Boete voor een te hoog decibel geluid!

Een herriepijp veroorzaakt overlast voor veel mensen. Het is misschien niet gevaarlijk maar wel hinderlijk. En om het nu te gaan vergelijken met door rood licht rijden of mobiel bellen: daarmee veroorzaakt men wellicht gevaar. Wat niet perse hoeft: immers heeft niet elke motorrijder wel eens voor jan joker voor rood gestaan en op een gegeven moment maar gas gegeven? Maar hooguit specifiek gevaar op 1 plek. Als je met een uitlaat rondrijdt die teveel herrie maakt, kan iedereen in de wijde omtrek het horen.

Ik vind het lullig voor je, zeker omdat het niet je eigen motor is. Je had het wellicht kunnen vermoeden, maar je hebt er niet bewust zelf voor gekozen om dit uitlaatsysteem te monteren.

Je kan natuurlijk proberen bezwaar aan te tekenen als je de meetmethode niet vertrouwt, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat er verkeerd gemeten is (en dus weten hoe er wel gemeten zou moeten worden).
 
Mooi verhaal, maar ik geloof niet dat jij een sportuitlaat hebt omdat het veiliger zou zijn.

Dat klopt daar heb je helemaal gelijk in! Dat was ook niet mijn punt. Ik merk alleen op dat wat extra geluid uit je motor wel degelijk bij kan dragen aan het wel of niet opgemerkt worden. De auto's van nu zijn zo goed geisoleerd dat ze mijn XJ niet kunnen horen als ik eraan kom rijden. Daarbij komt nog eens dat er van allerlei snufjes in auto's zitten en mensen bezig zijn met bellen, scheren, kletsen, film kijken enz. in plaats van daadwerkelijk auto te rijden. Het gros van de auto ongelukken wordt veroorzaakt, omdat men met andere dingen bezig is dan auto rijden.
Dit is dan ook uiteraard zo'n eindeloze discussie van hoeveel geluid mag iets maken zodat het daadwerkelijk iets bijdraagd, maar niet teveel overlast veroorzaakt.
Voor de 1 is het geluid uit mijn benzinepomp dan al teveel terwijl als ik voor het stoplicht sta en er komt een politiebusje naast me staan, dan steken ze hun duimpje op :?
 
op mijn 98er R1 staat op het typeplaatje 90dB (a) bij 5000rpm
waar komt die 103 dB vandaan ??
heb er op dit moment een mivv-GP opzitten })


Voor jouw motor moet je naar de "750 tot 1000" catagorie kijken, 998cc is namelijk geen 1000cc en in regelgeving moet je dat soort dingen zeer letterlijk nemen!! Zoals al eerder gezegd wordt er eerst naar je frame-plaatje gekeken (+ 2dB) en pas als daar geen waarde op staat mag je naar de opgave per cylinderinhoud (uiteraard daar niet + 2 dB) kijken.

Mijn motor is ook zoiets (996cc dus) maar mag vanwege de typegoedkeuring alleen dus wel ongeveer even hard klinken als 3 R1's naast elkaar!!! Leuk hé, die regeltjes allemaal, klachten over rechtsongelijkheid graag direct naar de overheid sturen.

Jij dus maximaal 90 + 2 = 92 dB, ik 97 + 2 = 99 dB, dat is dus echt een enorm verschil!!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet uit ervaring dat die buurman helemaal geen boete krijgt maar minstens tien waarschuwingen en dan een dreigement van we nemen je spullen mee,na een maand van voor af aan hetzelfde.
beetje afhankelijk van de regio dan zeker, een collega van me zat savonds unreal tournament te spelen op zijn pc, die hoorde niet eens dat er aangebeld werd, toen hebben ze zijn deur een beetje kapotgemaakt, zijn naar binnen gegaan, en hebben de pc en de eigenaar meegenomen naar bureau hoofddorp.
 
Dat is het nou juist, hij is van achter op me ingereden ;)

Aan de voorkant heb ik xenon zitten waar ik wel vertrouwen in heb

Edit: Uitlaat zat er al onder toen ik hem kocht. Maar is het een heel leuk dingtje waar een harde pleuris herrie/muziek uitkomt. De een vind het mooi de ander niet.

Erg slim om te vertrouwen op je uitlaatgeluid en je Xenon.



Mijn motor maakt een beschaafd geluid en heeft een normale koplamp.
Ik durf nl op mijn eigen rijvaardigheid te vertrouwen.


Jammer dat sommige dat nog niet kunnen -O- wat mij betrefd hoor je dan ook nog niet op de openbare weg thuis trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijders die dagelijks in de file rijden moeten ze verplichten een open uitlaat te monteren O-) Kan echt geen geel hesje tegen op! Althans mij geeft het een veiliger gevoel!
beetje bullshit, je rijdt een beetje voor het geluid uit, en met het tempo wat je in de file rijdt is het al helemaal zinloos.
 
Erg slim om te vertrouwen op je uitlaatgeluid en je Xenon.



Mijn motor maakt een beschaafd geluid en heeft een normale koplamp.
Ik durf nl op mijn eigen rijvaardigheid te vertrouwen.


Jammer dat sommige dat nog niet kunnen -O- wat mij betrefd hoor je dan ook nog niet op de openbare weg thuis trouwens.
amen.

Ik rij het hele jaar door, met standaard verlichting en uitlaat, en ik maak geloof ik minder spannende dingen mee als sommige mensen die wel 500 kilometer per jaar rijden.
en gezien de post die ik regelmatig uit leeuwarden krijg komt dat nou niet echt door mijn bezadigde rijstijl.
 
Erg slim om te vertrouwen op je uitlaatgeluid en je Xenon.

Mijn motor maakt een beschaafd geluid en heeft een normale koplamp.
Ik durf nl op mijn eigen rijvaardigheid te vertrouwen.

Jammer dat sommige dat nog niet kunnen -O- wat mij betrefd hoor je dan ook nog niet op de openbare weg thuis trouwens.

Heb het alleen over de verkeersveiligheid en dat die wordt verbetert wordt met Xenon en een leuke uitlaat.

Uiteraard is het altijd nog de bestuurder die alles bedient. Je hoort me ook niet zeggen dat ik met xenon en betere uitlaat opeens veel beter rij. Feit is dat ik wel vaker en beter wordt gezien! wat ik daarmee doe is ander verhaal.

Edit: Al doelde je op mijn ongeluk met een vrachtwagen. Die reed van achter op me in, waarbij ik geen enkele mogelijkheid had om dat te voorkomen. Om dan meteen uit mijn post de conclusie te trekken dat ik blindelings vertrouw op Xenon en Uitlaat vind ik wel knap.
 
Laatst bewerkt:
Figuur 1 Afmetingen proefterrein 1.De meting vindt plaats in de open lucht. 2.Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal. 3.Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de motorfiets bevinden, met uitzondering van het stuur van de motorfiets, zoals weergegeven in figuur 1. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De motorfiets wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt. 4.De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB(A) beneden het geluidsniveau zijn gelegen dat in het kentekenregister wordt vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon. 5.Voor aanvang van de meting moet de motor van de motorfiets op bedrijfstemperatuur worden gebracht. 6.De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets.
 
Uit bovenstaande blijkt dat er al 2 dingen niet kloppen bij mijn meting..
- Namelijk dat mijn motor nog niet op bedrijfstemperatuur was
- en de omgeving, de meting is namelijk gedaan op zachte grond.

Als ik een bezwaar maak moet de de politie alle vragen kunnen beantwoorden. Als ze 1 vraag niet kunnen beargumenteren vervalt de boete..

En voor alle mensen die nog steeds denken dat de arrow een takke herrie maakt, ik zou zeggen kom luisteren en haal daar die 12 Db overschrijding maar mee uit..

Geloof me, die vind je niet..

Ik heb een Laser uitlaat onder me brommer en dat is een vergelijkbaar geluid..

En voor degene die me een jankerd vinden, het was een inleidend verhaal op mijn ervaring ;)
 
Nee hoor. Met die controles in Nederland valt het volgens mij ook wel mee.
In Limboland werden de klachten over de overlast van motorrijders wat erg veel, dus zijn ze daar extra controles gaan houden.

Dat is uiteraard geen garantie dat ze 'm morgen niet bij jou om de hoek gaan houden of dat er meer controles komen. Het geld voor de begroting moet wel érgens vandaan komen...... :+
 
met m'n 4takt brommert had ik toen ook maar een paar dB teveel.. kreeg de boete bijna een jaar later binnen :')
En of ik even 180 eutjes wou betalen.
 
motor in beslag genomen
let even op de datum tussen mijn eerste en laatste post.
ik klaag niet over de boete maar de manier waarop het afgehandelt is.
de boete is geseponeerd en over de klacht die ik ingediend heb over de agent heb ik niks meer van gehoord.

noord holland noord gaat er ook opletten,mensen klagen steeds vaker over geluid.

maar echt een milieudelict ,dat vind ik meer olie in de putgooien ofzoiets.

maar die kleine gp dempers zijn in en die maken echt t....g herrie,terwijl de bestuurder het mooi vind maar wel oordoppen draagt. :?
 
Laatst bewerkt:
maar die kleine gp dempers zijn in en die maken echt t....g herrie,terwijl de bestuurder het mooi vind maar wel oordoppen draagt.

Haha, ik denk dat ik me wel aangesproken mag voelen.

Maar die oordoppen heeft ook met windruis te maken vooral bij lange snelweg kilometers. Al maak ik die nooit, en gebruik ik inderdaad wel oordoppen ja :P

Edit: Check trouwens youtube link in me handtekening. Dat noem ik pas geluid! :9~
 
Laatst bewerkt:
Voor de 1 is het geluid uit mijn benzinepomp dan al teveel terwijl als ik voor het stoplicht sta en er komt een politiebusje naast me staan, dan steken ze hun duimpje op :?

Ik snap wel waarom je de thumps up krijgt, hij wil een wedstrijdje doen :9.

Uit de TL1000 komt een zeer lekker geluidje, zeker met die dempers die jij eronder hebt liggen. Maar heb zelf nu die two brothers uitlaat eronder zitten, het geluid is stuk beter dan de originele en mensen horen me tenminste aankomen als ik door de file rij.
 
beetje bullshit, je rijdt een beetje voor het geluid uit, en met het tempo wat je in de file rijdt is het al helemaal zinloos.

:^ ook vwb de post van Baksteen: :^

Het geluid gaat naar achteren, sterker nog je hindert motorrijders die achter je rijden

Ik heb eens een poos achter een Harley met zijtassen in de file gezet (merk doet er niet toe)
Open uitlaten en hij had ruimte nodig vond hij zelf (door zijn zijtassen denk ik dan maar :? B| )

Bijna bij elke auto ging hij vol op het gas zodat ze aan de kant gingen, na een minuut of 10 kreeg ik koppijn van die gast, man wat een pokke herrie :(
En aan de kant gaan voor mij, niks nada zip :(

Remi .....

Ik heb niks tegen een wat mooier, zwaarder geluid (orgineel is idd wel weg stil) maar je kunt overdrijven, een uitlaat kan best mooi klinken zonder een heel huizenblok wakker te maken
 
Voor jouw motor moet je naar de "750 tot 1000" catagorie kijken, 998cc is namelijk geen 1000cc en in regelgeving moet je dat soort dingen zeer letterlijk nemen!! Zoals al eerder gezegd wordt er eerst naar je frame-plaatje gekeken (+ 2dB) en pas als daar geen waarde op staat mag je naar de opgave per cylinderinhoud (uiteraard daar niet + 2 dB) kijken.

Mijn motor is ook zoiets (996cc dus) maar mag vanwege de typegoedkeuring alleen dus wel ongeveer even hard klinken als 3 R1's naast elkaar!!! Leuk hé, die regeltjes allemaal, klachten over rechtsongelijkheid graag direct naar de overheid sturen.

Jij dus maximaal 90 + 2 = 92 dB, ik 97 + 2 = 99 dB, dat is dus echt een enorm verschil!!

klopt helemaal, had laatst ergens een filmpje gezien van een geluidsmeting en de duc.
kwam er gewoon doorheen, het natuurlijk om de hoge tonen en die heeft een ducati niet.
Maar hoe komt het dat mijn uitlaat toch dan een E keur heeft terwijl hij toch denk ik meer geluid produceerd
maar goed ik ga komend weekend naar de classic races in raamsdonksveer daar lekker genieten.

www.racedemoraamsdonksveer.nl

Een heel ander verhaal bij ons op de sportschool bij de spinning hangt tegenwoordig een oor aan de muur het geluid mag dan niet te lang in het rode gebied komen,maar als je zogezegd wat stampmuziek hebt zal deze er ook niet in komen, terwijl je met nummers met veel zang erin deze wel het rode gebied bereikt.
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik nu het frameplaatje zou verwijderen zou mijn 992cc geen 93 dB (zoals als op het plaatje staat) maar 97 dB mogen maken :s
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een hekel aan lawaai pijpen, behalve op het circuit.
Dus die boete is prima. Moet altijd wel beetje lachen als ik weer zo'n HD zie staan schreeuwen... want hij maakt veel lawaai maar dat is dan ook wel eigenlijk het enigsde.
Wat een prutmotoren zeg!
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik nu het frameplaatje zou verwijderen zou mijn 992cc geen 93 dB (zoals als op het plaatje staat) maar 97 dB mogen maken :s

Nee, die gegevens zijn ook opvraagbaar.
Bij oudere motoren deden ze dit nog niet.

Daarnaast denk ik dat je hem mag laten staan omdat ze denken dat hij gestolen is })

Jammer, deze makkelijke truuk werkt niet :')

Maar dat snapte jezelf wel natuurlijk :+
 
Laatst bewerkt:
klopt helemaal, had laatst ergens een filmpje gezien van een geluidsmeting en de duc.
kwam er gewoon doorheen, het natuurlijk om de hoge tonen en die heeft een ducati niet.
Maar hoe komt het dat mijn uitlaat toch dan een E keur heeft terwijl hij toch denk ik meer geluid produceerd
maar goed ik ga komend weekend naar de classic races in raamsdonksveer daar lekker genieten.

www.racedemoraamsdonksveer.nl

Een heel ander verhaal bij ons op de sportschool bij de spinning hangt tegenwoordig een oor aan de muur het geluid mag dan niet te lang in het rode gebied komen,maar als je zogezegd wat stampmuziek hebt zal deze er ook niet in komen, terwijl je met nummers met veel zang erin deze wel het rode gebied bereikt.

Jouw vervangingspijp heeft een E-keurmerk met de dB-killer gemonteerd en dan behoort het geluid dus binnen de norm van de typegoedkeuring te blijven. In Duitsland moet je het certificaat waaruit blijkt dat de pijp(en) voor jouw type motor geschikt is (zijn) ook bij je hebben (en uiteraard moet de dB-killer gemonteerd zijn). Als je dat certificaat gewoon bij je kenteken bewaart kan je jezelf in Nederland ook een lange discussie besparen.

De basis van deze regelgeving is dat het wegverkeer niet meer achtergrondlawaai produceert dan 80 dB en hoge tonen zijn inderdaad veel harder dan lage tonen, in de muziekindustrie heeft men voor het versterken van de lage frequenties gemiddeld wel 3x het vermogen nodig van wat gebruikt word voor de hoge frequenties.
 
Laatst bewerkt:
Nee, die gegevens zijn ook opvraagbaar.
Bij oudere motoren deden ze dit nog niet.

Daarnaast denk ik dat je hem mag laten staan omdat ze denken dat hij gestolen is })

Jammer, deze makkelijke truuk werkt niet :')

Maar dat snapte jezelf wel natuurlijk :+

Hè jammer ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan