omstandigheden de file gepasseerd mag worden.

Het ontstaan / achtergrond van de code:

De gedragscode is ontstaan toen eind 1990 het nieuwe RVV (Regels Verkeerstekens en Verkeersmiddelen) is ingevoerd. In die nieuwe RVV was alle overbodig lijkende regelgeving geschrapt. In hun enthousiasme hebben de betreffende ambtenaren ook het artikel geschrapt waarin stond vermeld dat het verboden was voor twee motorvoertuigen om elkaar op dezelfde rijstrook in te halen.

Duidelijk niet gedacht aan de motorfiets. Maar feit blijft dat het artikel geschrapt is en je dus op legale wijze met de motor een andere motor of auto op dezelfde rijstrook kan inhalen.

Juich echter niet te vroeg want naast het RVV bestaat er ook de Wegen VerkeersWet (WVW). In de WVW staat, in artikel 5, dat je andere verkeersdeelnemers niet in gevaar mag brengen. Hetgeen inhoudt dat je geen motorvoertuig op dezelfde rijstrook mag inhalen als deze met normale snelheid aan het verkeer deelneemt.

Doe je dit toch en ontstaat er een ongeval dan zal de verzekeraar (van de tegenpartij) met succes een beroep kunnen doen op artikel 5 WVW. Daarnaast loop je kans op een forse boete en rijontzegging.

Normaal mag je een voertuig alleen links inhalen. Tijdens een file mag dit ook rechts. Het feit dat je met een file zowel links als rechts mag inhalen en het feit dat een motorrijder een ander voertuig op dezelfde rijstrook legaal mag inhalen hebben ertoe geleid dat de gedragscode werd opgesteld.

Een motor is als evenwichtsvoertuig niet bijzonder geschikt om stapvoets te rijden of stil te staan. Ook kan bij stilstand de koeling van zowel motor als motorrijder (zeker tijdens de zomermaanden) in de knel komen. Daarnaast is het niet prettig om met een motor, een voertuig zonder kreukelzone, aan het einde van een file te vertoeven. Bovendien beperkt men de lengte van de file voor de automobilisten.

Gedogen ?
Nee dus, want in de gedragscode staat omschreven onder welke omstandigheden je legaal (= zonder artikel 5 WVW te overtreden) de file mag passeren. De gedragscode adviseert een snelheidsverschil van 10 km/u. Zodra de file weer sneller dan stapvoets (is laatst vastgesteld op 15-20km/u geloof ik) moet je, volgens de gedragscode weer invoegen in de rij auto\'s.

Aansprakelijkheid
Er zijn altijd automobilisten die, zodra ze merken dat de andere rijbaan sneller gaat, snel van baan willen verwisselen. Als de automobilist hierbij in aanraking komt met een motorrijder dan zijn beide met een speciale verrichting bezig en als er geen getuigen zijn dan zijn beide voor 50% aansprakelijk / schuldig. Zijn er wel getuigen die het verhaal van de motorrijder kunnen bevestigen dan rust de schuld volledig bij de automobilist. Dit is ook het geval als de motorrijder in aanraking komt met een plotseling openslaande deur. Komt de motorrijder in aanraking met een automobilist die gewoon op zijn rijstrook blijft dan rust de bewijslast volledig bij de motorrijder. (Let wel, als je dus kan bewijzen dat de automobilist fout zit dan is de schuld volledig voor de automobilist).

Zo, ik hoop dat jullie er wat aan hebben en Indigo: Als je bent gepakt terwijl je met 40 - 50 tussen een file doorreed dan heb je een goede kans om van de boete af te komen. Zeker omdat er niet eens sprake was van een ongeval o.i.d. (Het is gewoon mierenneukerij geweest in dat geval)

Ik zou in dat geval in ieder geval bezwaar aantekenen.
 
Sterker nog: als ja aannemelijk kan maken dat je de overige weggebruikers niet in gevaar bracht maak je een redelijke kans denk ik.
 
Ik vond het wel interressant om te lezen. Weet ik ook wat ik tegen ome agent moet zeggen als ik eens aangehouden wordt.

Bedankt Martijn!!! *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan